Autospecială de colectare a deșeurilor
suma planificată 2,166,666.66 MDL
| Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
|---|---|---|---|---|
| 2,166,666.66 MDL | 34144511-3 | Autospecială de colectare a deșeurilor | 1 Unitate |
27.08.2025 - 31.12.2025 strada Mihai Eminescu 3 |
Conform prevederilor art. 35 alin. (2) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, autoritatea contractantă are obligația imperativă de a răspunde în mod clar, complet și fără ambiguități la orice solicitare de clarificare, în termenele legale.
Replica sumară „La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.” este inadmisibilă și contravine atât spiritului, cât și literei legii, în condițiile în care întrebările formulate vizează aspecte fundamentale privind legalitatea procedurii și competența grupului de lucru.
Solicităm expres oferirea unui răspuns motivat și documentat cu privire la:
• legalitatea publicării răspunsurilor în data de 17.08.2025, în zi de odihnă și în afara orelor legale de muncă;
• modalitatea de luare a deciziei de emitere a răspunsurilor de către o singură persoană, fără convocarea și aprobarea colegială a Grupului de Lucru;
• măsurile întreprinse pentru asigurarea respectării procedurilor și evitarea situațiilor de depășire a competențelor legale;
• justificarea temeinică a nepublicării procesului-verbal al Grupului de Lucru care să ateste aprobarea răspunsurilor.
Nerespectarea acestei obligații poate atrage răspunderea contravențională și/sau penală a persoanelor implicate, precum și sancțiuni administrative conform legislației în vigoare.
În lipsa unui răspuns adecvat, ne rezervăm dreptul de a sesiza autoritățile competente și de a exercita toate căile de atac legale pentru apărarea drepturilor și intereselor legitime ale operatorilor economici și pentru asigurarea respectării principiilor fundamentale ale achizițiilor publice.
La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.
Vă rugăm să precizați în mod explicit care sunt parametrii tehnici cuantificabili (ex: raza de acoperire în km, capacitatea rezervorului de combustibil, autonomia minimă, puterea motorului, dimensiunile maxime admise) care stau la baza „compatibilității cu infrastructura existentă” și „eficienței operaționale” la care faceți referire, astfel încât toți operatorii economici să înțeleagă criteriile de conformitate.
În ce mod sunt reflectați acești parametri în documentația de atribuire, astfel încât să se asigure caracterul obiectiv, nediscriminatoriu și nedetașabil al specificațiilor tehnice, în conformitate cu art. 37 alin. (1) din Legea nr. 131/2015?
Confirmați dacă există restricții concrete privind dimensiunile și manevrabilitatea autospecialei (ex: lățimea maximă admisă pentru a putea circula pe străzile înguste din teritoriu) care să poată limita participarea unor ofertanți? Dacă da, vă rugăm să le comunicați clar și detaliat.
În cazul în care „mașina de gunoi va lucra pe tot teritoriul” fără restricții suplimentare, vă rugăm să confirmați dacă se acceptă oferte ce propun soluții tehnice diferite, care să corespundă parametrilor minimi generali fără impuneri restrictive detaliate.
În situația în care sunt impuse cerințe tehnice detaliate, vă rugăm să explicați temeiul și necesitatea obiectivă a acestora, în conformitate cu principiile transparenței, nediscriminării și proporționalității reglementate de Legea nr. 131/2015.
La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.
Având în vedere răspunsul laconic primit, vă solicităm să ne comunicați, în mod explicit și detaliat, următoarele aspecte legate de procesul de instruire ce revin operatorului economic:1. Care sunt documentele și materialele de instruire pe care operatorul economic este obligat să le elaboreze și să le pună la dispoziția beneficiarului? 2. Cum se stabilește, conform contractului și documentației de atribuire, programul, durata, locația și responsabilitatea pentru desfășurarea sesiunilor de instruire?
3. Ce documente oficiale atestă participarea și finalizarea instruirii de către personalul beneficiarului și cine are obligația de a le emite și furniza?
4. Operatorul economic este obligat să asigure suport tehnic post-instruire pentru clarificări sau consultanță în utilizarea bunului? Dacă da, în ce condiții și pentru ce perioadă?
5. Vă rugăm să confirmați dacă aceste obligații sunt prevăzute expres în documentația de atribuire și în contractul de achiziție, în conformitate cu prevederile Legii nr. 131/2015.
La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.
Având în vedere răspunsul sumarf primit, prin care ne este recomandat să „luăm cunoștință” de Legea nr. 131/2015, solicităm, în mod expres și în conformitate cu obligația legală de transparență și claritate prevăzută la art. 35 alin. (2) din aceeași lege, să ne furnizați următoarele clarificări detaliate privind procedura de evaluare a ofertelor în cadrul acestei achiziții publice: 1. Care este succesiunea etapelor de evaluare a ofertelor, în special, cum se asigură respectarea principiului eliminării ofertelor neconforme înaintea evaluării financiare?
2. În ce mod este reflectată această succesiune în documentația de atribuire și în anunțul de participare, astfel încât să se evite orice ambiguitate sau interpretări divergente din partea operatorilor economici?
3. Autoritatea contractantă are în vedere modificarea anunțului de participare sau a documentației de atribuire prin includerea unei mențiuni explicite, conforme practicilor corecte și transparente, astfel încât să se asigure că doar ofertele care respectă integral cerințele tehnice vor fi supuse evaluării financiare?
4. În cazul în care o astfel de modificare nu este prevăzută, vă rugăm să justificați temeinic această decizie, inclusiv prin referire concretă la prevederile legale aplicabile.
Reiterăm faptul că o clarificare completă, explicită și transparentă este obligatorie pentru buna desfășurare a procedurii de achiziție și evitarea contestărilor, în conformitate cu art. 7 și art. 35 alin. (2) din Legea nr. 131/2015.
La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.
Vă aducem la cunoștință că, potrivit art. 35 alin. (2) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, autoritatea contractantă are obligația imperativă de a răspunde în mod clar, complet și fără ambiguități la orice solicitare de clarificare primită în cadrul procedurii.
Nerespectarea acestei obligații poate genera:
• afectarea transparenței și corectitudinii procedurii de atribuire, cu potențial prejudiciu pentru operatorii economici concurenți;
• formularea de contestații și sesizări la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) sau alte organe competente;
• riscul anulării procedurii de către autoritățile de control sau instanțele de contencios administrativ;
• atragerea răspunderii legale a persoanelor responsabile în autoritatea contractantă.
În acest context, vă solicităm respectuos, dar ferm, să îndepliniți în integralitate obligațiile legale ce vă revin, furnizând un răspuns detaliat și fundamentat, în termenul legal prevăzut.
La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.
Având în vedere răspunsul transmis, pe care îl considerăm insuficient și neconcludent, vă reamintim obligația legală prevăzută la art. 35 alin. (2) din Legea nr. 131/2015, potrivit căreia autoritatea contractantă trebuie să ofere răspunsuri complete, clare și fără ambiguități la solicitările de clarificare.
În acest sens, reiterăm cererea de a detalia în mod explicit următoarele aspecte:
1. Precizarea momentului de referință pentru începerea termenului de 48 de ore – dacă acesta curge de la notificarea efectivă transmisă de către autoritate sau de la confirmarea de primire a notificării de către vânzător.
2. Clarificarea dacă termenul de remediere include sau exclude zilele nelucrătoare (sâmbăta, duminica și sărbătorile legale), conform practicilor și reglementărilor aplicabile în domeniul achizițiilor publice.
3. Confirmarea posibilității aplicării unei soluții provizorii (de exemplu, înlocuirea temporară a echipamentului) în situațiile în care remedierea completă a defecțiunii nu poate fi realizată în termenul stabilit, fără a prejudicia buna funcționare a bunului.
4. Definirea clară și obiectivă a sintagmei „bună funcționare a bunului”, pentru a evita interpretări subiective și pentru a asigura aplicarea uniformă a obligațiilor contractuale pe întreaga durată a garanției.
Solicităm un răspuns detaliat și fundamentat, în termenul legal, pentru a asigura transparența, previzibilitatea și legalitatea procesului de achiziție.
La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.
În baza prevederilor legale aplicabile, inclusiv Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 145/2020, precum și ale art. 35 alin. (2) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, vă aducem la cunoștință că răspunsul anterior transmis, cuprinzând doar recomandarea „Vă rugăm să revizuiți”, este insuficient și neconform cu obligația legală de a oferi răspunsuri clare, complete și neechivoce la solicitările formulate de operatorii economici.
În acest sens, solicităm:
1. Confirmarea expresă și motivată dacă prevederea documentației de atribuire care impune depunerea declarației privind beneficiarul efectiv odată cu oferta reprezintă o eroare materială ce trebuie corectată de urgență;
2. În cazul menținerii acestei cerințe, indicarea temeiului de drept concret și a justificării legale a acesteia, ținând cont de dispozițiile exprese ale Ordinului Ministerului Finanțelor nr. 145/2020, care prevede termenul de depunere a declarației în termen de 5 zile de la comunicarea rezultatului procedurii;
3. Luarea măsurilor necesare pentru alinierea documentației de atribuire la cadrul normativ în vigoare, în vederea eliminării oricărei ambiguități ce ar putea conduce la restrângerea nelegală a accesului operatorilor economici sau la neconformitatea procedurii.
Vă aducem la cunoștință că neîndeplinirea acestei obligații legale atrage răspunderea instituțională conform legislației în vigoare și poate constitui temei pentru sesizarea autorităților competente în materia contenciosului administrativ și penal.
La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.
În legătură cu răspunsul transmis de către instituția dumneavoastră la solicitarea anterioară, prin care ni se face trimitere generică la cadrul normativ în vigoare și/sau la documentația de atribuire publicată, vă comunicăm următoarele:
Deși înțelegem obligația operatorilor economici de a cunoaște și respecta cadrul legal aplicabil în materie de achiziții publice, totuși, în contextul unei cereri concrete de clarificare, considerăm că o simplă redirecționare către legislația generală sau către documentația procedurii, fără a răspunde punctual și clar asupra aspectelor sesizate, contravine principiilor de transparență, corectitudine și tratare egală prevăzute expres de Legea nr. 131/2015.
Menționăm că solicitarea noastră vizează aspecte care nu pot fi deduse univoc din conținutul documentației, iar o interpretare incompletă sau eronată poate duce la consecințe juridice semnificative, atât pentru autoritatea contractantă, cât și pentru operatorii economici.
Având în vedere cele expuse, reiterăm solicitarea unui răspuns detaliat, punctual și lipsit de ambiguități, care să clarifice [se poate insera aici: cerința tehnică vizată / criteriul de evaluare / situația privind modificările operate etc.], în conformitate cu obligațiile instituției dvs. de a oferi informații complete și precise în cadrul unei proceduri publice.
Vă mulțumim anticipat pentru cooperare și așteptăm răspunsul dvs. în termenul legal prevăzut.
Indicați temiul legal de utilizare a chat GPT pentru a adresa întrebările în cadrul procedurilor de achiziție
Având în vedere natura și gravitatea răspunsurilor formulate până în prezent, care se limitează la recomandări generale și imperative de tip „citiți legea” sau la remarci informati-vă, vă aducem în mod expres la cunoștință următoarele:
1. Obligația respectării riguroase a cadrului legal procedural în desfășurarea procedurilor de achiziții publice este imperativă și necondiționată, fiind fundamentată pe dispozițiile Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice și a normelor conexe. Orice deviere de la prevederile legale, inclusiv gestionarea discreționară și necolegială a răspunsurilor la clarificări, constituie o încălcare gravă ce pune în pericol legalitatea întregii proceduri.
2. Legea contenciosului administrativ conferă operatorilor economici și altor participanți dreptul de a formula plângeri și acțiuni în justiție pentru anularea actelor administrative ilegale, precum și pentru repararea prejudiciilor cauzate de aceste nereguli procedurale.
3. Astfel, răspunsurile oferite, care ignoră și minimalizează aceste obligații, expun autoritatea contractantă riscului unor litigii prelungite, costisitoare și cu potențial de anulare a procedurii de achiziție, cu consecințe directe asupra eficienței și credibilității procesului administrativ.
4. În consecință, vă solicităm respectuos, dar ferm, să dispuneți fără întârziere:
o Remedierea tuturor abaterilor procedurale constatate, inclusiv convocarea legală și decizia colegială a Grupului de lucru pentru emiterea răspunsurilor;
o Anularea tuturor răspunsurilor emise în condiții nelegale;
o Adoptarea unor măsuri clare și documentate pentru garantarea transparenței, imparțialității și legalității în continuarea procedurii;
o Informarea oficială a tuturor operatorilor economici interesați asupra acestor măsuri.
Ignorarea acestor recomandări va atrage răspunderea administrativă și, după caz, penală a persoanelor responsabile, precum și afectarea ireparabilă a imaginii instituției pe care o reprezentați.
Vă reamintim că în domeniul achizițiilor publice, formalismele procedurale nu sunt doar recomandări, ci condiții imperative pentru legalitatea și valabilitatea actelor administrative, iar derogările discreționare sunt susceptibile de a genera nulități și sancțiuni legale.
La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.
Ținând cont de prevederile pct. 27 privind atribuțiile președintelui grupului de lucru, pct. 29 privind atribuțiile membrilor grupului de lucru și pct. 30 subpct. 5 și 6 din Hotărârea Guvernului nr. 10/2021 privind Regulamentul cu privire la activitatea grupului de lucru în domeniul achizițiilor publice – potrivit cărora grupul de lucru are obligația de a asigura informarea operatorilor economici despre operarea modificărilor în documentația de atribuire, precum și publicarea acesteia și a altor documente aferente în cadrul Sistemului informațional automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice” – iar, suplimentar, având în vedere dispozițiile art. 15 din Legea nr. 131/2015, conform cărora grupul de lucru are atribuția de a elabora documentația de atribuire și de a asigura participarea largă a operatorilor economici, iar autoritatea contractantă are obligația de a garanta obiectivitatea, imparțialitatea, publicitatea și transparența procedurilor de achiziție publică, se deduce în mod echivoc faptul că publicarea modificărilor efectuate în documentația standard în data de 17 august 2025 – zi de weekend (duminică) – fără informarea operatorilor economici interesați, reprezintă o încălcare a obligațiilor legale ceea ce sugerează manifestarea unui interes ascuns de atribuire a contractului unui operator economic prestabilit, ceea ce denotă faptul că membrii grupului de lucru NU sunt autonomi, imparțiali și NU se conformează prevederilor legale.
La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.
Prin prezenta, Vă aduc la cunoștință încălcări grave ale legislației privind achizițiile publice și potențiale fapte penale săvârșite în cadrul procedurii de achiziție menționate mai sus, și solicitam investigarea imediată a următoarelor aspecte:
Conform prevederilor Legii nr. 131/2015, răspunsurile la cererile de clarificări trebuie aprobate de grupul de lucru pentru achiziții publice în mod colegial.
În schimb:
• Răspunsurile au fost publicate în SIA RSAP pe 17.08.2025 (zi nelucrătoare), fără ca grupul de lucru să fi fost convocat legal, fapt care usor este demonstrabil prin contrapunerea datelor faptice.
• Reprobabil nu există nici unproces-verbal al grupului de lucru in acest sens, document care să ateste aprobarea colegială a răspunsurilor acordate unilateral de către operatorul care opereaza cu sistemul SIA RSAP al autoritatii contractante
• Persoana care a emis răspunsurile a acționat subiectiv, in lipsa de tabelare a muncii prestate, substituind ilegal competența grupului de lucru.
Asadar, emiterea unilaterală a răspunsurilor cu valoare juridică constituie depășire a atribuțiilor și încalcă principiul transparenței. Dacă răspunsurile au fost semnate electronic ca și cum ar fi fost aprobate de grupul de lucru (dar nu au fost), se poate incrimina și fals în serviciu (Art. 344 CP RM).
Prin urmare Solicitam in regim ASAP următoarele remedieri și acțiuni:
1. Anularea răspunsurilor nelegale publicate pe 17.08.2025 și reluarea procedurii de clarificare în conformitate cu Legea 131/2007
2. Sancționarea persoanei responsabile pentru încălcarea procedurilor.
3. Sesizarea Procuraturii competente privind potențiale conflicte de interese sau alte fapte penale admise de catre persoana care se face vinovată.
La aceste întrebări s-a răspuns mai sus. Revizuiți.