Autospecială de colectare a deșeurilor
suma planificată 2,166,666.66 MDL
| Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
|---|---|---|---|---|
| 2,166,666.66 MDL | 34144511-3 | Autospecială de colectare a deșeurilor | 1 Unitate |
27.08.2025 - 31.12.2025 strada Mihai Eminescu 3 |
Vă rugăm să precizați conform căror condiții comerciale (INCOTERMS) urmează a fi livrat bunul? Se aplică termenul DDP (Delivery Duty Paid – livrare la destinația finală cu toate costurile și taxele suportate de furnizor), sau alt termen?
Da, toate costurile necesare livrării bunului la destinația stabilită de autoritate. Cumpărătorul (AC) primește bunul „gata de utilizare”, fără costuri suplimentare.
Buna ziua,
Rog sa confirmati data valabilitatii contractului ce va fi semnat. Dat fiind faptul ca in anut e indicat 31 decembrie 2026, iar in draftul contractului 31.12.2025.
Vă conduceți după Anunțul de participare, contractul va fi făcut în baza lui. Draftul este doar un model, nu este final.
Rugam sa modificati corespunzator punctele 10.2 si 10.3 si sa modificati cele 5% indicate in draftul contractului publicat de dvs. in documentele licitatiei, in 3% conform anuntului.
Citiți vă rog încă o dată ce e scris la punctele respective și unde se va completa pentru garanția de bună execuție. Verificați ce înseamnă cele 5 % menționate în draft.
Stimata autoritate contractanta,
Am verificat cele 5% mentionate in draft.
Din punct de vedere juridic, nu e corect ca autoritatea contractanta sa achite penalitatea nu mai mult de 3% (punctul 10.4), iar Vanzatorul nu mai mult de 5% (punctul 10.3). Se indica acelasi procent la ambele parti ce semneaza contractul.
Dat fiind faptul ca ati indicat in anunt garantia bancara de 3%, respectiv si plafonul din Sanctiuni este de 3% pentru ambele parti.
Rugam sa corectati acelasi procent de 3% pentru ambele Parti.
Multumim!
Penalitatea nu este obligatoriu să fie de același procent ca garanția bancară. Condițiile sunt puse de către AC, nu de către OE, care acceptă sau nu. AC este cea care riscă în caz de nu se livrează la timp, deoarece nu sunt banii proprii, ci de stat. Alte date se discută la completarea contractului.
În conformitate cu art. 37 alin. (1) din Legea 131/2015 privind achizițiile publice, „Specificațiile tehnice ale bunurilor, lucrărilor și serviciilor solicitate de autoritatea contractantă vor reprezenta o descriere exactă și completă a obiectului achiziției, astfel încât fiecare cerință și criteriu, stabilite de autoritatea contractantă, să fie îndeplinite.”
În acest sens, semnalăm că la punctul 16 din Anunțul de participare, referitor la contractul de service, nu sunt descrise concret și complet lucrările de mentenanță solicitate, ci se face doar o mențiune generală potrivit căreia „serviciul trebuie să funcționeze în conformitate cu prevederile legale în vigoare”.
Această formulare este vagă, neclară și neadecvată scopului procedurii, întrucât:
Nu oferă o imagine clară a obiectului contractului și a responsabilităților ce revin operatorului economic;
Încălcă principiul transparenței și tratamentului egal între ofertanți, limitând accesul liber și concurențial la procedură;
Generează interpretări subiective și creează premisele unei eventuale favorizări;
Nu asigură trasabilitatea obligațiilor contractuale și nu permite ofertanților o estimare corectă a resurselor necesare pentru îndeplinirea contractului.
Prin urmare, solicităm respectuos și justificat:
Clarificarea și completarea documentației de atribuire, prin indicarea expresă a lucrărilor și activităților de mentenanță care trebuie să facă obiectul contractului de service;
Detalierea concretă a tipurilor de intervenții, frecvenței acestora, termenelor de răspuns, precum și a eventualelor condiții de garanție și penalități, dacă este cazul.
Considerăm că aceste completări sunt esențiale pentru desfășurarea corectă și conformă a procedurii, asigurând egalitatea de șanse între participanți, obiectivitatea în evaluarea ofertelor și respectarea cadrului legal aplicabil.
În lipsa acestor informații, procedura în forma actuală prezintă riscuri evidente de ambiguitate, neresponsabilitate contractuală și lipsă de răspundere clară în execuția contractului atribuit câștigătorului.
O garanție auto este un angajament legal al producătorului sau dealerului prin care mașina este reparată gratuit, în anumite condiții, dacă apar defecte de fabricație sau funcționare. Regulile nu se oferă de către AC, este o informație generală cunoscută de toți.
Vă rog să vă informați de la producătorul mașinii ce întră în această garanție conform politicii producătorului.
În răspunsul Dvs. ați menționat că „service-ul trebuie să corespundă normelor Republicii Moldova și să își desfășoare activitatea în condiții de legalitate”. Desigur, considerăm firesc ca prestatorul de servicii să fie autorizat și să activeze în conformitate cu cadrul normativ în vigoare, întrucât în lipsa acestei condiții, încheierea unui contract de prestări servicii nu ar fi posibilă.
Totuși, întrebarea noastră vizează esența obiectului contractului de mentenanță: care sunt lucrările minime și maxime concrete pe care operatorul economic desemnat câștigător urmează să le asigure? De asemenea, deși ați indicat un termen de reacție de 48h de la solicitarea autorității contractante, nu este clar pentru ce tipuri de lucrări se aplică acest termen (revizie, reparație, diagnosticare etc.).
În acest sens, având în vedere obligațiile grupului de lucru prevăzute la pct. 30 din Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 10/2021, și anume:
alin. (2) – „să asigure participarea pe scară largă a operatorilor economici la procedurile de achiziție publică în scopul asigurării concurenței”;
alin. (3) – „să asigure obiectivitatea și imparțialitatea în cadrul procedurilor de achiziție publică”;
precum și în temeiul art. 37 alin. (1) din Legea nr. 131/2015 – care impune ca specificațiile tehnice ale bunurilor, lucrărilor și serviciilor solicitate să reprezinte „o descriere exactă și completă a obiectului achiziției”,
vă solicităm să indicați în mod expres, în documentația de atribuire, conținutul contractului de mentenanță tehnică, și anume:
lucrările minime și maxime ce urmează a fi prestate;
tipurile de intervenții incluse (revizie, reparație, diagnostic, înlocuire consumabile etc.);
lucrările acoperite în termenul de reacție de 48h;
eventuale limitări privind frecvența, volumul sau valoarea acestor lucrări.
Această clarificare este necesară pentru a asigura o înțelegere univocă a obligațiilor contractuale și pentru a permite participarea largă, corectă și competitivă a operatorilor economici interesați.
Vă rog să vă informați cu privire la ce înseamnă garanție și ce intră în acest lucru. Nu autoritatea contractantă indică ce intră în garanție, atatâta timp cît acestea sunt indicate de către producător și norme.
Service-ul trebuie să fie înregistrat la stat cu licență de funcționale. Coform normelor RM. Vă rog să luați cunoștință.
Potrivit pct. 2 din Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 145/2020, declarația privind beneficiarul efectiv urmează a fi prezentată în termen de 5 zile de la data comunicării rezultatului procedurii de achiziție publică, adică anterior încheierii contractului, și nu la momentul depunerii ofertei.
Această obligație este confirmată inclusiv de răspunsul oferit de Dvs., ceea ce face ca prevederea indicată la pct. 16 subpunctul 13 din anunțul de participare, prin care se solicită depunerea declarației beneficiarului efectiv odată cu oferta, să creeze incertitudine și neclaritate privind momentul exact în care această declarație trebuie depusă.
Prin urmare, vă rugăm respectuos să clarificați:
Dacă solicitarea includerii declarației privind beneficiarul efectiv la depunerea ofertei este o eroare materială;
Dacă intenționați menținerea acestei cerințe, în ce temei legal ea poate fi justificată, având în vedere prevederile exprese ale Ordinului MF nr. 145/2020?
Vă rugăm să asigurați corelarea documentației cu cadrul legal în vigoare pentru a evita interpretările divergente și eventuale limitări ale accesului operatorilor economici la procedură.
Am răspuns foarte clar mai sus la această întrebare. Vă rog să revizuiți.
Având în vedere că în documentația standard pusă la dispoziție de autoritatea contractantă nu este inclus un caiet de sarcini completat, vă rugăm să ne indicați în mod clar și punctual:
Dacă caietul de sarcini complet este disponibil în cadrul documentelor încărcate și, dacă da, în ce document sau anexă se regăsește acesta;
În cazul în care caietul de sarcini complet nu este încă disponibil, când și în ce format urmează să fie pus la dispoziția operatorilor economici interesați.
Precizăm că această solicitare urmărește asigurarea unei informări complete și corecte, în conformitate cu principiile transparenței și egalității de tratament impuse de Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice.
Vă rugăm să răspundeți cu promptitudine și claritate, conform obligațiilor prevăzute la art. 35 alin. (2) din Legea nr. 131/2015.
Este disponibil caietul de sarcini în anunțul de participare și în documentația de atribure, anexa 22,23.
În legătură cu răspunsul publicat conform căruia „Vânzătorul se obligă în termen de 48 ore să înlăture defecțiunile tehnice, asigurînd buna funcționare a bunului”, vă rugăm respectuos să clarificați următoarele aspecte:
Care este momentul de referință pentru calculul termenului de 48 de ore – notificarea transmisă de autoritate sau confirmarea de recepție din partea vânzătorului?
Termenul de 48 ore include zilele nelucrătoare (sâmbăta, duminica și sărbătorile legale) sau se aplică exclusiv în zile lucrătoare?
În cazul în care defecțiunea nu poate fi remediată în termenul de 48h (ex. lipsa temporară a unei piese de schimb), este acceptabilă o soluție provizorie (ex: înlocuire temporară)?
Vă rugăm să precizați expres ce se înțelege prin „bună funcționare a bunului”. Considerăm că această sintagmă necesită o definire clară pentru a asigura aplicarea obiectivă a obligațiilor contractuale și a evita interpretările subiective.
Precizarea acestor aspecte este esențială pentru înțelegerea univocă și corectă a cerințelor contractuale, în scopul respectării principiilor de transparență și tratament egal prevăzute de Legea nr. 131/2015.
Am răspuns foarte clar mai sus la această întrebare. Vă rog să revizuiți.
În răspunsul oferit la întrebarea noastră privind lucrările obligatorii ce urmează a fi prestate în baza contractului de mentenanță și garanție, ați menționat că „tot ce este necesar și întră în garanția bunului”.
Considerăm că această formulare este vagă și generală, ceea ce generează confuzie și interpretări ambivalente pentru operatorii economici care intenționează să participe la procedură, întrucât:
Nu este clar ce tipuri concrete de lucrări (ex. revizii periodice, inspecții tehnice, schimburi de ulei, filtre, verificare sistem frânare etc.) sunt considerate obligatorii în cadrul serviciilor de mentenanță;
Nu se specifică ce manopere și ce piese de schimb sunt acoperite de garanție și considerate gratuite în cadrul acesteia;
Termenul „tot ce este necesar” nu oferă criterii obiective și verificabile pentru evaluarea ofertelor sau pentru executarea ulterioară a contractului.
Având în vedere obligația autorității contractante de a asigura obiectivitatea și imparțialitatea în procedurile de achiziție (conform pct. 30 din Ordinul MF nr. 10/2021), precum și prevederile art. 37 alin. (1) din Legea nr. 131/2015, care impun o descriere exactă și completă a obiectului achiziției, vă rugăm să clarificați expres următoarele:
Ce tipuri de lucrări de întreținere/mentenanță sunt considerate obligatorii în cadrul contractului?
Ce servicii/manopere și piese sunt acoperite de garanție și oferite gratuit în perioada de garanție?
Sunt incluse în mod automat și lucrările de întreținere periodică (revizii, consumabile etc.), sau doar reparațiile aferente unor defecțiuni apărute?
Considerăm că această clarificare este esențială pentru asigurarea transparenței și tratamentului egal în cadrul procedurii, precum și pentru formularea unor oferte conforme cu cerințele reale ale autorității contractante.
O garanție auto este un angajament legal al producătorului sau dealerului prin care mașina este reparată gratuit, în anumite condiții, dacă apar defecte de fabricație sau funcționare. Regulile nu se oferă de către AC, este o informație generală cunoscută de toți.
Vă rog să vă informați de la producătorul mașinii ce întră în această garanție conform politicii producătorului.
Referitor la răspunsul oferit privind durata garanției solicitate pentru autospecială, în care ați menționat că aceasta este „minim 12 luni și în baza a ce oferă avantajos operatorul economic”, solicităm respectuos să ne oferiți clarificări suplimentare pentru a asigura o înțelegere corectă și unitară a criteriilor de evaluare aplicabile în cadrul procedurii de achiziție publică.
În acest sens, vă rugăm să ne comunicați:
Cine este beneficiarul criteriului „avantajos” – dacă avantajul oferit de operatorul economic privind durata garanției este în primul rând în beneficiul autorității contractante, prin asigurarea unui serviciu mai extins și calitativ, sau dacă acest termen avantajos se referă la condițiile solicitate/operaționale ale operatorului economic însuși?
Care sunt modalitățile și criteriile concrete prin care se va evalua „avantajul” oferit de operatorul economic în ceea ce privește durata garanției?
Se va puncta fiecare lună suplimentară față de minimul de 12 luni?
Există un sistem clar de punctaj sau evaluare comparativă pentru ofertele care includ o durată mai mare a garanției?
Confirmarea dacă durata garanției mai mare decât minimul obligatoriu de 12 luni va fi un criteriu de selecție și de atribuire a contractului, afectând în mod decisiv eligibilitatea sau punctajul ofertelor, sau dacă aceasta este considerată doar un element suplimentar facultativ, care poate influența doar în mod opțional evaluarea finală.
Răspunsurile clare la aceste întrebări sunt indispensabile pentru asigurarea transparenței și echității în procesul de achiziție publică, evitarea unor interpretări subiective sau ambigue care pot afecta competiția loială între ofertanți și facilitarea unei participări informate și corecte din partea operatorilor economici interesați.
Conform anunțului de participare, garanția este de minim 12 luni. Dacă ofertantul va oferi o garanție mai mare, aceasta va fi inclusă în contract. Nu se alege OE după acest criteriu. Deoarece criteriul procedurii este de cel mai mic preț în primul rând, apoi se trece la verificarea corespunderii cu cerințele solicitate de către AC. Vă rugăm să citiți legea în acest sens, și cum are loc evaluarea ofertelor. Analizați și alte tendere.
Cu referire la răspunsul oferit în legătură cu gestionarea defecțiunilor apărute în perioada de garanție sau postgaranție, ați menționat că:
„Se va anunța și propune de către operatorul economic în caz de defecțiuni grave ce necesită timp, și se va consulta/aproba de către autoritatea contractantă.”
Pentru a asigura o aplicare clară, echitabilă și uniformă a acestor prevederi contractuale, solicităm respectuos următoarele clarificări:
Cum sunt definite defecțiunile „grave”?
Vă rugăm să indicați criteriile tehnice și/sau operaționale în baza cărora o defecțiune este considerată gravă (ex: afectarea funcționalității esențiale a autospecialei, imposibilitatea punerii în funcțiune, riscuri pentru siguranța utilizatorilor etc.).
Sunt incluse și defecțiunile ce implică o durată de reparație mai mare de X zile? Sau doar cele care necesită înlocuirea integrală a unor componente esențiale?
Care este procedura de consultare și aprobare de către autoritatea contractantă?
Vă rugăm să specificați dacă există o procedură formală pentru consultare/aprobare (ex: cerere scrisă, document de constatare tehnică, termen de răspuns din partea AC).
Cine este responsabil în cadrul autorității contractante de această aprobare și în ce termen trebuie acordată?
Bugetul aferent reparațiilor în cazul defecțiunilor grave:
Cine suportă costurile asociate în aceste cazuri, în perioada de garanție sau postgaranție?
Există un plafon bugetar prestabilit sau trebuie obținut un acord separat pentru fiecare intervenție?
Subliniem că, în absența unor definiții și proceduri clar stabilite, termenii utilizați pot fi interpretați subiectiv, ceea ce riscă să afecteze executarea corectă și previzibilă a contractului. Totodată, acest lucru poate împiedica operatorii economici să evalueze în mod obiectiv riscurile și responsabilitățile asumate. Din aceste considerente, recomandăm revizuirea și completarea anunțului publicat, în vederea asigurării transparenței și a tratamentului egal al tuturor participanților.
Am răspuns în întrebările asemănătoare de mai sus. Vă rog să revizuiți.
Interpretarea subiectivă este doar din partea dvs. Sunt legile, sunt politicile producătorilor ce ține de garanție. Un OE trebuie să cunoască din timp ce înseamnă și ce intră într-o garanție. AC nu este consultantul unui OE.
Vă rugăm să precizați în mod expres care sunt accesoriile și dotările standard obligatorii ce trebuie să fie incluse în livrarea autovehiculului, astfel încât acesta să fie considerat complet și funcțional. Menționăm, printre altele, următoarele elemente: roată de rezervă; cric și cheie pentru roți; trusă medicală; stingător de incendiu; triunghiuri reflectorizante; set de becuri de rezervă; trusă de scule de bază; manual de utilizare în limba română; suport pentru numere provizorii; precum și echipamente specifice tipului de autovehicul (de exemplu, pentru autospecială – furtunuri, cuplaje, rampe, panouri etc.).
Precizăm că, în documentația de atribuire publicată, aceste accesorii și dotări nu sunt regăsite explicit în specificațiile tehnice. În consecință, vă solicităm să dispuneți completarea documentației, pentru a elimina orice ambiguitate și pentru a asigura respectarea principiului transparenței și a tratamentului egal în cadrul procedurii de achiziție publică.
Solicităm un răspuns clar, complet și fără echivoc, în conformitate cu prevederile art. 35 alin. (2) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice.
Este disponibil caietul de sarcini în anunțul de participare și în documentația de atribure, anexa 22,23.
În cadrul răspunsului oferit la întrebarea noastră privind instruirea personalului beneficiarului cu privire la utilizarea și întreținerea autospecialei, ați precizat că „operatorul economic asigură” această activitate.
Cu toate acestea, observăm că în documentația publicată – în special în anunțul de participare și specificațiile tehnice – nu se regăsește nicio prevedere expresă care să impună operatorului economic această obligație, respectiv să indice că instruirea personalului face parte din obiectul achiziției.
În acest context, ținând cont de dispozițiile art. 37 din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, în special:
alin. (1), care prevede că „specificațiile tehnice (...) vor reprezenta o descriere exactă și completă a obiectului achiziției”,
și alin. (2), care permite autorității contractante să includă în specificații elemente legate de metodele de furnizare sau etapele din ciclul de viață al bunului, inclusiv activități precum instruirea, cu condiția ca acestea să aibă legătură cu obiectul contractului și să fie proporționale,
vă solicităm respectuos revizuirea și completarea anunțului de participare și a documentației de atribuire, prin includerea explicită a obligației operatorului economic de a efectua instruirea personalului beneficiarului, în condițiile stabilite de autoritate.
Această completare este necesară pentru a:
evita eventualele neclarități privind conținutul ofertei;
asigura tratamentul egal al tuturor operatorilor economici;
și garanta conformitatea procedurii cu cerințele legale privind descrierea completă a obiectului achiziției.
Vă mulțumim anticipat pentru înțelegere și pentru clarificările/ajustările necesare în documentația de atribuire.
În anunțul de participare sunt incluse toate cerințele și condițiile, ce sunt obligatorii pentru OE, vă înemnăm să luați cunoștință. Nu poate OE pune condiții unei AC ce să includă și ce să scoată. OE poate doar și fi de acord sau nu cu condițiile, pentru a decide dacă va participa la licițație sau nu.
Cu referire la observațiile privind conținutul anexelor 22 și 23 din documentația standard publicată pentru procedura în cauză, ați precizat în răspunsul oferit că: „Aceste documente sunt modele de completare pentru operatorii economici. Aceste erori tehnice nu au cum să diminueze legalitatea și transparența procedurii. Toate cerințele sunt indicate în anunțul de participare, care este documentul principal unde se menționează toate cerințele și solicitările.”
Cu toate acestea, atragem atenția că această abordare este în contradicție cu prevederile exprese ale pct. 49 din Documentația standard pentru achiziții publice de bunuri, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 115/2021, care stipulează următoarele: „Toate documentele menţionate la pct. 48 se completează fără nici o modificare sau abatere de la formulare, spaţiile goale fiind completate cu informaţia solicitată. Completarea defectuoasă a formularelor atrage respingerea ofertei.”
Mai mult, atragem atenția asupra următoarelor aspecte și anume, la data de 17.08.2025, pe platforma electronică unde a fost publicat anunțul privind procedura de achiziție publică, au fost înregistrate modificări asupra documentației standard, mai exact asupra: Anexei 22 – Specificația tehnică, și Anexei 23 – Specificația de preț, care au fost precompletate cu denumirea bunului și specificațiile tehnice complete solicitate de către autoritatea contractantă.
Cu toate acestea, codul CPV indicat în aceste anexe nu corespunde cu cel publicat inițial în anunțul de participare, fapt ce generează confuzii privind obiectul achiziției.
Informațiile incluse în Anexele 22 și 23 modificate nu corespund cu cele din Anexa 21 – Caietul de sarcini, fiind identificate lipsuri și neconcordanțe directe între aceste documente. Acest fapt afectează claritatea și predictibilitatea cerințelor procedurii, precum și capacitatea operatorilor economici de a formula oferte conforme.
Având în vedere cele expuse și în temeiul principiilor de transparență, previzibilitate și tratament egal, precum și al obligației legale de a asigura publicarea unei documentații corecte, complete și conforme cu cerințele reale ale autorității contractante, vă solicităm respectuos - Revizuirea și modificarea documentației publicate, astfel încât aceasta să reflecte cu acuratețe cerințele autorității contractante, în deplină concordanță cu obiectul achiziției și cu documentele principale ale procedurii.
Totodată, în conformitate cu art. 35 alin. (2) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, vă rugăm să oferiți un răspuns prompt, clar și lipsit de ambiguități, pentru a permite participarea echitabilă a tuturor operatorilor economici interesați.
Caietul de sarcini este inclus.
Verificați vă rog că a fost modificat deja date în documentația standart. Confuzie prezintă pentru cei ce nu se informează și nu citesc legea. Nu induceți în eroare și adresați întrebări banale.
„Completarea defectuoasă a formularelor atrage respingerea ofertei.” se atribuie către OE.
Având în vedere că, în răspunsurile oferite, ați inclus un avertisment referitor la presupusa „dezinformare” privind sursa finanțării contractului de achiziții în cauză, vă rugăm să ne unctual în mod explicit:
Care sunt temeiurile legale, procedurale sau contractuale în baza cărora a fost formulat acest reproș?
Cum se justifică acest avertisment, în condițiile în care formulările din documentația de atribuire – în special cele din anunțul de participare – conțin elemente ambigue, care pot da naștere în mod obiectiv unor interpretări confuze privind natura finanțării?
Spre exemplu, la unctual 31 al anunțului, se face referire căa procedura în cauză nu este parte dintr-un proiect finanțat din fonduri europene. Mai mult, la punctul 39, subpunctul 2, se introduce noțiunea de „finanțator” fără o definire clară a entității la care se referă acest termen, în lipsa unei finanțări externe sau europene.
Considerăm că o astfel de abordare – în care o parte interesată este avertizată pentru presupusă „dezinformare”, deși inconsistențele provin din documentația emisă chiar de autoritatea contractantă – riscă să afecteze principiile de transparență, proporționalitate și tratament egal prevăzute de legislația în domeniul achizițiilor publice.
În acest context, solicităm clarificări suplimentare privind intenția și justificarea reală a acestui avertisment, precum și măsuri concrete pentru revizuirea formulărilor ambigue din documentația de atribuire, astfel încât să fie evitată orice interpretare eronată a sursei finanțării și a responsabilităților instituționale implicate.
Revizuți răspunsurile la acceleași întrebări adresate de dvs mai sus.
În anunțul de participare se menționează expres că procedura nu este aferentă unui proiect sau program finanțat din fonduri externe nerambursabile sau europene. Cu toate acestea, la punctul 39, subpunctul 2, se precizează că „verificarea se poate efectua și de către finanțator”.
În acest context, vă rugăm să clarificați, în mod concret:
Cine anume este entitatea denumită „finanțator” în cadrul acestei proceduri, în condițiile în care nu este implicat un finanțator extern (de tipul unei instituții europene, internaționale sau donator bilateral)?
Care este statutul juridic al acestui finanțator și în baza cărui act normativ, contractual sau administrativ deține acesta competențe privind verificarea bunului achiziționat?
Dacă prin „finanțator” se face referire la o instituție publică națională (spre exemplu, Ministerul Mediului), vă rugăm să indicați în mod expres temeiul legal care îi conferă acestei entități atribuții în procesul de recepție/verificare tehnică a bunului, în cadrul unei proceduri derulate de o autoritate contractantă distinctă (ex: Primăria Sireți).
Subliniem că utilizarea termenului „finanțator” într-un context care exclude în mod clar participarea fondurilor externe poate crea confuzii semnificative în interpretarea responsabilităților instituționale, mai ales în ceea ce privește derularea procesului de verificare, recepție și plată.
Pentru evitarea oricăror interpretări eronate care ar putea afecta transparența și claritatea procedurii, solicităm fie detalierea clară a identității și atribuțiilor „finanțatorului” menționat, fie reformularea subpunctului 2 al punctului 39, astfel încât atribuțiile de verificare să fie atribuite explicit autorității contractante, ținând cont de prevedrile legale naționale în domeniul achizițiilor publice.
Revizuți răspunsurile la acceleași întrebări adresate de dvs mai sus.
Având în vedere că în documentația de atribuire este prevăzută obligativitatea prezentării unei declarații privind valabilitatea ofertei pentru o perioadă de 60 de zile, vă rugăm să precizați: Care este momentul de referință de la care începe să curgă termenul de valabilitate a ofertei (de 60 de zile)? Se consideră data-limită de depunere a ofertelor, data deschiderii, data evaluării sau un alt reper procedural?
Vă informați din lege
Potrivit răspunsului oferit prin care ați recomandat de a consulta legea, considerăm că – clarificarea postată este una legitimă, pertinentă și fundamentată legal, și nicidecum „banală”, așa cum a fost catalogată în comunicarea anterioară.
Conform normelor legale, evaluarea ofertelor se efectuează mai întâi din perspectiva conformității acestora cu cerințele documentației de atribuire, iar doar ofertele conforme sunt supuse evaluării financiare, în funcție de criteriul stabilit.
Observația noastră nu vizează contestarea criteriului de atribuire („prețul cel mai scăzut”), ci clarificarea succesiunii etapelor de evaluare, în vederea asigurării transparenței și previzibilității procedurii, conform principiilor prevăzute la art. 7 din aceeași lege.
În acest sens, reiterăm solicitarea de a modifica anunțul de participare, prin includerea unei precizări explicite de tipul: „Vor fi considerate pentru evaluarea financiară doar acele oferte care corespund integral cerințelor tehnice din documentația de atribuire, urmând ca dintre acestea să fie desemnată câștigătoare oferta cu prețul cel mai scăzut.”
Această completare ar contribui la evitarea interpretărilor contradictorii din partea operatorilor economici și ar alinia documentația la bunele practici din domeniul achizițiilor publice.
Totodată, vă reamintim obligația prevăzută de art. 35 alin. (2) din Legea nr. 131/2015, potrivit căreia: „Autoritatea contractantă are obligația de a răspunde, în mod clar, complet și fără ambiguități, cât mai repede posibil, la orice clarificare solicitată.”
Evaluarea se va face în conformitate cu legea 131 din 03.07.2015 privind achizițiile publice. Luați cuoștință.
Având în vedere că în răspunsul transmis ați indicat simplu „limba de stat” ca răspuns la solicitarea privind limba în care trebuie redactate manualele de utilizare aferente bunului livrat, vă rugăm să precizați în mod explicit:
La ce limbă faceți referire concret prin expresia „limba de stat”? (Presupunem că este limba română, conform Constituției Republicii Moldova, însă considerăm necesară o confirmare oficială).
Care este temeiul legal aplicabil care impune ca documentația tehnică (manuale de utilizare în format electronic) să fie furnizată în limba de stat în cadrul procedurilor de achiziție publică?
Solicităm această clarificare pentru a elimina orice potențială ambiguitate și pentru a ne asigura că documentația furnizată va respecta pe deplin atât cerințele autorității contractante, cât și cadrul legal aplicabil. Totodată, menționăm că, potrivit articolului 35 alin. (2) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, autoritatea contractantă are obligația de a răspunde prompt, clar și complet la orice solicitare de clarificare.
AC este în drept de a solicita și a stabili specificații tehnice legate de utilizarea bunului. AC nu va putea lua cunștință cu bunul și cu modul de funcționare în altă limbă înafară de limba română, este o decizie a grupului de lucru. Nu credem că este cea mai mare problemă această condiție.