Achiziție - Servicii de implementare a soluțiilor informatice de operațiuni bancare și de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție)

Achiziție BANCA NAȚIONALĂ A MOLDOVEI

Informație generală

Servicii de implementare a soluțiilor informatice de operațiuni bancare și de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție)
72,126,666.67 MDL
perioada de clarificari
ocds-b3wdp1-MD-1745257356466

Servicii de implementare a soluției informatice de operațiuni bancare (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție);
Servicii de implementare a soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție)


Licitație deschisă
cel mai bun raport calitate-cost
Licitiație electronică: Nu
limba: Romana

publicată
21/04/2025 20:57
clarificări
07/07/2025 08:50
depunere
19/07/2025 08:50
deschidere oferte
19/07/2025 08:50
analiză
desemnare câștigător
contract

Surse de finanțare

data validării: 21/04/2025 17:43
Trezoreria de Stat

suma planificată 72,126,666.67 MDL

Detalii achiziție

Lot Valoare CPV Titlu achiziției Cantitate Livrare
Servicii de implementare a soluției informatice de operațiuni bancare (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție) 57,079,166.67 MDL 72200000-7 Licenţe aferente soluției informatice de operaţiuni bancare (CBS), cu 1 an de suport de la producător inclus 1 Bucata 02.01.2026 - 30.12.2028
bd. Grigore Vieru, 1
72200000-7 Licenţe complementare pentru rularea CBS (cu excepţia licenţelor pentru sistemele de operare), cu 1 an de suport standard de la producător inclus 1 Bucata
72200000-7 Servicii de implementare ale soluției informatice de operațiuni bancare (CBS) 1 Bucata
72200000-7 Servicii de instruire aferente soluției informatice de operațiuni bancare (CBS) 1 Bucata
72200000-7 Servicii de integrare 1 Bucata
72200000-7 Servicii privind dezvoltări suplimentare și solicitări de schimbare 2000 Bucata
72200000-7 Servicii de garanţie (mentenanţă şi suport) aferente soluției informatice de operațiuni bancare (CBS) 12 Bucata
Servicii de implementare a soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție) 15,047,500.00 MDL 72200000-7 Licenţe aferente soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP), cu 1 an de suport de la producător inclus 1 Bucata 02.01.2026 - 30.12.2028
bd. Grigore Vieru, 1
72200000-7 Licenţe complementare pentru rularea ERP (cu excepţia licenţelor pentru sistemele de operare), cu 1 an de suport standard de la producător inclus 1 Bucata
72200000-7 Servicii de implementare ale soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP) 1 Bucata
72200000-7 Servicii de instruire aferente soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP) 1 Bucata
72200000-7 Servicii de integrare 1 Bucata
72200000-7 Servicii privind dezvoltări suplimentare și solicitări de schimbare 1000 Bucata
72200000-7 Servicii de garanţie (mentenanţă şi suport), aferente soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP) 12 Bucata

Documente

DenumireTip documentReferințaDescriereData publicăriiDescarcă
clarificari_raspunsuri email.docxclarificationsAchiziție-27/06/2025 14:46Descarca
8_2025_transform_nbm_tender submission_update.pdfclarificationsAchiziție-05/06/2025 08:50Descarca
8_2025_transform_nbm_tender submission.pdfclarificationsAchiziție-03/06/2025 11:50Descarca
mom_familiarization meeting 19 may_oe.pdfclarificationsAchiziție-03/06/2025 11:50Descarca
the specifications 2025_en.docxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
participation notice_2025_en.doctenderNoticeAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
espd_2025_en (duae).doceligibilityCriteriaAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
standard award documentation.docxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
annex 7_list of processes with associated objectives and kpis.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
annex 8_nbm process volumetry.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
annex 9_estimation of the number of users.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
annex 10_the interoperability perspective.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
annex 11_demonstration scenarios.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
anunt de participare_2025_fin.docxtenderNoticeAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
caiet de sarcini 2025_fin.docxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
formularul duae_2025_fin.doceligibilityCriteriaAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
anexa 7_lista proceselor cu obiectivele si indicatorii asociati.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
anexa 8_volumetria proceselor bnm_cbs_erp.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
anexa 9_estimarea numarului de utilizatori.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
anexa 10_matricea interfetelor.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
anexa 11_scenarii_demonstrative.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
documentatia standard noua-model.docxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca

Persoană de contact

Clarificări

Instalarea mediilor de producţie, testare, dezvoltare şi instruire (OS/ DB/ apps).
pentru Achiziție
06.06.2025 17:17

Ce versiuni minime de OS și DB trebuie suportate?
Se impune o tehnologie specifică pentru managementul mediilor (ex: Ansible, Kubernetes)?

Răspuns:

18.06.2025 07:40

Versiunile minime suportate pentru sistemul de operare (OS) și sistemul de gestiune a bazelor de date (DB) vor fi stabilite în etapa de analiză și design, ținând cont de compatibilitatea cu infrastructura tehnică existentă și de cerințele soluției ofertate. Cu toate acestea, este de așteptat ca soluția propusă să fie compatibilă cu ultimele versiuni majore stabile ale sistemelor de operare enterprise (ex: Red Hat Enterprise Linux, Windows Server) și ale sistemelor de baze de date uzuale (ex: Oracle, PostgreSQL, Microsoft SQL Server), astfel încât să se asigure suportul pe termen lung, securitatea și stabilitatea necesare unui sistem critic.
În ceea ce privește tehnologiile de gestionare a mediilor, nu se impune utilizarea unei soluții specifice (ex: Ansible, Kubernetes etc.), însă este preferabil ca soluția propusă să permită automatizarea și orchestrarea eficientă a instalărilor, configurărilor și actualizărilor, asigurând o administrare coerentă, sigură și scalabilă a tuturor mediilor (producție, testare, dezvoltare și instruire). Orice propunere tehnologică în acest sens va fi evaluată în funcție de eficiența, flexibilitatea și compatibilitatea sa cu platformele deja existente în cadrul BNM.

Cel puțin jumătate din numărul total de ore aferente sesiunilor de instruire, agreate de către Părți, vor fi desfășurate în mod obligatoriu cu prezență fizică la sediul BNM. În acest sens, Ofertantul va considera această cerință și va reflecta cheltuielile de logistică în Formularul privind „Detalierea ofertei financiare pentru seriviile de implementare” conform Anexei nr. 3 a prezentului Caiet de sarcini.
pentru Achiziție
06.06.2025 17:18

Cheltuielile logistice pentru instruirile fizice (CI.128) trebuie să fie bugetate ca linie separată în oferta financiară?Trebuie incluse și costurile cu materialele tipărite (manuale, chestionare)?

Răspuns:

23.06.2025 10:49

Da, cheltuielile de logistică aferent instruirilor fizice se vor include ca linie în oferta financiara „Detalierea ofertei financiare pentru serviciile de implementare” conform Anexei nr.3. BNM va pune la dispoziție propriile facilitați pentru tipărirea materialelor.

Posibilitatea lucrului cu mai multe registre contabile concomitent definite de către utilizatori pentru diferite tipuri de tranzacţii, în funcţie de procedurile interne de contabilitate (posibilitatea afișării mai multor forme de vizualizare pe ecran).
pentru Achiziție
06.06.2025 17:21

1. Câte registre contabile sunt necesare în sistem?
2. Se impune utilizarea unor planuri de conturi diferite pentru fiecare registru?

Răspuns:

23.06.2025 10:49

Același Plan de conturi va fi utilizat pentru toate operațiunile contabile, respectiv registre.
Numărul de registre contabile va fi determinat la etapa de analiză și design.

Caiet de Sarcini si Anexa Nr. 6 Contract - Model
pentru Achiziție
06.06.2025 17:37

Va rugam sa precizati daca obiectul licitației cuprinde doar aplicațiile principale sau și aplicațiile complementare?

Costul aplicațiilor complementare, care nu poate fi estimat la această etapă, poate face obiectul unor acorduri adiționale, ulterioare, la contract?

Răspuns:

18.06.2025 07:41

Obiectul licitației cuprinde atât licențele principale, cât și licențele complementare aferente soluțiilor informatice solicitate, conform pct. 1.6 din modelul de contract, care prevede următoarele:
„Obiectul Contractului îl reprezintă livrarea de către Furnizor/Prestator în favoarea Cumpărătorului/Beneficiarului a soluției informatice de operaţiuni bancare și/sau a soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție), conform prevederilor menționate în Anexele nr.1, 2, 6 și 7 la prezentul Contract, precum și prestarea serviciilor de garanție (mentenanță și suport) pe o perioadă de 12 luni din data semnării actului de acceptanță finală a soluției, în condițiile Anexei nr. 5 a prezentului Contract.”
Licențele complementare sunt prevăzute explicit în Specificația tehnică și Specificația de Preț, cu mențiunea că: „Cantitatea va fi determinată în procesul de ofertare, în baza datelor furnizate în Anexa nr. 9 a Caietului de sarcini.”
Prin urmare, toate componentele menționate, inclusiv licențele complementare, fac parte integrantă din obiectul contractului și trebuie reflectate corespunzător în oferta financiară.
Totodată, reamintim că acest proiect este unul cu preț fix și toleranță zero la modificarea bugetului, astfel cum este specificat în documentația de atribuire. Ca urmare, solicitările de majorare ulterioară a valorii contractului prin acorduri adiționale pentru elemente care pot fi previzionate sau estimate în etapa de ofertare nu vor fi admise.

... afișează tot conținutul

Caiet de Sarcini / Anexa Nr.6 Contract-Model : Ofertantul trebuie să garanteze disponibilitatea Codurilor sursă pentru aplicația inclusă în soluția propusă pentru cazurile în care furnizorul de software nu poate menține aplicația (de exemplu, lichidare, faliment, reorganizare).
pentru Achiziție
06.06.2025 17:40

Prin ce document/instrument va fi documentată cesiunea drepturilor de proprietate intelectuală?

Când (la ce etapă) vor fi negociate condițiile cesiunii, conform criteriilor minime din Legea nr. 230/2022 privind dreptul de autor și drepturile conexe?

Răspuns:

20.06.2025 08:30

Cerința privind garantarea disponibilității codurilor sursă (CNF.196) este satisfăcută prin încheierea unui acord de protecție de tip escrow, încheiat între Furnizor și un agent escrow recunoscut, selectat și agreat împreună cu BNM. Acest mecanism nu presupune cesiunea drepturilor de proprietate intelectuală, ci are rolul de a asigura accesul la codul sursă exclusiv în cazurile în care Furnizorul nu mai poate asigura mentenanța soluției (de ex. faliment, lichidare, reorganizare, refuz expres de prestare a serviciilor de suport).
Acordul de tip escrow se activează la solicitarea BNM, solicitare care poate fi emisă în orice moment după acceptanța finală a soluției și pe parcursul perioadelor ulterioare de garanție, mentenanță și suport, iar transmiterea codurilor sursă se va realiza în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare, dacă Părțile nu convin altfel.

Caiet de Sarcini / Anexa Nr.6 Contract-Model : Ofertantul trebuie să garanteze disponibilitatea Codurilor sursă pentru aplicația inclusă în soluția propusă pentru cazurile în care furnizorul de software nu poate menține aplicația (de exemplu, lichidare, faliment, reorganizare).
pentru Achiziție
06.06.2025 17:41

Cerința cesiunii se referă și la aplicațiile ce fac obiectul licențierii neexclusive, dar și la dezvoltările/personalizărilor unor aplicații preexistente (obiect al licențelor neexclusive)?

Cerința cesiunii se aplică codurilor aplicațiilor care nu se află în proprietatea ofertantului (de ex. licențele complementare)?

Răspuns:

18.06.2025 07:41

Cerința privind cesiunea codurilor sursă se aplică aplicațiilor ce fac parte din soluția propusă, inclusiv celor oferite în regim de licențiere neexclusivă, în măsura în care acestea sunt dezvoltate de ofertant și nu implică soluții complementare/third-party aflate în afara controlului direct al acestuia. Pentru componentele dezvoltate sau personalizate în cadrul proiectului, toate codurile sursă vor fi puse la dispoziția BNM, fără a fi necesar un acord escrow separat. În cazul aplicațiilor licențiate neexclusiv, dar care sunt parte integrantă a soluției ofertate, acestea pot face obiectul unui acord de tip escrow la solicitarea BNM, pentru a garanta continuitatea operațională. Aplicațiile terțe (complementare), aflate sub alte regimuri de licențiere, nu intră sub incidența cerinței privind cesiunea codurilor sursă.

Încheierea relațiilor contractuale (numărul cerinței CP.58 a, reluată și în art. 6.1, lit. s) Toate codurile sursă aferente soluției sunt transmise, ca parte a unui acord de protecție de tip „escrow”, către un agent escrow recunoscut, selectat și agreat de către Cumpărător și Furnizor, la solicitarea Cumpărătorului (emisă la discreția Cumpărătorului, după acceptanța finală a soluției), într-un termen ce nu va depăși 30 zile lucrătoare, dacă Părțile nu au convenit în mod expres asupra altor termeni. Acestea trebuie sa fie codurile sursa în baza cărora au fost produse componentele soluției ce sunt rulate la momentul respectiv în mediul de producție al BNM. Autenticitatea și integritatea fișierelor menționate va fi confirmată prin semnatura digitală a furnizorului. Acordul de tip escrow va acoperi o perioadă de cel puțin 5 ani.
pentru Achiziție
06.06.2025 17:41

Obligația de a transmite codurile sursă în escrow se aplică o singură dată, la solicitarea Cumpărătorului, sau include și actualizări ulterioare ale codului sursă pe parcursul perioadei de valabilitate a acordului escrow, aceasta fiind de 5 ani?

Termenul de 30 de zile lucrătoare se aplică distinct fiecărei solicitări de actualizare?

Răspuns:

18.06.2025 07:42

Obligația de transmitere a codurilor sursă în cadrul unui acord de tip escrow nu este limitată la o singură livrare. Aceasta include și actualizările ulterioare ale codului sursă, în măsura în care astfel de actualizări sunt aplicate componentelor soluției aflate în exploatare în mediul de producție. Actualizările trebuie reflectate corespunzător în depozitul escrow, pentru a asigura că versiunea de cod sursă stocată corespunde cu cea efectiv utilizată de BNM.

Termenul de 30 de zile lucrătoare se referă exclusiv la obligația de a încheia un acord escrow la solicitarea BNM, solicitare care poate fi emisă în orice moment după acceptanța finală a soluției și pe parcursul perioadelor ulterioare de garanție, mentenanță și suport. Condițiile privind actualizarea codului sursă vor fi stabilite ulterior, de comun acord, în cadrul acordului escrow.

Încheierea relațiilor contractuale (numărul cerinței CP.58 a, reluată și în art. 6.1, lit. s) Toate codurile sursă aferente soluției sunt transmise, ca parte a unui acord de protecție de tip „escrow”, către un agent escrow recunoscut, selectat și agreat de către Cumpărător și Furnizor, la solicitarea Cumpărătorului (emisă la discreția Cumpărătorului, după acceptanța finală a soluției), într-un termen ce nu va depăși 30 zile lucrătoare, dacă Părțile nu au convenit în mod expres asupra altor termeni. Acestea trebuie sa fie codurile sursa în baza cărora au fost produse componentele soluției ce sunt rulate la momentul respectiv în mediul de producție al BNM. Autenticitatea și integritatea fișierelor menționate va fi confirmată prin semnatura digitală a furnizorului. Acordul de tip escrow va acoperi o perioadă de cel puțin 5 ani.
pentru Achiziție
06.06.2025 17:42

Cerința acordului de tip escrow se referă și la aplicațiile ce fac obiectul licențierii neexclusive, dar și la dezvoltările/personalizărilor unor aplicații preexistente (obiect al licențelor neexclusive)?

Cerința acordului de tip escrow se aplică codurilor aplicațiilor care nu se află în proprietatea ofertantului (de ex. licențele complementare)?

Răspuns:

18.06.2025 07:43

Cerința privind acordul de tip escrow se aplică, la solicitarea BNM, tuturor componentelor aplicațiilor livrate sub licență neexclusivă, în măsura în care acestea fac parte integrantă din soluția ofertată (excluzând licențele complementare).
Pentru componentele dezvoltate în cadrul proiectului, inclusiv orice personalizări sau extensii realizate asupra soluțiilor existente, toate codurile sursă aferente vor fi transmise BNM în mod direct.

1.5. alin.1 lit. d) CERINŢE PRIVIND IMPLEMENTAREA (numărul cerinței CI.8) Cu excepția etapei de planificare, etapele proiectului menţionate mai jos sunt orientative, fiecare furnizor având dreptul de a adapta etapele conform metodologiei propriului proiect.
pentru Achiziție
06.06.2025 17:42

Ținând cont că etapele proiectului sunt orientative și pot fi adaptate în funcție de metodologia ofertantului, este permisă includerea unor sub etape, cum ar fi faze pilot, atâta timp cât sunt respectate obiectivele și livrabilele finale prevăzute în planul general de implementare?

Răspuns:

23.06.2025 10:50

Da, este permisă includerea unor sub etape, cum ar fi faze pilot, acestea putând fi tratate ca activități în cadrul etapelor de proiect, cu respectarea obiectivelor și livrabilelor finale prevăzute în planul general de implementare. Planul de proiect va fi întocmit de către ofertant la discreția acestuia, reieșind din experiența și bunele practici privind implementare unor asemenea soluții IT, considerând cerințele față de managementul proiectului, în special CMP.17 și coordonarea cu Beneficiarul (BNM).

CL 11 b.
pentru Achiziție
19.06.2025 17:45

In regimul activ/pasiv (DR), este necesara activarea simultana a licentelor in ambele locatii?

Cate zile / an se lucreaza pe mediul de replicare din centrul de rezerva, in regim programat?

Ce tip de automatizare este asteptat in centrul DR - failover manual, automat, geo-replicare?

Răspuns:

20.06.2025 16:20

În regimul activ/pasiv (DR) nu este necesară activarea simultană a licențelor în ambele locații. Pe mediul de rezervă se planifică operarea doar în cadrul testărilor anuale de continuitate. Pentru centrul DR este așteptat failover manual.

CG.1.
pentru Achiziție
20.06.2025 19:13

Exista matrici predefinite de aprobare?
Sunt suportate validari in caz de absenta a unui validator (delegare, auto-escalare)? Intrebarea este si in contextul cerintei non-functionale CNF260. "Aplicația va permite delegarea temporară a drepturilor deținute de un utilizator către alt utilizator. Delegarea se poate face prin păstrarea sau suspendarea drepturilor deținute de utilizatorul căruia ii sunt delegate drepturile."

Răspuns:

25.06.2025 15:33

Există matrice de aprobare predefinite, dar este de menționat că matricele de aprobare sunt definite pe roluri, nu pe persoane.
Cerința CNF 260 se refera la delegarea rolurilor acordate unor anumitor persoane în vederea înlocuirii/exercitării unor anumitor drepturi. În acest sens, aplicația va permite delegarea rolurilor.

CG.3.g.
pentru Achiziție
20.06.2025 19:14

Exista cerinte specifice privind tipurile de template-uri necesare?

Răspuns:

25.06.2025 15:33

„Templaturi” se referă la documente care au un caracter reglementat de cadrul legal și pentru care există anumite cerințe specifice. Pentru aceste situații, template-urile necesare vor fi furnizate și vor putea fi definite la etapa de analiză și design.

CG.3.n.
pentru Achiziție
20.06.2025 19:15

Pentru documentele scanate si orice alte documente externe, este corect sa presupunem ca interfatarea se va efectua cu un singur Document Management System (adica sistemul SGED mentionat la punctul CI32)?

Răspuns:

25.06.2025 15:33

Da, curent, interfațarea se va efectua cu un singur Document Management System (adică sistemul SGED, menționat la cerința CI32).
Totodată, rugăm a se considera cerința CI 32: „Ținând cont de limitările sistemelor actuale ce urmează a fi înlocuite (ca perimetru al acestei achiziții), este important de menționat că soluțiile de automatizare ce au fost implementate pentru părți din fluxurile de lucru pe procese/subprocese (process related workflows), se regăsesc în afara acestor sisteme, fiind implementate în cea mai mare parte în cadrul Sistemului de gestiune electronică a documentelor (SGED).
Având în vedere acest fapt, la etapa respectivă Ofertantul selectat va efectua revizuirea/analiza fluxurilor actuale de date inclusiv pe cele efectuate prin intermediul SGED, în vederea creării unei imagini end-to-end asupra procesului ce urmează a fi automatizat și preluării de către soluția ofertată a acelor părți de procese, astfel încât să se asigure automatizarea maximă a procesului și a evita orice dispersare nejustificată a proceselor susținute de sistemul ofertat”.

CG.13
pentru Achiziție
20.06.2025 19:15

Ce volum de date este estimat dupa 3 ani (numar documente, tranzactii, dimensiune DB)?

Răspuns:

25.06.2025 15:33

Volumul de date estimat după 3 ani nu este considerat semnificativ din perspectiva performanței sau a dimensionării bazei de date. Numărul de tranzacții zilnice este relativ redus, situându-se în general la nivelul a câtorva zeci de tranzacții pe zi.
Prin urmare, dimensiunea bazei de date este estimată a fi foarte modestă, iar creșterea acesteia în următorii ani nu este de natură să genereze constrângeri de performanță, stocare sau scalabilitate pentru soluția propusă.
Totuși, o estimare mai precisă privind volumul de documente, tranzacții și dimensiunea bazei de date va fi elaborată în cadrul etapei de analiză și design, în funcție de structura finală a soluției și a proceselor automatizate.

CG.20
pentru Achiziție
20.06.2025 19:15

Ce nivel de audit este obligatoriu: la nivel de camp, document, tranzactie?

Răspuns:

25.06.2025 15:33

Se așteaptă ca sistemul să dispună de funcționalități de auditare cât mai detaliate, în conformitate cu cerințele din Caietul de sarcini – 1.9.5. Audit și monitorizare a securității.

CG.21
pentru Achiziție
20.06.2025 19:16

Exista un furnizor PKI agreat sau solutia trebuie sa se integreze cu orice autoritate de certificare acreditata la nivel national?

Răspuns:

25.06.2025 15:33

Soluția trebuie să se integreze cu un singur furnizor PKI la nivel național, cu serviciul național de semnătură electronică calificată (Msign – msign.gov.md).

CG.22
pentru Achiziție
20.06.2025 19:16

Sunt necesare functionalitati de tip „dreptul de a fi uitat" / anonimizare? Aici intrebarea este si in contextul cerintei CP22 din cadrul sectiunii referitoare la Mentenanta, respectiv "Ca parte a contractului de mentenanță, Furnizorul se obligă să asigure în cadrul versiunilor noi, inclusiv actualizări ale funcționalităţilor pentru corespunderea cu cerințele setate la nivel european (în conformitate cu directivele europene) cu privire la protecția datelor cu caracter personal."

Răspuns:

25.06.2025 15:33

Considerând cerința CP 22, soluția trebuie să dispună de funcționalități de tip „dreptul de a fi uitat/anonimizare”.

CF.260
pentru Achiziție
20.06.2025 19:17

Este corect sa presupunem ca si pentru sistemul CBS este valabila cerinta CF255 de la sectiunea ERP (pagina 100 din caietul de cerinte) referitoare la "Soluţia trebuie să deţină interfețe de exportare a datelor către un repozitoriu de date centralizat (DataWarehouse), pentru a fi analizate prin intermediul unui BI (Business Intelligence)"?

Răspuns:

25.06.2025 15:33

În conformitate cu CNF.79 „Aplicația va avea interfețe standard pentru exportul de date în cadrul instrumentelor Data Warehouse.”, care este aplicabilă atât pentru lotul I cât și pentru lotul II.

CNF.75
pentru Achiziție
20.06.2025 19:17

Puteti sa furnizati informatii high-level referitoare la modul de integrare/interfetele disponibile pe partea aplicatiilor BNM?
Rugam confirmarea ca CBS nu va prelua functionalitati operationale aferente sistemelor descrise in Anexa 10 (Perspectiva de interoperabilitate), respectiv faptul ca urmatoarele sisteme vor continua sa functioneze dupa implementarea CBS (iar CBS doar se va interfata cu acestea):
Sistemul de gestiune a operatiunilor cu numerar
R001 - Sistemul de gestiune a rezervelor obligatorii
O002 - Sistemul Operatiuni de Piata (SOP)
Sistemul de salarizare
Sistemul Automatizat pentru plati interbancare (SAPI)
Sistemul Plati Instant (MIA)
W005 - SGED
SIRBNM
Sistemul Balanta de Plati
Sistemul de calculare a ratelor de schimb oficial
CSD - Depozitarul Unic Central

... afișează tot conținutul

Răspuns:

25.06.2025 15:33

Informațiile cu privire la interfațarea cu alte sisteme este descrisă în anexa nr. 10 „Perspectiva de interoperabilitate”. CBS nu va prelua funcționalitățile operaționale aferente sistemelor descrise în anexa 10, fiind necesară interfațarea cu acestea, cu excepția SGED (Sistemului de gestiune electronica a documentelor), pentru care rugăm a se considera cerința CI 32: „Ținând cont de limitările sistemelor actuale ce urmează a fi înlocuite (ca perimetru al acestei achiziții), este important de menționat că soluțiile de automatizare ce au fost implementate pentru părți din fluxurile de lucru pe procese/subprocese (process related workflows), se regăsesc în afara acestor sisteme, fiind implementate în cea mai mare parte în cadrul Sistemului de gestiune electronică a documentelor (SGED).
Având în vedere acest fapt, la etapa respectivă Ofertantul selectat va efectua revizuirea/analiza fluxurilor actuale de date inclusiv pe cele efectuate prin intermediul SGED, în vederea creării unei imagini end-to-end asupra procesului ce urmează a fi automatizat și preluării de către soluția ofertată a acelor părți de procese, astfel încât să se asigure automatizarea maximă a procesului și a evita orice dispersare nejustificată a proceselor susținute de sistemul ofertat”.

CI.1
pentru Achiziție
20.06.2025 19:18

Se poate lua in considerare cazul in care se foloseste un singur sistem, care sa ofere atat functionalitatile aferente CBS cat si cele pentru ERP?
In caz ca da:
- exista elemente operationale diferite pentru cele doua sisteme din punctul de vedere al datei de lucru a sistemelor?
- exista obligativitatea de a functiona in doua instante diferite pentru a conferi independenta operationala / contabila / functionare in regim DR la centrul de rezerva?
CDM.6.g.

Este corect sa presupunem ca participarea Ofertanului la activitatea de curatare si imbogatire a datelor se refera doar la continutul datelor extrase in structurile specifice pentru migrare, adica fara a insemna ca Ofertantul participa operational efectiv (adica nu doar cu servicii de consultanta) la curatarea datelor in actualele sisteme sursa ale BNM?

... afișează tot conținutul

Răspuns:

25.06.2025 15:33

În conformitate cu pct.10 din Anunțul de participare, ofertantul poate depune oferta pentru mai multe loturi (pentru un singur lot sau pentru ambele loturi), respectiv se ia în considerare cazul în care se implementează un singur sistem.
Curent, nu există elementele operaționale diferite pentru cele două sisteme. O analiză mai detaliată cu privire la acest aspect va fi realizată pe parcursul etapei de analiză și design.
Nu există constrângerea ca sistemul să funcționeze în 2 instanțe diferite pentru a conferi independență operațională / contabilă / funcționare în regim DR la centrul de rezerva.

Conform cerințelor CDM.6.g și CDM.7.c–d, responsabilitatea ofertantului constă în furnizarea metodologiei, instrumentelor, regulilor de calitate, suportului tehnic și consultanței necesare pentru curățarea și completarea datelor, în cadrul procesului de migrare. Activitățile efective de modificare a datelor în datele sursă rămân responsabilitatea echipei BNM, însă validarea calității datelor și asigurarea integrității în vederea importului în noua soluție se vor face în colaborare strânsă cu ofertantul, în medii controlate de BNM.

Astfel, participarea Ofertantului la activitățile de curățare și îmbogățire a datelor vizează în principal sprijinul metodologic și tehnic privind definirea regulilor de calitate, identificarea inconsistențelor și structurarea datelor pentru migrare, în contextul extragerii în formate specifice soluției propuse. Ofertantul nu este responsabil de efectuarea operațională a curățării datelor direct în datele sursă ale BNM, ci va furniza suport sub forma serviciilor de consultanță, validare, instrumente și mecanisme automate (acolo unde este posibil) pentru a asigura integritatea, completitudinea și consistența datelor migrate. Executarea efectivă a corecțiilor în datele sursă rămâne responsabilitatea echipei BNM.

... afișează tot conținutul