Achiziție - Servicii de implementare a soluțiilor informatice de operațiuni bancare și de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție)

Achiziție BANCA NAȚIONALĂ A MOLDOVEI

Informație generală

Servicii de implementare a soluțiilor informatice de operațiuni bancare și de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție)
72,126,666.67 MDL
perioada de clarificari
ocds-b3wdp1-MD-1745257356466

Servicii de implementare a soluției informatice de operațiuni bancare (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție);
Servicii de implementare a soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție)


Licitație deschisă
cel mai bun raport calitate-cost
Licitiație electronică: Nu
limba: Romana

publicată
21/04/2025 20:57
clarificări
07/07/2025 08:50
depunere
19/07/2025 08:50
deschidere oferte
19/07/2025 08:50
analiză
desemnare câștigător
contract

Surse de finanțare

data validării: 21/04/2025 17:43
Trezoreria de Stat

suma planificată 72,126,666.67 MDL

Detalii achiziție

Lot Valoare CPV Titlu achiziției Cantitate Livrare
Servicii de implementare a soluției informatice de operațiuni bancare (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție) 57,079,166.67 MDL 72200000-7 Licenţe aferente soluției informatice de operaţiuni bancare (CBS), cu 1 an de suport de la producător inclus 1 Bucata 02.01.2026 - 30.12.2028
bd. Grigore Vieru, 1
72200000-7 Licenţe complementare pentru rularea CBS (cu excepţia licenţelor pentru sistemele de operare), cu 1 an de suport standard de la producător inclus 1 Bucata
72200000-7 Servicii de implementare ale soluției informatice de operațiuni bancare (CBS) 1 Bucata
72200000-7 Servicii de instruire aferente soluției informatice de operațiuni bancare (CBS) 1 Bucata
72200000-7 Servicii de integrare 1 Bucata
72200000-7 Servicii privind dezvoltări suplimentare și solicitări de schimbare 2000 Bucata
72200000-7 Servicii de garanţie (mentenanţă şi suport) aferente soluției informatice de operațiuni bancare (CBS) 12 Bucata
Servicii de implementare a soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție) 15,047,500.00 MDL 72200000-7 Servicii de garanţie (mentenanţă şi suport), aferente soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP) 12 Bucata 02.01.2026 - 30.12.2028
bd. Grigore Vieru, 1
72200000-7 Licenţe aferente soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP), cu 1 an de suport de la producător inclus 1 Bucata
72200000-7 Licenţe complementare pentru rularea ERP (cu excepţia licenţelor pentru sistemele de operare), cu 1 an de suport standard de la producător inclus 1 Bucata
72200000-7 Servicii de implementare ale soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP) 1 Bucata
72200000-7 Servicii de instruire aferente soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP) 1 Bucata
72200000-7 Servicii de integrare 1 Bucata
72200000-7 Servicii privind dezvoltări suplimentare și solicitări de schimbare 1000 Bucata

Documente

DenumireTip documentReferințaDescriereData publicăriiDescarcă
clarificari_raspunsuri email.docxclarificationsAchiziție-27/06/2025 14:46Descarca
8_2025_transform_nbm_tender submission_update.pdfclarificationsAchiziție-05/06/2025 08:50Descarca
8_2025_transform_nbm_tender submission.pdfclarificationsAchiziție-03/06/2025 11:50Descarca
mom_familiarization meeting 19 may_oe.pdfclarificationsAchiziție-03/06/2025 11:50Descarca
the specifications 2025_en.docxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
participation notice_2025_en.doctenderNoticeAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
espd_2025_en (duae).doceligibilityCriteriaAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
standard award documentation.docxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
annex 7_list of processes with associated objectives and kpis.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
annex 8_nbm process volumetry.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
annex 9_estimation of the number of users.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
annex 10_the interoperability perspective.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
annex 11_demonstration scenarios.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-13/05/2025 13:18Descarca
anunt de participare_2025_fin.docxtenderNoticeAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
caiet de sarcini 2025_fin.docxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
formularul duae_2025_fin.doceligibilityCriteriaAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
anexa 7_lista proceselor cu obiectivele si indicatorii asociati.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
anexa 8_volumetria proceselor bnm_cbs_erp.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
anexa 9_estimarea numarului de utilizatori.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
anexa 10_matricea interfetelor.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
anexa 11_scenarii_demonstrative.xlsxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca
documentatia standard noua-model.docxbiddingDocumentsAchiziție-21/04/2025 20:57Descarca

Persoană de contact

Clarificări

Soluția trebuie sa permită evidența simultană a stocurilor în locaţii diferite.
pentru Achiziție
06.06.2025 11:04

1. Cum se va asigura vizibilitatea și transferul stocurilor între locații diferite?
2. Intelegerea noastra cf cu CF. 1, este ca intreaga activitate este organizată la sediul BNM (o singura locatie de configurat in sistem)

Răspuns:

13.06.2025 20:59

BNM dispune de câteva subdiviziuni (locații), iar stocurile sunt înregistrate în dependență unde sunt utilizate/stocate, iar soluția trebuie să prevadă posibilitatea mișcării acestora (cu asigurarea perfectării documentelor primare aferente pentru fiecare mișcare).

Verificarea automată a nivelului de consum în comparaţie cu normele interne aprobate (pentru perioada de vară/ iarnă; intravilan/ extravilan).
pentru Achiziție
06.06.2025 11:04

1. Cum se definesc normele de consum, perioadele vară/iarnă și rutele intravilan/extravilan pentru aplicarea normelor diferențiate?

Răspuns:

20.06.2025 08:11

Cerința respectivă este recomandabilă, iar în cazul în care sistemul prevede asemenea funcționalități, ar fi necesare următoarele posibilități tehnice:
Normele de consum sunt definite prin acte interne aprobate în funcție de tipul de resursă consumată (combustibil, energie, etc.) și de condițiile de utilizare. Aceste norme sunt diferențiate în funcție de: perioadele sezonale: vara și iarna se stabilesc de regulă prin intervale calendaristice fixe (ex: aprilie-septembrie pentru vară; octombrie-martie pentru iarnă), sau prin alte criterii stabilite intern.

Tipul de traseu: normele variază între intravilan (deplasări în interiorul localităților, cu consum specific redus) și extravilan (deplasări în afara localităților, cu consum mai mare, luând în calcul condiții de drum și distanțe).
Sistemul ERP trebuie să permită configurarea acestor norme ca parametri și să efectueze verificarea automată a consumului efectiv față de normativ, semnalând eventualele depășiri. La fel, trebuie sa permita casarea in dependenta de consumul efectiv inregistrat in baza calculatorului de bord.

Permiterea utilizării informației aferente stocurilor în scop de inventariere (de exemplu anuală, periodică, inopinată, etc.): selectarea articolelor pentru inventariere și păstrarea informației valabile la data inventarierii după diferite criterii: selectare generală (per cont, per gestionar, locație), cu posibilitatea menținerii istoricului începutului inventarierii (fără a afecta operațiunile curente).
pentru Achiziție
06.06.2025 11:05

1. Cum este definit „începutul inventarierii” în cadrul organizației?
– Se referă la data și ora la care începe procesul efectiv de inventariere?
2. Se dorește ca operațiunile curente (intrări, ieșiri) să fie permise în timpul inventarierii?
– Dacă da, cum sunt tratate acestea în raport cu datele inventarierii?

Răspuns:

13.06.2025 20:59

1. „Începutul inventarierii” este definit ca data și ora la care este inițiat procesul efectiv de inventariere. Începutul inventarierii poate (de regulă) să nu corespundă cu data/situația de referință a activelor, independent de mișcările ulterioare ale acestora (de exemplu, inventarierea începe pe data de 10 decembrie pentru activele conform situației din 01. Decembrie).

2. Da, se dorește ca să fie posibil ca operațiunile curente (intrări/ieșiri) să fie permise în timpul inventarierii (doar pentru anumite active/locuri de amplasare – activare la necesitate), astfel încât activitatea operațională să nu fie întreruptă. Pentru aceasta, sistemul ERP trebuie să permită gestionarea distinctă a acestor tranzacții, prin blocarea valorii de referință a stocului la momentul „înghețării” și înregistrarea ulterioară separată a mișcărilor curente, cu marcaj temporal. În etapa de reconciliere, se va putea compara stocul fizic cu cel „înghețat” ajustat cu operațiunile intervenite între momentul de referință și data finalizării inventarierii.

Efectuarea inventarierii utilizând tehnologia codurilor de bare/ QR Cod (inclusiv cu posibilitatea imprimării tichetelor cu numărul de inventar cu bare pe unele tipuri de stocuri).
pentru Achiziție
06.06.2025 11:05

1. Pentru ce tipuri de stocuri este necesară imprimarea etichetelor cu coduri de bare/QR?
2. Soluția trebuie să genereze aceste coduri sau doar să le citească?

Răspuns:

13.06.2025 21:00

1. Imprimarea etichetelor cu coduri de bare/QR este necesară în special pentru imobilizările corporale, stocuri și bunurile materiale aflate în gestiune (cu valoare mică).
2. Soluția ERP trebuie să fie capabilă atât să genereze automat coduri de bare/QR, asociate unic fiecărui articol la momentul înregistrării acestuia în sistem, cât și să le citească ulterior prin scanare, pentru procese precum identificare, actualizare sau inventariere.

Soluția trebuie să permită efectuarea operațiunilor cu bancnote și monede jubiliare și comemorative (BMJC)/ alte articolele numismatice în scop de reprezentanță și de comercializare (personalului BNM, altor persoane fizice sau juridice (autorități)) în Casele Operaționale a BNM. Posibilitatea de a calcula automat și vizualiza veniturile înregistrate din vânzarea BMJC și altor aticole numismatice  separat pe fiecare salariat/ client și articol.
pentru Achiziție
06.06.2025 11:06

1. Care sunt tipurile de operațiuni ce trebuie înregistrate (achiziții, vânzări, casări, schimburi, donații)?

Răspuns:

18.06.2025 07:30

Tipurile de operațiuni sunt: Vânzări cu generarea documentelor de casă (în cazul achitărilor în numerar) și documentelor contabile (în cazul decontărilor prin sisteme de plăți (instant sau decontări pe bază brută sau netă)) cu reflectarea la venituri.

Rapoarte speciale (în conformitate cu cerinţele legale pentru instituţiile de stat în formatele cerute de lege (pe suport hârtie şi în format electronic), precum şi să permită transmiterea prin aplicaţii web a acestora.
pentru Achiziție
06.06.2025 13:36

1. Care sunt instituțiile de stat către care se transmit aceste rapoarte și care sunt aplicațiile web specifice pentru transmitere?
2. Există formate electronice standardizate (ex. XML specific) pentru aceste rapoarte?

Răspuns:

19.06.2025 09:08

1. Instituțiile de stat către care se transmit aceste rapoarte sunt: Serviciul Fiscal de Stat, Biroul Național de Statistică;
Aplicațiile web specifice pentru transmitere sunt: www.sfs.md.
2. Da, există formatul electronic – XML, CSV

Soluția trebuie să asigure efectuarea operațiunilor de primire a numerarului de la producător cu înregistrarea tranzacțiilor respective și evidența acestuia în conturile extrabilanțiere. (Producerea monedei naționale se efectuează prin contractarea imprimeriilor/ monetăriilor altor țări.)
pentru Achiziție
06.06.2025 13:15

1. Care este procedura internă pentru primirea numerarului de la producător?

Răspuns:

18.06.2025 07:30

Procedura internă aferentă primirii numerarului de la producător în partea ce ține de ERP se referă doar la reflectarea plății aferente producerii numerarului și înscrierea acestuia în cont de extrabilanț.

Bugetul Administrativ Fixe: conține venituri/cheltuieli aferente activităților interne înregistrate în ERP (buget raportat pe intern şi în afara BNM); cheltuielile administrative fixe sunt revizuite periodic în funcţie de necesităţi: (i) modificări + /- între diferite articole de cheltuieli; (ii) modificări + /- între elementele din același articol de cheltuieli; (iii) modificări + /- redistribuire mijloace financiare între trimestre;
pentru Achiziție
06.06.2025 13:15

1. Care este structura detaliată a articolelor și elementelor de cheltuieli/venituri pentru Bugetul Administrativ Fix?
2. Cum se aprobă revizuirile periodice?

Răspuns:

13.06.2025 21:01

1. Structura Bugetului administrativ fix la nivel de articol se reglementează prin acte normative interne si nu se modifică decât prin hotărârea managementului (Consiliu de supraveghere) - ultima modificare în anul 2016. Structura bugetului administrativ fix este disponibila pe pagina web oficiala la următorul link: Banca Națională a Moldovei |
Articolele de buget sunt divizate în subarticole și elemente de venituri/cheltuieli (linii de buget), care, dacă apare necesitatea, pot fi ajustate anual în dependență de necesitățile identificate pentru anul bugetar.
Astfel, este necesar ca sistemul să permită crearea de linii de buget noi și modificarea mapării acestora in fiecare an bugetar, până la aprobarea acestuia.
Structura detaliată pe elemente detaliate (dezagregate la cel mai mic nivel) va fi prezentată în cadrul procedurii de analiză și design.
Se vor ajusta unele elemente după modulul de bugetare standardizat al dezvoltatorului (bazat pe experiența similară a entităților financiare sau similare după dimensiune și activitate).

2. Revizuirile periodice la nivel de articol din buget se efectuează doar în baza unei hotărâri a managementului (Consiliu de supraveghere). Revizuirile in interiorul articolului de buget – se efectuează in baza unei note de rectificare inițiate de subdiviziunea responsabila de gestionarea sumei planificate și aprobată de management (membru Comitet executiv).

... afișează tot conținutul

Alocațiile pentru Investiţii care conțin plăți planificate pentru investiții în imobilizări/proiecte care trebuie să fie finanţate pe parcursul mai multor ani şi surse de finanţare pentru contracte încheiate în anul curent care vizează perioade viitoare; alocațiile sunt revizuite periodic în funcţie de necesităţi: (i) modificări + /- între diferite articole de investiții; (ii) modificări + /- între elementele din același articol de investiții; (iii) modificări + /- redistribuire mijloace financiare între trimestre.
pentru Achiziție
06.06.2025 13:16

1. Care este structura articolelor și elementelor pentru Alocațiile pentru Investiții?
2. Cum se definesc și urmăresc sursele de finanțare multianuale?

Răspuns:

13.06.2025 21:02

1.Structura Alocațiilor pentru investiții la nivel de articol se reglementează prin acte normative interne si nu se modifică decât prin hotărârea managementului (Consiliu de supraveghere) - ultima modificare în anul 2016. Structura alocațiilor pentru investiții este disponibila pe pagina web oficiala la următorul link: Banca Națională a Moldovei |
Articolele din Alocații pentru investiții sunt divizate în sub articole și elemente de investiții capitale care, sunt definite anual în dependență de necesitățile de investiții capitale identificate.
Astfel, este necesar ca sistemul să permită crearea de elemente noi și modificarea mapării acestora in fiecare an bugetar, până la aprobarea acestora.

Structura detaliată pe elemente detaliate (dezagregate la cel mai mic nivel) va fi prezentată în cadrul procedurii de analiză și design. Se vor ajusta unele elemente după modulul de bugetare standardizat al dezvoltatorului (bazat pe experiența similară a entităților financiare sau similare după dimensiune și activitate).

2. Alocațiile pentru investiții cuprind într-un articol separat sumele aprobate în calitate de sursă de finanțare pentru contracte (de investiții capitale sau cheltuieli curente administrative) ce se planifică a se încheia pe parcursul anului bugetar, dar a căror executare (livrare/ prestare) urmează parțial sau total în anii următori celui bugetar – în scopul asigurării conformității cu prevederile Legii 131/2015 privind achizițiile publice.

... afișează tot conținutul

Bugetul Operaţional Variabil (prognoză): legat de venituri/ cheltuieli aferente tranzacțiilor monetar-valutare înregistrate în CBS (parte ce nu este raportată în afara BNM, utilizat numai pentru scopul gestiunii interne); bugetul variabil este actualizat trimestrial, pe baza previziunilor (datele reale pentru perioadele anterioare şi datele bugetate până la sfârșitul perioadei viitoare).
pentru Achiziție
06.06.2025 13:16

1. Care este configuratia structurii bugetare variabile?
2. Cum vor fi colectate și actualizate datele pentru aceste variabile în ERP
3. Ce metodă de prognoză se va utiliza

Răspuns:

13.06.2025 21:03

1. Bugetul variabil este structurat pe categorii de instrumente de investiții /de politică monetară – nu există o structură aprobată. În principal, coincid cu structura claselor de venituri si cheltuieli prevăzute in planul de conturi. Sistemul trebuie să permită ajustarea acestuia de la o perioadă la alta (an bugetar).
2. Actualizarea datelor prognozate se va face in baza datelor primite de la subdiviziuni responsabile de prognoza cu completarea directa in ERP. Completarea datelor efective se va asigura prin importare din CBS.
3. Prognoza bugetului operațional variabil se efectuează considerând ratele de politică monetară prognozate pentru anul bugetar, structura/soldul portofoliul, inclusiv evoluția acestuia în prognoză, datele istorice, alte date.
Structura detaliată pe elemente detaliate (dezagregate la cel mai mic nivel) va fi prezentată în cadrul procedurii de analiză și design. Se vor ajusta unele elemente după modulul de bugetare standardizat al dezvoltatorului (bazat pe experiența similară a entităților financiare sau similare după dimensiune și activitate).

Datele aferente planificării bugetului administrativ fix, alocațiilor pentru investiţii, precum și prognoza bugetului operațional variabil urmează a fi preluate de la departamentele BNM, iar datele aferente executării bugetelor urmează a fi preluate din Cartea mare, prin interfaţarea dintre aplicaţiile CBS şi ERP pentru bugetul operațional variabil.
pentru Achiziție
06.06.2025 13:16

1. Ce structură au datele bugetare transmise de departamente (ex. centre de cost, linii bugetare, conturi contabile, perioade)?
2. Sub ce formă sunt transmise datele – fișiere Excel, interfață web, aplicație dedicată, alte formate
Intelegem ca doar datele aferente executării bugetelor urmează a fi preluate din Cartea mare, prin interfaţarea dintre aplicaţiile CBS şi ERP pentru bugetul operațional variabil.

Răspuns:

13.06.2025 21:04

1. Prognoza/planificarea se face la nivel de linie de buget (element de cheltuiala/venit) in valuta originala, pentru un an bugetar divizata pe trimestre, cu completarea obiectivului strategic la care se referă, după caz, și argumentarea necesității planificării si/sau modalitatea de estimare. Liniei de buget îi este atribuit un cont contabil analitic, subdiviziunea responsabil și beneficiară/e.
2. La moment, prognozele/propunerile de buget se prezintă în fișiere excel care sunt compilate ulterior de managerul de buget si introduse in aplicație separata pentru evidenta ulterioara privind executarea acestuia (aplicația utilizata doar pentru bugetul variabil operațional si bugetul administrativ fix; alocațiile pentru investiții se gestionează în totalitate în excel).
Se urmărește ca sistemul informatic ce urmează a fi implementat sa permită completarea datelor enumerate direct in modulul Buget.
Da, datele efective privind executarea bugetelor se completează automat in baza datelor din Cartea mare, prin interfațarea dintre aplicațiile CBS si ERP – pentru bugetul operațional variabil.

Aplicația trebuie să permită fiecărui departament responsabil de planificare accesul la o platformă comună pentru introducerea de date în formate standard pentru planificarea bugetului cu repartizarea sumelor planificate pe surse (stocuri; contracte în derulare; contracte ce urmează a fi încheiate – preluate în planul de achiziție). Accesul departamentelor la platforma comună trebuie să fie limitat la datele aferente departamentului respectiv, cu excepția subdiviziunii responsabile de procesul de bugetare, care are acces deplin la toate datele aferente bugetului.
pentru Achiziție
06.06.2025 13:17

1. Rog exemple de formate standard pentru introducerea datelor pentru planificarea bugetului

Răspuns:

13.06.2025 21:05

Soluția solicitată urmează să fie structurată după modele de procese, module și conținuturi care vor conține cel puțin datele de mai jos (utilizate la moment), totodată vor încorpora cerințele din sisteme performante de bugetare și gestiune resurse:
- Nr. d/o;
- Nr. cont analitic;
- Tip buget (Admin, CAPEX, Operațional);
- Articol buget;
- Denumire element de buget;
- Activul aferent (față de care se aplică bugetare – după caz);
- Proiect (dacă e cazul);
- Cost centrul (dacă diferă departament);
- Coloane dedicate pentru completarea sumelor prognozate/planificate per trimestru pentru fiecare valuta;
- Suma totala prognozata/planificata (ce însumează sumele trimestriale planificate recalculate in MDL in baza cursului mediu valutar prognozat per trimestru);
- Sold stoc la 01 ianuarie;
- Sold neexecutat contract în derulare la finele anului precedent;
- Valoare contracte ce urmează a fi încheiate.

Suma totala planificata = Sold stoc + sold neexecutat contracte + valoare contracte ce urmează a fi încheiate.

- Detaliile privind modul de estimare a valorii bugetate/prognozate și, în cazul bugetului administrativ fix si alocațiilor pentru investiții - argumentarea necesității planificării;
- Nr obiectivului strategic – daca poate legat;
- Subdiviziunea responsabilă/subdiviziunile beneficiare.

După aprobare - > linia creată, alocată la planul de achiziție.

... afișează tot conținutul

Aplicația trebuie să permită alinierea generală a bugetului anual şi CBTM cu obiectivele incluse în Planul Strategic al BNM, în vigoare la momentul bugetării. Alinierea între procesul de bugetare şi Planul strategic se va face prin corelarea articolelor de buget cu obiectivele strategice respective printr-un număr de referinţă (dacă această corelare există pentru articolul respectiv de buget). Planul Strategic va fi considerat ca un document separat în ERP, folosit pentru corelarea Bugetului cu obiectivele strategice relevante.
pentru Achiziție
06.06.2025 13:17

1. Cum se face traducerea obiectivelor în bugete operaționale și investiționale ?

Răspuns:

13.06.2025 21:05

Descrierea de mai jos este exemplul utilizat de BNM la moment, dar soluția solicitată poate să fie structurată după modele de procese, module și conținuturi de generații noi care vor acomoda cerința și prin alt flux.

Prin încărcarea și configurarea planului strategic detaliat in ERP cu numere de referință atribuite fiecărui obiectiv astfel, încât subdiviziunea responsabilă de planificare să poată selecta automat nr obiectivului strategic pentru fiecare linie de buget planificată – dacă poate fi aliniat unui obiectiv.
La fel, se acceptă corelarea planului strategic cu bugetul automat – în baza de anumite reguli predefinite pentru anumite articole/proiecte – daca sistemul va permite.

Datele de intrare introduse de către toate departamentele responsabile de bugetare ale BNM trebuie consolidate automat. Va fi un nomenclator unic de codificare a articolelor de buget de la un an la altul, asigurând comparabilitatea datelor provenite din diferite perioade.
pentru Achiziție
06.06.2025 13:18

1. Cum se vor gestiona modificările în structura articolelor de buget de la un an la altul, menținând comparabilitatea?

Răspuns:

13.06.2025 21:07

Descrierea de mai jos este exemplul utilizat de BNM la moment, dar soluția solicitată poate să fie structurată după modele de procese, module și conținuturi de generații noi care vor acomoda cerința și prin alt flux care deja este în sistemul ofertat.
Pentru a menține comparabilitatea datelor bugetare între ani:
- Toate articolele de buget vor fi codificate într-un nomenclator master, menținut la nivel central si imposibil de ajustat de la o perioada la alta;
- La etapa de inițiere a procesului de elaborare a bugetului, se va duplica structura bugetului actual cu posibilitatea de completare cu linii bugetare suplimentare, cu marcarea altor elemente nerecurente ca inactive
ERP-ul trebuie să susțină raportare multi-anuală standardizată, pe baza acestor mapări.

Aplicația trebuie să permită elaborarea bugetului utilizând metoda de jos în sus, şi, de asemenea, ajustarea bugetului de sus în jos prin reglaje propuse de subdiviziunea responsabilă de procesul de bugetare.
pentru Achiziție
06.06.2025 13:19

1. Cum funcționează în practică cele două metode?

Răspuns:

13.06.2025 21:07

Bugetul este construit pornind de la fiecare unitate structurala din cadrul entității, care comunică propriile necesități bugetare, justificate pe baza activităților planificate. Aceste propuneri sunt apoi consolidate de subdiviziunea responsabilă de bugetare si gestionarea surselor aprobate.
Metoda de sus în jos – la nivel de organizație se stabilesc anumiți indicatori minimi sau maximi, care se redistribuie ulterior subdiviziunilor sau liniilor de bugetare.
Metoda de sus în jos poate aplica și ajustări în bugetul propus de subdiviziune în faza de reconciliere și balansare la indicatorii stabiliți la nivel de organizație.

Aplicația trebuie să permită definirea ipotezelor de lucru (de exemplu rata inflației, Produsul intern brut (PIB), costul resurselor, rata de schimb, etc.).
pentru Achiziție
06.06.2025 13:19

1. Care sunt datele necesare pentru sistem ref la fiecare " ipoteza de lucru”?

Răspuns:

13.06.2025 21:08

Rata inflației (medie anuală, pentru anumite sectoare) – estimarea per trimestru bugetar viitor; utilizată în estimarea sumelor bugetate;
PIB – valoarea nominala, rata prognozata de creștere; indicator utilizat pentru justificarea bugetului total, calculul indicatorilor relativi;
Costul resurselor – ratele de politica monetara, alte rate de referință, rata medii de finanțare prognozate; utilizate pentru estimarea bugetului variabil operațional;
Rata de schimb valutar – cursuri medii trimestriale prognozate (USD; EUR); utilizate pentru conversia sumelor planificate in valuta si pentru reevaluarea ulterioara a bugetelor la cursul actual.

În cazul în care răspunsul nu corespunde întrebării adresate, reveniți va rog cu detalii suplimentare privind datele de furnizat solicitate.
Rata dobânzii la nivel de portofoliu
Volumul activității (indicatorilor specifici) – active, datorii specifice.

... afișează tot conținutul

Aplicația trebuie să alerteze subdiviziunea responsabilă despre apariția riscului de depășire a bugetului.
pentru Achiziție
06.06.2025 13:19

1. Cum se definește "riscul de depășire a bugetului" (ex. la atingerea unui anumit procent din valoarea bugetată)?

Răspuns:

13.06.2025 21:09

Cu posibilitatea definirii a unui/ mai multe praguri de alerta:
- % din bugetul aprobat
- Daca rata lunară depășește media istorica cu un anumit %
- Trend prognozat mai mare decât cel bugetat etc
- Alte.

Rapoarte nestandarde, configurate ad-hoc de către utilizatori.
pentru Achiziție
06.06.2025 13:36

1. Ce nivel de competențe tehnice se așteaptă de la utilizatorii care vor configura rapoarte ad-hoc?
2. Vor avea acces la toate câmpurile din baza de date sau la un set predefinit de date?

Răspuns:

13.06.2025 21:15

Componenta de generare a rapoartelor trebuie să fie suficient de flexibilă pentru a permite configurarea de rapoarte ad-hoc de către două categorii de utilizatori, cu niveluri diferite de competențe tehnice. Utilizatorii non-tehnici trebuie să poată crea rapoarte printr-o interfață grafică intuitivă, folosind filtre, grupări și opțiuni de afișare simple, fără a necesita cunoștințe de interogare a bazelor de date. În același timp, utilizatorii cu profil tehnic vor avea posibilitatea de a construi rapoarte avansate, cu interogări complexe, transformări și agregări de date.
Accesul la date pentru configurarea rapoartelor va fi controlat, utilizatorii având vizibilitate doar asupra unui set predefinit de câmpuri, stabilit în funcție de rolurile și drepturile asociate.

Aplicația trebuie să permită actualizarea simultană și paralelă a Bugetului anual şi Planului anual de achiziții luând în considerare următoarele particularități:
pentru Achiziție
06.06.2025 13:21

1. Cum se va asigura coerența datelor între Buget și Planul de achiziții în cazul actualizărilor paralele?
Situație tipică
- Bugetul este actualizat (rectificare) → dar planul de achiziții rămâne neschimbat
- Se introduc noi achiziții → fără actualizarea corespunzătoare a bugetului
- Două departamente modifică bugetul și planul în paralel

Răspuns:

20.06.2025 08:11

Dacă în buget a avut loc o rectificare care vizează și planul de achiziție, să fie opțiunea automată de „Verificare și actualizare plan achiziții”. Sistemul va notifica persoana responsabilă din subdiviziunea de achiziții care va verifica și fie va accepta fie va respinge modificarea și în planul de achiziție.
Planul se modifică pe elemente și sume doar după ce se fac modificările în buget, nu poate fi situația inversă. Alte coloane din plan, care nu au legătură cu bugetul nu se vor corela cu bugetul, dar vor putea fi modificate distinct.
Fiecare departament (subdiviziune structurală) poate modifica doar bugetul său nu și bugetul altor subdiviziuni, respectiv, nu pot fi situații paralele.
Modalitatea de implementare a funcționalității de modificare a bugetului/planului de acțiuni: automatizată, cu notificare, reversare, aprobare, coordonare este necesară la nivel de sistem, astfel ca modificările între cele 2 să fie coerente și compatibile cu practicile și controalele interne între cele 2 documente și regulile principale în bugetare, achizițiilor și cost control (de ex. dacă o solicitare de majorare a planului de achiziții este efectuată, dar sistemul pe linia respectivă de buget sau cost centru alocat în planul de achiziții nu identifică resurse suficiente, atunci această modificare se respinge automat fie se escaladează la departamentul financiar pentru modificare de buget
alt exemplu: realocarea unei linii bugetare pe altă linie bugetară va declanșa automat modificarea planului de achiziții și în dependență de acțiunea selectată – va exclude poziția din planul de achiziții fie o va modifica, fie în cazul în care achiziția pe linia respectivă de buget deja s-a realizat și e angajată, va notifica managerul de buget despre imposibilitatea efectuări realocărilor și va declanșa notificări și fluxurile necesare;
alt exemplu: un buget suplimentar este primit pe parcursul anului pentru o achiziție, modificare de buget poate automat genera majorarea planului de achiziții, fie poate notifica despre disponibilitate de buget și dreptul de alocare a noilor resurse în planul de achiziții (în dependență de flux);
alt exemplu: o achiziție este inițiată, valoarea cotată este mai mare decât valoarea din planul de achiziție, subdiviziunea solicită majorarea planului și majorarea bugetului, prin indicarea sursei din același centru de cost și același tip de cheltuieli. În acest caz, sistemul aplică controalele setate (același centru de cost, aceeași linie bugetară și aceleași cheltuieli) și efectuează modificările automatizat la nivel de plan de achiziție și buget, cu notificare.
alt exemplu: Managerul de proiect solicită anularea poziției din planul de achiziții, Sistemul actualizează automat bugetul și eliberează fondurile alocate, modificarea este înregistrată în istoricul bugetar cu justificare și audit trail.
an alt exemplu: Din cauza variației cursului EUR/MDL, valoarea estimată pentru o achiziție de software trebuie actualizată sau se efectuează actualizarea trimestrială (la necesitate).
Flux: sistemul aplică regulile de ajustare predefinite (ex. % indexare trimestrială, la PAAP și buget). Se notifică automat utilizatorii și managerul financiar. Noua valoare este transmisă către sistemul de Achiziție și documentele aferente sunt marcate ca „revizuite”, spre aprobare.

... afișează tot conținutul

Există achiziții efectuate conform Legii privind achizițiile publice (monitorizate în Planul de achiziții şi în buget, şi raportate către Agenția Achiziții Publice) - parte majoră de achiziții cu valori estimative semnificative;
pentru Achiziție
06.06.2025 13:21

1. Cum se va realiza raportarea către Agenția Achiziții Publice (format, frecvență)?

Răspuns:

18.06.2025 07:31

Informația a fost inclusă cu scop informativ, deoarece raportarea se face printr-o platformă națională. Important este doar ca soluția achiziționată să facă distincție între aceste categorii de achiziții.