Servicii de implementare a soluției informatice de operațiuni bancare (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție);
Servicii de implementare a soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție)
suma planificată 72,126,666.67 MDL
Lot | Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
---|---|---|---|---|---|
Servicii de implementare a soluției informatice de operațiuni bancare (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție) | 57,079,166.67 MDL | 72200000-7 | Servicii de garanţie (mentenanţă şi suport) aferente soluției informatice de operațiuni bancare (CBS) | 12 Bucata |
02.01.2026 - 30.12.2028 bd. Grigore Vieru, 1 |
72200000-7 | Licenţe aferente soluției informatice de operaţiuni bancare (CBS), cu 1 an de suport de la producător inclus | 1 Bucata | |||
72200000-7 | Licenţe complementare pentru rularea CBS (cu excepţia licenţelor pentru sistemele de operare), cu 1 an de suport standard de la producător inclus | 1 Bucata | |||
72200000-7 | Servicii de implementare ale soluției informatice de operațiuni bancare (CBS) | 1 Bucata | |||
72200000-7 | Servicii de instruire aferente soluției informatice de operațiuni bancare (CBS) | 1 Bucata | |||
72200000-7 | Servicii de integrare | 1 Bucata | |||
72200000-7 | Servicii privind dezvoltări suplimentare și solicitări de schimbare | 2000 Bucata | |||
Servicii de implementare a soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (licențe, servicii de implementare și servicii de garanție) | 15,047,500.00 MDL | 72200000-7 | Licenţe aferente soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP), cu 1 an de suport de la producător inclus | 1 Bucata |
02.01.2026 - 30.12.2028 bd. Grigore Vieru, 1 |
72200000-7 | Licenţe complementare pentru rularea ERP (cu excepţia licenţelor pentru sistemele de operare), cu 1 an de suport standard de la producător inclus | 1 Bucata | |||
72200000-7 | Servicii de implementare ale soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP) | 1 Bucata | |||
72200000-7 | Servicii de instruire aferente soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP) | 1 Bucata | |||
72200000-7 | Servicii de integrare | 1 Bucata | |||
72200000-7 | Servicii privind dezvoltări suplimentare și solicitări de schimbare | 1000 Bucata | |||
72200000-7 | Servicii de garanţie (mentenanţă şi suport), aferente soluției informatice de gestionare a resurselor corporative (ERP) | 12 Bucata |
1. Se referă la generatorul de rapoarte ad-hoc sau și la personalizarea rapoartelor standard?
Interacțiunea prin acțiuni de tip „click” și „drag and drop” este așteptată atât în contextul generatorului de rapoarte ad-hoc, cât și pentru personalizarea rapoartelor standard, în măsura în care acestea permit modificări. Scopul este de a oferi o experiență intuitivă și accesibilă utilizatorilor non-tehnici, permițându-le să ajusteze conținutul, structura și prezentarea rapoartelor fără a scrie cod.
1. Există cerințe specifice privind browserele web suportate sau tehnologiile web?
Soluția trebuie să fie compatibilă cu cele mai utilizate browsere moderne, precum Google Chrome, Microsoft Edge și Mozilla Firefox, în versiunile lor suportate oficial de producători. De asemenea, se așteaptă ca tehnologiile web utilizate (ex. HTML5, CSS3, JavaScript) să fie conforme cu standardele actuale, pentru a asigura o experiență stabilă, responsivă și securizată în mediul web. Eventualele cerințe suplimentare privind compatibilitatea vor fi discutate în etapa de analiză și design.
1. Care sunt dimensiunile cheie pentru analizele multidimensionale? Care sunt indicatorii de performanță specifici care trebuie urmăriți?
Dimensiunile cheie pentru analizele multidimensionale vor fi stabilite în funcție de specificul proceselor și structurii organizaționale și pot include, de exemplu: tipul de activitate, subdiviziunea, perioada de analiză / referință (zi, lună, trimestru, an), utilizatorul/responsabilul de proces, tipul operațiunii sau categoria de cheltuială/venit.
Indicatorii de performanță vor fi definiți în cadrul etapei de analiză, împreună cu echipele funcționale, și pot include: timpi de procesare, gradul de realizare a activităților planificate, volume procesate, rata de eroare, sau alți KPI relevanți pentru monitorizarea eficienței și eficacității proceselor interne. Soluția trebuie să permită configurarea și urmărirea acestor indicatori în mod flexibil, inclusiv posibilitatea de a agrega, filtra și compara datele pe diverse dimensiuni.
1. Ce se înțelege prin "texte derulante" și "narative" în contextul reprezentării indicatorilor?
Prin text derulant se subînțelege „scrolling text” ceea ce presupune afișarea parțială a informației de mai multe caractere într-o casetă derulantă.
Prin „narative” se subînțeleg indicatorii în format descriptiv/text.
1. Lista tipurilor de grafice este exhaustivă sau exemplificativă?
2. Utilizatorii vor putea personaliza aspectul graficelor?
Lista tipurilor de grafice este una exemplificativă, nu exhaustivă. Totodată, așteptarea este că aceste forme reprezentate sunt cele mai reprezentative și soluția va dispune de aceste funcționalități.
Pentru rapoartele nestandarde, configurate ad-hoc de către utilizatori, utilizatorii vor putea alege tipul de grafic și aspectul acestuia, iar pentru cele predefinite și cele speciale, tipul de grafic și aspectul acestuia vor fi determinate la etapa de analiză și design.
1. Va referiti la un dashboard unde pot fi afișate multiple vizualizări ale aceluiași set de date?
Da, cerința vizează posibilitatea de a afișa aceleași informații, extrase dintr-un singur set de date, în formate diferite – de exemplu, tabelar și grafic – simultan, într-un mod unificat, cum ar fi într-un dashboard sau o interfață integrată de raportare. Scopul este ca, printr-o singură comandă de executare, utilizatorul să poată vizualiza și interpreta datele atât numeric, cât și vizual, fără a fi necesare acțiuni suplimentare sau generări separate.
1. Ce tip de informații trebuie să conțină metadatele (ex. descriere câmp, tip de date, relații)?
2. Vor fi accesibile utilizatorilor care construiesc rapoarte?
Formatul și structura detaliată a metadatelor vor fi definite în etapa de analiză, în funcție de specificul soluției și al cerințelor ce reies din necesitățile identificate pe procese. Totuși, în mod implicit, metadatele trebuie să includă cel puțin următoarele informații: denumirea câmpului, descrierea acestuia, tipul de date (numeric, text, dată etc.), formatul, valorile permise (acolo unde este cazul), relațiile dintre entități (chei primare/străine), frecvența actualizării și sursa datelor.
Accesul la aceste metadate trebuie asigurat pentru utilizatorii avansați implicați în dezvoltarea de rapoarte și analize, într-o formă structurată, clară și ușor de consultat, astfel încât să le permită înțelegerea corectă a structurii și conținutului datelor disponibile, fără a necesita intervenții tehnice frecvente.
1. Care sunt tipurile de surse de date externe la care ar trebui să se poată conecta sistemul (ex. baze de date SQL, fișiere Excel, servicii web)?
Soluția trebuie să permită conectarea flexibilă la surse de date externe, pentru a facilita extinderea și corelarea informațiilor utilizate în raportare. În acest sens, este necesar ca soluția să ofere conectori universali (ex. ODBC), care să permită accesul la diferite baze de date relaționale (ex. Oracle, SQL Server, PostgreSQL), posibilitatea de a importa date din fișiere Excel/CSV, precum și integrarea cu surse externe prin intermediul serviciilor web (API REST/SOAP). Lista exactă a surselor de date va fi stabilită în etapa de analiză, în funcție de cerințele operaționale și funcționale ale BNM.
1. Utilizatorii vor putea defini propriile reguli de formatare condițională?
Formatarea condițională a datelor la nivel de sistem este una obligatorie, conform cerinței din caietul de sarcini. Totodată, formatarea condițională a datelor la nivel de utilizator este una binevenită.
1. Filtrele salvate vor fi personale sau partajabile cu alți utilizatori?
Cerința se referă la salvarea filtrelor la nivel de utilizator. Totodată, dacă soluția va suporta partajarea filtrelor cu alți utilizatori, acest aspect va fi binevenit.
1. Care sunt "alte modele de comparație" necesare?
2. Ce se înțelege prin DTD în acest context (nu pare a fi "document type definition" standard)?
Alte modele de comparație sunt cele pe care soluția le poate oferi, suplimentar la cele de tip „date – to -date” și „year-to-date”, cum ar fi „month – over – month”, „quarter over quarter”, „year-to-year”, etc.
În contextul cerinței, DTD se referă la „date-to-date”, inserția ,,document type definition” se referă la o omisiune de detaliere a abrevierii.
1.Utilizatorii vor putea crea și aplica propriile șabloane de stil?
Pentru rapoartele nestandarde, configurate ad-hoc de către utilizatori, utilizatorii vor putea crea și aplica propriile șabloane de stil, iar pentru cele predefinite și cele speciale, șabloanele de stil vor fi determinate la etapa de analiză și design.
1. Ce tehnici specifice de prognoză ar trebui suportate (ex. medie mobilă, regresie liniară)?
Soluția trebuie să încorporeze tehnici specifice de prognoză utilizate pe larg de entități din sectorul bancar în bugetare sau contabilitate de gestiune.
Dintre cele mai uzuale ar fi:
- Simulări – pentru testarea diferitor ipoteze și impactul acestora asupra bugetelor și costurilor.
- Medie mobilă – pentru detectarea tendințelor pe termen scurt.
- Regresie liniară – pentru modelarea relațiilor dintre costuri si variabile explicabile (de ex. volum de activitate, prețuri materiale).
1. Care sunt principalii indicatori economico-financiari dinamici care trebuie simulați?
Principalii indicatori economico-financiari care trebuie simulați sunt:
- indicatori bugetari și operaționali (prognoza veniturilor si cheltuielilor, a rezultatului financiar);
- indicatori de eficienta si performanta instituționala ( cost per proces, per proiect, serviciu prestat etc);
- prognoza poziției financiare;
etc.
1.Ce tip de semnătură electronică este necesar (ex. simplă, avansată, calificată)?
2. Soluția trebuie să se integreze cu un anumit furnizor de servicii de certificare?
De regulă, rapoartele vor fi semnate cu semnătură calificată. Totodată, în cazul rapoartelor destinate altor contrapărți, sistemul va asigura posibilitatea aplicării semnăturii avansate.
Aplicația trebuie să suporte explicit (la implementare) integrarea cu serviciul național de semnătură electronică calificată (Msign – msign.gov.md).
1. Care este formatul preferat pentru exportul datelor către DataWarehouse (ex. fișiere plate, API, conexiune directă la baza de date)?
2, Există o soluție BI preferată cu care ar trebui să se integreze?
Formatul de export către DataWarehouse va fi stabilit de comun acord la etapa de analiză și design în funcție de capabilitățile soluției, arhitectura tehnică agreată etc. și poate include fișiere (CSV, XML), conexiuni directe la baza de date (prin ODBC/JDBC), sau integrare prin API-uri. Așteptarea este ca soluția să ofere flexibilitate în alegerea metodei de export, inclusiv posibilitatea programării extragerilor automate.
În prezent, în cadrul BNM sunt utilizate mai multe instrumente de tip BI, fără o soluție unică preferată. Prin urmare, soluția propusă trebuie să fie deschisă integrării cu instrumente BI standard de pe piață (ex. Microsoft Power BI, Tableau, Qlik, SAS Visual Analytics etc.), în baza unor mecanisme comune de interconectare și acces la date.
1. Cum ar trebui să funcționeze "anularea/corectarea automată"?
Anularea/corectarea automată se referă la faptul că soluția trebuie să permită, conform unor reguli prestabilite, în baza unui declanșator manual/automat (API, reguli de business, etc.) să anuleze / corecteze pașii / etapele din flux precedenți.
De exemplu, dacă tranzacțiile cu privire la o factură nu au fost finalizate în ziua operațională, la închiderea zilei operaționale tranzacțiile respective se vor anula în mod automat.
Este de menționat că orice acțiune de anulare/corectare automată trebuie să indice utilizatorul care a inițiat anularea/corectarea, timpul efectuării modificării, etc cu păstrarea istoricului acțiunilor efectuate (trasabilitatea completă).
1. Ce inseamna tranzactii semi-automate?
2. Pot fi aceste cerinte acomodate cu parametrii existenti in “Matricea de la aprobare" de la pct. CG1?
Tranzacțiile semi-automate presupun implicarea la o anumită etapă a unui utilizator cu funcție de inițiere sau validare a unei tranzacții. Necesitatea intervenției utilizatorului depinde de o anumită caracteristică a tranzacției (contrapartidă, valoare, etc) conform unor reguli prestabilite (matrice de aprobare).
1. Cum definiti documentele standardizate si cele de forma libera?
Documente standardizate sunt documente aferente unor tranzacții/operațiuni recurente, de obicei generate automat, au formate prestabilite, reglementate de norme contabile,legislație fiscală sau proceduri interne.
Documentele în formă liberă sunt documente fără un format fix utilizate complementar, în special atunci când nu există un document standard corespunzător sau în situații atipice (de ex. în contextul corecțiilor, ajustărilor sau tranzacțiilor atipice).
1. Cum definiti formule contabile integrate?
2. Exista si formule contabile neintegrate? Care este diferenta?
Formule contabile integrate sunt acele formule contabile care sunt direct legate de procesele operaționale ale sistemului (ex: achiziții , plăți, salarizare, amortizare etc) și care se generează automat pe baza acțiunilor efectuate în sistem. Aceste formule sunt predefinite și asigură înregistrarea în contabilitate în timp real, fără intervenție manuală.
De ex: la înregistrarea unei facturi de la furnizor, sistemul generează automat nota contabilă aferentă; la calcularea salariilor, sistemul înregistrează automat cheltuiala și reținerile corespunzătoare.
Formulele contabile neintegrate sunt cele care nu sunt asociate direct cu procesul operațional și trebuie generate și completate manual de către utilizator (de ex: note contabile cu formă liberă pentru Debit cont și Credit Cont, o operațiune neuzuală, înregistrările contabile de corectare etc).