Material antiderapant (sare tehnică)
suma planificată 3,600,000.00 MDL
Будет ли заказчик компенсировать расходы поставщика, связанные с рисками порчи или повреждения соли при длительном хранении?
Autoritatea contractanată nu duce răspundere de marfurile nelivrate la propriul depozit
Возможно ли включение в документацию условия о страховании всей партии соли на период её хранения (как на складах поставщика, так и заказчика)?
Autoritatea contractanată nu duce răspundere de marfurile nelivrate la propriul depozit
Просим разъяснить вопрос финансовой ответственности за качество товара в следующей ситуации:
Если поставляемая техническая соль полностью соответствует всем требованиям качества на момент отгрузки, но вынужденно хранится на складе поставщика до момента поэтапной приёмки заказчиком, как распределяется финансовая ответственность за возможное ухудшение качества товара в период хранения?
Несёт ли поставщик полную ответственность за сохранение качества и соответствия продукции до момента формальной приёмки заказчиком, или предусмотрен механизм разделённой ответственности?
Существуют ли конкретные требования к условиям хранения или контролю, которые должны соблюдаться на складе поставщика для обеспечения соответствия товара требованиям тендера?
В случае поэтапной приёмки партии, как определяется ответственность за партии, принятые позже други
Responsabilitatea pentru păstrarea calității și conformității produsului revine furnizorului până la momentul recepției oficiale de către autoritatea contractantă. Aceasta include și situațiile în care marfa este depozitată în spațiile furnizorului până la livrare.
Учитывает ли заказчик возможное удорожание товара из-за необходимости дополнительных операций (повторная перегрузка, хранение, транспортировка)?
Возможно ли предусмотреть корректировку цены контракта в случае, если заказчик требует длительного хранения товара у поставщика
Nu este posibil acest lucru.
Organizatorului procedurii de achiziție „Material antiderapant – sare tehnică”
În baza analizei desfășurării procedurii de achiziție și a răspunsurilor publicate la solicitările de clarificare ale participanților, s-a constatat că acțiunile autorității contractante conțin semne ale unor încălcări sistematice ale Legii Republicii Moldova nr. 131/2015 „Privind achizițiile publice”, inclusiv:
• art. 7 și art. 17 – încălcarea principiilor de transparență, acces egal și nediscriminare a participanților;
• art. 33 alin. (2) – formularea specificațiilor tehnice într-un mod neclar și echivoc;
• art. 35 alin. (1)–(2) – neprezentarea unor răspunsuri complete, clare și neechivoce la solicitările de clarificare;
• art. 67 alin. (1) – risc de neconcordanță între documentația de atribuire și condițiile contractului.
Astfel de acțiuni generează incertitudine juridică, afectează drepturile operatorilor economici și pot fi calificate drept abuz de serviciu sau neglijență în serviciu, atrăgând răspunderea prevăzută de legislația Republicii Moldova.
Lista completă a întrebărilor, răspunsurilor și analizei
Pagina 3
1. Întrebare: „Unde este planificată depozitarea produsului după descărcare?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 7
Analiză: Răspunsul nu specifică responsabilitatea depozitării; participanții nu pot include costurile în ofertă.
Recomandări: Indicați concret: depozit al autorității contractante (adresă, condiții) sau obligația furnizorului (cu cerințe specifice).
2. Întrebare: „Depozitarea va fi organizată de autoritatea contractantă sau este obligația furnizorului?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 17
Analiză: Neclaritatea face imposibil calculul corect al costului.
Recomandări: Stabiliți partea responsabilă pentru organizarea depozitării.
3. Întrebare: „Dacă furnizorul, este necesar să dispună de bază de stocare proprie sau închiriată pe teritoriul RM?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 7, art. 35 alin.(1)
Analiză: Cerința tacită privind depozitul în RM limitează participarea operatorilor străini.
Recomandări: Permiteți închirierea unui depozit sau depozitarea asigurată de autoritatea contractantă.
4. Întrebare: „Care sunt punctele exacte de livrare și condițiile tehnice de acces?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 33 alin.(2), art. 35 alin.(1)
Analiză: Lipsa adreselor și condițiilor de acces face imposibil calculul logistic.
Recomandări: Publicați lista punctelor de livrare și restricțiile tehnice (drumuri, greutate).
5. Întrebare: „Livrarea se face integral sau în tranșe, pe parcursul sezonului?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 67 alin.(1)
Analiză: Condițiile neclare de livrare creează risc de dispută la executarea contractului.
Recomandări: Specificați clar – livrare integrală sau pe etape, cu grafic.
6. Întrebare: „Care este termenul minim de valabilitate (data producerii) acceptat pentru sare tehnică?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 33 alin.(2)
Analiză: Lipsa cerințelor privind termenul de valabilitate pune participanții în situație inegală.
Recomandări: Indicați termenul minim de valabilitate sau data producției acceptată.
7. Întrebare: „În caz de neconcordanță între caietul de sarcini și contract, ce prevalează?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 67 alin.(1), art. 35 alin.(1)
Analiză: Legea cere ca contractul să reflecte complet documentația.
Recomandări: Confirmați că contractul reproduce caietul de sarcini și că acesta are prioritate.
Pagina 4
8. Întrebare: „Ce tip de transport este acceptat pentru livrare (rutier, feroviar, naval)?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 33 alin.(2), art. 35 alin.(1)
Analiză: Nu sunt indicate tipurile de transport permise, ceea ce afectează logistica și prețul.
Recomandări: Stabiliți clar tipurile de transport acceptate.
9. Întrebare: „Descărcarea produsului la destinație se face de cine – furnizor sau beneficiar?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 7
Analiză: Neclar cine suportă costurile și responsabilitatea descărcării.
Recomandări: Clarificați partea obligată să descarce marfa.
10. Întrebare: „Se acceptă documente echivalente pentru conformitate, altele decât cele expres indicate?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 33 alin.(3), art. 35 alin.(1)
Analiză: Legea impune recunoașterea documentelor echivalente, iar răspunsul restricționează egalitatea între participanți.
Recomandări: Confirmați că documentele echivalente sunt acceptate conform legii.
11. Întrebare: „Este necesar certificatul de origine sau alt document echivalent?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 33 alin.(3)
Analiză: Participanții nu cunosc documentele obligatorii, creând risc de respingere a ofertei.
Recomandări: Precizați lista documentelor obligatorii și posibilitatea echivalenței.
12. Întrebare: „În legătură cu cerința stipulată la punctul 16.4 din documentația de atribuire, referitoare la prezentarea unui certificat de conformitate emis de un organism acreditat conform standardului EN 16811-1:2016, vă rugăm să precizați dacă este obligatorie prezentarea unui certificat emis în anul 2024/2025 sau se acceptă și un certificat emis anterior, fără termen de valabilitate, cu condiția ca acesta să reflecte conformitatea produsului cu standardul menționat și să nu fi fost abrogat/revocabil de către organismul emitent.”
Răspuns: „Din câte cunoaștem toate certificatele au un termen de valabilitate, respectiv este necesar ca certificatele să fie valabile în limitele legii.”
Încălcări: art. 35 alin.(1)
Analiză: Răspunsul nu clarifică termenul de valabilitate al certificatelor.
Recomandări: Indicați cerințele exacte privind valabilitatea certificatelor.
13. Întrebare: „Potrivit caietului de sarcini, la momentul livrării bunurilor urmează a fi prezentat certificatul de proveniență a mărfii. În acest context, vă rugăm să precizați dacă prin certificat de proveniență se înțelege documentul emis de către producătorul sării tehnice sau este necesar un certificat de origine emis de autoritatea vamală competentă din țara de origine a produsului, în conformitate cu normele internaționale de comerț exterior?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art.35 alin.(1)
Analiză: Răspunsul nu clarifică cerințele privind certificatul de origine.
Recomandări: Indicați ce certificat de proveniență este necesar.
Pagina 5
14. Întrebare: „În anunțul de participare, valoarea estimată este de 1.200 lei/tonă fără TVA. Cum se justifică această valoare comparativ cu alte licitații pentru aceeași sare tehnică?”
Răspuns: „Valoarea estimată este calculată pe baza contractelor anterioare executate de IM EXDRUPO și a informațiilor disponibile din piața locală.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 7
Analiză: Răspunsul nu oferă justificarea detaliată a prețului și sursele de date.
Recomandări: Furnizați sursele concrete, calculele și referințele la datele de piață.
15. Întrebare: „Conform caietului de sarcini, sarea trebuie să respecte EN 16811-1:2016, puritate min. 96%, umiditate max. 5%, tratată cu antiaglomerant. Sunt permise produse cu puritate 95–95,9% dacă respectă standardul?”
Răspuns: „Valoarea estimată și calitatea produsului este efectuată pe baza contractelor anterioare executate de IM EXDRUPO și a informațiilor disponibile din piața locală.”
Încălcări: art. 33 alin.(2), art. 35 alin.(1)
Analiză: Răspunsul nu clarifică deviațiile acceptabile, limitând participanții.
Recomandări: Indicați clar deviațiile permise pentru puritate și explicați importanța lor.
16. Întrebare: „Granulație: 0–5 mm (rest pe sită de 5 mm max. 10%). Care metodă de control al granulometriei și standard de testare se utilizează (ISO/EN/GOST)?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 35 alin.(1)
Analiză: Nu sunt indicate metodele de control și standardele de testare.
Recomandări: Specificați metoda și standardul pentru verificarea granulometriei.
17. Întrebare: „Tratată cu antiaglomerant (ferocianură de potasiu) – max. 100 mg/kg. Se acceptă și alți antiaglomeranți certificați în UE?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 33 alin.(2), art. 35 alin.(1)
Analiză: Nu este clar dacă se acceptă alți antiaglomeranți.
Recomandări: Confirmați acceptarea altor antiaglomeranți sau interziceți, cu justificare.
18. Întrebare: „Care sunt organismele acreditate acceptate pentru certificatul de conformitate EN 16811-1:2016?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 33 alin.(3), art. 35 alin.(1)
Analiză: Nu sunt indicate organismele acreditate.
Recomandări: Publicați lista organismelor recunoscute pentru a asigura condiții egale tuturor participanților.
AVERTISMENT
În cazul în care încălcările constatate nu vor fi remediate și/sau se vor repeta, vor fi inițiate următoarele măsuri de răspuns juridic:
1. Depunerea de contestații la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) (art. 82–85 din Legea nr. 131/2015), ceea ce va conduce la suspendarea procedurii de achiziție.
2. Sesizarea instanțelor de judecată cu solicitarea declarării procedurii de achiziție ca fiind nulă.
3. Tragerea la răspundere administrativă și disciplinară a persoanelor responsabile (art. 71 din Legea nr. 131/2015; Codul contravențional al RM).
4. În cazul identificării unor fapte intenționate – transmiterea materialelor către organele de urmărire penală pentru a fi date calificări juridice conform art. 327 și art. 328 Cod penal al RM (abuz de serviciu, depășirea atribuțiilor de serviciu).
5. Consecințe financiare și reputaționale: repararea prejudiciilor cauzate participanților, interdicția desfășurării unor proceduri similare, precum și pierderea încrederii în autoritatea contractantă ca entitate publică.
Prezentul avertisment urmează a fi executat imediat.
Ignorarea dispozițiilor sale va fi considerată drept evitare intenționată a respectării legii și va atrage aplicarea măsurilor legale corespunzătoare.
Standardul EN 16811-1:2016
Cerința de a prezenta certificat de conformitate conform EN 16811-1:2016 este justificată prin:
• alinierea Republicii Moldova la standardele europene și aplicarea normelor armonizate;
• garantarea că produsul respectă cerințele de siguranță, calitate și protecție a mediului;
• reducerea riscului de neconformitate și de utilizare a materialelor necorespunzătoare.
2. Claritatea specificațiilor tehnice
• În caietul de sarcini s-a stabilit clar: NaCl min. 96%, umiditate max. 5%, antiaglomerant max. 100 mg/kg, granulație 0–5 mm, max. 10% pe sită de 5 mm.
• Această formulare este conformă modelelor din EN 16811-1:2016. Interpretarea este că max. 10% din produs poate depăși granulația de 5 mm.
3. Justificarea prețului estimat (1.200 lei/tonă)
Valoarea a fost stabilită:
• pe baza contractelor anterioare executate de IM Exdrupo;
• pe baza informațiilor disponibile din piața locală.
4. Depozitare și livrare
• Livrarea se face la adresa str. Varnița 22, în tranșe de minimum 500 tone, în 20 de zile calendaristice.
• Răspunderea pentru depozitarea intermediară revine furnizorului până la recepția de către beneficiar.
• Certificatul de proveniență al mărfii se prezintă la livrare, garantând trasabilitatea produsului.
5. Responsabilitatea pentru calitate
• Până la recepția finală, furnizorul este responsabil pentru menținerea conformității produsului.
• Recepția calitativă se face pe loturi, prin verificarea parametrilor la livrare.
6. Criterii de calificare
• Experiența cumulată în ultimii 3 ani ≥ valoarea contractului (3,6 mln MDL) – justificată de obiectul semnificativ al contractului și de necesitatea demonstrării capacității reale de furnizare.
• Lichiditatea generală >100% – prag rezonabil, menit să asigure capacitatea financiară minimă a ofertantului, conform practicii în achizițiile publice.
7. Condiții de plată (90 zile)
Termenul este prevăzut în documentație și reflectă posibilitățile bugetare ale autorității contractante.
8. Controlul calității
• Parametrii tehnici (NaCl, umiditate, granulație, antiaglomerant) vor fi verificați la fiecare livrare.
• Autoritatea contractantă poate solicita teste de laborator în instituții acreditate.
• Recepția cantitativă și calitativă se face pe loturi, conform normelor interne.
Organizatorului procedurii de achiziție „Material antiderapant – sare tehnică”
În baza analizei desfășurării procedurii de achiziție și a răspunsurilor publicate la solicitările de clarificare ale participanților, s-a constatat că acțiunile autorității contractante conțin semne ale unor încălcări sistematice ale Legii Republicii Moldova nr. 131/2015 „Privind achizițiile publice”, inclusiv:
• art. 7 și art. 17 – încălcarea principiilor de transparență, acces egal și nediscriminare a participanților;
• art. 33 alin. (2) – formularea specificațiilor tehnice într-un mod neclar și echivoc;
• art. 35 alin. (1)–(2) – neprezentarea unor răspunsuri complete, clare și neechivoce la solicitările de clarificare;
• art. 67 alin. (1) – risc de neconcordanță între documentația de atribuire și condițiile contractului.
Astfel de acțiuni generează incertitudine juridică, afectează drepturile operatorilor economici și pot fi calificate drept abuz de serviciu sau neglijență în serviciu, atrăgând răspunderea prevăzută de legislația Republicii Moldova.
Lista completă a întrebărilor, răspunsurilor și analizei
Pagina 3
1. Întrebare: „Unde este planificată depozitarea produsului după descărcare?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 7
Analiză: Răspunsul nu specifică responsabilitatea depozitării; participanții nu pot include costurile în ofertă.
Recomandări: Indicați concret: depozit al autorității contractante (adresă, condiții) sau obligația furnizorului (cu cerințe specifice).
2. Întrebare: „Depozitarea va fi organizată de autoritatea contractantă sau este obligația furnizorului?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 17
Analiză: Neclaritatea face imposibil calculul corect al costului.
Recomandări: Stabiliți partea responsabilă pentru organizarea depozitării.
3. Întrebare: „Dacă furnizorul, este necesar să dispună de bază de stocare proprie sau închiriată pe teritoriul RM?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 7, art. 35 alin.(1)
Analiză: Cerința tacită privind depozitul în RM limitează participarea operatorilor străini.
Recomandări: Permiteți închirierea unui depozit sau depozitarea asigurată de autoritatea contractantă.
4. Întrebare: „Care sunt punctele exacte de livrare și condițiile tehnice de acces?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 33 alin.(2), art. 35 alin.(1)
Analiză: Lipsa adreselor și condițiilor de acces face imposibil calculul logistic.
Recomandări: Publicați lista punctelor de livrare și restricțiile tehnice (drumuri, greutate).
5. Întrebare: „Livrarea se face integral sau în tranșe, pe parcursul sezonului?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 67 alin.(1)
Analiză: Condițiile neclare de livrare creează risc de dispută la executarea contractului.
Recomandări: Specificați clar – livrare integrală sau pe etape, cu grafic.
6. Întrebare: „Care este termenul minim de valabilitate (data producerii) acceptat pentru sare tehnică?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 33 alin.(2)
Analiză: Lipsa cerințelor privind termenul de valabilitate pune participanții în situație inegală.
Recomandări: Indicați termenul minim de valabilitate sau data producției acceptată.
7. Întrebare: „În caz de neconcordanță între caietul de sarcini și contract, ce prevalează?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 67 alin.(1), art. 35 alin.(1)
Analiză: Legea cere ca contractul să reflecte complet documentația.
Recomandări: Confirmați că contractul reproduce caietul de sarcini și că acesta are prioritate.
Pagina 4
8. Întrebare: „Ce tip de transport este acceptat pentru livrare (rutier, feroviar, naval)?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 33 alin.(2), art. 35 alin.(1)
Analiză: Nu sunt indicate tipurile de transport permise, ceea ce afectează logistica și prețul.
Recomandări: Stabiliți clar tipurile de transport acceptate.
9. Întrebare: „Descărcarea produsului la destinație se face de cine – furnizor sau beneficiar?”
Răspuns: „Respectați condițiile caietului de sarcini.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 7
Analiză: Neclar cine suportă costurile și responsabilitatea descărcării.
Recomandări: Clarificați partea obligată să descarce marfa.
10. Întrebare: „Se acceptă documente echivalente pentru conformitate, altele decât cele expres indicate?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 33 alin.(3), art. 35 alin.(1)
Analiză: Legea impune recunoașterea documentelor echivalente, iar răspunsul restricționează egalitatea între participanți.
Recomandări: Confirmați că documentele echivalente sunt acceptate conform legii.
11. Întrebare: „Este necesar certificatul de origine sau alt document echivalent?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 33 alin.(3)
Analiză: Participanții nu cunosc documentele obligatorii, creând risc de respingere a ofertei.
Recomandări: Precizați lista documentelor obligatorii și posibilitatea echivalenței.
12. Întrebare: „În legătură cu cerința stipulată la punctul 16.4 din documentația de atribuire, referitoare la prezentarea unui certificat de conformitate emis de un organism acreditat conform standardului EN 16811-1:2016, vă rugăm să precizați dacă este obligatorie prezentarea unui certificat emis în anul 2024/2025 sau se acceptă și un certificat emis anterior, fără termen de valabilitate, cu condiția ca acesta să reflecte conformitatea produsului cu standardul menționat și să nu fi fost abrogat/revocabil de către organismul emitent.”
Răspuns: „Din câte cunoaștem toate certificatele au un termen de valabilitate, respectiv este necesar ca certificatele să fie valabile în limitele legii.”
Încălcări: art. 35 alin.(1)
Analiză: Răspunsul nu clarifică termenul de valabilitate al certificatelor.
Recomandări: Indicați cerințele exacte privind valabilitatea certificatelor.
13. Întrebare: „Potrivit caietului de sarcini, la momentul livrării bunurilor urmează a fi prezentat certificatul de proveniență a mărfii. În acest context, vă rugăm să precizați dacă prin certificat de proveniență se înțelege documentul emis de către producătorul sării tehnice sau este necesar un certificat de origine emis de autoritatea vamală competentă din țara de origine a produsului, în conformitate cu normele internaționale de comerț exterior?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art.35 alin.(1)
Analiză: Răspunsul nu clarifică cerințele privind certificatul de origine.
Recomandări: Indicați ce certificat de proveniență este necesar.
Pagina 5
14. Întrebare: „În anunțul de participare, valoarea estimată este de 1.200 lei/tonă fără TVA. Cum se justifică această valoare comparativ cu alte licitații pentru aceeași sare tehnică?”
Răspuns: „Valoarea estimată este calculată pe baza contractelor anterioare executate de IM EXDRUPO și a informațiilor disponibile din piața locală.”
Încălcări: art. 35 alin.(1), art. 7
Analiză: Răspunsul nu oferă justificarea detaliată a prețului și sursele de date.
Recomandări: Furnizați sursele concrete, calculele și referințele la datele de piață.
15. Întrebare: „Conform caietului de sarcini, sarea trebuie să respecte EN 16811-1:2016, puritate min. 96%, umiditate max. 5%, tratată cu antiaglomerant. Sunt permise produse cu puritate 95–95,9% dacă respectă standardul?”
Răspuns: „Valoarea estimată și calitatea produsului este efectuată pe baza contractelor anterioare executate de IM EXDRUPO și a informațiilor disponibile din piața locală.”
Încălcări: art. 33 alin.(2), art. 35 alin.(1)
Analiză: Răspunsul nu clarifică deviațiile acceptabile, limitând participanții.
Recomandări: Indicați clar deviațiile permise pentru puritate și explicați importanța lor.
16. Întrebare: „Granulație: 0–5 mm (rest pe sită de 5 mm max. 10%). Care metodă de control al granulometriei și standard de testare se utilizează (ISO/EN/GOST)?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 35 alin.(1)
Analiză: Nu sunt indicate metodele de control și standardele de testare.
Recomandări: Specificați metoda și standardul pentru verificarea granulometriei.
17. Întrebare: „Tratată cu antiaglomerant (ferocianură de potasiu) – max. 100 mg/kg. Se acceptă și alți antiaglomeranți certificați în UE?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 33 alin.(2), art. 35 alin.(1)
Analiză: Nu este clar dacă se acceptă alți antiaglomeranți.
Recomandări: Confirmați acceptarea altor antiaglomeranți sau interziceți, cu justificare.
18. Întrebare: „Care sunt organismele acreditate acceptate pentru certificatul de conformitate EN 16811-1:2016?”
Răspuns: „Vedeți răspunsurile de mai sus.”
Încălcări: art. 33 alin.(3), art. 35 alin.(1)
Analiză: Nu sunt indicate organismele acreditate.
Recomandări: Publicați lista organismelor recunoscute pentru a asigura condiții egale tuturor participanților.
AVERTISMENT
În cazul în care încălcările constatate nu vor fi remediate și/sau se vor repeta, vor fi inițiate următoarele măsuri de răspuns juridic:
1. Depunerea de contestații la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) (art. 82–85 din Legea nr. 131/2015), ceea ce va conduce la suspendarea procedurii de achiziție.
2. Sesizarea instanțelor de judecată cu solicitarea declarării procedurii de achiziție ca fiind nulă.
3. Tragerea la răspundere administrativă și disciplinară a persoanelor responsabile (art. 71 din Legea nr. 131/2015; Codul contravențional al RM).
4. În cazul identificării unor fapte intenționate – transmiterea materialelor către organele de urmărire penală pentru a fi date calificări juridice conform art. 327 și art. 328 Cod penal al RM (abuz de serviciu, depășirea atribuțiilor de serviciu).
5. Consecințe financiare și reputaționale: repararea prejudiciilor cauzate participanților, interdicția desfășurării unor proceduri similare, precum și pierderea încrederii în autoritatea contractantă ca entitate publică.
Prezentul avertisment urmează a fi executat imediat.
Ignorarea dispozițiilor sale va fi considerată drept evitare intenționată a respectării legii și va atrage aplicarea măsurilor legale corespunzătoare.
Vezi raspunsurile de mai sus.
Vă rugăm să concretizați tipul de antiaglomerat necesar la tratare.
Tipul de antiaglomerant solicitat este ferocianură de potasiu (K₄[Fe(CN)₆]), cu un conținut maxim admis de 100 mg/kg, conform specificațiilor tehnice indicate în documentația de atribuire și în standardul EN 16811-1:2016.
Revizuirea termenilor de livrare – 30 de zile din momentul semnării și valabilitatea contractului de până la 31.12.2025 – puțin ținând cont de regulile de import și export, raportat la termenul de valabilitate a ofertei 60 de zile.
Termenii de livrare și valabilitatea contractului au fost stabiliți în conformitate cu necesitățile autorității contractante și cu specificul sezonului de iarnă 2025–2026
La pct 16 din anunțul de participare, sbp 8 și 9 se repetă, sbp. 10-17 sunt irelevante obiectului de achiziție propus, precum și cerința de la sbp. 22.
La pct. 16 din anunțul de participare au fost incluse criterii de calificare și selecție în conformitate cu prevederile Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice.
Subpunctele 8 și 9 – dacă există o suprapunere de conținut, aceasta nu influențează validitatea cerințelor generale și nu creează restricții suplimentare pentru participanți. Observația va fi luată în considerare la etapa de ajustare a documentației pentru a evita repetările.
Subpunctele 10–17 – deși unele pot părea mai puțin aplicabile obiectului de achiziție (sare tehnică), acestea au fost preluate din lista standard de cerințe privind capacitatea economică, financiară și tehnică, utilizată pentru a asigura transparența și integritatea procedurii. Ele servesc la verificarea generală a bonității și experienței participanților, indiferent de specificul bunurilor achiziționate.
Cerința de la subpunctul 22 – are rolul de a confirma respectarea normelor de mediu și de siguranță, fiind aplicabilă tuturor bunurilor achiziționate prin proceduri publice.
Care sunt criteriile de evaluare a aplicate pentru atribuirea contractului?
Criteriul de evaluare aplicat pentru atribuirea contractului este „cel mai mic preț”, cu condiția ca oferta depusă să respecte integral cerințele specificate în documentația de atribuire (caietul de sarcini, specificațiile tehnice și cerințele de calificare prevăzute la pct. 16 din anunțul de participare).
Care sunt sursele de finanțare a achizițieie? Bugetul autorității contractante asigură această achizție?
Întrebarea dată nu ține de Dvs
Documentația standard este în pdf, ceea ce nu permite operatorului economic de a lucra cu actele încarcate de autoritatea contracatntă.
Documentația dată este și pe platfoma AAP in formă libera, dar la solicitare o putem transmite
Documentația standard nu este precompletată de autoritatea contractantă, ceea ce este contrar Legii nr. 131/2015, de asemenea și DUAE.
Ambele sunt completate suficient
Potrivit documentației de atribuire, termenul de valabilitate al contractului este stabilit până la data de 31.12.2025. Vă rugăm să precizați dacă, până la această dată, beneficiarul intenționează să solicite întreaga cantitate de tone prevăzută în contract, sau livrările vor avea loc treptat, conform necesităților reale, iar eventualele volume nesolicitate până la termenul indicat vor rămâne nelivrate.
termenul de valabilitate este pînă 04.2026 conform anunțului
Vă rugăm să confirmați dacă, în etapa executării contractului de achiziție, autoritatea contractantă urmează să verifice originea și proveniența bunurilor livrate, astfel încât acestea să corespundă celor declarate de operatorul economic în cadrul ofertei depuse?
Vezi raspunsurile de mai sus.
Ținând cont că în documentația de atribuire este stipulată cerința privind livrarea unui produs de calitate europeană, iar valoarea estimată a achiziției este comparabilă cu prețul produselor provenite din alte regiuni (de exemplu, Turcia sau Egipt), vă rugăm să ne clarificați dacă autoritatea contractantă dispune de resurse financiare suficiente pentru a achiziționa produsul care corespunde tuturor cerințelor de calitate indicate, în condițiile în care prețul de piață al acestuia depășește valoarea estimată a procedurii?
Vezi raspunsurile de mai sus.
Vă rugăm să confirmați dacă, în cadrul procedurii, vor fi admise produse ale căror caracteristici tehnice prezintă abateri minore față de parametrii solicitați, în măsura în care aceste abateri nu afectează funcționalitatea, performanța sau calitatea generală a bunurilor ofertate?
Vezi raspunsurile de mai sus.
În eventualitatea în care autoritatea contractantă nu dispune de capacitatea necesară de depozitare la adresa indicată pentru recepționarea integrală a cantităților solicitate, vă rugăm să precizați dacă operatorul economic are posibilitatea de a propune livrarea eșalonată – în tranșe mai mici – conform unui grafic de livrare agreat de comun acord cu beneficiarul, fără ca aceasta să fie considerată o abatere de la termenii contractuali.
Vezi raspunsurile de mai sus.
Potrivit caietului de sarcini, la momentul livrării bunurilor urmează a fi prezentat certificatul de proveniență a mărfii. În acest context, vă rugăm să precizați dacă prin certificat de proveniență se înțelege documentul emis de către producătorul sării tehnice sau este necesar un certificat de origine emis de autoritatea vamală competentă din țara de origine a produsului, în conformitate cu normele internaționale de comerț exterior?
Vezi raspunsurile de mai sus.
Având în vedere că unii producători nu emit certificate de conformitate conform standardului EN 16811-1:2016, ci pun la dispoziție rapoarte de testare de laborator emise de instituții recunoscute la nivel internațional, vă rugăm să precizați dacă astfel de documente pot fi acceptate ca echivalente ale certificatului de conformitate solicitat în documentația de atribuire.
Vezi raspunsurile de mai sus.