Material antiderapant (sare tehnică)
suma planificată 3,600,000.00 MDL
Vă rugăm să confirmați că autoritatea contractantă va solicita prezentarea documentației foto a ambalajului și etichetării, pe care să fie clar indicate data fabricației și numărul lotului.
Nu sunt solicitate condiții referitor la ambalare și etichetare. Sa solicitat ca la la livrare, furnizorul va prezenta:
• Certificatul de proveniență a mărfii;
• Certificat de conformitate emis de un organism acreditat conform EN 16811-1:2016;
• Acte emise de producător privind caracteristicile tehnice.
Ce măsuri concrete sunt prevăzute pentru a împiedica participarea la licitație a loturilor de sare importate anterior în țară și care și-au pierdut calitatea din cauza unei perioade îndelungate de depozitare?
În cazul în care produsul nu va respecta parametrii tehnici, acesta se va returana si vor fi puse în aplicare condițiile contractuale referitor situației date.
Dispune autoritatea contractantă de capacități proprii de depozitare pentru recepționarea și păstrarea simultană a întregii cantități a lotului?
Vezi raspunsul de mai sus.
Documentația prevede livrări în partide de cel puțin 500 tone pe parcursul perioadei contractuale. Solicităm confirmarea dacă autoritatea contractantă poate solicita, la nevoie, cantități mai mici de 500 tone în cazul unor condiții speciale, precum accesul limitat la depozite sau condițiile de trafic în timpul iernii.
În anuț este indicat o cantitate minimă pentru livrare la solicitare de 500 tone, care la rîndul ei trebuie sa fie livrată pe parcursul a 20 zile calendaristice și nici de cum toată cantiatea solicitată întro zi.
Documentația solicită prezentarea unui certificat de conformitate eliberat de un laborator acreditat conform standardului internațional EN 16811-1:2016. Având în vedere că în Republica Moldova nu există laboratoare acreditate pentru standardele EN, solicităm:
1. Modificarea documentației pentru a permite prezentarea certificatelor de conformitate emise de laboratoare acreditate național, conform standardelor moldovenești (SM), care să ateste respectarea specificațiilor tehnice cerute;
2. Precizarea oficială a autorității contractante a standardului moldovenesc (SM) care va fi acceptat în cadrul acestei licitații.
Cerința de bază este prezentarea unui certificat conform EN 16811-1:2016. Autoritatea contractantă acceptă certificate emise de organisme acreditate național doar dacă acestea fac dovada explicită a respectării cerințelor tehnice ale standardului EN 16811-1:2016.
Referitor la răspunsul privind certificatul de conformitate (punctul 16.4), dorim să clarificați dacă sunt acceptate certificate de conformitate care au un termen de valabilitate mai mare, de exemplu 5 ani, și care au fost emise anterior anului 2024, atâta timp cât rămân valabile conform legislației în vigoare.
Sunt accepate certificatele de conformitate valabile.
În documentația de atribuire este prevăzută cantitatea totală estimativă de 3.000 tone de material antiderapant (sare tehnică). Având în vedere răspunsul autorității contractante conform căruia „nu putem concretiza dacă va fi comandată toată sarea sau doar o parte, depinzând de condițiile climaterice”, solicităm modificarea anunțului de participare pentru a preciza expres că autoritatea contractantă își rezervă dreptul de a comanda doar volumele necesare pe parcursul perioadei contractuale, conform condițiilor reale de iarnă, fără a obliga la livrarea întregii cantități estimate.
În anunț este indicat la solicitare
We would like to clarify the following technical point: the specification requires that the sodium chloride (NaCl) have a granulation of 0-5 mm, with a maximum of 10% remaining on a 5 mm sieve. Could you please confirm whether sieving at the point of delivery will be performed by the contractor or by the contracting authority, and which party will be responsible for verifying compliance with the granulation requirement?
Vă eugăm să va adresați în limba de stat.
În anunțul de participare, valoarea estimată pentru 3.000 tone de sare tehnică este de 3.600.000 MDL. Acest lucru înseamnă un preț unitar estimat de 1.200 lei/tonă fără TVA (1.440 lei/tonă cu TVA).
Vă rugăm să explicați metodologia de calcul a acestei valori, având în vedere că alte autorități contractante din Republica Moldova, inclusiv în mun. Chișinău (ex. procedura ID 21480289, cu valoarea estimată de 1.250.000 MDL pentru 500 tone), estimează prețul unei tone de sare tehnică la cca 2.500 lei fără TVA (3.000 lei cu TVA).
Care sunt sursele de referință (studii de piață, contracte anterioare, oferte de la furnizori) utilizate pentru stabilirea prețului de 1.200 lei/tonă?
Cum se justifică diferența semnificativă (peste 100%) față de alte licitații pentru același tip de produs cu standarde europene?
Valoarea estimată este calculată pe baza contractelor anterioare executate de IM EXDRUPO și a informațiilor disponibile din piața locală.
Conform caietului de sarcini, sarea solicitată trebuie să respecte standardul EN 16811-1:2016, să aibă puritate de minimum 96%, umiditate maxim 5% și să fie tratată cu antiaglomerant. Aceste specificații sunt stricte și corespund unor produse de calitate superioară, importate în majoritatea cazurilor.
Solicităm să clarificați cum a fost posibilă estimarea prețului de 1.200 lei/tonă, care este semnificativ mai mic decât prețul mediu de piață pentru sare tehnică cu parametrii respectivi.
Valoarea estimată și caliatea produsului este efectuată pe baza contractelor anterioare executate de IM EXDRUPO și a informațiilor disponibile din piața locală.
В Технической спецификации указано «Clorură de sodiu (NaCl) min. 96%». Просим уточнить:
Допускаются ли поставки соли с показателем 95–95,9%, если они соответствуют международному стандарту EN 16811-1:2016?
Если нет, то обоснуйте, чем именно значение «96%» критически важно для противогололёдной обработки дорог.
Требование «Granulație: 0–5 мм (rest pe sită de 5 mm, max. 10%)».
Каким методом и по какому стандарту предполагается измерять гранулометрический состав?
Просим приложить конкретный стандарт испытаний (ISO/EN/GOST).
Указано «Tratată cu antiaglomerant (ferocianură de potasiu) – max. 100 mg/kg».
Просим пояснить, допускаются ли другие антиагломеранты, сертифицированные в ЕС?
Если нет, укажите, почему выбран исключительно ферроцианид калия.
*По сертификации*
Требуется сертификат соответствия, выданный аккредитованным органом по EN 16811-1:2016.
Просим уточнить, какие именно аккредитующие органы признаются? Только молдавские, или также органы ЕС/UA?
Допустимы ли отчёты независимых лабораторий (ISO 17025)?
*По квалификационным критериям*
В п. 16.5 установлено: «Valoarea cumulată a contractelor din ultimii 3 ani ≥ valoarea viitorului contract (≈ 3,6 млн MDL)».
Просим обосновать пропорциональность данного требования предмету закупки.
Возможен ли допуск участников, у которых в предыдущие 3 года было несколько контрактов меньшего объёма, но суммарно они обеспечивают поставки на аналогичное количество тонн?
В п. 16.10 установлено: «Lichiditate generală >100%».
Просим разъяснить, на основании какого норматива определена именно эта граница.
Как будет оцениваться ликвидность у иностранных участников, которые ведут отчётность по МСФО?
По условиям поставки и оплаты
Условие: «партиями по 500 тонн в течение 20 календарных дней».
Возможно ли изменение графика поставки с учётом реальных логистических ограничений (железнодорожная доставка, импорт через порты)?
Просим уточнить, допускается ли поставка меньшими партиями (например, 300–400 тонн) при наличии форс-мажорных обстоятельств?
В п. 21: «оплата в течение 90 дней после подписания фактуры».
Просим разъяснить, как данное условие соответствует принципу справедливости и равенства сторон.
Готова ли АО рассмотреть более короткий срок оплаты (30–45 дней), учитывая рыночную практику?
*По оценке предложений*
В п. 23 сказано: «Критерий – только цена, при условии соответствия».
Просим уточнить: каким образом будут проверяться и подтверждаться технические параметры (NaCl, грануляция, влажность) до заключения контракта?
Будет ли предусмотрена независимая лабораторная проверка образцов?
1. Parametri tehnici (puritate, granulație, antiaglomerant):
Cerința privind conținutul minim de 96% NaCl a fost stabilită pentru a asigura eficiența materialului antiderapant în procesul de topire a gheții și zăpezii. Un nivel mai mic de 96% poate afecta capacitatea de acțiune, ceea ce ar compromite siguranța circulației. Prin urmare, nu sunt acceptate valori sub pragul solicitat.
Granulometria va fi determinată prin metode de sitare conform standardului EN 16811-1:2016. Această normă europeană stabilește procedurile exacte de testare, iar rezultatele sunt recunoscute la nivel internațional.
În ceea ce privește antiaglomerantul, documentația solicită utilizarea ferocianurii de potasiu (K₄[Fe(CN)₆]) – max. 100 mg/kg, întrucât aceasta este cea mai frecvent utilizată substanță conform practicilor europene.
Ce ține de conformitate Vezi raspunsul de mai susu.
Criterii de calificare:
Condiția prevăzută la pct. 16.5 (valoarea cumulată a contractelor din ultimii 3 ani ≥ valoarea contractului) urmărește să demonstreze capacitatea economică și tehnică a operatorului de a executa livrări de amploare comparabilă. Este admisibil ca experiența să fie demonstrată prin mai multe contracte de valoare mai mică, cu condiția ca acestea să fie similare ca obiect și să atingă cumulativ nivelul solicitat.
Cerința privind lichiditatea generală >100% (pct. 16.10) este stabilită pentru a evalua bonitatea financiară a ofertanților, astfel încât să se evite riscul neexecutării contractului. În cazul operatorilor străini care aplică IFRS, indicatorii se vor calcula pe baza rapoartelor financiare prezentate, iar echivalența va fi analizată conform normelor contabile aplicabile.
4. Condiții de livrare și plată:
Livrările se efectuează în loturi de minimum 500 tone, în termen de 20 de zile calendaristice, conform caietului de sarcini. În cazuri de forță majoră sau dificultăți logistice demonstrate, autoritatea contractantă poate analiza justificările și poate decide eventuale ajustări ale graficului de livrare.
Plata în termen de 90 de zile de la acceptarea facturii este stabilită în baza bugetului alocat și a practicilor aplicabile în domeniul achizițiilor publice. Aceasta nu exclude posibilitatea achitării mai rapide, în funcție de disponibilitățile financiare ale autorității contractante.
5. Evaluarea ofertelor și verificarea conformității:
Înainte de atribuirea contractului, autoritatea contractantă își rezervă dreptul de a solicita mostre și de a dispune testarea acestora într-un laborator acreditat, pentru verificarea parametrilor tehnici (puritate, umiditate, granulație, antiaglomerant).
Pe parcursul derulării contractului, fiecare lot livrat va putea fi supus verificărilor de laborator pentru confirmarea conformității cu specificațiile tehnice.
Având în vedere diferențele mari dintre prețul estimat de Autoritatea Contractantă și valorile practicate de alți beneficiari din Republica Moldova, solicităm să precizați:
Este Autoritatea Contractantă dispusă să ajusteze valoarea estimată în baza clarificărilor primite și a ofertelor de pe piață, pentru a asigura o procedură competitivă și transparentă?
Valoarea estimată este calculată pe baza contractelor anterioare executate de IM EXDRUPO și a informațiilor disponibile din piața locală. În cazul indentificării unor abateri autoritatea contractantă își rezervă dreptul de a analiza situația și a întreprinde măsurile necesare.
În cazul în care prețul ofertat de operatorii economici va depăși semnificativ valoarea estimată, există riscul ca procedura să fie anulată? Dacă da, cum va fi asigurată continuitatea aprovizionării cu sare tehnică necesară pentru întreținerea drumurilor?
Daca vor depăși limitile legale, ne vom conduce strict de legislație.
În caietul de sarcini, la punctul referitor la tratamentul cu antiaglomerant, se menționează că sarea tehnică trebuie să fie „trată cu antiaglomerant (ferocianură de potasiu) – max. 100 mg/kg.”
Considerăm că această formulare lasă loc de interpretări și riscuri practice:
Dacă produsul conține doar 5 mg/kg antiaglomerant, el se încadrează formal în cerința „max. 100 mg/kg,” însă din punct de vedere tehnic sarea va fi predispusă la aglomerare, devenind foarte dură și dificil de utilizat pentru împrăștiere mecanizată pe drumuri.
În practică, un asemenea produs ar putea respecta cerința din caietul de sarcini, dar nu ar fi utilizabil pentru scopul achiziției (întreținerea drumurilor pe timp de iarnă).
Pentru a evita astfel de situații și pentru a asigura calitatea reală a produsului, solicităm respectuos introducerea unui diapazon minim–maxim pentru conținutul de antiaglomerant, de exemplu:
minim 20 mg/kg – maxim 100 mg/kg.
Această modificare ar elimina ambiguitățile, ar alinia caietul de sarcini la bunele practici europene și ar garanta că produsul oferit nu doar respectă cerințele formale, dar și corespunde scopului funcțional pentru care este achiziționat.
Este necesar ca sarea să respecte cerințele matertialului antiderapant dar să nu depașeasca condiția maxima menționată.
În caietul de sarcini se menționează: „Granulație: 0–5 mm (rest pe sită de 5 mm, max. 10%).”
Această formulare lasă loc de interpretări diferite:
Trebuie înțeles că maximum 10% din produs poate avea granulație peste 5 mm?
Sau cerința se referă la faptul că maxim 10% poate rămâne pe sită la dimensiunea de 5 mm, adică doar particule de exact 5 mm?
Pentru a evita interpretările diferite din partea ofertanților și pentru a asigura comparabilitatea ofertelor, solicităm respectuos să fie clarificată formularea și, eventual, completată cu un tabel granulometric exact (după modelul utilizat în standardul EN 16811-1:2016).
Prin specificația „Granulație: 0–5 mm (rest pe sită de 5 mm, max. 10%)” se înțelege că, în urma analizei granulometrice prin sitare conform standardului EN 16811-1:2016, maximum 10% din cantitatea totală de produs poate fi reținută pe sita cu dimensiunea de 5 mm.
Aceasta înseamnă că este admis un procent de până la 10% particule cu dimensiuni mai mari de 5 mm, iar restul de minimum 90% trebuie să fie constituit din particule cu dimensiuni ≤ 5 mm.
Prin urmare, cerința se referă la toleranța maximă acceptată pentru fracțiunile grosiere și nu exclusiv la particulele de exact 5 mm.
Metoda de determinare este cea prevăzută de EN 16811-1:2016, iar operatorii economici sunt în drept să prezinte, în ofertă, fișe tehnice și rapoarte de încercare care confirmă respectarea acestor limite.
Как будет организован контроль качества при каждой частичной поставке (если поставка дробится)?
Pentru fiecare livrare parțială, controlul calității va fi efectuat conform specificațiilor tehnice și prevederilor caietului de sarcini. Autoritatea contractantă își rezervă dreptul de a preleva mostre din fiecare lot livrat și de a dispune testarea acestora într-un laborator acreditat, în vederea verificării parametrilor fizico-chimici (puritate, umiditate, granulație, conținut de antiaglomerant).
Должен ли поставщик предоставлять отдельные сертификаты качества на каждую отгружаемую партию?
La livrare, furnizorul va prezenta:
• Certificatul de proveniență a mărfii;
• Certificat de conformitate emis de un organism acreditat conform EN 16811-1:2016;
• Acte emise de producător privind caracteristicile tehnice.
La punctul 16.4 din documentația de atribuire se solicită prezentarea unui certificat de conformitate conform standardului EN 16811-1:2016. Dorim să înțelegem de ce autoritatea contractantă a ales anume acest standard și nu a permis prezentarea de certificate de conformitate conform altor standarde recunoscute la nivel internațional sau național, care atestă aceleași caracteristici tehnice.
Menționăm că în procedurile anterioare de achiziție pentru material antiderapant nu a fost indicată o astfel de cerință, ceea ce creează percepția că această condiție ar putea fi restrictivă și să favorizeze anumiți operatori economici. Vă rugăm să explicați argumentele tehnice și juridice care au stat la baza stabilirii exclusive a acestui standard.
Standardul EN 16811-1:2016 a fost inclus în documentația de atribuire pentru a asigura respectarea unor cerințe tehnice uniforme și recunoscute la nivel european în ceea ce privește materialele pentru deszăpezire și combaterea poleiului. Alegerea acestui standard are ca obiectiv principal garantarea calității și siguranței produsului utilizat în întreținerea drumurilor publice, în conformitate cu bunele practici internaționale.
Precizăm că standardul EN 16811-1:2016 stabilește metodologii clare de verificare a parametrilor esențiali (puritate, umiditate, granulație, tratament antiaglomerant), ceea ce permite o evaluare obiectivă și comparabilă a ofertelor.
Кто будет оплачивать повторные лабораторные исследования при каждой поставке?
Autoritatea contractantă
Если товар хранится на складе поставщика по требованию заказчика, кто несёт ответственность за потерю качества в период хранения?
Nu se solicită pastrarea bunurilor la depozitul furnizorului