Achiziționarea Transportului sanitar (ambulanțe de tip B) conform necesităților IMSP Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească
suma planificată 5,032,813.00 EUR
Является ли государственная закупка № ocds-b3wdp1-MD-1675849186887 продолжением предшествующей государственной закупки № ocds-b3wdp1-MD-1667579926939 от 13.12.2022?
Luând în considerare clarificarea depusă, oportunitatea achiziționării de bunuri de o anumită calitate, specificații tehnice impuse pentru acestea, sunt stabilite de fiecare autoritate contractantă în Anunțul de participare pentru fiecare procedură în parte în funcție de necesitățile obiective ale acesteia.
Subsecvent, art. 44 alin. (1) din Legea nr. 131/2015 prevede că ofertantul are obligația de a elabora oferta în conformitate cu prevederile din documentația de atribuire, iar potrivit art. 69 alin. (6) lit. b) din legea prenotată și pct. 77 din Documentația Standard, autoritatea contractantă nu acceptă oferta în cazul în care aceasta nu corespunde cerințelor expuse în documentația de atribuire.
Se permite suspensia combinată sau una anume (pe arcuri sau spirale) la auto 4x2?
Se acceptă suspensia de orice tip (pe arcuri sau spirale), deoarece în documentația de atribuire au fost indicate cerințele minime obligatorii. Menționăm că, ofertele depuse vor fi evaluate în conformitate cu cerințele tehnice minime indicate în documentația de atribuire.
În specificația tehnică, nu este indicat anul de producere a ambulanțelor. Care este anul de producere a ambulanțelor solicitat?
Mulțumim.
Documentația de atribuire a fost modificată, iar anul de producere a ambulanțelor a fost menționat ,,nu mai vechi de 2022”. Mulțumim pentru clarificare.
Solicităm să revizuiți documentația de atribuire publicată pentru această procedură de achiziție publică și să includeți în conținutul acesteia toți termenii și condițiile obligatorii ce ulterior să fie reflectate în modelul de contract de achiziție anexat la procedura propusă, însă nu inversul așa precum încercați să o faceți mișelește conform actului redacției publicate.
De reținut faptul că prevederile contractului de achiziție reflectat drept model anexat la procedură necesită să fie elaborat în conformitate cu termenii și condițiile indicate în documentația de atribuire, însă clauzele acestuia nu pot fi înaintate ca termeni, condiții și cerințe suplimentare sau noi și distorsionate în raport cu documentația de atribuire publicată.
Așadar, cerem ca modelul contractului de achiziții publice propus, să fie elaborat în conformitate cu termenii, condițiile și cerințele documentației de atribuire, iar documentația de atribuire să prevadă clar, cert și transparent toate aceste condiții și cerințe.
Altminteri, se constată o serie de cerințe și condiții suplimentare față de bunuri și față de operatorii economici care nu sunt incluse în caietul de sarcini publicat, astfel fiind mimată transparența acestei proceduri de achiziție.
Cerințele din documentația de atribuire și modelul de contract au fost corelate între ele. Vor fi încărcate în sistemul electronic în scurt timp. Mulțumim pentru clarificare.
Atit in actuala procedura de achizitie, precum si in cadrul precedentelor achizitii publice cu acelasi obiect de achizitii - transport sanitar, ambulante de tip B - constatam ca autoritatea contractanta genereaza un proces continu, netransparent si de confuzie asupra termenilor, cerintelor obligatorii pentru achizitiei, efectuat in scop tendentios, manifestat prin - inducerea intr-o deruta si eroare a operatorilor economici interesati de paricipare la licitatie, plasind documentatia de atribuire cu continuturi diferite a documentatiei de atribuire publicata in limba engleza, in raport cu continutul documentatiei de atribuire publicata in limba romana. Astfel, grupul de lucru asigurindu-se intentionat cu o concurentă minimă de participare in cadrul licitatiei pe de oparte si totodată cu mentinerea manevrei speculative, in caz de necesitate a directionarii cistigului catre un anumit ofertant prin vulnerabilitatea descalificarii ofertantului dezagreat de catre autoritatea contractanta, cu premise legale de invingere, pe dealta parte.
Unul din argumente care se va pretinde pentru justificarea acestor actiuni v-a fi: admiterea greselilor tehnice si de redactare prin neatentie. Insa, de remarcat ca ceste episoade se repeta constant la toate procedurile precedente desfasurate si anulate pina la moment de către aceasta autoritate contractanta, respectiv nu pot fi credibile.
Atentionam - sa excludeti toate tertipurile incluse de grupul de lucru, in scopul realizarii interesului coruptibil care nu va permite o participare larga a mai multor operatori, inclusiv excludere premiselor speculative din caietul de sarcini care pot fi actionate, arbitrar, de catre grupul de lucru, la etapa evaluarii si compararii ofertelor.
Prin urmare, adresam rugamintea de a revizui integral documentatia de atribuire in scopul publicarii acestora repetate ce necesita a fi uniforme, echidistante si cu aceleasi cerinte atit in redactia documentatie limbei romane, precum si in cea a linbei engleze.
Cerințele din documentația de atribuire în limba română și în limba engleză au fost corelate între ele. Vor fi încărcate în sistemul electronic în scurt timp. Mulțumim pentru clarificare.
In cazul unui operator economic nerezident, va rugam sa ne mentionati daca pentru indeplinirea cerintei facultative nr.4 privind "Dovada înregistrării dispozitive medicale în Registrul de Stat al Dispozitivelor Medicale", se accepta documente de inregistrare a dispozitivelor medicale ofertate la un organism similar din tara de origine a acestuia?
Înregistrarea dispozitivelor medicale este reglementată prin Legea nr. 102/2017 cu privire la dispozitivele medicale.
Строгое соответствие процедур государственных закупок международным стандартам прозрачности является одним из основных принципом Закона № 131 от 03-07-2015 «О государственных закупках». Закон Республики Молдова № 239 от 13-11-2008 «О прозрачности процесса принятия решений» определяет «прозрачность» как «осуществляемое в целях открытого и точного информирования предоставление органами публичной власти, подпадающими под действие настоящего закона, всех сведений об их деятельности и консультирование с гражданами, созданными в соответствии с законом объединениями, иными заинтересованными сторонами в процессе разработки и принятия решений».
На основании части (6) статьи 13 Закона № 131/2015 Постановлением Правительства Республики Молдова № 1128 от 10-10-2016 «О Центре по государственным централизованным закупкам в здравоохранении» Центр (CAPCS) определен в качестве центрального закупочного органа. Положение о порядке организации и функционирования центральных закупочных органов утверждено Постановлением Правительства Республики Молдова № 56 от 29-04-2021. В соответствии со статьей 4. Положения Центральный закупочный орган «организует, инициирует и проводит в централизованном порядке процедуры государственной закупки для общих нужд центральных и/или местных органов публичной власти».
Статьей 38. (Консультации с рынком) Закона № 131/2015 закупающему органу предоставлено право «организовывать консультации с рынком в целях подготовки закупки» и «использовать или реализовать мнения, предложения или рекомендации, полученные в ходе консультаций… для организации и проведения процедуры присуждения, при условии, что использование или реализация этих мнений, предложений или рекомендаций не ведет к искажению конкуренции и/или нарушению принципов недискриминации и прозрачности».
Закон № 239 от 13-11-2008 «О прозрачности процесса принятия решений» устанавливает «нормы, применяемые для обеспечения прозрачности процесса принятия решений в рамках центральных и местных органов публичного управления, иных органов публичной власти», в том числе, и в такой чувствительной сфере, как государственные закупки. Действие Закона распространяется и на деятельность Центра по государственным централизованным закупкам в здравоохранении» Центр (CAPCS), как на юридическое лицо публичного права, которое распоряжается публичными финансовыми средствами и используют их.
Законом № 239/2008 под термином «публичная консультация» понимается «взаимный обмен мнениями между гражданами, созданными в соответствии с законом объединениями, иными заинтересованными сторонами, с одной стороны, и органами публичной власти, подпадающими под действие настоящего закона, – с другой, в результате которого обе стороны информируются и могут влиять на процесс принятия решений».
Процедура публичных консультаций с гражданским обществом в процессе принятия решений определена Положением, утвержденным Постановлением Правительства Республики Молдова № 967 от 09-08-2016 «О механизме публичных консультаций с гражданским обществом в процессе принятия решений».
Разместив 08.02.2023 г. на своей web-странице https://capcs.md/5243-2/ объявление «Centrul pentru achiziții publice centralizate în sănătate invită persoanele interesate să se expună cu privire la Proiectul Caietului de sarcini Achiziționarea Transportului sanitar (ambulanțe de tip B) conform necesităților IMSP Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească», в нарушении положений статьи 9. (Объявление об инициировании разработки решения) Закона № 239/2008, стать 18 Постановления № 967/2016 и собственных правил, о принятии которых сообщено циркулярным письмом Rg02-146 от 21.01.2022 г., CAPCS не указал:
- предельный срок представления рекомендаций;
- порядок проведения публичных консультаций;
- порядок представления или направления рекомендаций заинтересованными сторонами;
- фамилию и контактные данные (номер телефона, адрес электронной почты, почтовый адрес) лиц, ответственных за принятие и рассмотрение рекомендаций по проекту решения, представленного для консультаций.
Необходимо особо отметить, что дата (08.02.2023 г.) размещения данного приглашения совпадает с датой (08/02/2023 12:27) объявления о начала процедуры государственной закупки «Achiziționarea Transportului sanitar (ambulanțe de tip B) conform necesităților IMSP Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească» № ocds-b3wdp1-MD-1675849186887. Тем самым, CAPCS фактически нивелировал/исключил установленный своими же правилами срок в 7 дней с момента публикации приглашения, отведенный на подачу предложений/рекомендаций заинтересованными сторонами, а также не опубликовал анализ поступивших предложений/рекомендаций, т.к. они просто не могли поступить и не могли быть проанализированы день в день.
На основании изложенного, настоятельно рекомендую Центру по государственным централизованным закупкам в здравоохранении» - CAPCS аннулировать объявленную процедуру государственной закупки «Achiziționarea Transportului sanitar (ambulanțe de tip B) conform necesităților IMSP Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească» № ocds-b3wdp1-MD-1675849186887, подготовка которой не соответствует требованиям действующего законодательства Республики Молдова и не отвечает нормам, применяемым для обеспечения прозрачности процесса в такой чувствительной сфере, как государственные закупки.
Autotatea contractată a respectat prevederile actelor normative la toate etapele procedurii de achiziței. Totodată, menționăm că publicarea pe pagina web a anunțului de participare, inclusiv la rubrica transparență sunt mecanisme adiționale, proprii autorității contractante.
Referitor la cerinta din caietul de sarcini-Pct. 14. LIVRARE: Ambulanta va fi livrată în DDP condiții, conform INCOTERMS 2020.
Ambulanța va fi livrată în calitate de unitate funcționala (ambulanța complet echipată), specificând în detalii echipamentele și dispozitivele din dotare pe care le are, în conformitate cu actul de predare / primire.
Costul ofertei include: dispozitivele, ambalarea și transportarea la sediul beneficiarului, instalarea și punerea în funcțiune, instruirea tehnică în exploatare și mentenanță, pregătirea personalului medical.
Intrebare: Deoarece livrarea ambulantei va fi in complet ca unitate functionala si avand in vedere ca Legislatia Vamala a Republicii Moldova privind importurile de autovehicule prevede ca la o valoare de peste 600000 lei se aplica taxa de lux, pe langa accize, procentual din valoarea unitatii functionala, astfel rezulta ca in conditiile DDP importatorul va plati taxe de lux inclusiv pentru valoarea echipamentelor medicale incorporate.
Astfel, in cazul participarii la procedura a unui operator economic nerezident, va rugam clarificati conditia DDP si conditiile de realizare a importului, deoarece la intocmirea ofertei financiare trebuie sa se tina cont de includerea sau nu, a taxei de lux si accizelor in pretul final?
În documentația de atribuire este menționat ,,Notă la stabilirea prețului se vor lua în calcul prevederile anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 246/2010 cu privire la modul de aplicare a facilităților fiscale vamale aferente realizării proiectelor de asistență tehnică și investițională în derulare, care cad sub incidența tratatelor internaționale la care Republica Moldova este parte (integral vor fi scutite de de TVA cu drept de deducere, scutite de accize, plata taxei vamale, a taxei pentru efectuarea procedurilor vamale, a taxei pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului.”
Referitor la cerinta Pct. 10 - Câștigătorul va prezenta toate ghidurile/instrucțiunile de utilizare în limba română și rusă.
Va rugam sa acceptati ca ofertantul castigator, la livrare, sa prezinte toate ghidurile/instrucțiunile de utilizare în limba română și/sau in limba rusă.
Conform necesităților beneficiarului, la livrare se vor prezenta toate ghidurile/instrucțiunile de utilizare în limba română și în limba rusă.
În cazul unei asociatii, cerinta solicitata pentru îndeplinirea criteriilor de calificare și de selecție referitoare la standardele de asigurare a calității poate fi îndeplinita doar de catre asociat sau de liderul de asociatie?
Ofertanţi asociaţi vor elabora oferta în conformitate cu legislația națională cu incidență în domeniul achizițiilor publice.
Публикация информации об объявлении начала процедуры государственной закупки № ocds-b3wdp1-MD-1675849186887 была сделана 08/02/2023 12:27, в то время, как приглашение к обсуждению проекта технической спецификации этой закупки было размещено автором документа (CAPCS-Dispositive) на web-странице закупающего органа (CAPCS) https://capcs.md/5243-2/ в тот же день - 08.02.2023 г. в 17:34, т.е. на 5 часов 7 минут позже.
Как говорится, скрины не горят…
Исходя из того, что подобные действия закупающего органа - CAPCS прямо противоречат мерам по обеспечению институциональной неподкупности, определенным Законом Республики Молдова № 82 от 25-05-2017 «О неподкупности», в частности, содержанию подпункта j) пункта (1) статьи 10 – «обеспечение прозрачности процесса принятия решений», нарушают положения пункта (4) Статьи 22. (Прозрачное и ответственное управление публичным имуществом, финансами, подлежащими и не подлежащими возврату) Закона, и в соответствии с подпунктом c) «нарушение правил инициирования и проведения процедур государственной закупки» пункта (2) статьи 46. Закона являются коррупционными деяниями,
прошу
Национальный центр по борьбе с коррупцией и Службу информации и безопасности расценивать данное обращение в качестве официального уведомления о коррупционных проявлениях в деятельности CAPCS при организации государственной закупки № ocds-b3wdp1-MD-1675849186887, провести расследование актов коррупции и смежных с ними актов, а также принять меры адекватного реагировании.
Autotatea contractată a respectat prevederile actelor normative la toate etapele procedurii de achiziței. Totodată, menționăm că publicarea pe pagina web a anunțului de participare, inclusiv la rubrica transparență sunt mecanisme adiționale, proprii autorității contractante.
Potrivit art.130 din Constituția Republicii Moldova, formarea, administrarea, utilizarea și controlul resurselor financiare ale statului, inclusiv cele gestionate decatre instituțile publice se reglementeaza prin lege, iar moneda națională operabilă a Republicii Moldova este leul moldovenesc. Totodată, rețineți faptul, că potrivit art.3 din Legea nr. 1232/92 cu privire la bani este prevăzut și admis unicul mijloc legal de plată pe teritoriul Republicii Moldova, moneda națională-leul. Alte plăți și transferuri în valută străină pot fi efectuate doar în cazuri excepționale determinate si stabilite in legislație.
Respectiv, conform prevederilor art.117 din Codul Fiscal al RM nr. 1163/1997 orice subiect impozabil (persoană juridică) care efectuează o livrare impozabilă pe teritoriul țării este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) factura fiscală pe livrarea în cauză, emisă în monedă națională –lei.
Mai mult ca atît, potrivit prevederilor art.117 alin. (12) din același Cod, începînd cu 1 ianuarie 2021 la efectuarea livrării în cadrul achizițiilor publice pe teritoriul țării, subiectul impozabil este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factură fiscală electronică (e-factură) care prevede și acceptă emiterea acesteia doar în monedă națională.
Prin urmare, includerea în documentația de atribuire in cauza, a unor cerințe față de unitatea monetară a procedurii de achiziții – Euro, constituie o intenție de restricționare a operatorilor economici din RM și imposibilitatea livrării de către rezidenți a bunurilor solicitate, în consecință a fost instituita o barieră de participare în licitație a operatorilor economici rezidenți ai Republicii Moldova.
De altfel, menționăm că procedurile de achiziții publice similare organizate pînă la moment nu prevedeau o astfel de marginalizare față de unitatea monetară, însă prevedea posibilitatea prezentării ofertelor atit în lei moldovenești, precum si in Euro.
Astfel, solicităm în regim de urgență să modificați pct.20 din Anunțul de participare prin care se restricționeaza prezentarea ofertelor în lei MD și să efectuati amendamente corespunzatoare conform cerintelor procedurilor similare anterioare, în scopul posibilității ofertării și încasării mijloacelor de catre rezidenti, pentru bunurile livrate pe teritoriul țării, conform mijlocului legal de plată stabilit de legislația în vigoare (lei), deoarece acest caz de procedură, nu este o excepție legală sau o normă specială.
În cazul dacă mențineti opțiunea monetară ,,Euro” drept mijloc de plată și încasare pentru livrarea, conform eventualului unui ,,invoice” emis de către un nerezident al R.M., atunci solicităm să fie prevăzută și posibilitatea livrării de bunuri de către rezidenții Republicii Moldova în temeiul facturii fiscale emise în conformitate cu cerințele legislației în lei moldovenești.
Menționăm că depunerea ofertei în valută străina Euro rămâne nemodificată, inclusiv contractul va fi semnat în Euro. Astfel, pentru operatorii economici rezidenți, contractul va fi încheiat în Euro, iar plata va fi efectuată în lei conform cursului oficial al BNM, la data achitării.
В соответствии с подпунктом е) пункта (3) статьи 18. (Недопущение коррупционных проявлений, уведомление о них и защита осведомителей по неподкупности) Закона № 82/2017 Руководитель Центра по государственным централизованным закупкам в здравоохранении (CAPCS), как руководитель публичного субъекта и как председатель рабочей группы по государственным закупкам, обязан «передавать Национальному центру по борьбе с коррупцией или, при необходимости, другому ответственному антикоррупционному органу или компетентному органу публичной власти информацию, содержащуюся в оповещении о неподкупности, о проявлениях коррупции и/или незаконной и неэтичной практики, угрожающей общественным интересам, имеющих место в публичных субъектах и/или частных субъектах, с которыми публичный агент–осведомитель по неподкупности находится в служебных отношениях, если таковые содержат признаки состава преступления или правонарушения», содержащейся в уведомлении «В дополнении к «Об аннулировании объявленной процедуры государственной закупки «Achiziționarea Transportului sanitar (ambulanțe de tip B) conform necesităților IMSP Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească» № ocds-b3wdp1-MD-1675849186887 от 08.02.2023 г.» 16.02.2003 (14:57).
Убедительно прошу неукоснительно выполнить это требование законодательного акта и передать уведомление об инциденте неподкупности Национальному центру по борьбе с коррупцией и в Службу информации и безопасности.
Обращаю Ваше внимание на то, что проверка выполнения этого требования Руководителем Центра по государственным централизованным закупкам в здравоохранении (CAPCS) будет обязательно выполнена путем направления соответствующих запросов в Национальный центр по борьбе с коррупцией и Службу информации и безопасности.
Autotatea contractată a respectat prevederile actelor normative la toate etapele procedurii de achiziței.
Ați indicat în documentația de atribuire unitatea de măsură ,,bucată”, însă în tot conținutul documentației de atribuire utilizați noțiunea de ,,ambulanță”. Prin urmare, cerem să definiți unitatea de măsură bucată în Documentația de atribuire, sau să o substituiți cu cuvîntul ,,ambulanță”.
Conform Sistemului Internaţional de Unităţi (SI) ambulanța nu reprezintă o unitate de măsură, respectiv, a fost indictă -bucată.
Care sunt cerințele normative pentru vehiculele speciale reflectate și indicate în Documentația de atribuire publicată? Expuneți exhaustiv lista acestor cerințe sau excludeți această obligativitate incertă.
Conform standardului indicat în documentația de atribuire.
Clarificați Vă rugăm ce relevanță au prevederile Ordinului Ministerului Sănătății nr.739 din 23.07.2012 ,,Cu privire la reglementarea autorizării produselor medicamentoase de uz uman și introducerea modificărilor post autorizate cu specificația tehnică a ambulanțelor să corespundă conform procedurii de achiziții anunțate” la cerințele ambulanțelor solicitate. Ce urmează să corespundă sau să se conformeze obiectul prezentei achiziții prevederilor ordinului invocat?
Ordinului Ministerului Sănătății nr.739 din 23.07.2012 a fost exclus.
Solicităm clarificare referitor la acceptarea marjei de +/- 5% la parametrii tehnici ai vehiculului și compartimentului pacientului în particular, marja respectivă este admisibilă și specificațiilor tehnice formulate pentru dispozitivele medicale solicitate aflate în compartimentul pacientului?
Se acceptă o marjă de eroare de +/- 5% pentru la parametrii tehnici ai vehiculului, compartimentului pacientului în particular și la specificațiile tehnice la dispozitive medicale. Mulțumum pentru clarificare.
Suprastructură de acoperire confecționată din plastic nu este acceptată, însă se acceptă suprastructură de acoperire confecționată din metal?
Ofertele depuse vor fi evaluate în conformitate cu cerințele tehnice minime indicate în documentația de atribuire.
Concretizare referitor la capacitatea cilindrică și anume 2000-2200 cm3 ,urmează să fie volumul cilindrului sau capacitatea cilindrică sumară?În caz dacă este necesar capacitatea cilindrică sumare,atunci cerem să corectați eroarea.
S-a corectat în capacitate cilindrică.
Se acceptă ca pe fiecare parte laterală, în partea superioară a ambulanței solicitate să fie amplasate patru lumini dreptunghiulare LED-uri? albastre cu lumină intermitentă?
Ofertele depuse vor fi evaluate în conformitate cu cerințele tehnice minime indicate în documentația de atribuire.