Echipament pentru Centrul Informațional de Date al SFS
suma planificată 1,777,500.00 MDL
Solicităm respectuos autorității contractante să examineze posibilitatea divizării subloturilor existente în loturi separate, întrucât includerea tuturor echipamentelor într-un singur lot limitează concurența și restricționează participarea operatorilor economici specializați doar pe anumite categorii de produse.
Buna ziua,
Bunurile date nu pot fi divizate pe loturi, deoarece urmează a fi achiziționat și instalate ca un sistem întreg.
Bună ziua, vă rugăm să ne clarificați dacă abonamentele necesare pentru funcționalitatea și/sau serviciile solicitate trebuie să fie egale cu perioada de garanție a echipamentului? Sau vă mulțumește versiunea de bază, care este furnizată implicit pentru 90 de zile, de exemplu?
Buna ziua,
Versiunile trial sau de evaluare cu durată limitată nu sunt considerate suficiente. Dat fiind faptul că astfel de versiuni oferă acces temporar la funcții esențiale de administrare, securitate sau suport, care pot deveni indisponibile după expirare – acest lucru poate afecta capacitatea de operare, monitorizare și intervenție asupra echipamentului, ceea ce contravine necesităților de stabilitate și fiabilitate.
Prin urmare, se solicită ca licențele și serviciile asociate să fie valabile pe întreaga durată a garanției tehnice, pentru funcționare completă și continuă a echipamentului. Ofertanții sunt responsabili să se asigure că soluția propusă rămîne integral funcțională, fără restricții, pe toată durata de garanție.
Bună ziua ! Vă rugăm să precizați dacă toate accesoriile (cabluri, transceivere etc.) trebuie să fie de la același producător ca și echipamentul sau dacă sunt acceptate componente compatibile de la alți furnizori, de exemplu din China.
Buna ziua,
Sunt acceptate componente compatibile. Asupra componentelor trebuie să funcționeze garanția de înlocuire, în caz că acestea iese din funcțiune.
Stimată autoritate contractantă ! Având în vedere destinația infrastructurii solicitate și, în special, comutatoarelor, vă rugăm să explicați ce elemente de monitorizare, diagnosticare și opțiuni de alertă trebuie să fie asigurate de soluția propusă (de exemplu, monitorizarea stării echipamentelor și a rețelei, algoritmi de remediere a problemelor la nivel de rețea și echipamente, obținerea de informații detaliate despre securitatea rețelei, previzionarea posibilelor probleme pe baza AI etc.)
Buna ziua,
Protocoalele de monitorizare necesare: SNMP. Netflow sau sflow. Logging și exportare – Syslog. Alte opțiuni se consideră binevenite, dar nu vor fi considerate ca avantaj major.
Vă rugăm să explicați ce înseamnă cerința „Porturi de acces: 24 sau 48x porturi Ethernet RJ45 1G/2,5G/5G/10GBASE-T” din punctul de vedere al numărului de porturi? Specificați numărul minim de interfețe de care aveți nevoie - 24 sau 48
Buna ziua,
Minim 24 Porturi de acces
Power Supplies: Dual, hot-swappable || Ce putere trebuie să aibă sursele de alimentare?
Buna ziua,
550W AC hot swappable 80 PLUS Platinum certified with IO/PS airflow.
Pentru ce perioadă trebuie oferite licențele pentru actualizarea funcțiilor solicitate L2, L3, Control și Securitate?
Buna ziua,
Pe perioada garanției
Port Speed Support: Auto-negotiating 4/8/16/32 Gbps FC; Included Transceivers: 24 x 16 Gbps Short Wave (SWL) Fibre Channel SFP+ optical modules; FC interfaces: 8-ports 16 Gb FC (4 ports per controller); SFP included: 8 x 16Gb Short Wave Fibre Channel SFP+ Transceiver
Vă rugăm să explicați de ce solicitați un comutator de stocare cu suport obligatoriu pentru viteza de 32 Gbps, dar toată infrastructura și componentele asociate pentru viteza de 16 Gbps?
Buna ziua,
Pentru perspectivă de upgrade, un comutator cu suport 32 Gbps permite o tranziție ulterioară fără modificări structurale, în momentul în care vor fi disponibile resursele necesare pentru upgrade la transceivere de 32 Gbps.
Fibre Channel HBA: Dual-port 32Gbps Fibre Channel SFP+; SFP 16 Gbps FC SWL 850 nm
Întrebarea în contextul precedentului
Merci !
Buna ziua,
Minim 16
unde e caietul de sarcini?
Buna ziua,
Caietul de sarcini se găsește în Anunțul de participare și în Documentația standard Anexa 22 și 23
Pentru server in caietul de sarcini este indicat in caietul de sarcini 96 core , 1TB RAM. In in descriere este doar CPU 2x24-core si RAM 16x 64GB. Memorie RAM corespunde capacitatii de 1TB , iar 2 procesoare cite 24 core au doar 48- core. Precizati va rog daca s-a comis o greseala de tipar si este necesar totusi per total 48-core. Multumim.
Buna ziua
Se are în Vedere nr. minim de cores (inclusiv hyperthreading)
CPU 2x24 cores (48 threads). Referință: Intel® Xeon® Gold 5418Y Processor
Precizati va rog daca cantitatea de cabluri solicitata ( Module FC SFP 32Gb - 2 bucati, Cabluri FC - 2 bucati) este pentru fiecare server cite 2 bucati sau totusi este cantitatea totala pentru ambele servere ?
Buna ziua,
Două per server
RAID Controller: 12Gbps SAS RAID controller with front connectivity. Nu ati precizat tipul de RAID suportate si marimea cache daca este necesara.
Buna ziua,
Strict necesare sunt RAID 1, 6, 10. Mărimea de cache la discreția Dvs.
La Storage ati indicat : RAID Support: RAID 0, 1, 6, 10, 60. Model de referință: HPE MSA 2060. Dupa specificarile tehnice modelul MSA2060 nu suporta RAID-60, optiunile suporate sant (RAID 0,1, 5, 6, 10, MSA-DP+). Genurile de RAID indicate sant folosite de obicei pentru cartelele RAID pentru servere iar pentru sistemele Storage fiecare vendor foloseste tehnologii proprietare. Rugam sa clarificati in caz daca a fost o eroare de tipar pentru indicarea RAID-60 sau daca aceasta optiune este strict necesara.
Buna ziua,
Necesare sunt opțiunile RAID 1, 6 și 10. Respectiv și oricare derivative și analogii proprietare, gen RAID-DP, MSA-DP+ și altele – sunt acceptabile.
Stimate client, pentru Lotul 1 ați indicat ca exemplu switch-ul Dell PowerSwitch E3248PXE-ON. În primul rând, acesta are 48 de porturi. În al doilea rând, acest model este o variantă cu suport PoE cu o putere de 90 W pe fiecare port (https://www.delltechnologies.com/asset/sv-se/products/networking/technical-support/dell-powerswitch-e3200-specsheet.pdf).
În al treilea rând, solicitați blocuri de alimentare cu înlocuire la cald, care nu pot acoperi cei 90 W declarați pentru fiecare port. Vă rugăm insistent să pregătiți cerințe normale și să nu induceți în eroare agenții economici cu cerințele publicate.
Buna ziua,
Raspunsul de aici este pentru întrebarea din 2 nov 2025, 16:58, iar raspunsul la aceasta întrebare se găseste acolo. Cerem scuze
În contextul reluării unor observații deja reflectate în clarificările precedente, revenim cu reconfirmarea poziției privind utilizarea modelului de referință:
Mențiunea „Model de referință” este utilizată exclusiv cu titlu orientativ, pentru a ilustra un exemplu de echipament care întrunește cerințele tehnice minime solicitate. Această practică nu are caracter restrictiv și nu impune utilizarea modelului menționat, ci servește la facilitarea înțelegerii cerinței tehnice.
Ofertanții sunt încurajați să propună orice echipament echivalent, care respectă specificațiile tehnice publicate, fără a fi condiționați de marca sau configurația exactă a modelului de referință. Această abordare este în conformitate cu prevederile Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice, respectînd principiile tratamentului egal, nediscriminării și liberei concurențe.
În ceea ce privește modificările operate în răspunsurile anterioare, acestea reflectă clarificarea intenției autorității contractante și nu constituie o schimbare de cerință, ci o precizare suplimentară pentru evitarea interpretărilor eronate.
Reiterăm că descrierea tehnică detaliată este cea care definește cerințele minime, iar modelul de referință nu are rol prescriptiv. Soluțiile propuse vor fi evaluate exclusiv în baza conformității cu cerințele tehnice, fără favorizarea vre-unui producător.
Bună ziua! Producătorii de echipamente de rețea și alte echipamente NU GARANTEAZĂ funcționarea corectă a dispozitivelor lor în cazul utilizării de componente neoriginale (compatibile). Mai mult, în cazul defectării echipamentelor, inclusiv din cauza conexiunilor realizate prin intermediul unor astfel de componente, garanția oficială nu se va aplica acestor produse.
Să nu uităm că nu este vorba despre imprimante sau computere desktop ieftine. Sunteți sigur că Serviciul Fiscal de Stat va fi mulțumit cu variante „compatibile” de module SFP, cabluri de rețea de comutație etc.? Vă rugăm să vă revizuiți răspunsul cu privire la posibilitatea de a oferi componente „compatibile”.
Buna ziua,
Serviciul Fiscal de Stat, în calitate de instituție publică, are obligația de a utiliza în mod eficient resursele financiare alocate și de a evita cheltuieli nejustificate determinate exclusiv de factorul de marcă comercială, mai ales în situațiile în care există produse echivalente care oferă aceeași funcționalitate, performanță și conformitate cu standardele tehnice relevante.
Da, suntem la curent cu faptul că producătorii de echipamente de rețea și alte echipamente nu garantează funcționarea corectă a dispozitivelor lor în cazul utilizării de componente neoriginale (compatibile sau non-OEM) și că, în cazul unei defecțiuni cauzate de acestea, garanția oficială nu se va aplica.
Aceasta este o clauză implicită de exonerare prin care producătorii de echipamente se protejează juridic și comercial și indică că responsabilitatea revine integral furnizorului/distribuitorului de soluții care livrează modulul/produsul compatibil.
Necătînd la aceasta, în practică, majoritatea echipamentelor moderne (Cisco, HPE, Dell, MikroTik, Juniper, etc.) funcționează perfect în medii operaționale reale cu module third-party care sunt conforme cu standardele MSA (Multi-Source Agreement), IEEE și ISO, inclusiv în infrastructura Serviciului Fiscal de Stat. Așadar, Vă îndemnăm să recunoaștem realitatea tehnică și să confirmăm un fapt binecunoscut din industria IT.
Totodată, apreciem prudența tehnică exprimată de Dvs. și ținem să atenționăm că în cazul în care ofertantul propune componente alternative, acesta trebuie să se asigure de compatibilitatea și interoperabilitatea deplină cu echipamentele ofertate și că soluția propusă este integral funcțională și nu afectează performanța sau fiabilitatea echipamentelor. În acest sens, se recomandă includerea în ofertă a unei declarații de conformitate și compatibilitate din partea producătorului sau ofertantului.
Așadar, Serviciul Fiscal de Stat își rezervă dreptul de a promova:
- Principiul liberei concurențe și transparenței (de a nu restricționa nejustificat a accesului la procedură).
- Principiul tratamentului egal și nediscriminării (de a nu restricționa nejustificat produsele).
- Neutralitatea instituțională (de a nu favoriza niciun producător, fie acela OEM, sau third-party)
- Eficiența economică (de a asigura gestiunea eficientă a resurselor financiare publice).
În contextul celor expuse, Serviciul Fiscal de Stat manifestă deschidere către alternative, dar cu responsabilitate tehnică clară, și acceptă utilizarea componentelor alternative (third-party, compatibile non-OEM), cu asumarea responsabilității de către ofertant pentru compatibilitatea și funcționarea corectă a soluției propuse.
Stimate Autoritate contractantă! La punctul 12 din anunțul de participare se specifică că termenul de livrare nu trebuie să depășească 30 de zile de la înregistrarea contractului la Trezoreria Regională a municipiului Chișinău.
În realitate, livrarea nu poate fi efectuată după 22-23 decembrie, deoarece după această dată Trezoreria nu mai acceptă ordine de plată de la autoritățile publice. Evaluarea ofertelor va dura cel puțin 7-10 zile, având în vedere birocrația existentă în cadrul autorităților publice. După publicarea rezultatelor, conform legii, este necesar să se acorde încă 5 zile pentru o eventuală contestație din partea participanților la licitație. Înregistrarea la Trezorerie durează 1-2 zile. În concluzie, în cel mai optimist scenariu, contractul va fi aprobat pe 23-24 noiembrie. Chiar credeți că servere și rețele echipamentele specifice și personalizate pot fi livrate la sfârșitul anului în 20 de zile? Credeți-mă, acest lucru este IMPOSIBIL în principiu, dacă compania funcționează în cadrul legal, nu există acorduri cu reprezentanții frumoasei dvs. organizații în sensul că echipamentele solicitate se află deja în depozitul local sau regional.
Vă rugăm să luați în considerare posibilitatea anulării licitației și a reportării acesteia pentru următorul an financiar.
Buna ziua,
Vă mulțumim pentru grija acordată, Anunțul de participare este semnat în luna august, dar a fost nevoie să treacă toate avizele de la alte instituții, astfel suntem impusi în situația dată și termeni restrînși.
Bună !
Dumneavoastră solicitați pentru două servere în total 4 porturi 32Gbps FC. Cum putem înțelege cererea dumneavoastră de a include în setul pentru 2 servere si 4x porturi numai doua module SFP de 16 Gbps?
Dacă ați solicita 2x HBA de 16 Gbps cu câte un port fiecare, această cerință ar fi logică. Chiar s-ar putea înțelege cerințele în cazul includerii în componența fiecărui server a câte 2 HBA (un HBA rămâne de rezervă). Dar când solicitați doar 2 module SFP pentru 4 porturi și cu o viteză de două ori mai mică decât cea permisă de HBA, acest lucru pare, ca să spunem ușor, ciudat.
Vă rugăm să explicați logica configurației publicate și să faceți modificările necesare, deoarece cererea nu este corectă.
Buna ziua
Specificația publicată a fost elaborată cu respectarea cerințelor funcționale minime și în limita bugetului estimat al procedurii, utilizînd prețuri de referință (MSRP) disponibile public. Aceste prețuri pot varia semnificativ față de prețurile comerciale finale, în funcție de condițiile de piață și de politica de ofertare a agenților economici.
În acest context, includerea a două module SFP de 16 Gbps FC reflectă o soluție de echilibru între funcționalitate și constrîngerile bugetare, fără a exclude posibilitatea ca ofertanții să propună configurații superioare din punct de vedere tehnic (ex. module 32 Gbps, număr mai mare de porturi, HBA dual-port etc.), cu condiția încadrării în bugetul estimat și respectării cerințelor minime.
Ofertanții sunt încurajați să optimizeze configurația propusă, inclusiv prin utilizarea unor componente mai performante sau mai numeroase, dacă acestea pot fi oferite în condiții comerciale avantajoase. Soluțiile propuse vor fi evaluate în conformitate cu criteriile de atribuire și cu respectarea principiilor de eficiență economică, concurență și tratament egal.
HBA-urile performante au fost incluse pentru a permite, în perspectivă, extinderea capacității de conectare prin upgrade-uri ulterioare, în funcție de evoluția necesităților și disponibilitatea bugetară a Serviciului Fiscal de Stat.
CPU 2x24 cores (48 threads). Referință: Intel® Xeon® Gold 5418Y Processor
Stimați reprezentanți ai SFS ! Ne pare rău, dar conform Legii 131/2015 nu aveți dreptul să indicați în mod explicit denumirile comerciale ale produselor (componentelor), dacă este posibil descrierea tehnică a acestora. În acest caz, procesorul poate fi descris cu ușurință cu ajutorul caracteristicilor sale fizice și/sau indicând o referință la performanță. Indicând în mod explicit denumirea comercială a procesorului, limitați dreptul de participare al agenților economici care pot oferi cea mai bună opțiune în ceea ce privește raportul preț/calitate/performanță. Eliminați descrierea procesoarelor și modificați „anunțul de participare”. Înțelegem că termenele de depunere a contestației au expirat, dar acest lucru nu înseamnă că aveți dreptul să încălcați prevederile Legii 131/2015
Buna ziua,
Modelul Intel® Xeon® Gold 5418Y a fost indicat cu titlu de referință orientativă, exclusiv pentru a ilustra un exemplu de CPU care întrunește cerințele tehnice minime solicitate (ex. 2x24 cores / 48 threads, performanță corespunzătoare pentru sarcinile de virtualizare și procesare). Utilizarea acestui model nu este impusă, iar ofertanții sunt încurajați să propună orice procesor echivalent, care respectă specificațiile tehnice publicate, fără a fi condiționați de marca sau configurația exactă a modelului menționat.
Această abordare nu urmărește încălcarea prevederilor Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice, iar Serviciul Fiscal de Stat își asumă respectarea și promovarea principiul tratamentului egal, al nediscriminării și al liberei concurențe, fără a favoriza vre-un producător anume. Scopul menționării modelului de referință este exclusiv de a facilita înțelegerea cerinței tehnice, nu de a restricționa participarea.
Stimați reprezentanți ai SFS! În continuarea întrebării anterioare. În fiecare poziție a echipamentului achiziționat, indicați „Model de referință”, ceea ce constituie, de facto, o încălcare, deoarece există o descriere detaliată a caracteristicilor echipamentului (corectă sau incorectă – aceasta este o altă problemă). În plus, în răspunsurile dvs., din anumite motive, ați modificat deja, de exemplu, Modelul de referință pentru Switch (Dell PowerSwitch E3248PXE-ON), deoarece ați indicat că sunt necesare 24 de porturi pentru fiecare comutator.
Vă rugăm insistent să excludeți mențiunea „Model de referință”, deoarece aceasta contravine prevederilor Legii 131/2015 și, în acest caz, este foarte ușor să descrieți toate cerințele tehnice, fără a recurge la indicarea specifică a echipamentului. Mai mult, din punct de vedere tehnic, precum și pentru a asigura funcționarea stabilă și fără întreruperi a soluției, este mai rațional să achiziționați soluția de la un singur producător, decât să organizați, scuzați-mă, un zoo.
Buna ziua,
Serviciul Fiscal de Stat precizează că cerința esențială pentru echipamentele din Lotul nr. 1 este suportul unei tehnologii de tip Multichassis Link Aggregation (MLAG) sau alternativelor echivalente funcțional (de ex. Virtual Link Trunking, Virtual Port Channel, Stacking LAG etc.).
Modelul menționat în documentația tehnică, Dell PowerSwitch E3248PXE-ON, este oferit exclusiv cu titlu de exemplu orientativ, pentru a ilustra un exemplu de echipament care întrunește cerințele tehnice minime. Nu se impune utilizarea acestui model, iar Ofertanții sunt încurajați să propună orice echipament echivalent care respectă specificațiile solicitate, fără a fi limitați de brandul sau configurația exactă a modelului de referință.
În ceea ce privește caracteristicile suplimentare:
• Funcționalitatea PoE nu este obligatorie, și nici nu este prezentă în specificația tehnică. Modelul de referință include această funcționalitate deoarece, în configurația identificată, este una dintre puținele opțiuni comerciale care oferă MLAG în segmentul respectiv. Cu toate acestea, echipamentele propuse nu trebuie să includă neapărat PoE, iar lipsa acestei funcționalități nu constituie un motiv de descalificare.
• Numărul minim de interfețe de acces strict necesar este de 24, însă ofertanții pot propune echipamente cu un număr mai mare de interfețe (ex. 48), în limita bugetului stabilit pentru procedură, dacă acestea respectă toate celelalte cerințe tehnice. Menționarea ambelor opțiuni (24 sau 48 interfețe) a fost inclusă tocmai pentru a oferi libertate tehnică ofertanților în formularea ofertelor, în limitele bugetului stabilit pentru procedură și are scopul de a permite ofertanților să optimizeze configurația propusă în funcție de oferta disponibilă și de bugetul procedurii, fără a restricționa nejustificat soluțiile eligibile.
Așadar, se acceptă următoarele configurații ca fiind conforme, cu respectarea cerințelor tehnice minime și în deplină neutralitate față de producători. Ordinea reflectă o preferință instituțională justificată, fără caracter restrictiv (de la cea mai favorabilă către cea acceptabilă):
• Echipament cu MLAG (sau alternativă echivalentă) + 48 interfețe RJ45 și fără PoE;
• Echipament cu MLAG (sau alternativă echivalentă) + 24 interfețe RJ45 și fără PoE;
• Alte configurații care respectă cerințele minime și se încadrează în bugetul estimat.
Serviciul Fiscal de stat reiterează angajamentul față de ofertanți prin promovarea:
- Principiului liberei concurențe și transparenței, de evitare a oricărei restricționări nejustificate a accesului la procedură;
- Principiului tratamentului egal și nediscriminării, de acceptare a oricărei soluții echivalente care respectă cerințele tehnice;
- Neutralității instituționale, de neimpunere a unui anumit producător sau model;
- Eficienței economice, prin încurajarea ofertelor care oferă cel mai bun raport calitate-preț în limitele bugetului disponibil.
În concluzie, indiferent de brand, model sau implementare comercială, se vor accepta ofertele care asigură conformitatea deplină cu cerințele tehnice funcționale (inclusiv MLAG sau echivalent) și respectă principiile menționate mai sus. Ținem să reconfirmăm că opțiunea cu 48 de interfețe este avută în vedere ca opțiune strategică pentru scalabilitate, de acomodare a unor cerințe viitoare fără modificări structurale majore. Totuși, avînd în vedere constrîngerile bugetare, a fost inclusă și opțiunea cu 24 de interfețe, pentru a oferi ofertanților flexibilitate în configurarea soluției propuse.