„Construcția casei de arest, din mun. Bălți cu capacitatea de 650 locuri (et. II)”
suma planificată 315,866,480.00 MDL
| Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
|---|---|---|---|---|
| 315,866,480.00 MDL | 45200000-9 | „Construcția casei de arest, din mun. Bălți cu capacitatea de 650 locuri (et. II)” | 1 Unitate |
01.01.2026 - 30.12.2028 str.Nicolae Titulescu 35 |
Buna ziua, va rugam frumos sa ne raspundeti la clarificarea expusa din 16 sept 2025, 16:48, Multumesc anticipat
Buna ziua, cu regret în conformitate cu prevedereile din DOCUMENTAŢIA STANDARD pentru realizarea achizițiilor publice de lucrări, aprobată prin Ordinul MF nr.69/2021, pct.40,
Ofertantul urmează să dispună de un nivel minim de experienţă pentru a se califica conform cerinţelor de îndeplinire a contractului:
1) executarea în ultimii 5 ani a cel puţin a unui contract cu o valoare nu mai mică de 75% din valoarea viitorului contract, confirmat prin prezentarea contractului de antrepriză sau subantrepriză, precum şi prin procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor/procesul-verbal de recepţie finală la expirarea perioadei de garanţie, însoţit de certificări de bună execuţie pentru cele mai importante lucrări din partea Beneficiarului (informațiile date se vor include în anexele nr. 12 și nr. 13); sau
2) valoarea cumulată a tuturor contractelor executate în ultimul an de activitate să fie egală sau mai mare decât valoarea viitorului contract, procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor/ procesele-verbale de recepţie finală la expirarea perioadei de garanţie, însoţite de certificări de bună execuţie pentru cele mai importante lucrări din partea Beneficiarului (informațiile date se vor include în anexele nr. 12 și nr. 13).
Aceasta fiind cerință minimă pentru calificare reglementată normativ de către Ministerul de finanțe, în acest sens modificările solicitate de Dvs., nu sunt admisibile iar operatorii economici participanți urmează să întrunească cerințele de calificare reiașind din aploarea, importanța și complexitatea obiectivului. În acest sens nu pot fi admiști operatori economici ce nu au realizat astfel de obiective complexe și valoare, deoarece urmează să execute un obiect de infrastructură de importanță națională în termeni proximi. Mulțumim.
Reieșind din ambele răspunsuri acordate la întrebările referitoare la cerința privind experiența similară ați acordat răspunsuri diferite, or că aveți dreptul să solicitați ce vreți ori că ordinul ministerului vă pbligă. Astfel, vă aducem la cunoștinșă, ceia ce cu siguranșă cunoașteți și ceia ce prin mai multe decizii ale organelor competente au stabilit că cu referire la experiența similară, art. 22(3) Legea 131/2015 prevede ”autoritatea contractantă are dreptul de a le solicita”.
În hotărîrea de guvern, cu privire la lucrări, este indicat ”Stabilirea cerințelor minime de calificare rămâne la latitudinea autorității contractante, aceasta având obligația de a ține cont de complexitatea, volumul, durata, valoarea și natura contractului de achiziție publică de lucrări ce urmează a fi încheiat.”.
Deci, autoritatea contractantă are dreptul să stabilească cerințele, dar și obligația să adapteze aceste cerințe la realitățile procedurii concrete. Autoritatea mai are obligația să asigure o largă participare și o concurență reală, și deaceia considerăm că cerința de experiență similară impusă este îndreptată să restrîngă concurența și să favorizeze un anumit OE, lucru care v-a fi vizibil la depunerea ofertelor. Cum se poate de explicat că un contract de 315 mln, care trebuie executat în 3 ani, adică cite circa 105 mln pe an se solicită experiență de 315 mln de lei pentru ultimul an, sau 260 în ultimii 2 ani, adică cite 130 pe an?? Cerința este abuzivă, nu exista practic firme care au asemenea volume, sau sunt unice.
Solicităm să modificați cerința de experiență similară care trebuie să fie proporțională complexității, obiectului, valorii și duratei viitorului contract, dar nu să îngustați artificial concurența invocînd la alegere și după plac or Legea or ordinul MF. În cazul în care nu v-a fi adaptată cerința dată la situația reală, vă fi încălcat dreptul operatorilor economici la participare ceia ce v-a duce la lipsa concurenței și ca urmare la prejudicierea bugetului.
Explicațiile de genul că doar în ultimii 2 ani este experiență reală, si că în ultimii 2 ani s-a schimbat tehnologiile, mai ales cînd Dumneavoastră solicitați utilaje de tip KAMAZ, macara KC, (cu anexarea chiar a pozelor) este cel puțin nostimă.
Solicităm ca organele de control ANSC și Agenția pentru achiziții să se sesizeze.
2. Referitor la clarificarea și răspunsul privind Cerintele față de responsabili tehnici
După cum s-a menționat, prin caietului de sarcini din Anunțul de participare s- solicitat prezentarea certificatelor de atestare a responsbililor tehnici pentru un șir de domenii care nu se regăsesc în tipurile de lucrări necesare pentru îndeplinirea următorului contract. În așa fel, răspunsul ANPC oferit la acesta clarificare ”doar autoritatea contractantă stabilește cerințele sau elementele achiziției, obiectul contractului şi modul de desfășurare a procedurii de atribuire” este unul contradicție cu prevederile legislației în doemniul achizițiilor. Astfel, atragem atenția că ANPC desfășoară procedura de achiziție în conformitate cu legea si cu principiile de achiziție. ANPS are obligația legală, art. 17 (8)(9) Legea achizițiilor care prevăd că ” Criteriile de calificare şi selecţie stabilite de către autoritatea contractantă trebuie să aibă o legătură evidentă cu obiectul contractului ce urmează să fie atribuit. Autoritatea contractantă are obligaţia de a respecta principiul proporţionalităţii atunci când stabileşte criteriile de calificare şi selecţie, precum şi nivelul cerinţelor minime pe care ofertanţii/candidaţii trebuie să le îndeplinească” Astfel, care este legătura majorității certificărilor solicitate cu obiectul achiziției? În general aceste cerințe, conform CUC se execută de către antreprenor la etapa de executatre a contractului, și respectiv aceasta cerinșă trebuia să fie una din contractul de achiziție și nu din oferta.
Solicităm excluderea cerințelor de certificări excesive.
Bună ziua stimați OE, în contextul clarificărilor abordate Autoritatea contractantă a intervenit în vederea modificării cerinței și s-a ajustat la prevederile legale astfel fiind respectată norma din art. 22 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice. Este totuși de relatat că experiența și capacitățile întreprinderilor/operatorilor economici participanți la procedura în cauză are o importanță esențială în realizarea obiectivului, ca rezultat în diminuarea pragurilor pentru criteriile de calificare duce la eligibilitatea unor antreprenori care ulterior nu pot să finalizeze obiectivele asumate, lucrările sunt executate peste termeni și/s-au nu sunt finalizate de aceștia, ca rezultat Autoritatea contractantă deviază esențial de la angajamentele RM pe segmentele asumate la UE a respectării drepturilor omului, totodată duce la imposibilitatea finalizării obiectivului din motiv de sistare a finanțării obiectivului din bugetul de stat. Aceste aspecte duc la majorarea termenului de executare a lucrărilor precum și duc la impact bugetar semnificativ. Ca rezultat al modificărilor ce se operează cifra medie anuală expusă în anunțul de participare și documentația de atribuire se va corela la experiența similară privind atestarea unui obiectiv executat în ultimii 5 ani cu o proporție procentuală de 75 % din valoarea obiectivului licitat, diminuarea altor criterii de calificare nu este admisibilă, deoarece ca rezultat va diminua criteriile de preselecție esențial diminuând calitatea operatorilor participanți la procedură. Este de relatat că OE, sunt în drept de a forma asociații în vederea calificării la procedură, concomitent majorând capacitățile tehnice și economice în vederea realizării conforme și în termeni proximi a obiectivului licitat.
La examinarea obiecției cu privire la personalul atestat AC a reieșit din cadrul legal (COD nr.434/2023) și prevederile Hotărîrii de Guvern nr.743/2024, cu privire la asigurarea calității în construcții, în Capitolul V, ATESTAREA/REATESTAREA DIRIGINȚILOR DE ȘANTIER ȘI A RESPONSABILILOR TEHNICI ÎN CONSTRUCȚII, pct.40. Atestarea/reatestarea diriginților de șantier și a responsabililor tehnici în construcții, inclusiv la etapa de post utilizare a construcțiilor și instalațiilor, sunt redate domeniile de atestare. În acest sens OE urmează să prezinte argumentarea tehnică a personalului calificat pe domenii, în vederea stabilirii eligibilității acestuia. În context toate domeniile enunțate în documentația de atribuire și anunțul de participare, reies expres din compartimentele documentației de proiect, fiind un obiect complex cu rețele exterioare și interioare de alimentare cu utilități, comunicați de tot tipul, complexe de asigurare logistică și asigurarea funcționalității unui penitenciar și alte construcții, sisteme de detectare și pază. Fapt ce poate fi atestat de către operatorii economici interesați prin consultarea documentației de proiect. Sugerăm OE cointeresați să consulte documentația de proiect în acest sens în vederea stabilirii de comun a omisiunilor AC în documentația de atribuire la procedură cu argumentarea tehnică și legislativă corespunzătoare, ce va fi examinată în comun cu AC și operate modificările ce se impun.
Va rugam sa ne prezentati varianta WORD a caietului de sarcini
Bună ziua. Referitor la solicitarea Dvs., privind prezentarea caietului de sarcini în format Word, autoritatea contractantă comunică faptul că din motive tehnice, caietul de sarcini aferent prezentei proceduri este unul voluminos și nu poate fi încărcat în SIARSP în alt format decât cel permis de platformă. În aceste condiții, autoritatea contractantă vă invită la sediul ANP, pe adresa mun. Chișinău, str. N. Titulescu nr. 35 pentru a vă transmite documentul solicitat în format Word. Telefon de contact 022-409-704 sau 022-709-714.
Mulțumim.
Ați solicitat prezentarea formularelor 8 și 9. Însă în conformitate cu CPL 2012 formularul 9 este formularul investitorului, adică a beneficiarului. Respectiv, conform Documentației standard la ofertă se prezintă doar formularele 3,5,7, și oferta se evaluiază în baza acestora. Care este necesitatea acetor formulare? Mai mult în situația în care ele se solicită urma ca Dvs să explicați în detaliu cerințele față de acesta si care pozitii din cap.1-9 sa le includem ???
Bună ziua stimați OE, în contextul clarificărilor abordate Autoritatea contractantă vine cu următoarele precizări pe subiectul abordat, după cum urmează:
La cerințele tehnice pentru întocmirea documentației de deviz, Autoritatea contractantă s-a ghidat de prevederile normative pe domeniu de activitate, reieșind din amploarea obiectivului și termenii de realizare ce prevede o executare continuă și pe timp de iarnă pe parcursul a trei ani, astfel în documentația de atribuire și anunțul de participare au fost stipulate cerințe față de operatorii economici participați la tipul și spectrul capitolelor, care urmează a fi puse în calcul costurilor pentru realizarea construcțiilor (pct.17 din anunțul de participare, sub. pct.5 al tabelului, Devize locale aferente ofertei și caietul de sarcini, cerințe față de întocmirea devizului de cheltuieli).
Astfel în conformitate cu prevederile CPL.01.01-2012,
capitolul 5. Întocmirea devizelor pe obiecte:
5.1 Întocmirea devizelor pe obiecte se efectuează conform Formularului nr.8 (se anexează), la obiecte în general prin însumarea datelor din devizele locale.
5.2 Devizul pe obiect poate fi neîntocmit, atunci când la obiectiv sunt doar un tip de lucrări (cheltuieli).
Capitolul 6. Întocmirea devizelor generale
6.1 Devizul general se întocmeşte în întregime sau pentru o tranşă de construcţie a întreprinderii, clădirii şi construcţii speciale indiferent de numărul de antreprenori generali, care vor executa construcţia. În devizul general se includ, prin rînduri aparte, totalurile pe devizele pe obiecte, pe devizele locale şi calculele pe tipuri de cheltuieli (conform Formularului Nr. 9 - se anexează). Devizele generale se întocmesc şi se aprobă pentru obiectele sociale, civile şi industriale. CP L.01.01-2012 13
6.2 În devizele generale pentru obiectivele de producere şi obiectivele civile mijloacele se repartizează pe următoarele capitole:
1. Pregătirea terenului pentru construirea obiectivului.
2. Obiectivul investiţii de bază.
3. Obiecte auxiliare şi de deservire.
4. Obiecte energetice.
5. Obiecte de comunicaţii şi transport.
6. Construcţii inginereşti şi reţele exterioare (apă, canalizare, termice, gaze).
7. Amenajarea terenului.
8. Organizarea lucrărilor de construcţii. 9. Alte cheltuieli.
10. Întreţinerea direcţiei (supravegherea tehnică) a întreprinderilor (instituţiilor) în construcţie.
11. Pregătirea personalului de exploatare.
12. Lucrări de proiectări, prospectări, controlul de autor, verificare/expertizare. Pe fiecare capitol a devizului general se efectuează totalurile. Pe capitolele 1-7, 1-8, 1-9, 1-12 se reprezintă totalurile sumare.
6.3 Pentru devizul general se întocmeşte un memoriu explicativ în care se prezintă: — nivelul preţurilor de deviz pe a căror bază a fost întocmit devizul general (trimestru, an); — lista Indicatoarelor de norme de deviz pentru lucrările de construcţii, construcţii-montaj, reparaţii şi restaurare; — normele de cheltuieli de regie şi de beneficiu de deviz; — alte date privind modul de determinare a valorii, caracteristice pentru obiectivul dat (existenţa proiectelor de execuţie a obiectelor de uz comun, documentelor privind includerea mijloacelor pentru construcţie în obiectele de uz comun, proporţional cu necesarul de servicii ale obiectelor de uz comun etc.).
6.4 În capitolul 1 ―Pregătirea terenului pentru construirea obiectivului‖ se includ mijloacele pentru lucrările şi cheltuielile legate de obţinerea şi amenajarea terenului de construcţii. Valoarea lucrărilor pregătitoare se determină pe baza volumelor prevăzute în proiect şi a preţurilor în vigoare.
6.5 În capitolele 2-7 se includ obiectele, a căror denumire corespunde cu cea a capitolelor.
6.6 În capitolul 8 ―Organizarea lucrărilor de construcţi se includ mijloacele pentru: CP L.01.01-2012 14 — execuţia şi demontarea clădirilor şi construcţiilor provizorii, prevăzute în lista de titluri, conform NCM L.01.05-2012 – din totalul capitolelor 1-7 - în coloanele 4, 5 şi 8; — plata autorizaţiilor de conectare la reţelele provizorii sau permanente de telecomunicaţii, de alimentare cu apă, energie electrică, termice, gaze, plata autorizaţiilor necesare pentru executarea lucrărilor de construcţii, montaj, speciale, în cazuri admise de legislaţie: cheltuieli suplimentare pentru transportul muncitorilor care execută lucrări cu caracter mobil sau ambulant, cheltuieli de deplasare, metoda de schimb etc. În devizele învestitorului aceste cheltuieli se includ în mărime de 0,9% (valoarea medie pe ramura) din lucrările de construcţii-montaj (col.4 + col.5) conform totalului capitolelor 1-7, în coloanele 7 şi 8. În devizele-oferte cheltuielile pentru organizarea şantierului se includ conform calculelor întreprinderii de antrepriză.
6.7 În capitolul 9 ―Alte cheltuiel se includ mijloacele pentru: — cheltuielile suplimentare la realizarea lucrărilor de construcţii-montaj pe timp friguros, conform normativului NCM L.02.06-2012 – din totalul capitolelor 1-8 - în coloanele 4, 5 şi 8; — plata pentru energia electrică. La întocmirea devizului general plata pentru energia electrică se determină în baza Normelor de consum de energie electrică, prezentate în Anexa B, din col. 4 plus col. 5 conform totalului capitolelor 1-8, utilizîndu-se tarifele energiei electrice în vigoare la data întocmirii devizului general, se înscrie în coloanele 4, 5, 8. La întocmirea devizelor-oferte antreprenorul include plata pentru energia electrică în conformitate cu Normele de consum sau conform calculelor proprii bazate pe consumurile reale înregistrate la obiectele analogice; — mijloacele ce ţin de încercarea piloţilor, efectuată de întreprinderea de antrepriză de construcţii-montaj conform sarcinii tehnice a beneficiarului (achiziţionarea piloţilor, transportarea lor şi înfigerea în terenul de fundare, amenajarea dispozitivelor de încărcare, încercarea piloţilor şi altele) se determină prin calcul de deviz, pe baza datelor din proiect şi a normelor de deviz corespunzătoare cu calcularea cheltuielilor de regie şi a beneficiului de deviz. Aceste mijloace se înscriu în coloanele 4 şi 8. — alte cheltuieli neluate în considerare în capitolele anterioare.
Reieșind din amploarea obiectivului termenul de realizare și procesele tehnologice, precum este redat în anunțul de participare și documentația de atribuire a procedurii, formularul 8 al divizelor de cheltuieli are o relevanță esențială pentru generalizarea devizelor pe obiective, iar la formularul 9, operatorii economici au un spectru de cheltuieli prevăzute în capitolele 1-9, fapt relatat în condițiile documentației aferente procedurii. În acest sens excluderea cheltuielilor aferente realizării construcției pune în imposibilitate realizarea obiectivului de construcție pe timp de iarnă, necesitatea ulterioară în vederea constatării unor lucrări suplimentare, ce inevitabil vor duce la proceduri de majorare a costurilor contractuale, care nu vor fi reglementate normativ, ci constatate de fapt, fiind o modalitate de evaluare necorespunzătoare actelor normative, totodată va duce la tergiversarea termenilor de realizare a lucrărilor din simplu motiv al respectării procedurilor de achiziție aferente cadrului legal și cel reglementează activitatea de construcție. Însumând aspectele expuse mai sus, formularele pentru efectuarea calculelor de cheltuieli pe obiect (8 și 9), sunt esențiale în estimarea costurilor pentru construcția Casei de arest, în acest sens se prevede construcția unui complex de clădiri și reprezintă cheltuieli aferente calculate ce nu se reflectă decât în aceste formulare, fiind incorect că acestea reprezintă un spectru de cheltuieli pentru informarea autorității contractante, efectiv reprezintă ansamblu costurilor pentru realizarea obiectivului, și sunt esențiale pentru operatorii economici pentru calcularea corectă a ofertei.
Buna ziua. Rugam ca termenul perioadei de actualizare (clarificare) deasemenea sa fie prelungit. Ar trebui ca termenul de depunere a oferte sa fie mai mic si nu invers.
Bună ziua, potrivit art. 47 din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, în cazul în care perioada de clarificare a documentației de atribuire este prelungită sau aceasta se modifică, autoritatea contractantă are obligația de a prelungi corespunzător și termenul-limită de depunere a ofertelor.
Prin urmare, solicitarea de a micșora termenul de depunere a ofertelor concomitent cu extinderea perioadei de clarificări nu poate fi acceptată, întrucât ar contraveni prevederilor legale și ar diminua timpul efectiv necesar pentru elaborarea ofertelor. Mulțumesc.
Bună ziua. Pentru a pregăti estimări corecte ce tine de secțiunile de Telecomunicații și Semnalizare, trebuie să ne clarificati de la ce companie sau producător ar trebui să fie echipamentul de telecomunicații: switch-uri, routere, transceivere?
Bună ziua, stimați operatori economici, în sensul clarificării abordate fiind un compartiment sensibil pentru activitatea unui penitenciar vă recomandăm să consultați compartimentele respective ale documentației de proiect. Totodată în atenția participanților la procedură, Vă comunicăm că autoritatea contractantă nu are o preferință expresă de brend, însă utilajele propuse urmează să corespundă sarcinilor și parametrelor tehnice stipulate în documentația de atribuire, precum și securității, bunurile urmează a fi omologate/acreditate în UE. Devierile de parametri tehnici sunt acceptate de autoritatea contractantă cu condiția că acestea sunt superioare celor din caietul de sarcini. Mulțumim.
Întrucât Caiet de Sarcini și proiectele analizate nu listează nicio marcă de echipamente de rețea active (switch-uri, routere, transceivere), vă rugăm să ne furnizați marca și producătorul preferat de echipamente de rețea active pe care le putem include în estimare. Dacă nu există niciun producător disponibil, vom selecta un producător la discreția noastră. Vă mulțumim.
Bună ziua, în conformitate cu art. 37 al. (6) - Specificațiile tehnice nu vor face referinţă la o anumită marcă comercială sau la un anumit agent economic, la un brevet, o schiţă sau un tip de bunuri, de lucrări şi de servicii, nu vor indica o origine concretă, un producător sau un operator economic concret. În cazul în care nu există un mod suficient de exact de expunere a cerinţelor faţă de achiziţie, iar o astfel de referinţă este inevitabilă, caracteristicile vor include cuvintele „sau echivalentul”, astfel, reiterăm că utilajele propuse urmează să corespundă sarcinilor și parametrilor tehnici stipulate în documentația de atribuire, precum și securității, bunurile urmează a fi omologate/acreditate în UE. Devierile de parametri tehnici sunt acceptate de autoritatea contractantă cu condiția că acestea sunt superioare celor din caietul de sarcini. Mulțumim.
Buna ziua, rugam sa ne comunicati ce modificari s-au operat la Caietul de sarcini modificat fata de cel initial? Multumesc anticipat
Bună ziua, vă comunicăm că în anunțul de participare au fost operate următoarele modificări:
Sbct. 21 „Experiența similară” - Operatorul economic va confirma experiența prin prezentarea de copii ale contractului de antrepriză, proceselor verbale de recepție finală cu anexe, executate în ultimii 5 ani a cel puțin a unui contract cu o valoare nu mai mică de 75% din valoarea viitorului
contract, sau valoarea cumulată a tuturor contractelor executate în ultimul an de activitate să fie egală sau mai mare decât valoarea viitorului contract.
La pct. 25 „Factorii de evaluare a ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, precum și ponderile lor”, sunt următoarele modificări:
- Prețul ofertei – 80%;
- Perioada de execuție – 5%;
- Perioada de garanție a lucrărilor – 15%.
Se menționează că toate modificările operate sunt reflectate integral în anunțul de participare modificat. Mulțumim.
In caietul de sarcini Devizul oferta 6-7-5 sunt descrise lucrarile si materialele in doua limbi, Intrebarea: putem sa le scriem pe toate in romana?
Bună ziua, în conformitate cu pct. 31 din Anunțul de participare, limba în care trebuie redactate ofertele sau cererile de participare este limba română. Mulțumim.
Buna ziua, Ne spuneti va rog ce modificari s-au facut in "CAIET DE SARCINI CENTRALIZATOR-BĂLȚI -10.09.2025 -modificat". Multumesc anticipat
Bună ziua, modificările au fost efectuate în temeiul clarificării din 09.09.2025, fiind exclus deviz-oferta dublată nr. 7-7-1. Mulțumim.
Având în vedere complexitatea obiectivului și nivelul sporit de securitate impus pentru spațiile aferente, solicităm să se precizeze în mod clar tipologia ușilor din lemn prevăzute în devizele de mai jos.
Deviz 3-1-1 poz26 CK03A Usi din lemn exterioare intr-un canat, pecaptuseli, montate pe ghermele existente la constructii cu inaltimi pina la 35 m - 3,020 m2
Deviz 3-2-1 poz 26 CK03A Usi din lemn exterioare intr-un canat, pe captuseli, montate pe ghermele existente la constructii cu inaltimi pina la 35 m 3,020 m2 poz27 CK03A Фрамуга к двери Ф-2 720*700 (h) 1,000 m2
Deviz 3-3-1 poz 24 CK03A Usi din lemn interioare intr-un canat, pe captuseli si usi pentru balcon, inclusiv izolatia hidrofuga si termica a tocului, montate pe ghermele existente la constructii cu inaltimi pina la 35 m (ДГ21-7) – 1,51 m2
Deviz 3-7-2 poz30 CK03A Usi din lemn exterioare intr-un canat, pecaptuseli, montate pe ghermele existente la constructii cu inaltimi pina la 35 m ДГ – 29,57 m2
Deviz 3-8-1 poz18 CK03A Usi din lemn exterioare intr-un canat, pecaptuseli, montate pe ghermele existente la constructii cu inaltimi pina la 35 m – 15,78 m2 poz 19 CK03A Usi din lemn exterioare intr-un canat, pecaptuseli, montate pe ghermele existente la constructii cu inaltimi pina la 35 m – 81.24
Deviz 6-1-1 poz21 CK03A Usi din lemn exterioare intr-un canat, pecaptuseli, montate pe ghermele existente la constructii cu inaltimi pina la 35 m – 16 m2 poz 22 CK03A Usi din lemn exterioare intr-un canat, pecaptuseli, montate pe ghermele existente la constructii cu inaltimi pina la 35 m (ДГ21-7)– 2,94
Pentru o evaluare corectă a ofertelor, rugăm să fie indicat tipul de ușă propus (exterior/interior, plin/vitrat, esență lemnoasă, finisaj, tratament ignifug/antifungic, izolație termică și fonică, accesorii incluse) sau să fie anexat un exemplu de model comercial (producător, serie, fișă tehnică, link web etc.). Multumim anticipat
Bună ziua, solicităm să consultați documentația de proiect pe toate aspectele abordate în sediul Administrației Naționale a Penitenciarelor, mun. Chișinău, str. Nicolae Titulescu, 35, deoarece Autoritatea Contractantă este în imposibilitate de a descrie toate caracteristicile tehnice a bunurilor, echipamentelor și utilajelor din prezenta procedură. Mulțumim.
Bună ziua. În caietul de sarcini centralizator compartimentul Retea de calculatoare: 2-6-16 poz. 105, 2-7-11 poz. 71, 2-8-13 poz. 52, 2-9-10 poz. 52, 3-1-10 poz. 50, 3-2-10 poz. 50, 2-1-10 poz. 52, există program software in cantitate de 1 buc. Puteți explica la ce servește? Nu există informații despre acesta în proiect. Mulțumesc.
Bună ziua, programa soft menționată servește pentru programarea centralelor telefonice. Pentru mai multe detalii, vă invităm la sediul Administrației Naționale a Penitenciarelor, mun. Chișinău, str. N. Titulescu nr. 35, în vederea studierii proiectului de execuție aferent acestui compartiment. Mulțumesc.
Factorii de evaluare:
Deși este o achiziție de lucrări de un volum mare, dar fără o comlexitate sporită ați utilizat factori de evaluare, care nu neapărat includ aspecte calitative, de mediu şi/sau sociale în legătură cu obiectul achiziției. Astfel, factorii de eveluare ”termenul de executare” și ”termenul de garanție ” sunt ilogici și ilegali cu referire la o asemenea achiziție.
Astfel referitor la factorul ”termen de execuție” este necesar de menționat că odată ce termenul maxim de execuție a fost stabilit la 3 ani, care este un termen realist de execuție a unui asemenea volum de lucrări, stabilirea de termini mai mici nu este nici logică dar nici legală, fiind în contradicție cu principiul proporționalității și principiul minimalizării riscurilor autorității contractante (art. (7) Legea 131).
Respectiv, ar fi imposibil ca autoritatea contractantă să verifice la etapa atribuirii realitatea acestui factor, ceia ce contravine cerințelor ca factorii de evaluare să fie măsurabili și verificabili. Mai mult, acest factor de evaluare ar putea fi utilizat de către ofertanți doar pentru acumularea de punctaj în mod artificial (ceia ce ar spori riscurile autorității contractante si ar conduce la un tratament discriminatoriu și diferențiat).
Aceleași argumente, în cea mai mare parte, se referă și la factorul de evaluare ”termen de garanție”.
Pe lîngă cele menționate este necesar de menționat că termenul de garanție pentru lucrări este stabilit în mod general la nivel de lege, și anume în CUC care prevede în mod expres termenul de garanție de 5 ani. În așa fel, după expirarea termenului stabilit de lege, ar fi practic imposibil menținerea acestor obligații față de antreprenor.
Deasemenea, regulile legale referitoare la factorii de evaluare prevăd că aceștea trebuie să fie direct legați de obiectul contractului și să fie măsurabili. Prin ”măsurabili” se înțelege că acești factori trebuie sa permită demonstrarea avantajelor reale ale autorității și care pot fi măsurate în mod real. Un termen de garanție, peste minimul legal, nu este măsurabil și nici verificabil de către AC la etapa atribuirii contractului, ceia ce îl face factor formal și discriminatoriu. Nu există nici un argument care să demonstreze că un termen de garanție extins, sporește calitatea lucrării în condițiile în care materialele de construcție și instalațiile au și ele o durată de viață normată.
În așa fel, acordarea de punctaj pentru perioade arbitrare, care nu sporește în nici un fel în mod real calitatea lucrării, creează o competiție bazată pe promisiuni teoretice, nu pe calitate tehnică reală, precum și insuflă posibile practici de favoritism.
În așa fel, utilizarea acestor factori ar putea influența rezultatul achiziției, în sensul măririi prețului dar fără vre-un avantaj real pentru autoritatea contractantă. Drept urmare solicităm să excludeți, sau cel puțin să inlocuiți factorii de evaluare cu factori ce ar corespunde cerințelor instituite de Legea achizițiilor publice.
Autoritatea contractantă nu împărtășește constatarea potrivit căreia includerea termenului de execuție a lucrărilor în lista factorilor de evaluare ar contraveni art. 26 alin. (6), alin. (7), alin. (15) și alin. (16) din Legea nr. 131/2015.
În conformitate cu art. 26 alin. (1) și alin. (2) din Legea nr. 131/2015, criteriul de atribuire „cel mai bun raport calitate–preț” se determină pe baza mai multor factori de evaluare, iar legea nu exclude expres utilizarea termenului de execuție, cu condiția ca acesta să fie obiectiv, cuantificabil și legat nemijlocit de obiectul contractului. În cazul de față, durata de execuție a lucrărilor are impact direct asupra eficienței realizării investiției publice, asupra momentului punerii în funcțiune a obiectivului și, implicit, asupra interesului public vizat de proiect.
Totodată, AC a stabilit termene de execuție clare, prevăzând durata maximă de 3 ani financiari, în concordanță cu alocările bugetare multianuale. Factorul de evaluare „termen de execuție” nu anulează această limită, ci creează posibilitatea departajării ofertelor prin punctaj suplimentar acordat ofertanților care propun un calendar optimizat, realizabil și documentat tehnic, fără a afecta calitatea lucrărilor.
Mai mult, metodologia de evaluare a fost formulată astfel încât să excludă libertatea discreționară și să asigure verificabilitatea ofertelor, întrucât fiecare ofertant este obligat să anexeze graficul detaliat al lucrărilor și resursele tehnice/umane implicate, ceea ce permite comisiei de evaluare să aprecieze caracterul realist al termenului propus.
Prin urmare, factorul „termen de execuție” este un criteriu obiectiv și transparent, legat de obiectul contractului, care nu contravine dispozițiilor art. 26 din Legea nr. 131/2015 și nici principiului concurenței reale, ci contribuie la identificarea ofertei cu cel mai bun raport calitate–preț.
La aspectele abordate, privind criteriile de evaluare și anume termenul de realizare a lucrărilor, considerăm că este unul esențial pentru realizarea obiectivului. Reieșind din tehnologia executării lucrărilor a documentației de proiect, realizarea lucrărilor de construcție conform tehnologiei este de circa 26 luni calendaristici, acesta poate varia în dependență de capacitățile tehnice a operatorilor economici, tehnologiile de dotare a acestora și nu în ultimul rând de forța de muncă calificată și/s-au necalificată. Termenul restrictiv de trei ani bugetari reiese din cadrul Legii nr. 181/2014, privind finanțele publice și responsabilității bugetar-fiscale, art. 66. Gestionarea angajamentelor, pct. (3), Se permite asumarea angajamentelor multianuale pe o perioadă de până la trei ani bugetari pentru obiectele de investiții capitale, în limitele cheltuielilor prognozate în acest scop pe anii respectivi. Valoarea angajamentelor multianuale se ajustează anual în corespundere cu alocațiile bugetare aprobate în acest scop pe anul bugetar respectiv. Astfel criteriul în cauză reprezintă un interes sporit pentru autoritatea contractantă, în vederea executării politicilor guvernamentale și creării condițiilor de detenție, conform angajamentelor asumate internațional. Totodată, dacă operatorii economici la propunerea tehnică diminuează termenii propuși neavând argumente tehnice confirmative riscă sub propria răspundere de a suporta consecințele contractuale, acest criteriu fiind unul contractual și nu poate fi inclus opțional de operatori, însă urmează a fi calculat reieșind din tehnologiile disponibile, personal și capacități ale întreprinderii, fiind un factor determinant în selectarea câștigătorului și cum a fost relatat mai sus susținut de garanția de bună execuție, fapt ce va responsabiliza participanții la elaborarea corectă a graficului executării lucrărilor.
În context pentru a diminua riscurile includerii unor termeni incorecți, autoritatea contractantă ea act de cunoștință asupra obiecției relatate prin diminuare a punctelor de calificare la acest criteriu până la 5 punct maximale, cu majorarea punctelor până la 15 la criteriul termenul de garanție, fapt ce va spori calitatea executării lucrărilor și a materialelor puse în manoperă. Astfel termenul de garanție care va fi înaintat de OE este unul contractual fie el în limita cadrlului legal și/s-au unul extins obligativitatea respectării prevederilor contractuale se vor extinde în conformitate cu angajamentele contractuale. Este de menționat că obiectul este unul de importanță națională și prin termenul de garanție disciplinează OE în estimarea costurilor corecte pentru utilaje și bunuri, ce ar satisface cerințe de calitate corespunzătoare termenilor de garanție cel puțin. Astfel criteriile de evaluare selectate de AC sunt corespunzătoare cadrului legal și au o importanță strategică și de calitate reișind din complexitatea obiectivului.