Motivul deciziei:
Prin prezenta ADR Nord vă notifică faptul că în urma deciziei ANSC Nr.03D-712-20 Data:25.09.2020 au fost reevaluate ofertele la licitația № ocds-b3wdp1-MD-1591205684453 Sistemele de alimentare cu apă și canalizare din lunca râului Prut, r. Glodeni. Etapa I. Satul Cuhnești și Satul Balatina. Apeduct. (Tranșa I de construcție) în cadrul proiectului „Construcția sistemelor de alimentare cu apă în 10 localități din lunca rîului Prut, raionul Glodeni (etapa I – comunele Cuhnești și Balatina)”–licitație repetată și grupul de lucru a desemnat câștigătoare unica ofertă corespunzătoare criteriilor de calificare și selecție și caietului de sarcini, care aparține Laiola SRL în valoare 32 330 702,38 MDL fără TVA, 38 796 842,86 MDL cu TVA, perioada de execuție 14 luni, cea de garanție 5 ani. Menționăm că acest ofertant a prelungit valabilitatea ofertei și garanției acesteia la amândouă solicitările grupului de lucru. Oferte descalificate: Denumirea operatorului economic Motivul descalificării SRL Soldi, oferta clasată pe locul 1 după preț Ofertantul SRL Soldi a prezentat ca dovada experienței similare în domeniul obiectului acestei licitații contractul nr. 109 din 17.09.2012 „Extinderea și reabilitarea sistemului de alimentare cu apă din or. Leova” în valoare de 993 494,49 euro. Procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor a fost semnat la 05.02.2015. Conform la pct. 16.1 din Documentația standard pentru realizarea achizițiilor publice de lucrări (Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 176 din 5 octombrie 2018): Ofertantul va dispune de un nivel minim de experiență pentru a se califica cerințelor de îndeplinire a contractului: a. executarea în ultimii 5 ani cel puțin a unui contract cu o valoare nu mai mică de 75% din valoarea viitorului contract, confirmat prin prezentarea contractului de antrepriză sau subantrepriză, precum și prin procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor; În cazul de față data deschiderii ofertelor licitației a fost la 19 iunie 2020, respectiv lucrările menționate au fost executate și recepționate mai devreme de ultimii cinci ani. Grupul de lucru a obținut prin helpdesk de la adresa Agenției Achiziții Publice lucia.ciobanu@tender.gov.md răspunsul că perioada experienței similare de ultimii cinci ani se calculează de la data licitației în urmă. În această ordine de idei ultimii cinci decurg aproximativ de la 19 iunie 2015. Totodată pentru respectivul contract au fost primite de la SRL Soldi facturile pentru lucrările care au fost executate după ce a fost semnat procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor din 05.02.2015. Facturile sunt din 27.03.2015. Chiar și lucrările din aceste facturi au fost executate mai devreme decât ultimii cinci ani. Un alt contract în domeniu este „Alimentarea cu apă, evacuarea și tratarea apelor uzate în com. Bobeica, Hîncești” semnat la 14 martie 2014 în valoare de 20 345 971,48 lei cu TVA. Acest contract nu este finalizat: sau executat în total lucrări în valoare de 5 448 605,91 lei conform informațiilor din formularul F3.10. Pentru calificare ofertantul trebuie să întrunească 70 la sută (conform cotei-părți din acordul de asociere cu SRL Lonial) din 75% din valoarea viitorului contract: 17 812 425,02 lei cu TVA. SRL Soldi a prezentat mai multe contracte în domeniul rețelelor termice exterioare, cum este contractul Nr.8451-C 1.6 din 30.12.2016 „Proiectarea, achiziționarea și instalarea a punctelor termice individuale și ale rețelelor de termoficare aferente lor în municipiul Chișinău” (51328963,95 lei). Pentru clarificarea eligibilității experienței contractelor pentru rețele termice în cadrul unei licitații care are ca obiect rețele exterioare de apă, grupul de lucru a transmis scrisoare de clarificare către Î.S. Incercom (Incercom a elaborat normativul în construcții NCM G.04.07:2014 Rețele termice și alte documente în domeniul termoficării). Î.S. Incercom la 17 august a informat despre următoarele: Lucrările efectuate la rețele termice nu pot fi considerate ca lucrări similare sau „experiență similară” pentru sistemele de alimentare cu apă și de canalizare, deoarece sunt diferite după cerința actelor normative în vigoare, specificul tehnologiei de construcții, punere în exploatare și exploatare, inclusiv și cerințelor pentru atestarea profesională a specialiștilor în domeniu. Grupul de lucru a descalificat această ofertă. SRL Polimer Gaz Construcții, oferta clasată pe locul 2 după preț SRL Polimer Gaz Construcții a prezentat Avizul Agenției Supraveghere Tehnică pentru participare la licitațiile publice care este negativ cu specificarea „Au fost înregistrate cazuri de exagerări la volume și a valorii lucrărilor executate la un nivel scăzut al calității, cu rebut sau abateri de la soluțiile de proiect. La moment procuratura Căușeni investighează cauza penală privind exagerarea volumelor.” Oferta este descalificată în temeiul pct. 119 Hotărârea Guvernului Nr. 669/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind achizițiile publice de lucrări, pct. 15.1, lit. h din documentația standard pentru realizarea achizițiilor de lucrări (ordinul Ministerului Finanțelor Nr. 176/2018). Totodată ofertantul nu a declarat în Documentul Unic de Achiziții European la capitolul „Încetare anticipată, daune-interese sau alte sancțiuni comparabile” informațiile descrise în aviz. Litigiul dintre SRL Polimer Gaz Construcții și Agenția pentru Supraveghere Tehnică nu este stins conform copiei încheierii judecătoriei transmisă către ADR Nord. Notă: ADR Nord a examinat copia încheierii Curții Supreme de Justiție (plasată la adresa http://jurisprudenta.csj.md/search_col_civil.php?id=57009) care se referă la situația avizului Agenției pentru Supraveghere Tehnică și abaterile depistate la Construcția sistemului de canalizare în sectorul Valul lui Traian și Modernizarea stației de epurare din or. Căușeni. Etapa I. Recursul SRL Polimer Gaz Construcții este dispus inadmisibil și încheierea este irevocabilă. În acest sens Avizul Agenției pentru Supraveghere Tehnică este în vigoare. SRL Izodromgaz, oferta clasată pe locul 3 după preț Oferta SRL Izodromgaz este în valoare de 29 392 790,83 lei fără TVA, 35 271 349,00 lei cu TVA, respectiv, ofertantul urma să prezinte un contract executat (cu recepție la terminarea lucrărilor) în ultimii cinci ani în sumă de cel puțin 75% din valoarea viitorului contract, ceea ce reprezintă: 22 044 593,12 lei fără TVA și 26 453 511,75 lei cu TVA. Pentru a demonstra experiența similară în ultimul an de activitate, suma tuturor contractelor executate în această perioadă (19.06.2019 – 19.06.2020) trebuie să fie constituie 100% din valoarea ofertei. Ca urmare a contestării SRL Soldi, pe procedura de atribuire a contractului către SRL Izodromgaz, în care acesta acuză că experiența Izodromgaz în cadrul proiectului ”Amenajarea teritoriului si conectarea la infrastructura de utilități și drumuri de acces a Parcului Industrial din municipiul Comrat” în valoare de 27 122 968,00 lei cu TVA ”nu ține de apeduct-canalizare maxim sub 4% din totalul lor”, ANSC prin decizia Nr. 03D-712-20 Data: 25.09.2020 a dispus reevaluarea ofertei SRL Izodromgaz și anume ”autoritatea contractantă ... să analizeze în detaliu caracterul, inclusiv ponderea lucrărilor executate efectiv în domeniul eligibil în cadrul proiectului conform documentatiei ”Sunt eligibile numai lucrări în domeniul apeduct...”. Urmare a acestei decizii, grupul de lucru a solicitat de la acest ofertant clarificări privind experiența similară (scrisoarea nr. 208 din 25.09.2020 se anexează la această decizie) și a primit de la SRL Izodromgaz scrisoarea de clarificare Nr. 15 din 28.09.2020 (recepționat la data de 29.09.2020 și repetat la 30.09.2020 cu modificarea textului scrisorii inițiale, se anexează la această decizie). Grupul de lucru a analizat tipurile de lucrări pentru contractul cu valoarea cea mai mare din ultimii cinci ani și care este finalizat prin recepție la terminarea lucrărilor: numărul şi data contractului: nr. 01/P/18 din 06.02.2018 Amenajarea teritoriului si conectarea la infrastructura de utilități și drumuri de acces a Parcului Industrial din municipiul Comrat: valoarea lucrărilor inclusiv și considerând contractele de negociere fără publicare: 27 122 968,00 lei cu TVA. În clarificarea SRL Izodromgaz sunt descrise lucrările din cadrul acestui contract. S-a determinat că dintre acestea lucrările de la punctele 36-42 din tabelul din clarificare în valoare totală de 1 022 258 lei cu TVA sunt lucrări la rețele de gaze, care nu se regăsesc în caietul de sarcini pentru a fi invocate ca similare. În această ordine de idei valoarea contractului la acest obiect trebuie tratată ca 27 122 968,00 lei cu TVA - 1 022 258 lei cu TVA = 26 100 710 lei cu TVA, ceea ce este mai puțin cu 352 801 lei decât minimul necesar de 26 453 511,75 lei cu TVA. Astfel, Grupul de lucru a constatat că ponderea lucrărilor similare cu cele din viitorul contract este mult mai mare decât 4% invocate de contestator, însă nu este suficientă pentru a îndeplini integral cerința de 75% din ofertă. Totodată a fost examinată și încadrarea celorlalte contracte în experiența cumulativă pentru perioada ultimului an de activitate și experiența unui singur contract din ultimii cinci ani (date din actele inițiale de la deschiderea ofertelor și din clarificarea ofertantului): sau depistat următoarele: Contract de antrepriză nr.01/L/20 din 14.12.2020 46 080 000 MDL Agenția de Dezvoltare Regionala Sud: este în derulare și nu s-a prezentat de la ofertant nici un proces verbal de recepție la terminarea lucrărilor; Construcția sistemului de canalizare în s. Roșu, r-nul Cahul cu conectarea la sistemul de canalizare a or. Cahul; Contract nr. 15/L/15 din 07.09.2015, 15 878 557 MDL Numărul şi data procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor: 01 din 14.12.2016 Recepție finală: nr. 02 din 12.09.2017 Valoarea lucrărilor este mai mică decât 22 044 593,12 lei fără TVA, 26 453 511,75 lei cu TVA, recepțiile lucrărilor sau efectuat mai devreme de perioada ultimului an de activitate Denumirea și obiectul contractului: Extinderea sistemului de alimentare cu apă a s. Cărpineni, raionul Hîncești; Numărul şi data contractului: nr. 523 din 02.10.2017 8 920 017 MDL Numărul şi data procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor: 01 din 24.10.2018; proces-verbal de recepţie finala: 02 din 14.11.2018; Valoarea lucrărilor este mai mică decât 22 044 593,12 lei fără TVA, 26 453 511,75 lei cu TVA, recepțiile lucrărilor sau efectuat mai devreme de perioada ultimului an de activitate Conectarea caselor individuale la sistemul centralizat de canalizare din s. Roșu, r-nul Cahul; Numărul și data contractului: nr. 01/L/18 din 10.01.2018 3 953 132 MDL Numărul şi data procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor: 01 din 11.04.2019 Valoarea lucrărilor este mai mică decât 22 044 593,12 lei fără TVA, 26 453 511,75 lei cu TVA, recepțiile lucrărilor sau efectuat mai devreme de perioada ultimului an de activitate (un an de zile calculat de la data deschiderii ofertelor: 19 iunie 2020, perioada: 19 iunie 2019 - 19 iunie 2020) Contract nr.56 din 24.08.2017 Reconstrucția stației de epurare a apelor reziduale și a rețelelor de canalizare din or. Dondușeni 7 869 025,21 lei Proces verbal la Terminarea lucrărilor Nr.01 din 16.09.2020 Valoarea lucrărilor este mai mică decât 22 044 593,12 lei fără TVA, 26 453 511,75 lei cu TVA, recepțiile lucrărilor sau efectuat după data deschiderii ofertelor: 19 iunie 2020, în acest sens potrivit art. 69 alin. 4 legea 131/2015 Autoritatea contractantă nu va admite modificări ale ofertei, inclusiv ale prețului ei, ce ar face ca oferta să corespundă unor cerințe cărora inițial nu le corespundea. Contract Nr.MDC-1447/29.10.2018 Rehabilitation of Priority 60km of Water Network LOT 2 (Reabilitarea rețelelor de apeduct 60 km, in mun. Chișinău 4 376 023,26 MDL, este în derulare și nu s-a prezentat de la ofertant nici un proces verbal de recepție la terminarea lucrărilor; Menționăm că la contractul „Amenajarea teritoriului și conectarea la infrastructura de utilități si drumuri de acces a Parcul Industrial din municipiul Comrat; Numărul şi data contractului: nr. 01/P/18 din 06.02.2018 27 122 968 MDL cu TVA Numărul şi data procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor: 02 din 30.11.2018, Nr 01 din 24.12.2019 Unul dintre procesele verbale de recepție la terminare este din ultimul an de activitate: nr. 01 din 24.12.2019, însă ofertantul nu a prezentat alte procese-verbale de recepție la terminarea lucrărilor semnate în perioada ultimului an de activitate (19 iunie 2019-19 iunie 2020) și respectiv, antreprenorul nu a întrunit condiția stabilită de a executa contracte în ultimul an în valoare de 100% din oferta sa. Ofertele clasate după preț pe locul 4 și 5: a SRL Capital și FPC „VALIS” SRL nu au fost evaluate după primirea deciziei de la ANSC Nr. 03D-712-20 Data: 25.09.2020 deoarece au expirat și nu au fost prelungite la solicitarea Autorității contractante. SRL Valis a refuzat prelungirea ofertei după prima solicitare de prelungire a ofertelor din 12 august 2020, expediată către toți ofertanții. SRL Capital nu a prelungit repetat oferta și garanția în urma solicitării din 10 septembrie 2020, expediate către toți ofertanții a căror oferte erau valabile, solicitare generată de contestația depusă de SRL Soldi. Grupul de lucru nu a reevaluat ofertele până nu a primit decizia de la ANSC la 25.09.2020.Data atribuirii