Țevi de oțel
suma planificată 514,040.00 MDL
| Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
|---|---|---|---|---|
| 514,040.00 MDL | 44163100-1 | Țevi de oțel | 1 Metru |
15.12.2025 - 31.12.2026 r.Drochia, s.Țarigrad |
Buna ziua
În legătură cu faptul că Republica Moldova va trece, începând cu anul 2026, la standardele europene de calitate a produselor, vă rugăm să excludeți standardele GOST din caietul de sarcini, specificația tehnică și alte documente. Ținând cont de standardele europene, vă rugăm să modificați următoarele dimensiuni ale conductelor: 108 la 114, 159 la 168 și 325 la 323,9.
Se acceptă oferta pentru țeavă fabricată conform cerințelor SM EN, indicate în Caietul de sarcini, cu condiția: oțelul din care este fabricată țeava să respecte următoarele: - proprietățile mecanice să corespundă Oțel 20 (conform ГОСТ). - conținutul chimic să corespundă Oțel 20 (conform ГОСТ). Dimensiunile (diametru, grosîme) țevilor, indicate în Caietul de sarcini, sunt regăsite în standartul SM SR EN 10220:2014 ”Țevi de oțel sudate și fără sudură. Dimensiuni și mase liniare.”
Buna ziua
Vă rugăm să ajustați cantitatea astfel încât să fie un multiplu de 6 metri.
Achizițiile respective reies din planul de activitate al întreprinderii. Majorarea volumului de produse achiziționate nu este permisă.
EN 10220 este un standard european care stabilește dimensiunile (diametrul exterior și grosimea pereților) și masa pe unitatea de lungime pentru conducte din oțel fără sudură și sudate (secțiune circulară).
În acest standard nu există dimensiunea 108 (consultați linkul https://www.botopsteelpipe.com/uploads/Pipe-weight-chart-EN-10220-series-11.pdf?utm_source=chatgpt.com).
Vă rog să excludeți acest diametru din documente, deoarece nu corespunde standardelor indicate, și să îl înlocuiți cu 114. De asemenea, la evaluarea ofertei, considerați măsurarea de 108 ca fiind eronată.
Conform prevederilor standardului SM SR EN 10220:2014, tabelul nr. 1 indică existența țevii cu diametrul exterior de 108 mm,seria 3 «diametre exterioare pentru care foarte puțin accesori standartizate». Totodată, vă aducem la cunoștință că volumele și caracteristicile tehnice ale mărfurilor supuse achiziției sunt stabilite în strictă conformitate cu planul de dezvoltare al întreprinderii. Prin urmare, modificarea parametrilor calitativi și cantitativi ai acestora nu este posibilă.
Într-adevăr, tabelul nr. 1 din standardul SM SR EN 10220:2014 include diametrul exterior 108 mm la seria 3, însă această serie este clasificată chiar de către standard drept categorie pentru care „există foarte puține accesorii standardizate”.
În practică, producătorii europeni și internaționali nu fabrică acest diametru, iar majoritatea accesoriilor conforme nu îl acoperă. Din acest motiv, diametrul 108 mm nu este utilizat în producția curentă și nu poate fi furnizat conform cerințelor tehnice ale proiectului.
Totodată, vă rugăm să țineți cont că:
Seria 3 din EN 10220 este una neutilizată comercial, cu aplicabilitate foarte limitată.
Pentru conductele standardizate utilizate în rețelele de apă, gaz și sisteme industriale, diametrul corespunzător este 114.3 mm, conform seriei uzuale (DN 100).
Toți producătorii de pe piață oferă doar 114.3 mm, iar 108 mm apare doar teoretic în standard, fără disponibilitate reală.
Astfel, menționarea diametrului 108 mm în caietul de sarcini conduce inevitabil la imposibilitatea de a primi oferte conforme.
Vă rugăm respectuos să reexaminați această poziție, având în vedere caracterul neproducibil al acestui diametru, pentru a asigura o procedură de achiziție competitivă și realizabilă.
Vă aducem la cunoștință că înlocuirea țevei cu diametrul de 108 mm cu alte dimensiuni (inclusiv 114,3 mm) nu este posibilă, întrucât aceste materiale sunt destinate exclusiv lucrărilor de mentenanță a infrastructurii existente. Conductele aflate în exploatare în cadrul rețelei utilizează diametrul de 108 mm, iar orice abatere de la acest parametru ar împiedica realizarea montajului compatibil și ar afecta integritatea sistemului de transport al gazelor. În consecință, diametrul de 108 mm constituie o cerință tehnică obligatorie, impusă de configurația actuală a infrastructurii, iar modificarea acestei specificații ar putea compromite funcționalitatea și siguranța lucrărilor de întreținere. De asemenea, subliniem că entitatea contractantă are obligația de a respecta cerințele tehnice stabilite în baza necesităților reale ale rețelei, iar ajustarea parametrilor în cadrul procedurii de achiziție este interzisă de prevederile legale aplicabile.
Vă reiterăm poziția noastră privind diametrul 108 mm, menționat în documentația de atribuire.
1. Obligația legală de a aplica standardele europene
Conform prevederilor Legii nr. 235/2011 privind activitatea de standardizare și a Hotărârilor Guvernului privind aplicarea standardelor armonizate, începând cu 1 ianuarie, instituțiile publice sunt obligate să solicite și să accepte exclusiv produse conforme cu standardele europene în vigoare (SM EN / SR EN / EN).
În domeniul conductelor din oțel utilizate în rețelele de apă, gaz și sisteme industriale, standardul aplicabil este EN 10220, iar dimensiunea utilizată pe piața europeană și fabricată efectiv este 114.3 mm (DN 100).
Diametrul 108 mm este prevăzut doar teoretic în seria 3, o serie neutilizată comercial și neprodusă de fabricanții europeni.
Prin urmare, menținerea în tender a unei dimensiuni neproducibile în standardul european obligatoriu contravine legislației privind achizițiile conforme.
2. Diametrul 108 mm NU este fabricat în Europa
Niciun producător european (Italia, Germania, Polonia, România, Bulgaria, Spania etc.) nu produce diametrul exterior 108 mm.
Dimensiunea se regăsește „doar pe hârtie” în EN 10220 seria 3, însă nu există linie de producție industrială pentru această serie.
Toate companiile din UE livrează exclusiv 114.3 mm, care este dimensiunea standardizată pentru DN 100.
Menținerea cerinței pentru o dimensiune inexistentă în producția europeană face imposibilă obținerea oricărei oferte conforme.
3. Lipsa absolută a accesoriilor standardizate
Standardul EN 10220 însuși clasifică seria 3 ca serie pentru care „există foarte puține accesorii standardizate”.
În practică aceasta înseamnă:
nu există coturi standard EN cu diametrul 108 mm;
nu există flanșe EN pentru 108 mm;
nu există reducții, teuri, compensatoare sau elemente de conectare conforme.
Prin urmare, chiar dacă țeava ipotetic ar exista, sistemul nu ar putea fi instalat — ceea ce încalcă cerința de funcționalitate a proiectului.
4. Riscul de neconformitate în procedura de achiziție
Menținerea în caietul de sarcini a unei dimensiuni care:
nu este produsă în UE,
nu are accesorii standardizate,
nu poate fi furnizată conform EN,
nu poate fi montată într-un sistem autorizat,
determină automat:
imposibilitatea prezentării ofertelor conforme,
anularea competitivității,
încălcarea principiilor achizițiilor publice (tratament egal, competitivitate, transparență),
riscul de contestare a procedurii.
5. Cerere oficială
În baza celor expuse mai sus, solicităm excluderea completă a diametrului 108 mm din documentația de tender și înlocuirea lui cu diametrul standard 114.3 mm (DN 100), singura dimensiune:
conformă cu standardele europene obligatorii,
produsă efectiv pe piața UE,
compatibilă cu întregul spectru de accesorii EN,
instalabilă și operabilă în rețelele tehnice.
Vă informăm că înlocuirea țevii cu diametrul de 108 mm cu alte dimensiuni (inclusiv 114,3 mm) nu este posibilă, deoarece aceste materiale sunt destinate exclusiv lucrărilor de întreținere a infrastructurii existente. Conductele aflate în exploatare utilizează diametrul de 108 mm, iar orice abatere de la această dimensiune ar face imposibilă realizarea unui montaj compatibil și ar pune în pericol integritatea sistemului de transport al gazelor. Prin urmare, diametrul de 108 mm reprezintă o cerință tehnică obligatorie, impusă de configurația actuală a rețelei, iar modificarea acestei specificații ar putea afecta funcționalitatea și siguranța lucrărilor de întreținere. Totodată, subliniem că entitatea contractantă este obligată să respecte cerințele tehnice stabilite în funcție de necesitățile reale ale rețelei, iar modificarea parametrilor în cadrul procedurii de achiziție este interzisă de legislația în vigoare.