EDSCB & ATRS - 4 linii
X-Ray dual view - 5 linii
suma planificată 132,000,000.00 MDL
| Lot | Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
|---|---|---|---|---|---|
| Echipament de securitate x-Ray de tip EDSCB | 120,000,000.00 MDL | 38500000-0 | Echipament | 4 Bucata |
19.12.2025 - 31.12.2025 bd. Dacia, 80/3 |
| Echipament x-ray de tip Dual view | 12,000,000.00 MDL | 38500000-0 | Echipament | 5 Bucata |
19.12.2025 - 31.12.2025 bd. Dacia, 80/3 |
Buna ziua, atasati va rog si caietele de sarcini
BUna ziua, solicităm sa accesați fiecare lot în parte si gasiti caietul de sarcini.
Conform listei actualizate publicate de ECAC privind echipamentele de tip Standard C3 EDSCB doar un singur producător, în prezent, deține notificarea inițială emisă după 1 august 2024, care permite controlul lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAG) cu un volum minim al recipientului de 2 litri. Alți producători așteaptă finalizarea certificării ECAC sau confirmarea unei date de testare; certificările sunt estimate a fi obținute în 4–6 săptămâni.
Această situație creează un cadru de piață necompetitiv, contrar principiilor legislației europene și naționale privind achizițiile publice, limitând nejustificat concurența și generând riscul contestațiilor sau anulării procedurii. Prin urmare, solicităm amânarea lansării/termenului procedurii de achiziție pentru Lotul 1 până când cel puțin doi producători vor deține certificarea ECAC corespunzătoare cerinței tehnice, asigurând tratament egal și concurență efectivă. Vă rugăm să consultați Comisia ECAC pentru detalii suplimentare privind stadiul certificărilor.
Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru deschiderea către un proces de achiziție corect și conform standardelor europene.
În septembrie 2024 Comisia Europeană a introdus repetat, în baza unor riscuri de securitate, restricția de control de securitate a lichidelor în volum mai mare de 100 ml cu tehnologii avansate de control (EDSCB C3). În urma acestor restricții statele membre UE, UK și SUA au colaborat în vederea definirii unei metodologii de testare, care să asigure testarea repetată a EDSCB C3 pentru ridicarea restricțiilor. În urma acestor testări și certificări repetate ,majoritatea echipamentelor EDS C3 au fost aprobate repetat în UK, unde restricțiile au fost ridicate în aprilie 2025. În UE, însă, restricțiile persistă. Până acum, un singur model de echipament ECSCB C3 a fost aprobat, în iunie 2025. AIC a monitorizat îndeaproape evoluția situației, astfel încât procesul de achiziție a fost demarat cu întârzierea maximă pe care ne-o putem permite, având în vedere planificările bugetare anuale.
Cu referire la procesul de validare ECAC, acesta este unul îndelungat, conform clarificărilor publicate de ECAC (https://www.ecac-ceac.org/images/activities/security/FAQs-ECAC%20CEP_20251015.pdf), astfel încât pentru echipamentele pentru care se așteaptă confirmarea datei de testare nu se poate anticipa finalizarea procesului până la finele anului 2025. Pentru cei care așteaptă finalizarea certificării ECAC, termenul de 4-6 săptămâni, invocat în clarificare, coincide cu termenul de depunere a ofertelor.
În conformitate cu Caietul de Sarcini nr. 2, pag. 13, setul de echipamente de măsurare și montaj este solicitat ca fiind „recomandat de către producătorul echipamentului”. Această mențiune poate varia de la un OEM la altul și, în practică, nu poate fi impusă ofertantului; mai mult, nu putem solicita producătorilor să „recomande” exact componentele enumerate, întrucât recomandările lor tehnice pot să nu coincidă cu lista dorită de autoritate. Pentru neutralitate tehnologică și comparabilitatea ofertelor, propunem o formulare bazată pe parametri minimi și acceptarea soluțiilor ”echivalente”.
În toate cazurile, așa cum este indicat și în caietul de sarcini, echipamentele de măsurare și montaj livrate trebuie să fie din lista recomandată de producător sau echivalente, cu parametrii necesari.
Conform cerințelor Caietului de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 6 pct. 1.4 s-a solicitat ”Echipamentele EDSCB standard C3 trebuie sa detina notificarea initiala emisa de ECAC dupa 1 august 2024 si sa permita efectuarea controlului lichidelor, aerosolilor si gelurilor (LAG), cu un volum maxim al recipientelor individuale pentru LAG de cel putin 2000 ml (2 l).” Înțelegem obiectivul de securitate și alinierea la standardele ECAC. Totuși, formularea curentă (notificare ECAC emisă după 01.08.2024 și permisiunea de a scana LAG până la 2 l la data ofertei) poate avea, în acest moment, efect de restrângere a concurenței, întrucât – potrivit documentelor publice anexate (lista ECAC CEP din 15.09.2025 și declarații ale producătorilor) – doar un model îndeplinește cumulativ condiția, iar alți producători sunt în curs de (re)certificare. Pentru a asigura proporționalitate, tratament egal și concurență efectivă (Legile nr. 131/2015 și nr. 74/2020), vă rugăm respectuos revizuirea cerinței.
Vă rugăm să admiteți următoarea formulare: „Se admite ca echipamentele EDSCB standard C3 să obțină, până la expirarea garanției de 24 de luni, aprobarea ECAC pentru scanarea bagajelor care conțin LAG de până la 2000 ml fără deschiderea bagajelor. Ofertantul va prezenta o declarație pe propria răspundere privind obținerea acestei aprobări până la termen și, după caz, implementarea actualizărilor software necesare (inclusiv, dacă este cazul, algoritmul de detecție certificat ECAC).” Această ajustare este în linie cu regulile privind specificațiile tehnice (acces egal, neutralitate, „sau echivalentul”) din Legea nr. 131/2015, art. 37 alin. (6), (9)–(12), și Legea nr. 74/2020, art. 52 alin. (5)–(10).
Având în vedere necesitățile operaționale ale aeroportului și standardele de control de securitate, raportate la costul EDSCB C3, ne bazăm pe exploatarea echipamentului fără restricții privind verificarea lichidelor, începând cu momentul instalării acestuia, iar varianta „până la expirarea garanției de 24 de luni” nu este acceptabilă pentru noi.
1. Apreciind conformitatea cu termenul minim de 35 de zile prevăzut de Legea nr. 74/2020, art. 37 alin. (2), solicităm respectuos prelungirea termenului-limită de depunere a ofertelor (01.12.2025, ora 13:00) cu cel puțin încă 30 de zile. Complexitatea cumulată a celor două caiete de sarcini implică o documentare amplă și riguroasă, cu volum considerabil de analiză și corelare tehnică (răspunsuri argumentate, cu trimiteri), iar pentru operatorii care vizează ambele loturi elaborarea concomitentă amplifică acest efort. Extinderea ar permite oferte pe deplin conforme și comparabile, în spiritul transparenței, proporționalității și tratamentului egal prevăzute de Legile nr. 131/2015 și nr. 74/2020.
Buna ziua, facem apel către toții potențialii operatori economici de a respecta termenul oferit de 39 de zile calendaristice, privind răspunderea la clarificări și termenul de a pregăti documentația conform procesului de achiziție.
Cu referire la pct. 20, subpct. 7 („Experiența specifică”), conform Anunțului de Participare, observăm că cerința este atribuită exclusiv producătorului, deși în practică producătorii EDSCB C3 nu participă direct și nu execută livrarea/instalarea, aceste activități fiind realizate de distribuitori/dealeri care figurează ca ofertanți. Pentru a reflecta realitatea pieței și a evita restrângerea nejustificată a concurenței (principiul proporționalității și tratamentului egal – Legile nr. 131/2015 și nr. 74/2020), solicităm ajustarea cerinței astfel încât experiența să fie atribuită ofertantului.
Buna ziua, se accepta experineta și a ofertanților.
Conform cerințelor Caietului de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 8, pct. 2.3; pag. 14, pct. 5.1.4; pag. 15, pct. 5.1.7 privind aliniere capacități de stocare imagini, observăm o necorelare între cerința de stocare locală (30 zile pentru cel puțin 150.000 bagaje/echipament) și cea a platformei (30 zile pentru cel puțin 75.000 bagaje/echipament). Pentru a asigura redundanță/back-up integral și trasabilitate unitară (inclusiv pentru bagajele cu decizie CLEAR), solicităm respectuos o clarificare și aliniere. Pentru a asigura redundanță și trasabilitate integrală, vă rugăm să confirmați varianta corectă, (1) fiecare echipament EDSCB C3 trebuie sa fie capabil sa stocheze local pe o perioada de cel putin 30 de zile, imagini radiografice aferente pentru “cel putin 150.000 bagaje scanate/fiecare echipament”, iar unitatea de stocare a platformei de management trebuie sa fie capabila sa stocheze pe o perioada de cel putin 30 de zile imagini radiografice aferente pentru “cel putin 150.000 bagaje scanate/fiecare echipament, sau (2) fiecare echipament EDSCB C3 trebuie sa fie capabil sa stocheze local pe o perioada de cel putin 30 de zile, imagini radiografice aferente pentru “cel putin 75.000 bagaje scanate/fiecare echipament”, iar unitatea de stocare a platformei de management trebuie sa fie capabila sa stocheze pe o perioada de cel putin 30 de zile imagini radiografice aferente pentru “cel putin 75.000 bagaje scanate/fiecare echipament. O formulare unitară sprijină claritatea și comparabilitatea ofertelor.
Pentru a asigura redundanță și trasabilitate integrală, varianta corectată pentru punctele indicate sunt următoarele:
pag. 8, pct. 2.3;
„Fiecare sistem de tip EDSCB C3, trebuie sa dispună de capacitatea de a stoca imaginile radioscopice:
a) local in hardware-ul EDSCB C3, pentru o perioada de cel puțin 30 zile, luând in considerare un număr de cel puțin 150.000 bagaje scanate/fiecare echipament in aceasta perioada (inclusiv pentru bagajele ce au primit decizie CLEAR in mod automat) - ambele condiții trebuie îndeplinite;
b) pe serverul de stocare din cadrul platformei centralizata, pentru o perioada de cel puțin 30 zile luând in considerare un număr de cel puțin 150.000 bagaje scanate/fiecare echipament in aceasta perioada (inclusiv pentru bagajele ce au primit decizie CLEAR in mod automat) - ambele condiții trebuie îndeplinite;
NOTA: Pentru serverul de stocare din cadrul platformei centralizata se va prezenta modul in care a fost calculata capacitatea de stocare necesara memorării imaginilor menționate la subpunctul b).
Întrucât echipamentele EDSCB C3 trebuie certificate si de către TSA, conform standardelor TSA, imaginile 3D stocate pe server trebuie sa fie stocate in format compresat si arhivat “LOSSLESS” (fără pierderi de date) care necesita 150 MB / imagine.
Nu se admite stocarea imaginilor 3D in formatul “near lossless” / “lossy” (cu pierderi de date), așa cum sunt spre exemplu formatul de 32 MB / imagine sau alte formate mai mici de 150 MB / imagine.”
pag. 14, pct. 5.1.4;
„Platforma software de management centralizat trebuie să asigure centralizarea în cadrul unei baze de date a cel puțin următoarelor date de exploatare:
a) starea sistemelor EDSCB C3 și a stațiilor de lucru – status, erori, evenimente apărute în funcționare, modificări de configurație/parametrii;
b) imaginile radioscopice analizate de către operatori, pentru o perioadă de cel puțin 30 zile luând în considerare un număr de cel puțin 150.000 bagaje scanate/fiecare echipament în această perioadă (inclusiv pentru bagajele ce au primit decizie CLEAR în mod automat) – ambele condiții trebuie îndeplinite;
c) date referitoare la bagajele scanate: data și ora scanării, ID-ul bagajului generat de către sistemul EDSCB, timpul de analiză, ID-ul operatorului, codul RFID asociat tăvii în care a fost scanat bagajul, decizia de securitate;
d) date referitoare la utilizarea sistemul TIP;
e) date privind accesul utilizatorilor.”
pag. 15, pct. 5.1.7
„Platforma software de management centralizat respectiv componentele hardware/software de stocare trebuie să fie dimensionate corespunzător în vederea asigurării arhivarea imaginilor radioscopice și a datelor de exploatare pe serverul/serverele de stocare furnizate de echipamentele de tip EDSCB C3, pentru o perioada de cel puțin 30 zile luând în considerare un număr de cel puțin 150.000 bagaje scanate/fiecare echipament în această perioadă.
Notă: După ce capacitatea de stocare a fost atinsă/depășită va fi respectat principiul Primul intrat-Primul Ieșit”
Conform cerințelor Caietului de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 10 pct. 3.4 s-a solicitat ca furnizorul să includă în preţul fiecărui sistem EDSCB C3. Toate sistemele EDSCB C3 sunt sisteme care folosesc tehnolgie CT (computer tomograf) care genereaza imagini 3D fie prin utilizarea unui generator RX care se roteste cu mare viteza, fie prin utilizarea mai multor generatoare fixe dispuse in sectiuni tip arc de cerc, a căror verificare imagistică se realizează cu kituri dedicate, furnizate/omologate de producător și utilizate în procesele ECAC/TSA. Piesele de testare “Standard ECAC Test Piece EWSTP” (Exposed Wire Standard Test Piece) sunt utlizate numai pentru testarea parametrilor imagistici ai echipamentelor RX clasice de tip single-view și de tip dual-view. (rugam a se vedea link-urile:
https://www.airport-suppliers.com/product/exposed-wire-standard-test-piece-ewstp-2/ https://www.xraytestpieces.co.uk/shop/exposed-wire-standard-test-piece-ewstp/). Pentru testarea parametrilor imagistici, niciunul dintre sistemele EDSCB C3 (care sunt sisteme bazate pe tehnolgie CT si care genereaza imagini 3D) nu folosesc Standard ECAC Test Piece EWSTP (Exposed Wire Standard Test Piece). De asemenea standardele ECAC Test Piece EWSTP sunt absolut inutile pentru testarea sistemelor EDSCB C3 (care sunt sisteme bazate pe tehnolgie CT si care genereaza imagini 3D) si orice asa-zisa testare a unui EDSCB C3 cu o Standard ECAC Test Piece EWSTP este lipsita de orice relevanta tehnica. Pentru Lotul nr.1, în cadrul prezentei proceduri de achizitii nu se achizitioneaza echipamente RX clasice de tip single-view si de tip dual-view, care să necesite Standard ECAC Test Piece EWSTP (Exposed Wire Standard Test Piece) pentru testarea parametrilor imagistici. Vă rugăm să aveți în vedere actualizarea pct. 3.4 astfel: ”Furnizorul va include în preţul fiecărui sistem EDSCB C3: (1) Kit de testare/bagaje de test recomandat de către producătorul sistemelor necesare efectuării testării capabilității de detecție a sistemelor EDSCB C3; (2) Kit de testare/bagaje test (ce conține cel puțin un simulant care să genereze o alarmă de detecție) necesar efectuării testării sistemului integrat EDSCB C3-ATRS.
Dacă în componența sistemului EDSCB este inclus cel puțin un generator de raze X standard, pentru testarea acestuia trebuie utilizat un model de test standard ECAC. Prin urmare, cerința din Caietul de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 10 pct. 3.4, nu se modifică.
Conform cerințelor Caietului de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 10 pct. 3.5, înțelegem intenția de a achiziționa setul de echipamente de măsurare/montaj și îl putem include în ofertă. Pentru a evita dependența de „recomandări ale producătorului” (care pot varia cu lista dorită) și pentru a păstra neutralitatea tehnologică și acceptarea echivalentelor, vă rugăm o ajustare de formulare. Vă rugăm să înlocuiți mențiunea „recomandat de producător” cu o formulare neutră, menținând parametrii tehnici minimi și „sau echivalent” în conformitate cu Legea nr. 74/2020, art. 52 alin. (5)–(10).
În toate cazurile, echipamentele de măsurare/montaj livrate trebuie să fie din lista recomandată de producător sau echivalente, cu parametrii necesari.
Conform cerințelor Caietului de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 20 pct. 5.4.3 – ” Furnizorul trebuie sa asigure redundanta la nivel de retea si sa proiecteze o retea de date de mare viteza. Reteaua de date de mare viteza va avea capacitatea de minim 10 Gbps, asigurand o functionare optima a echipamentelor EDSCB C3-ATRS precum si integrarea acestora in cadrul platformei de management centralizat si de control de securitate.” Menționăm că pentru arhitectura vizată (4 EDSCB C3 + integrare în platformă), o capacitate minimă impusă de 10 Gbps pare disproporționată față de necesarul real de trafic și poate restrânge nejustificat soluțiile tehnice. În lipsa unei justificări pe segmente (topologie, număr stații, fluxuri, volum imagini), apreciem oportună o formulare bazată pe performanță, care să asigure comunicații stabile în timp real și redundanță, lăsând dimensionarea la latitudinea ofertantului, în limitele parametrilor funcționali (neutralitate tehnologică; „sau echivalentul”). Dacă doriți menținerea unei valori indicative, propunem a fi prezentată ca prag orientativ (ex. „link-uri de 1–2 Gbps pe segmentele echipament–stație și până la 4–6 Gbps pe segmentele către platforma centrală, respectiv capacități superioare acolo unde soluția o justifică”), nu ca limită minimă obligatorie. Solicităm reformularea acestei cerințe, astfel ”Furnizorul trebuie sa asigure redundanta la nivel de retea si sa proiecteze o retea de date de mare viteza, care sa asigure transmiterea datelor in timp real. Reteaua de date de mare viteza va asigura o functionare optima a echipamentelor EDSCB C3-ATRS precum si integrarea acestora in cadrul platformei de management centralizat si de control de securitate.”
Varianta corectată a Caietului de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 20 pct. 5.4.3
„Furnizorul trebuie să asigure redundanța la nivel de rețea și să proiecteze o rețea de date de mare viteză. Rețeaua de transmisie a datelor de mare viteză va avea o capacitate de bandă de cel puțin 1 Gbit/s și va asigura transmiterea datelor în timp real între toate componentele echipamentului EDSCB C3-ATRS, precum și integrarea acestuia în platforma centralizată de management și control al securității. Între echipamentele de rețea active (switch-uri), rețeaua de transmisie a datelor va avea o capacitate de bandă de cel puțin 10 Gbit/s.În cazul în care, în procesul de testare sau în timpul exploatării normale a sistemelor EDSCB C3-ATRS livrate, se va constata că anumite canale de comunicație sunt încărcate în proporție mai mare de 90%, furnizorul, pe propria cheltuială, va înlocui echipamentele de rețea active (și, dacă este necesar, adaptoarele de rețea de pe servere sau stațiile de lucru) cu unele mai performante, în termen de cel mult 30 de zile calendaristice. În ceea ce privește redundanța infrastructurii de comunicații, furnizorul trebuie să asigure funcționarea continuă a tuturor componentelor sistemelor EDSCB C3-ATRS, la nivelul de interconectare a acestora prin echipamentele active și pasive din cadrul infrastructurii de comunicații, în cazul pierderii conexiunii cu platforma de management centralizat și de control de securitate. După restabilirea acestei conexiuni, datele din sistemele EDSCB C3 trebuie să poată fi accesibile în cadrul platformei de management;”
Conform cerințelor Caietului de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 21 pct. 6.4, având în vedere că linia cu aparat X-Ray obișnuit (două proiecții) nu face obiectul prezentului contract și dimensiunile ei nu pot fi cunoscute la acest moment, în timp ce pentru cele 4 linii EDSCB C3 cu ATRS și WTMD-urile existente datele sunt disponibile, considerăm că planul la scară poate fi întocmit corect și verificabil doar pentru aceste elemente. Vă rugăm să admiteți ca documentul tehnic (parte desenată, la scară, cu toate cotațiile) să includă exclusiv cele 4 linii EDSCB C3 cu ATRS și detectoarele de metale WTMD existente (Ceia Hi-Pe/PZ) aferente, cu respectarea fluxurilor și a spațiilor operaționale; elementele care nu fac obiectul contractului (ex. linia X-Ray obișnuită, două proiecții) să nu fie reprezentate la scară. Propunem spre aprobare, următoarea reformulare: „Ofertanții vor include în propunerea tehnică un plan la scară, cu toate cotațiile necesare, care să ateste asigurarea a 4 linii de control EDSCB C3 cu ATRS și amplasarea a 4 detectoare de metale tip poartă (Ceia Hi-Pe/PZ) existente, respectând cerințele de exploatare, fluxurile și spațiile pentru control manual. Elementele care nu fac obiectul prezentului contract (ex. linia X-Ray cu două proiecții) nu se vor reprezenta la scară. Se recomandă vizitarea amplasamentului pentru realizarea propunerii tehnice.”
În scopul efectuării calculelor, se pot utiliza dimensiunile generale ale liniei existente cu aparat standard de raze X (două proiecții) pe baza echipamentului L3 ACX 6.4MV. Parametrii liniei pot fi ușor găsiți pe internet sau pot fi măsurați la aeroport, în cadrul vizitei pentru întocmirea ofertei tehnice.
Conform cerințelor Caietului de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 37 și 38 pct .13.2, apreciem accentul pus pe instruire. Totuși, acordarea prin formare a „dreptului de a efectua toate tipurile de întreținere și reparații” către personalul beneficiarului poate intra în coliziune cu regimul OEM/Dealer (autorizări exclusive) și cu obligațiile de garanție ale Furnizorului; intervențiile neautorizate conduc, de regulă, la pierderea garanției. În plus, Î.S. AIC nu are acorduri comerciale directe cu producătorii/dealerii participanți, astfel că impunerea unui asemenea transfer de competențe nu este realistă și poate crea riscuri contractuale. În spiritul proporționalității și al specificațiilor bazate pe performanță (Legile nr. 131/2015 și nr. 74/2020), propunem ca instruirea să vizeze operarea/administrarea, iar activitățile de service să rămână la Furnizor/OEM ori dealer autorizat, conform garanției și SLA. Vă rugăm să admiteți reformularea pct. 13.2 astfel încât instruirea să acopere utilizarea/operarea și administrarea, fără a transfera către beneficiar dreptul de a efectua reparații/întreținere în garanție și post-garanție: (1) Instruire centrală (OEM): „Furnizorul garantează organizarea instruirii în domeniul utilizării/operării și administrării pentru 4 specialiști ai beneficiarului, realizată de producătorul sistemului EDSCB C3 și al platformei de management, în centrul de instruire al acestuia. Instruirea se finalizează înainte de începerea lucrărilor de montaj.” (2) Certificare: „La final, se eliberează certificate care atestă competențe de operare/administrare a echipamentelor livrate. Activitățile de întreținere și reparații rămân în responsabilitatea Furnizorului/OEM ori a dealerului autorizat, conform prevederilor de garanție.” (3) Instruire on-site: „Furnizorul organizează instruirea, la locul de instalare, pentru 8 specialiști ai beneficiarului privind operarea/administrarea sistemului EDSCB C3, a platformei de management și a liniei ATRS.” (4) Materiale: „Furnizorul va furniza materiale de instruire pentru operatori și instructori în format electronic.” Această ajustare asigură continuitatea operațională, protejează garanția și păstrează clar rolurile de service, fără a restrânge concurența sau a impune condiții comerciale în afara relației OEM–Furnizor.
Îndeplinirea acestei condiții este obligatorie. Furnizorul/OEM ori dealer autorizat trebuie să asigure instruirea personalului tehnic în toate aspectele privind întreținerea și reparația.
Conform cerințelor Caietului de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 38 pct. 15.1, mențiunea „200 operatori” instruiți și recepționați în 5 zile lucrătoare pare neobișnuit de mare pentru complexitatea EDSCB C3–ATRS–platformă de management și, probabil, rezultă dintr-o eroare de redactare. Pentru a asigura un proces realist, verificabil și proporțional, vă rugăm să confirmați numărul corect de operatori ce urmează a fi instruiți în intervalul de 5 zile.
Numărul zilelor de instruire nu este specificat. Cerințele punctului 15.1 se referă la termenele de recepție a instruirii.
Varianta corectată la punctul 13.1, care trebuie citit după cum urmează:
„Se vor asigura serviciile de instruire după cum urmează:
a) La sediul aeroportului, până la efectuarea instalării și punerii în funcțiune a echipamentelor furnizate, pentru un număr de 6 instructori, în vederea însușirii cunoștințelor de utilizare, care vor fi autorizați să efectueze instruirea altor operatori pentru aceste echipamente.
b) După furnizarea echipamentului – instruirea 200 operatori la sediul aeroportului.
Furnizorul se va asigura că instruirea va fi efectuată de către producător sau de o entitate autorizată de către acesta.
În situația în care instruirea va fi realizată de o entitate autorizată de către producător, instructorii entității autorizate vor face dovada deținerii competențelor necesare pentru a susține programe de instruire în numele acestuia.
La finalizarea activităților de instruire, furnizorul se va asigura că vor fi eliberate certificate care să confere dreptul persoanelor instruite de a desfășura activitățile pentru care au fost instruite. De asemenea, furnizorul se va asigura de punerea la dispoziție a materialelor de instruire pentru operatori și instructori în format electronic.
Totodată, furnizorul va asigura punerea la dispoziția Autorității contractante a documentației tehnice complete de utilizare aferente sistemelor EDSCB C3 și platformei de control de securitate și management centralizat.”
Conform cerințelor Caietului de Sarcini nr. 1, pentru lotul nr. 1, pag. 41 pct. 16, pentru echipamentele cu raze X non-medicale destinate screening-ului bagajelor, demonstrarea conformității se face, în mod uzual, prin Declarația UE de conformitate (CE) emisă de producător; „certificatele de conformitate” emise de terți sunt specifice altor regimuri (ex. dispozitive medicale/produse din liste speciale) și pot introduce o condiționare nejustificată. Astfel rugăm să admiteți ca, la livrare, Contractantul să prezinte Declarația UE de conformitate (CE) pentru produsul ofertat, emisă de producător, păstrând totodată: (1) ISO 9001 al producătorului și (2) certificarea ECAC aplicabilă EDSCB C3. În consecință, propunem eliminarea/înlocuirea mențiunilor „certificat de conformitate eliberat de producător” și „declarația sau certificatul de conformitate emis de producător” cu formularea unitară: „Declarație UE de conformitate (CE) emisă de producător pentru produsul ofertat”. Această ajustare menține neutralitatea tehnologică și proporționalitatea cerințelor
Acceptăm formularea unitară „declarația sau certificatul de conformitate UE, emis de producător”.
În legătură cu cerința privind experiența similară, conform căreia producătorul trebuie să fi livrat, executat și finalizat cel puțin 5 echipamente de tip Dual View în perioada 2020–2024, vă rugăm să confirmați dacă sunt considerate eligibile și echipamentele Dual View cu dimensiuni diferite ale tunelului, dar bazate pe aceeași tehnologie de scanare cu raze X (Dual View) și destinate aplicațiilor de securitate (control bagaje, colete etc.). Considerăm că aceste echipamente sunt similare din punct de vedere tehnologic și funcțional, chiar dacă dimensiunile tunelului diferă.
Buna ziua, se accepta si cu dimensiuni diferite ale tunelului.
În conformitate cu cerințele Caietul de Sarcini nr. 1 (Lot 1), pag. 41 pct. 16 – ”Planul original al producătorului privind efectuarea lucrărilor de întreținere a echipamentului include: întreținere zilnică, întreținere lunară, întreținere semestrială și întreținere anuală. Pentru fiecare tip de întreținere se furnizează liste de verificare (check-list-uri) care indică lucrările efectuate, măsurătorile realizate și materialele consumabile înlocuite.” Formularea actuală („planul original al producătorului… include întreținere zilnică/lunară/semestrială/anuală, cu check-list-uri”) nu reflectă practica OEM: producătorii emit Manuale de Mentenanță și fișe de verificare, iar Planul de mentenanță este întocmit de Furnizor conform acestor manuale. Impunerea unor frecvențe fixe, identice pentru toate modelele, poate genera operațiuni nenecesare și nu corespunde fiabilității diferite a echipamentelor. Vă rugăm să eliminați paragraful privind „planul original al producătorului… cu întreținere zilnică/lunară/semestrială/anuală” și să admiteți ca document obligatoriu Planul de mentenanță al Furnizorului, întocmit în conformitate cu Manualele de Mentenanță ale producătorului, care să precizeze periodicitatea recomandată de OEM pentru fiecare subsistem (EDSCB C3, ATRS, platformă), check-list-urile, măsurătorile și consumabilele, precum și condițiile de menținere a garanției/SLA. Acolo unde OEM nu prevede întreținere zilnică sau lunară, Planul va reflecta această situație, fără impunerea unor operațiuni suplimentare.
Documentația tehnică a producătorului echipamentului de control X-Ray (inclusiv EDSCB) și a producătorului liniilor de conveyor include planul de întreținere a echipamentului. În această documentație sunt întotdeauna specificate termenele și periodicitatea de efectuare a întreținerii și, pentru fiecare tip de întreținere, sunt incluse liste de verificare care indică lucrările de efectuat, măsurătorile și materialele consumabile înlocuite. Această documentație trebuie să fie furnizată.
Cu referire la pct. 20, subpct. 7 („Experiența specifică”), conform Anunțului de Participare, observăm că cerința este atribuită exclusiv producătorului, deși în practică producătorii de echipamente RX dual-view nu participă direct și nu execută livrarea/instalarea, aceste activități fiind realizate de distribuitori/dealeri care figurează ca ofertanți. Pentru a reflecta realitatea pieței și a evita restrângerea nejustificată a concurenței (principiul proporționalității și tratamentului egal – Legile nr. 131/2015 și nr. 74/2020), solicităm ajustarea cerinței astfel încât experiența să fie atribuită ofertantului.
Buna ziua, se accepta experineta și a ofertanților.
În conformitate cu Caietul de Sarcini nr. 2, pag. 5, pentru echipamentul dual-view cu tunel de dimensiune mare este prevăzut „set role tractoare pentru manevrarea expedierilor” (min. 1,0 m fiecare; intrare 2,0 m; ieșire 3,0 m), fără a se indica dacă acestea sunt motorizate sau ne-motorizate. Ținând cont că, în practică, pentru astfel de echipamente se utilizează, de regulă, role ne-motorizate la intrare/ieșire, vă rugăm să confirmați că această soluție este admisă. În cazul în care intenția este utilizarea unor role motorizate, vă rugăm să precizați parametrii de performanță (viteză de avans, sarcină/rolă, debit) pentru o dimensionare corectă.
Setul de role tractoare (mese cu role) trebuie să fie fără motor și dimensionat pentru greutatea maximă admisibilă a echipamentului propus.
În conformitate cu Caietul de Sarcini nr. 2, pag. 5, pentru echipamentul dual-view cu tunel mare se solicită să includă „o bibliotecă TIP, aprobată de UE (minim 1000 imagini FTI TIP)”. Având în vedere că certificarea explicită a sistemelor TIP în UE este realizată practic de STAC (Franța), în timp ce organisme recunoscute internațional precum ECAC/ENAC/TSA nu emit certificări TIP dedicate (deși echipamentele certificate de acestea integrează TIP conform reglementărilor UE), formularea „aprobată de UE” poate conduce la o condiționare implicită și la restrângerea concurenței. În fapt, ar impune de facto producătorilor consacrați certificați de alte organisme (ECAC, ENAC, TSA) să obțină suplimentar certificarea STAC, limitând accesul unor soluții echivalente și conforme. În consecință, rugăm respectuos să se înlocuiască noțiunea „aprobată de UE” cu: „care corespunde cerințelor prevăzute la pct. 12.5 din Anexa la Regulamentul (UE) 2015/1998 și la pct. 12.5 din Anexa la Decizia C(2015)8005 a Comisiei, cu modificările și completările ulterioare”; alternativ, să se prevadă expres formularea „sau echivalent”, în conformitate cu Legea nr. 131/2015 și Legea nr. 74/2020.
Considerăm posibilă înlocuirea cerinței privind biblioteca TIP „o bibliotecă TIP, aprobată de UE (minim 1000 imagini FTI TIP)” cu „care corespunde cerințelor prevăzute la pct. 12.5 din Anexa la Regulamentul (UE) 2015/1998 și la pct. 12.5 din Anexa la Decizia C(2015)8005 a Comisiei, cu modificările și completările ulterioare”.
În conformitate cu cerințele Caietului de Sarcini nr. 2, pag. 10, pentru cele 4 echipamente dual-view cu tunel „dimensiune medie” deschiderea tunelului: lățime 750–780 mm și înălțime 550–580 mm. Ținând cont că o configurație alternativă cu lățime 550–680 mm și înălțime 750–780 mm nu restrânge tipologia de bagaje vizată și poate acomoda articole mai înalte, vă rugăm respectuos să admiteți ofertarea acestei geometrii ca echivalent funcțional, cu respectarea celorlalți parametri (performanțe de detecție, debit/throughput, amprentă la sol, ecranare, conformitate). Măsura menține neutralitatea tehnologică și concurența efectivă.
Echipamentul trebuie să aibă o lățime a deschiderii tunelului de 750–780 mm și o înălțime de 550–580 mm. Echipamentul cu o lățime a tunelului mai mică nu este acceptabil.