Servicii de audit extern al situației financiare 2025
suma planificată 125,000.00 MDL
Potrivit art. 63 alin. 1) din Legea nr. 131 din 03.07.2017 privind achizițiile publice, anumite contracte de achiziții publice de lucrări şi anumite contracte de achiziții publice de servicii care au ca obiect activităţi intelectuale, cum ar fi proiectarea de lucrări, nu pot face obiectul licitaţiilor electronice.
Menționăm că Legea nr. 131 din 03.07.2017 transpune Directiva 2014/24/UE care în p. 67 stabilește neadecvarea licitațiilor electronice pentru contracte ce necesită servicii cu componentă intelectuală.
De asemenea, conform p. 28 din Hotărîrea Guvernului nr. 870 din 14.12.2022 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică, atribuirea unui contract de achiziţie publică de valoare mică de bunuri şi servicii, desfășurată prin SIA „RSAP”, poate fi efectuată cu utilizarea licitației electronice în conformitate cu prevederile actelor normative cu incidență în domeniul achizițiilor publice, cu excepția achizițiilor care au ca obiect activităţi intelectuale, cum ar fi proiectarea de lucrări etc.
Dat fiind faptul că activitatea de audit presupune expres doar activitate intelectuală, realizată de auditori ce dețin certificatul de auditor (în urma susținerii examenelor de calificare profesională, care presupune cunoștințe teoretice și practice), solicităm excluderea (neaplicarea) licitației electronice de la procedura de achiziție a serviciilor de audit.
În articolul menționat este scris că nu toate contractele privind achiziționarea servicii lorși lucrărilor care au ca obiect activităţi intelectuale nu pot fi obiectul licitațiilor electronice, doar anumite (spre ex. servcii de proiectare). Grupul de lucru a decis pentru toate procedurile de achiaiție de a utiliza licitație electronică
Conform răspunsului Dvs, doar serviciile de proiectare sunt servicii care au ca obiect activităţi intelectuale, iar serviciile de audit nu sunt considerate servicii intelectuale. Legea nu poate conține toată lista acestor servicii, dar este clar pevăzut serviciile care au ca obiect activităţi INTELECTUALE nu pot face obiectul licitaţiilor electronice. Reieșind din prevederile pct. 74 din Regulamentul achizițiilor publice de valoare mică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 870 din 14.12.2022, litigiile apărute în procesul realizării achizițiilor publice de valoare mică se soluționează de către instanța judecătorească competentă. Actele administrative individuale emise de către autoritățile publice în procesul realizării achizițiilor de valoare mică ce încalcă un drept legitim sau o libertate stabilită prin lege pot fi revendicate printr-o acțiune în contenciosul administrativ. Potrivit art. 20 din Codul Administrativ, dacă printr-o activitate administrativă se încalcă un drept legitim sau o libertate stabilită prin lege, acest drept poate fi revendicat printr-o acțiune în contencios administrativ, cu privire la care decid instanțele de judecată competente pentru examinarea procedurii de contencios administrativ, conform prezentului cod. Totodată, potrivit art. 19 din Codul Administrativ, Cererea prealabilă este instituția care oferă o cale de soluționare prejudiciară a litigiilor administrative. De asemenea, conform art. 162 alin. 1) din Codul Administrativ, procedura prealabilă urmărește scopul de a verifica legalitatea actelor administrative individuale. Reieșind din prevederile enunțate, înaintăm cererea prealabilă prin care solicităm autorității contractante (grupului de lucru) modificarea deciziei cu excluderea din procedura de achiziție a licitației electronice, care contravine art. 63 alin. 1) din Legea nr. 131 din 03.07.2017, p. 28 din Hotărîrea Guvernului nr. 870 din 14.12.2022, p. 67 din Directiva 2014/24/UE.
Legea nu interzice utilizarea licitației electronice. Instituția a deciz că fiecare procedură va fi desfășurată cu utilizarea licitației electronice