Conform cerințelor caietului de sarcini
suma planificată 309,000.00 MDL
Lot | Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
---|---|---|---|---|---|
M5 frontiera cu Ucraina – Criva – Bălți – Chișinău – Tiraspol – frontiera cu Ucraina, km 103,75-133,00 (sectorul IV Rîșcani-Bălți) | 211,000.00 MDL | 71300000-1 | M5 frontiera cu Ucraina – Criva – Bălți – Chișinău – Tiraspol – frontiera cu Ucraina, km 103,75-133,00 (sectorul IV Rîșcani-Bălți) | 1 Bucata |
31.07.2025 - 24.09.2025 str. Bucuriei 12a |
R33 – com. Ivanovca, com. Lăpușna, com. Onești, mun. Hînceşti, sat. Bălceana, sat. Bujor, sat. Pervomaiscoe (raionul Hîncești), R14 – com. Cremenciug, com. Holoșnița, com. Iarova, com. Tătărăuca Veche, com. Bădiceni, sat. Rudi, sat. Șeptelici (raionul Soroca) și sat. Arionești, sat. Pocrovca (raionul Dondușeni), R34 – com. Antoneşti, sat. Stoianovca, sat. Ghioltosu, com. Ţiganca, com. Goteşti, com. Toceni (raionul Cantemir) și com. Cucoara, sat. Roşu, sat. Badicul Moldovenesc, com. Zîrneşti, sat. Andruşul de Jos (raionul Cahul) | 45,000.00 MDL | 71300000-1 | R33 – com. Ivanovca, com. Lăpușna, com. Onești, mun. Hînceşti, sat. Bălceana, sat. Bujor, sat. Pervomaiscoe (raionul Hîncești), R14 – com. Cremenciug, com. Holoșnița, com. Iarova, com. Tătărăuca Veche, com. Bădiceni, sat. Rudi, sat. Șeptelici (raionul Soroca) și sat. Arionești, sat. Pocrovca (raionul Dondușeni), R34 – com. Antoneşti, sat. Stoianovca, sat. Ghioltosu, com. Ţiganca, com. Goteşti, com. Toceni (raionul Cantemir) și com. Cucoara, sat. Roşu, sat. Badicul Moldovenesc, com. Zîrneşti, sat. Andruşul de Jos (raionul Cahul) | 1 Bucata |
31.07.2025 - 24.09.2025 str. Bucuriei 12a |
M1 Frontiera cu România – Leușeni – Chișinău – Dubăsari – frontiera cu Ucraina (Vama Leușeni) și R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (sectorul Zagarancea – frontiera cu România), inclusiv punctul de trecere a frontierei de stat cu infrastructura conexă | 53,000.00 MDL | 71300000-1 | M1 Frontiera cu România – Leușeni – Chișinău – Dubăsari – frontiera cu Ucraina (Vama Leușeni) și R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (sectorul Zagarancea – frontiera cu România), inclusiv punctul de trecere a frontierei de stat cu infrastructura conexă | 1 Bucata |
31.07.2025 - 24.09.2025 str. Bucuriei 12a |
- pe terenuri supuse evaluării sunt plasateconstrucții, edificiile, îmbunătățirile pe teren, plante multianuale, acareturi, etc.? Dacă da, acestea sunt incluse in obiectul evaluării?
- toate bunurile desemnate sunt expuse exproprierii in mod integral, sau sunt cazuri de separarea bunului? dacă a doua versiune, procedura de formare este executată? valoarea se determină pe întregul obiect (lot de teren) sau partea partajată expusă exproprierii? Este necesar de determinat deminuarea valorii obiectului de bază după separarea părții pentru expropriere?
Pe terenurile supuse evaluării pot fi amplasate construcții, edificii, îmbunătățiri funciare, plante multianuale, anexe gospodărești (acareturi) și alte elemente aferente bunurilor imobile.
În conformitate cu Caietul de sarcini privind contractarea serviciilor de evaluare, evaluatorul are obligația de a inspecta bunul imobil și de a descrie în mod detaliat toate caracteristicile acestuia, inclusiv construcțiile și alte îmbunătățiri existente pe teren, după cum se menționează la secțiunea Raportul de evaluare:
„Evaluatorul garantează inspectarea bunului imobil în scopul descrierii detaliate a bunului imobil supus exproprierii, inclusiv caracteristicile tehnice, amplasarea, suprafața.”
Prin urmare, dacă pe terenurile supuse exproprierii se identifică astfel de elemente (construcții, îmbunătățiri, plantații multianuale (înregistrate în Registrul bunurilor imobile sau nu, cu/fără documentație de proiect, etc.), acestea trebuie să fie incluse în obiectul evaluării și reflectate distinct în raportul de evaluare, cu respectarea principiilor prevăzute de Legea nr. 989/2002 cu privire la activitatea de evaluare.
Toate bunurile desemnate sunt expuse exproprierii în mod integral sau parțial?
Conform Anexei 2 din Caietul de sarcini, o parte semnificativă a bunurilor sunt supuse exproprierii parțiale, fapt ce reiese din diferența între „suprafața totală” și „suprafața expropriată” specificată distinct pentru fiecare bun imobil
În cazul exproprierii parțiale, procedura de formare a părții ce urmează a fi expropriată este executată?
Potrivit secțiunii „Actorii implicați și responsabilitățile acestora” din Caietul de sarcini, Administrația de Stat a Drumurilor are obligația de a prezenta evaluatorilor „proiectele de formare a bunurilor imobile” și schemele cu marcarea porțiunilor supuse exproprierii, ceea ce confirmă faptul că procedura de formare cadastrală a părții separate este parte integrantă a procesului și este deja realizata.
Valoarea se determină pentru întregul bun imobil sau pentru partea expropriată?
Conform secțiunii „Raportul de evaluare” din Caietul de sarcini, evaluatorul trebuie să reflecte distinct următoarele valori:
a. Valoarea bunului integral – valoarea de piață a bunului imobil în întregime, înainte de expropriere;
b. Valoarea porțiunii expropriate (în cazul exproprierii unei porțiuni) – valoarea de piață a părții din bunul imobil care urmează a fi expropriată;
c. Valoarea per ar/metru pătrat – valoarea de piață a unui metru pătrat(în cazul construcțiilor) sau a unui ar din terenul expropriat.Așadar, valoarea se determină atât pentru întregul bun, cât și pentru porțiunea expropriată, în mod distinct și justificat.
Este necesar de determinat diminuarea valorii bunului rămas după expropriere?
Da. Conform standardelor de evaluare și a principiilor din Legea nr. 989/2002, diminuarea valorii bunului rămas trebuie analizată și cuantificată, în cazul în care exproprierea afectează funcționalitatea, accesul, valoarea de piață sau utilizabilitatea părții rămase.
Conform Standardelor de Evaluare a Bunurilor (SEV), suplimentar celor specificate în Termenii de Referință, urmează a fi stabilite următoarele elemente:
– moneda în care se exprimă valoarea estimată;
– tipul valorii estimate;
– forma raportului de evaluare (individual pe lot de achiziție, pe localitate, pe șantier de drum sau pe bun imobil distinct)
Valoarea estimativă a bunurilor evaluate va fi exprimată în lei moldovenești (MDL), conform prevederilor pct. 6 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr. 181/2014 și în vederea stabilirii cuantumului despăgubirilor în condiții uniforme.
Tipul valorii estimate
Raportul va specifica valoarea de piață, utilizată în contextul exproprierii pentru cauză de utilitate publică.
Forma raportului de evaluare
Raportul de evaluare se va perfecta pentru fiecare bun imobil distinct
Reieșind din condițiile caietului de sarcini și anunțului de participare, contractul include obligatoriu toate obiectele din lot. Evaluarea complexă în condiții speciale. Termenul de 30 zile, ce începe din ziua următoare semnării contractului, este nereal pentru volumul indicat. Se solicită clarificarea bazei legale a acestui termen și a condițiilor de extindere, inclusiv factorii justificativi și argumentele acceptabile ce vor evita executantul de la sancțiunile stabilite in contract.
Termenul de 30 de zile stabilit în caietul de sarcini pentru prestarea serviciilor de evaluare se bazează pe exigențele specifice procesului de expropriere pentru cauză de utilitate publică, reglementat de Legea nr. 488/1999 și anume art. 9 alin (1), Durata totală a procedurii de expropriere, de la emiterea hotărârii privind declararea utilității publice și până la achitarea despăgubirii, nu poate depăși 12 luni
Prin urmare, toate activitățile, inclusiv evaluarea, trebuie desfășurate în termene rezonabile, astfel încât procedura să fie finalizată în termenul stabilit de lege.
Menționăm că, termenul stability este încurajat și de practica anterioară în derularea proiectelor similare. Totodată, acest termen nu este unul rigid, ci operațional, flexibil în funcție de realitățile din teren, iar extinderea sa este posibilă în condiții justificate și comunicate corespunzător
Unele dintre bunurile imobile incluse în loturi reprezintă obiecte complexe, împrejmuite, fără acces liber. În acest context, se solicită clarificări privind obligația beneficiarului de a notifica proprietarii acestor bunuri despre demararea lucrărilor de evaluare și de a furniza evaluatorului datele de contact necesare pentru accesul la respectivele obiecte.
Potrivit art. 5 alin. (3) și alin. (4) lit. d) din Legea nr. 989/2002 privind activitatea de evaluare, evaluarea inițiată prin prezenta licitație se efectuează în regim de evaluare obligatorie, întrucât are loc în contextul exproprierii pentru cauză de utilitate publică, fiind supusă legislației speciale aplicabile.
Modalitatea de organizare a procesului de evaluare — inclusiv stabilirea etapelor, accesul la obiect, culegerea datelor și aplicarea metodelor — revine exclusiv în competența evaluatorului, conform prevederilor legii.
Totodată, se recomandă consultarea art. 21 alin. (4) din Legea nr. 989/2002, care consfințește autonomia profesională a evaluatorului în alegerea metodelor și organizarea procesului de evaluare, cu respectarea cerințelor legale aplicabile
Pentru evaluarea bunurilor imobile la nivel de construcții, evaluatorul are nevoie de indicatori tehnici precum: suprafața interioară, volumul, materialele de construcție, anul edificării ș.a. Reieșind din cele expuse anterior, se solicită clarificarea privind obligativitatea beneficiarului de a pune la dispoziția evaluatorului copiile documentației tehnice (copia dosarului tehnic: planuri, forme, explicatii) actuale, aferente construcțiilor (nu doar a terenului) incluse în componența obiectelor supuse evaluării.
ASD va pune la dispoziția evaluatorului documentația de proiect (a obiectivului de interes public), proiectele schemelor cu marcarea porțiunilor de teren incluse în procesul de expropriere, precum și copia proiectelor de formare a bunurilor imobile, conform prevederilor caietului de sarcini. Alte date tehnice aferente construcțiilor vor fi colectate de către evaluator în cadrul inspecției și din surse colectate individual.