lucrărilor publice pentru instalarea rețelei de apeduct pentru irigarea spațiilor verzi, str. Florilor colț cu str. Miron Costin, mun. Chișinău
suma planificată 1,300,000.00 MDL
Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
---|---|---|---|---|
1,300,000.00 MDL | 45200000-9 | lucrărilor publice pentru instalarea rețelei de apeduct pentru irigarea spațiilor verzi, str. Florilor colț cu str. Miron Costin, mun. Chișinău | 1 Metru |
07.05.2025 - 31.12.2025 str. Kiev, 3 |
Va Rugam sa explicati expresia: Manualul Calitatii/Cerificat ISO sau analogic. Se cere Manualul calitatii sau certificat ISO sau ambele? Ce se subintelege sub "analogic"?
La caz s-a indicat că poate fi prezentat manualul sau certificate ISO or, alt act din care ar rezulta calitatea, totodată la caz ținem să menționăm că autoritatea contractantă are dreptul, dar și obligația, de a stabili pentru fiecare procedură în parte criteriile de calificare şi selecţie, precum şi documentele-suport, prevăzute de legislaţia în vigoare, prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 131/2015, în cazul în care autoritatea contractantă solicită prezentarea unor certificate, emise de organisme independente, prin care se atestă faptul că operatorul economic respectă anumite standarde de asigurare a calităţii, aceasta trebuie să se raporteze la sistemele de asigurare a calităţii, bazate pe seriile de standarde europene relevante, certificate de organisme conforme cu seriile de standarde europene privind certificarea, sau la standarde internaționale pertinente, emise de organisme acreditate
In ce mod se va prezenta dovada detinerii in stoc a materialelor?
Factură fiscală sau act de predare- primire a bunurilor
In cadrul procedurii actuale de achizitie publica, in anuntul de participare p.30, cereti prezentarea dovezii detinerii in stock de catre operatorii economici a unor materiale. Tinem sa Va amintim ca in cadrul procedurii de achizitie: ocds-b3wdp1-MD-1724934307541 din 29 august 2024 privind achizitia lucrări publice pentru instalarea rețelei de apeduct pentru irigarea spațiilor verzi, str. Florilor colț cu str. M. Costin si la care obiectul achiziie este acelas cu obiectul de achizitie in procedura actuala, autoritatea contractanta a cerut prezentarea mostrelor pentru anumite materiale. Acest subiect a fost contestat, iar in deciziile AGENŢIEI NAȚIONALE PENTRU SOLUȚIONAREA CONTESTAȚIILOR Nr. 03D-751-24 Data: 25.10.2024 si Nr. 03D-926-24 Data: 19.12.2024, si care sunt obligatorii pentru parti, Agenția reține că, potrivit pct. 16 subpct. 25 din anunțul de participare, autoritatea
contractantă a stabilit cerința de calificare „Lista materialelor ce urmează a fi utilizate
la efectuarea lucrărilor, cu prezentarea ulterioară a mostrelor și certificatelor de
conformitate”, iar modul de demonstrare/îndeplinirii cerinței – „Lista materialelor și
copii ale certificatelor de conformitate la toate materialele, confirmate prin aplicarea
semnăturii electronice a ofertantului”. În această privință sunt relevante prevederile art.
22 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 131/2015 conform cărora în cazul aplicării unei proceduri
pentru atribuirea unui contract de achiziţii publice de bunuri, în scopul verificării
capacităţii tehnice şi/sau profesionale a ofertanţilor/candidaţilor, autoritatea
contractantă are dreptul de a le solicita acestora, în funcţie de specificul, de cantitatea şi
de complexitatea bunurilor ce urmează să fie furnizate şi numai în măsura în care aceste
informaţii sînt relevante pentru îndeplinirea contractului, mostre (în măsura în care
necesitatea prezentării este justificată), descrieri şi/sau fotografii a căror autenticitate
trebuie să poată fi demonstrată în cazul în care autoritatea contractantă solicită acest
lucru.
Din interpretarea cerinței stabilite se constată că aceasta nu este corelată cu modul
de demonstrare/îndeplinire a acesteia, totodată, se constată acestea sunt formulate
ambiguu, or, s-a operat cu cuvântul „materiale”, nefiind clar stabilit că operatorii
economici urmează să prezinte în calitate de mostră utilajul ce urmează a fi instalat la
obiect „LR-MB-30”, la caz, în cantitate de 1 buc, astfel încât potențialii ofertanți fie să
accepte o asemenea condiție, fie să o conteste. Or, conform prevederilor art. 40 alin. (1)
din legea prenotată, autoritatea contractantă are obligația de a stabili în documentația de
atribuire orice cerință, criteriu regulă și alte informații necesare pentru a asigura
ofertantului o informare completă, corectă și explicită cu privire la modul de aplicare a
procedurii de atribuire. În același context, Agenția reține că, potrivit Dicționarului
explicativ al limbii române, cuvântul „mostră” are următoarele sensuri: Exemplar luat
dintr-o serie de obiecte identice sau cantitate mică dintr-o marfă, dintr-un material etc.,
după care se pot aprecia anumite însușiri ale acestora; probă, eșantion. Parte dintr-un
material sau dintr-o substanță după care se poate stabili calitatea întregului; probă;
eșantion. Obiect care servește drept orientare pentru o reproducere sau o imitație;
exemplu; model. Din aceste considerente, este relevantă aceeași apreciere expusă în
Decizia nr. 03D-751-24 din 25.10.2024, și anume faptul că operatorii economici nu
sunt obligați să achiziționeze și să dețină în stoc utilajul ce urmează a fi instalat la obiect
până a fi încheiat contractul de achiziție publică, ce, la caz, nu reprezintă o simplă mostră
a unui material de construcție, or atât timp cât nu a fost stabilită o cerință clară în acest
sens, autoritatea contractantă nu dispune de o libertate discreționară de alegere la etapa
de evaluare a ofertelor de a cere sau nu ofertantului să-i fie prezentată dovada deținerii
în stoc a unui anumit utilaj/echipament. Prin urmare, Rugam modificarea anuntului de participare prin omiterea cerintei din p.30 a acestuia.
lucrarea este de scurtă durată, astfel ca grupul de lucru urmează să fie asigurat că lucrările nu vor fi tergiversate, totodată la determinarea documentației de atribuire s-a luat în considerare prevederile art. 40 alin. (1) din Legea nr. 131/2015, potrivit cărora autoritatea contractantă are obligația de a stabili în documentația de atribuire orice cerință, criteriu, regulă și alte informații necesare pentru a asigura ofertantului o informare completă, corectă și explicită cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire, cât și dispozițiile pct. 27 subpct. 1), pct. 28 subpct. 1) și subpct. 5), pct. 29 subpct. 1) și subpct. 3) din Regulamentul cu privire la activitatea grupului de lucru pentru achiziții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 10 din 20.01.2021, conform cărora grupul de lucru examinează și concretizează necesitățile autorității contractante de bunuri, lucrări și servicii, coordonându-le în limitele mijloacelor financiare repartizate în acest sens, precum și elaborează documentația de atribuire și alte documente aplicabile în cadrul procedurilor de achiziție publică în conformitate cu documentațiile standard aprobate. De asemenea, luând în considerare prevederile normelor menționate, oportunitatea achiziționării de bunuri, lucrări de o anumită calitate, specificații tehnice impuse pentru acestea, termene de livrare, deținerea bunurilor în stoc sunt stabilite de fiecare autoritate contractantă în parte în funcție de necesitățile obiective ale acesteia. Astfel, în temeiul normelor imperative menționate supra, autoritatea contractantă este singura în măsură să decidă asupra necesităților obiective ale sale și modalității de satisfacere a lor.
Totodată ținem să menționăm că decizia menționată de DVS nu are tangență cu speța în cauză întrucât au la bază două obiecte diferite.
In p29 a anuntului de participare se cere vizita la santierul de lucru. In acest punct este indicat ca operatorul economic se va deplasa la santierul de lucru, depunand in acest sens o solicitare pentru a fi fixata ziua si ora deplasarii la santierul de lucru. Insa nu este clar, in ce mod se va depune solicitarea, catre cine se depune solicitarea, persoana responsabila de solutionarea solicitarilor, si de ce vizitarea santierului este obligatorie?
urmează a fi menționat ce de fapt menirea vizitei obiectului permite ofertanților să elaboreze ofertele în deplină cunoștință de cauză, cu privire la împrejurările de fapt (la teren) a obiectului, astfel potențialii ofertanți au obligația nu doar să manifeste interes în scopul vizitării șantierului în prezența reprezentantul autorității contractante, dar să se încadreze și în termenul prevăzut de autoritatea contractantă. Pentru a efectua vizita la șantier urmează a fi înaintată către autoritatea contractată (adresa de email) solicitarea vizitei la șantier, ulterior în comun acord cu ac se efectuează vizita la șantier cu eliberarea actului confirmator în acest sens.
La p17 din anuntul de participare, la rubrica <Descrierea criteriului/cerintei> este specificat < lista materialelor ce urmeaza a fi utilizate la efectuarea lucrarilor, cu prezentarea ulterioara a mostrelor si certificatelor de conformitate>. Nu este clara prezentarea acestei liste, deoarece lista cu materialele folosite la implementarea proiectului, se regaseste in totalitate in devizele locale aferente ofertei. Nu este clar si termenul <Prezentarea ulterioara> . Sa intelegem ca se prezinta dupa prezentarea ofertelor, la semnarea contractului, sau la inceperea lucrarilor?
nu este necesar lista cu materiale daca se vor indica in deviz
P17. din anuntul de participare. Cum explicati Prezentarea ulterioara a mostrelor si certificatelor de conformitate. Conform dex. ULTERIOR inseamna ceva Care se face sau se întâmplă mai târziu (în raport cu un moment, un eveniment etc. dat); care urmează după ceva sau după cineva. Reesind din asta, rugam sa ne spuneti la ce etapa trtebuie prezentate mostrele si certificatele
Toata informatia intru formularea ofertei este in anuntul de participare si caietul de sarcini
Referitor la raspunsul D-stra <Răspuns (24 apr 2025, 17:08):>. Din raspunsul D-stra, reese ca detinerea anumitor materiale in stock, garanteaza indeplinirea lucrarilor in termeni stabiliti de D-stra in doc. de atribuire. Dar conform legislatiei, relatiile contractuale intre doua entitati, stabilest termenii exacti de livrare a marfurilor si indeplinirii lucrarilor stipulate in contract. Luand in consideratie ca la momentul desfasurarii procedurii de achizitie, nu este semnat nici un contract( contractul se semneaza dupa stabilirea castigatorului), AC nu poate obliga ofertantii sa detina anumite marfuri in stock(fara a avea un contract semnat). Va rugam insistent, sa modificati anuntul de participare cu excluderea cerintei de detinere in stock a marfii.
Toata informatia intru formularea ofertei este in anuntul de participare si caietul de sarcini