Achiziție - Echipament de securitate

Achiziție Aeroportul International Chisinau

Informație generală

Echipament de securitate
334,720.00 MDL
desemnare câștigător
ocds-b3wdp1-MD-1744120284086

Echipament de securitate


Licitație deschisă
cel mai bun raport calitate-preţ
Licitiație electronică: Nu
limba: Romana

publicată
08/04/2025 16:58
clarificări
21/04/2025 11:00
depunere
02/05/2025 08:30
deschidere oferte
02/05/2025 08:30
analiză
desemnare câștigător
contract

Surse de finanțare

data validării: 08/04/2025 14:17
Trezoreria de Stat

suma planificată 334,720.00 MDL

Detalii achiziție

Valoare CPV Titlu achiziției Cantitate Livrare
334,720.00 MDL 35100000-5 Echipament de securitate 288 Bucata 05.05.2025 - 31.12.2025
bd. Dacia, 80/3

Documente

DenumireTip documentReferințaDescriereData publicăriiDescarcă
anunț de participare.pdfbiddingDocumentsAchiziție-08/04/2025 16:58Descarca
contract (draft).docxbiddingDocumentsAchiziție-08/04/2025 16:58Descarca
declarație anexa 5.docxbiddingDocumentsAchiziție-08/04/2025 16:58Descarca
specificatia de pret anexa 23.docxbiddingDocumentsAchiziție-08/04/2025 16:58Descarca
specificații tehnice anexa 22.docxbiddingDocumentsAchiziție-08/04/2025 16:58Descarca
anunț de participare.pdfbiddingDocumentsEchipament de securitate-08/04/2025 16:58Descarca
specificatia de pret anexa 23.docxbiddingDocumentsEchipament de securitate-08/04/2025 16:58Descarca
specificații tehnice anexa 22.docxbiddingDocumentsEchipament de securitate-08/04/2025 16:58Descarca
cererea de participare anexa 7.docxbiddingDocumentsAchiziție-08/04/2025 16:58Descarca

Persoană de contact

Clarificări

Loturi
pentru Achiziție
08.04.2025 21:04

Divizați pe loturi

Răspuns:

09.04.2025 08:10

Avînd în vedere faptul că echipamentele de securitate licitate, constituie un proiect necesar de implimentat cap-coadă, în care bunurile licitate vor funcționa ca un tot întreg, entitatea contractantă solicită operatorilor economici să se conformeze documentației de atribuire și să oferteze bunurile într-un singur lot.

Echipament
pentru Achiziție
09.04.2025 09:18

Bună ziua, rugăm să ne precizați, doriți doar procurarea echipamentului de securitate sau aveți nevoie și de instalare?

Răspuns:

09.04.2025 10:48

Bună ziua. Conform Anunțului de participare, se licitează doar echipamentul de securitate, fără servicii de instalare.

Contestarea caietului de sarcini
pentru Achiziție
09.04.2025 10:48

Republica Moldova a început procesul de aderare la Uniunea Europeană, iar ca organizație centrală de stat, este important să susținem produse care nu prezintă riscuri geopolitice. Utilizarea unui sistem NVR Trassir, fabricat în Federația Rusă, poate fi problematică, având în vedere posibilele sancțiuni internaționale și riscurile de securitate asociate. Solicităm, prin urmare, modificarea caietului de sarcini pentru a implementa tehnologii de securitate moderne și eficiente, similare celor utilizate în aeroporturile internaționale, și să promovăm soluții de securitate disponibile pe piața din Republica Moldova, respectând standardele Uniunii Europene.

Răspuns:

09.04.2025 14:05

Stimate operator economic, echipamentul licitat este destinat extinderii sistemului existent, prin urmare sistemul Trassir nu poate fi înlocuit.

Riscurile utilizării sistemului NVR Trassir în Republica Moldova
pentru Achiziție
09.04.2025 16:22

Sancțiuni internaționale și aliniere la UE.
Republica Moldova, ca stat candidat la UE, la început să se alinieze regimul de sancțiuni ale Uniunii Europene împotriva Rusiei, inclusiv prin adoptarea unor măsuri legislative în noiembrie 2023. Regulamentul (UE) nr. 833/2014, actualizat prin amendamente ulterioare, impune restricții stricte asupra tehnologiilor care ar putea sprijini indirect Rusia, inclusiv prin mentenanță sau actualizări software.
Riscuri de securitate cibernetică.
Sistemele de supraveghere precum Trassir, fiind conectate la rețele, pot prezenta vulnerabilități care să fie exploatate de entități rusești, mai ales în contextul războiului hibrid dus de Rusia împotriva statelor pro-occidentale. Lipsa transparenței privind actualizările software sau posibilele „backdoors” încorporate în sistem ar putea compromite securitatea datelor sensibile, cum ar fi cele din infrastructura aeroportuară.
Riscuri geopolitice.
Dependenta de tehnologii rusești ar putea fi percepută ca o slăbiciune strategică de către partenerii europeni și ar putea afecta imaginea Republicii Moldova ca stat angajat ireversibil pe calea integrării europene. În plus, Rusia ar putea utiliza dependența de echipamentele sale ca un instrument de presiune politică, așa cum a făcut-o în trecut cu livrările de gaze.
Compatibilitatea cu standardele UE.
Regulamentul (UE) nr. 139014, care reglementează cerințele tehnice pentru aeroporturi, impune ca sistemele de supraveghere utilizate în infrastructura aeroportuară să fie certificate și să respecte standardele stricte de fiabilitate, securitate și interoperabilitate. Este puțin probabil ca Trassir să fie certificat conform acestor standarde, ceea ce ar putea duce la neconformități în procesul de integrare europeană.
Propunere pentru modificarea caietului de sarcini.
Pentru a răspunde acestor provocări și a alinia infrastructuri de securitate la standardele UE, caietul de sarcini ar trebui modificat astfel încât să includă următoarele cerințe și principii:
1. Excluderea tehnologiilor din state supuse sancțiunilor UE.
Caietul de sarcini trebuie să specifice clar că echipamentele și sistemele software utilizate nu provin din țările supuse sancțiunilor Uniunii Europene, inclusiv Federația Rusă. Aceasta ar elimina riscul geopolitic și ar asigura conformitatea cu angajamentele Moldovei ca stat candidat.
2. Adoptarea unor sisteme conforme cu standardele UE și internaționale.
Aceste standarde sunt pe scară largă în aeroporturile internaționale din UE cum ar fi Aeroportul Internațional Henri Coandă din București sau Aeroportul din Varșovia.
3. Promovarea soluțiilor disponibile pe piața locală și europeană.
Republica Moldova dispune de furnizori locali și regionali care pot oferi alternative moderne la Trassir, colaborând cu producători din UE, SUA sau alte state aliate. Exemple de sisteme care ar putea fi considerate includ:
1. Axis Communications (Suedia) – lider în soluții de supraveghere video profesională.
2. Bosch Security Systems (Germania) – utilizat frecvent în aeroporturi europene.
3. Milestone Systems (Danemarca) – un VMS flexibil și conform cu standardele UE.
Cerințe tehnice moderne și eficiente.
Sistemul ales ar trebui să îndeplinească aceste specificații, similare celor din aeroporturile internaționale:
1. Rezoluție minimă 4K pentru camerele video, cu capacitatea de analiză video bazată pe inteligență artificială (detecție facială, recunoaștere plăcuțe de înmatriculare).
2. Stocare securizată a datelor cu criptarea AES-256, pentru a preveni accesul neautorizat.
3. Redundanță și disponibilitate ridicată (99,9%), esențială pentru infrastructura critică.
4. Integrare cu alte sisteme de securitate (control acces, alarme, sisteme de management al traficului aerian).

... afișează tot conținutul

Răspuns:

11.04.2025 16:55

Ca urmare a observațiilor recepționate, clarificăm următoarele aspecte tehnice și normative:

Regulamentul (UE) nr. 139/2014, în forma sa consolidată (documentul 02014R0139-20230312), nu conține prevederi referitoare la cerințele tehnice aplicabile echipamentelor de securitate, cum ar fi sistemele de supraveghere video. Regulamentul vizează aspectele generale ale certificării și operării infrastructurii aeroportuare. Cerințele tehnice pentru echipamentele de securitate sunt stabilite prin alte acte normative și standarde specializate, care sunt respectate în totalitate de către operatorul aeroportuar.

Sistemele de securitate vizate de această achiziție sunt izolate fizic și logic de rețelele externe. Această măsură asigură integritatea și protecția infrastructurii împotriva riscurilor cibernetice, în conformitate cu politicile de securitate IT implementate.

Aeroportul își desfășoară activitatea în deplină conformitate cu legislația Republicii Moldova, inclusiv cu prevederile ce decurg din angajamentele de armonizare cu legislația Uniunii Europene.

Echipamentele supuse achiziției sunt destinate extinderii infrastructurii existente. Scopul acestei achiziții este de a asigura o extindere operativă a infrastructurii, cu respectarea cerințelor de interoperabilitate și continuitate funcțională. În acest context, Implementarea unui sistem complet nou nu face obiectul acestei proceduri de achiziție.

Utilizăm constant soluții disponibile pe piața locală și europeană, cu respectarea criteriilor de conformitate, compatibilitate și eficiență operațională.

Parametrii tehnici specificați în documentația de atribuire au fost stabiliți în strictă conformitate cu destinația și funcționalitățile operaționale necesare. Aceștia derivă dintr-o analiză tehnică a cerințelor sistemului existent și nu pot fi modificați.

În concluzie, menționăm că procedura de achiziție a fost inițiată cu respectarea tuturor cerințelor legale și tehnice aplicabile, iar selecția echipamentelor are la bază criterii obiective, justificate tehnic și operațional.

... afișează tot conținutul

Clarificare privind structura loturilor în cadrul achiziției publice
pentru Achiziție
09.04.2025 16:54

În conformitate cu Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, principiile concurenței loiale și accesului nediscriminatoriu al operatorilor economici la procedura de achiziție, dorim să solicităm o clarificare referitoare la structura loturilor definite în cadrul procedurii. Observăm că mai multe categorii de produse din domeniul tehnicii de calcul sunt incluse într-un singur lot. Considerăm că această abordare ar putea limita participarea operatorilor economici specializați doar pe anumite tipuri de produse, reducând astfel concurența și eficiența economică a achiziției. În acest sens, rugăm divizarea produselor în loturi separate, astfel încât să fie facilitată participarea unui număr mai mare de operatori economici și să se asigure o competiție echitabilă.

Răspuns:

11.04.2025 12:48

Art. 55 alin. (1) din Legea nr. 74/2020 dispune că „ofertantul are obligația de a elabora oferta în conformitate cu prevederile documentației de atribuire”.

caiet de sarcini
pentru Echipament de securitate
10.04.2025 13:52

Buna ziua, incarcati va rog si caietul de sarcini! Multumesc!

Răspuns:

11.04.2025 13:51

Specificatiile sint descrise in Anexa nr. 22.

Clarificare privind structura loturilor în cadrul achiziției publice
pentru Achiziție
11.04.2025 15:38

În contextul procedurii de achiziție în curs, revenim cu o solicitare de clarificare privind modul de structurare a loturilor în cadrul documentației de atribuire.

În răspunsul anterior, ați invocat prevederile art. 55 alin. (1) din Legea nr. 74/2020, conform cărora „ofertantul are obligația de a elabora oferta în conformitate cu prevederile documentației de atribuire”. Totuși, considerăm că această prevedere nu oferă un răspuns suficient la întrebarea noastră inițială, care făcea referire la respectarea principiilor concurenței loiale și accesului nediscriminatoriu, prevăzute de Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice.

Dorim să subliniem că includerea într-un singur lot a unor categorii foarte diverse de produse – de exemplu: camere video de tip dome, switch-uri gigabit, module SFP, patch corduri FO, NVR-uri, conectori, patch corduri Cat. 5E, UPS-uri etc. – poate avea efectul de limitare a accesului operatorilor economici specializați pe nișe specifice, în detrimentul unei competiții reale și eficiente. Solicităm divizarea acestora în sub-loturi distincte.

Răspuns:

14.04.2025 11:24

Stimate operator economic,
Menționăm faptul că toate bunurile din lotul licitat, sunt grupate în cadrul unei singuri necesități și anume: Asigurarea nivelului înalt de securitate în cadrul încăperilor Entității contractante.

Totodată bunurile licitate fac parte din gama bunurilor care sunt comercializate/furnizate de către operatori economici cu activitate constantă în sectorul respectiv.

De asemenea menționăm faptul că în cazul în care ofertantul nu are capacitate de livrare în proporție de 100% bunurile licitate, el are dreptul de a se asocia cu alți operatori economici în scopul prezentării ofertei depline, în conformitate cu articolul 29, alineatul 3, din Legea Nr. LP74/2020 din 21.05.2020: Operatorii economici au dreptul de a se asocia în scopul prezentării ofertelor și/sau de a se prezenta în calitate de ofertanți asociați. Asociația poate fi obligată să obțină o anumită formă juridică de organizare în măsura în care această transformare este necesară bunei executări a contractului și doar după atribuirea contractului.

... afișează tot conținutul

Separarea pe loturi
pentru Achiziție
11.04.2025 15:46

În temeiul art. 33 alin. (3) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, având în vedere caracterul eterogen al acestor echipamente, rugăm să divizați pe loturi separate, astfel încât să se asigure respectarea art. 7 din Legea nr. 131/2015. Actuala structură ar putea genera percepția unei favorizări indirecte a anumitor produse sau operatori economici care pot furniza simultan toate aceste echipamente, în detrimentul celor specializați pe nișe specifice.

Răspuns:

14.04.2025 11:24

Stimate operator economic,
Menționăm faptul că toate bunurile din lotul licitat, sunt grupate în cadrul unei singuri necesități și anume: Asigurarea nivelului înalt de securitate în cadrul încăperilor Entității contractante.

Totodată bunurile licitate fac parte din gama bunurilor care sunt comercializate/furnizate de către operatori economici cu activitate constantă în sectorul respectiv.

De asemenea menționăm faptul că în cazul în care ofertantul nu are capacitate de livrare în proporție de 100% bunurile licitate, el are dreptul de a se asocia cu alți operatori economici în scopul prezentării ofertei depline, în conformitate cu articolul 29, alineatul 3, din Legea Nr. LP74/2020 din 21.05.2020: Operatorii economici au dreptul de a se asocia în scopul prezentării ofertelor și/sau de a se prezenta în calitate de ofertanți asociați. Asociația poate fi obligată să obțină o anumită formă juridică de organizare în măsura în care această transformare este necesară bunei executări a contractului și doar după atribuirea contractului.

... afișează tot conținutul

instalare sistem?
pentru Echipament de securitate
11.04.2025 20:23

este nevoie si instalarea echipamentului sau doar vanzarea?

Răspuns:

14.04.2025 07:37

Bună ziua. Conform Anunțului de participare, se licitează doar echipamentul de securitate, fără servicii de instalare.

NVR Trassir
pentru Achiziție
16.04.2025 14:42

Pentru linistea celui de mai sus cu NVR TRassir, acesta nu se mai produce in Rusia, producerea a fost mutata in UAE.

Răspuns:

16.04.2025 14:57

Am luat act de informare.

Participanți

Echipament de securitate 334,720.00 MDL
02/05/2025 06:25
223,818.00 MDL
02/05/2025 08:20
256,080.00 MDL
30/04/2025 11:50
317,457.28 MDL
01/05/2025 20:34
317,926.10 MDL