Conform cerințelor caietului de sarcini
suma planificată 130,484,000.00 MDL
Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
---|---|---|---|---|
130,484,000.00 MDL | 45200000-9 | Lucrări de reparație capitală a drumului R26 Bender - Căușeni - Cimișlia, km 23,821 - km 46,308 (Sectorul 1: km 23,821 – km 31,20) | 1 Bucata | Lot anulat |
Stimata AC, precizati va rog cum va fi repartizata finantarea. Multumesc!
Lucrările vor fi executate în limita mijloacelor financiare alocate, întrucît obiectivul menționat este unul multianual, cu desfășurarea lucrărilor în perioada anilor 2024-2025.
Buna ziua!, Va rugam sa precizati care este tipul betonului asfaltic din Lista cu cantitati de lucrari pozitia 567, mentionam faptul ca in descriere se cere BA 8 rul., insa in resurse este indicat MAS 16 rul. Multumesc!
La poziția 567 se va utiliza beton asfaltic de tip BA 8 rul.
Precizati care este clasa betonului din Lista cu cantitati de lucrari pozitia 132 aferent normei DI119, mentionam faptul ca in descriere se cere B20 F200W6, insa in resurse este indicat C30/37 XC4XD1XF4.
La norma DI119 se va utiliza beton de clasa C30/37 XC4XD1XF4.
Buna ziua, in contextul in care in anuntul de participare, la capitolul experienta similara sunt cumulate pctele 8 si 9 nu este clar care anume experienta similara va fi luata in consideratie de catre autoritatea contractanta. Aici autoritatea contractanta indica DECLARATIE PRIVIND EXPERIENTA SIMILARA OBIECTULUI LICITAT ca va accepta doar una din prevederilr din documentatia standard si anume, un contract incheiat in ultimii 5 ani in valoare de 75% din valoarea viitorului contract. mai jos este mentionat DECLARATIE PRIVIND LISTA PRINCIPALELOR LUCRARI EXECUTATE IN ULTIMUL AN DE ACTIVITATE SIMILARE OBIECTULUI LICITAT, insa nu este clar daca va fi sau nu luata aceasta in calitate de experienta similara. Prin urmare solicitam sa fie respectata documentatia standard, si in calitate de experienta similara sa fie luate ambele situatii reglementate de Hotararea Guvernului nr. 638 din 26.08.2020, or in caz contrar, refuzul autoritatii contractante va duce la incalcarea prevederilor legale in vigoare fapt care va servi temei pentru contestarea documentelor de licitatie. in partea ce tine de CPD 02.24.2019, constatam neclara referinta facuta in anuntul de participare. CPD 02.24.2019 este un document/ghid care este destinat autoritatilor abilitate cu functie de intretinere/monitorizare etc. a drumurilor publice nationate. Referinta la noitiunile din acest cod, prin prisma careia ulterior se va lua decizia daca are sau nu sau daca corespunde sau nu experienta similara a participantului la procedura de achziitie este una foarte evaziva si care lasa loc de interpretare. Mai mult ca atat, ANSC in repetate rânduri (nu vom da aici exemplele de rigoare) mentionat ca experienta similara nu poate constitui lucrari identice, exact asa cum vrea autoritatea contractanta, iar in cazul dat anume asta face autoritatea contractanta. Solicitam excluderea referintei mentionate din anuntul de participare deoarece este contrara legislatiei, iar mentinerea acesteia va duce la contestarea documentatiei de atribuire. Cu respect,
Autoritatea contractantă în anunțul de participare a inclus cerințele în corespundere cu obiectul achiziției conform caietului de sarcini și documentației de atribuire. Operatorii economici cointeresați urmează să se conforme cerințelor procedurii de achiziție întru calificarea corespunzătoare.
Va rugam sa precizati care este modelul aripilor din Lista cu cantitati de lucrari pozitiile 293, 327, 357, 390, mentionam faptul ca in descriere se solicita Aripi CT5 si CT6, insa in resurse este indicat Aripi CT4.
La poziția 293 se va utiliza aripi CT5, iar la pozițiile 327, 357 și 390 se vor utiliza aripi de tip CT6
Solicitam să modificați modelul de contract și anunțul de participare în conformitate cu legislația în vigoare cu referire la tipurile de garanții (3 Tipuri) și perioada de valabilitate a garanției de buna executare (egală cu termenul de execuție a lucrărilor). Insistăm să faceți referință la actele normative în baza cărora ati impus aceste cerințe în contract și anunțul de participare, referitor la termenul de valabilitate a garanției și excluderea posibilității de a depune garanția prin rețineri succesive. Legislația în domeniul achiziții nu-i acordă dreptul Autorității unilateral („dacă părţile
agreează”, pct. 98 Documentatia de atribuire) de a decide tipul garanției bancare (tipul garanției și forma garanției sunt noțiuni diferite), iar restituirea ei se efectuiază la executarea contractului. Executarea integrală a contractului și perioada de garantie a lucrărilor sunt noțiuni separate și urmează a fi tratate separat în contract, iar termenul de valabilitate a garanției de bună execuție nu poate fi legat nicidecum de termenul de garantie al lucrărilor. În acest sens, urmează a fi reținut că garanția de bună execuție a contractului este
un instrument financiar care poate fi utilizat de către autoritatea contractantă în scopul sancționării operatorilor economici dacă nu îndeplinesc una sau mai multe obligații conform contractului de achiziții publice, garanția fiind constituită în scopul asigurării autorităţii contractante de îndeplinirea cantitativă, calitativă şi în termen a contractului de achiziţie publică.
Cerințele date sunt restrictive și limitează participarea largă a operatorilor economici, încălcându-se prevederile Legii 131, art.7 lit (h), 15. (1) lit (e), 16 (1).
4. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIUNILE ANTREPRENORULUI ŞI ALE BENEFICIARULUI
4.10.1. Antreprenorul general, prin atribuirea ofertei în favoarea sa, se angajează să depună garanția de bună execuție a contractului, în cuantum de 5% din valoarea contractului atribuit, prin transfer pe contul autorității contractante sau scrisoare de garanție bancară, valabilă pînă la executarea integrală a contractului, care include perioda de execuţie a lucrărilor şi perioada de garanţie a lucrărilor.
Beneficiarul a analizat solicitarea parvenită în perioada de clarificări și vă comunică următoarele: Conform art.36 din HG285/1996, legiuitorul a prevăzut expres că perioada de garanție este cea prevăzută în contract. Din interpretarea logico-juridică acestor norme rezultă că competența de a stabili termenul garanției de bună execuție îi revine în exclusivitate beneficiarului.
Astfel că, la stabilirea termenului de 5 ani de zile, beneficiarul a ținut cont de modul de comportare a construcției și instalațiilor aferente acestora, în exploatare. De altfel, aceasta s-a bazat pe principiul proporționalității fiind stabilită o contrabalanță dintre termenul de exploatare și termenul garanției de bună execuție.
Ce ține de tipurile de garanții solicitate în anunțul de participare, este necesar de precizat că ordinul Ministerului Finanțelor nr. 69/2021, a fost aprobat în temeiul art. 50 din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice și pct. 35 din Regulamentul privind achizițiile publice de lucrări, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 638/2020. Deci, necesitatea respectării acestuia la întocmirea documentației de atribuire nu este prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 10/2021, dar de HG nr. 638/2020.
Totodată, vă comunicăm că pct. 152 din HG nr. 638/2020, reglementează inechivoc că autoritatea contractantă stabilește în documentația de atribuire cerințele față de emitent, forma și alte condiții de bază ale garanției de bună execuție a contractului. Altfel spus, cerințele față de garanția de bună execuție sunt stabilite de autoritatea contractată, căreia și îi revine competența exclusivă de a stabile pe care din cele trei forme a garanție de bună execuție o include în documentația de atribuire.
Suplimentar, se punctează și asupra faptului că ordinul Ministerului Finanțelor nr. 69/2021 este un act normativ cu forță juridică inferioară față de HG nr. 638/2020, care la rândul ei are forță juridică inferioară față de Legea nr. 131/2015, astfel că primele două nu poate să conțină norme cu caracter primar (a se vedea HCC nr. 6 din 28 februarie 2023; HCC nr. 29 din 28 octombrie 2016 și DCC nr. 121 din 21 noiembrie 2019).
Art 8 al Legii 131/15 ,, Relaţiile privind achiziţiile publice sînt reglementate de prezenta lege şi de alte legi, de hotărîrile Guvernului adoptate în conformitate cu prezenta lege.,,. Grupul de lucru prin care AC își exercită atribuțiile, este obligat să respecte legislatia în domeniul achizitiilor publice, p.32 al HG 10/21 ,,Membrii grupului de lucru își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile legale și cu respectarea principiilor achizițiilor publice,,.
Art.36 al HG 285 ,,Recepţia finală este convocată de investitor în cel mult 15 zile după expirarea perioadei de garanţie. Perioada de garanţie este cea prevăzută în contract.,, Întrebarea era referitor la ,,termenul de valabilitate al Garantiei de bună execuție,, și nu la ,,termenul de garanție a lucrărilor executate,,. Nu a fost clar pentru ce ati facut referință la art.36 al HG 285, atunci când întrebarea era despre ,,termenul de valabilitate al Garantiei de bună execuție,,. Nu am avut pretenții la termenul de garantie al lucrărilor executate,,, dar la ,,termenul de valabilitate al Garantiei de bună execuție,,, clauza impusa abuziv de AC în unul din modelele de contracte publicate. ,,Antreprenorul general, prin atribuirea ofertei în favoarea sa, se angajează să depună garanția de bună execuție a contractului, în cuantum de 5% din valoarea contractului atribuit, prin transfer pe contul autorității contractante sau scrisoare de garanție bancară, valabilă pînă la executarea integrală a contractului, care include perioda de execuţie a lucrărilor şi perioada de garanţie a lucrărilor.,,
Art. 50 al Legii 131 ,,Structura şi conţinutul documentației de atribuire sînt stabilite în documentaţia standard aprobată de Ministerul Finanţelor., respectiv prin ordinul 69/21 al Ministerului Finantelor, find obligatorie, contrar celor expuse în raspunsul anterior.
P.35 al HG 638 ,,Autoritatea contractantă utilizează formularele și modelele de documente necesare procedurii de atribuire a contractului de achiziții publice de lucrări incluse în Documentația standard pentru realizarea achizițiilor publice de lucrări, aprobată prin ordin al ministrului finanțelor.,,
AC Administrația de Stat a Drumurilor, publică modificând DS dar nu o respectă deoarece cităm răspunsul AC de mai sus ,,necesitatea respectării ordinului 69 nu este prevăzută de HG 10/21 dar de HG 638/20,,. Raspuns ilicit, vag și confuz deoarece Modelul Documentației standard este obligatoriu prin art.50 al Legii 131 și p.35 al HG 638.
P.151 al HG 638 ,,Garanția de bună execuție a contractului se elaborează conform cerințelor stabilite în documentația de atribuire și se constituie de către ofertant în scopul asigurării autorității contractante de îndeplinirea cantitativă, calitativă și în perioada convenită a contractului de achiziție publică de lucrări,,. Îndeplinirea cantitativă, calitativă și în perioada convenită a contractului de achiziție publică de lucrări are loc pana la executarea contractului (condiție stabilită în pct.2.1 din Modelul de contract publicat prin ordinul 69/21).
P. 3.5 și 3.6 din Modelul de contract publicat prin Oridinul 69 al Ministerului Finantelor (obigatoriu prin art. 50 al Legii 131 pe care AC il mentioneaza însăși în raspunsul anterior, dar nu îl respectă prevad:
,,3.5. Lucrările nu vor fi considerate finalizate până când procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor nu va fi semnat de comisia de recepţie, care confirmă că lucrările au fost executate conform contractului.
3.6.Garanţia de bună execuţie se va restitui Antreprenorului în baza notificării Beneficiarului către agentul bancar. Notificarea se va face după semnarea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor în cel mult 15 zile. În cazul recepţiei cu obiecţii, garanţia se va restitui în cel mult 15 zile după înlăturarea acestora.,,
P.155 al HG 638 ,,Autoritatea contractantă eliberează/restituie garanția de bună execuție a contractului în termen de 15 zile de la data semnării procesului-verbal la terminarea lucrărilor.,,
Punctăm că recepția la obiectele finanțate din mijloace financiare publice, se efectuiază în două etape: I- Recepția la terminarea lucrărilor, II-Recepția finală. Legislația din domeniul achizițiilor tranșant determină faptul că garanția de bună execuție a contractului urmează a fi eliberată după terminarea lucrărilor și nu după recepția finală (cea care include și perioada garanției a lucrărilor executate). AC prin abordarea incorectă și confuză a terminologiei din domeniul achiziții și construcții, aplică practici eronate care limitează participarea largă a operatorilor economici.
Ca raspuns la ,,raspunsul AC în care s-a făcut referire la p.152 al HG 638, vă remarcam ca;
P.153 al HG 638 ,,Garanția de bună execuție a contractului, dacă părțile agreează, se constituie din: 1) rețineri succesive din plata cuvenită pentru facturile înaintate, cu efectuarea transferului sumei respective pe un cont special deschis de către operatorul economic, pus la dispoziția autorității contractante, la o bancă licențiată, agreată de ambele părți; 2) rețineri succesive directe din plata cuvenită pentru facturile înaintate; 3) transfer pe contul autorității contractate.,, Astfel interpretarea AC doar în baza unui punct din HG, neluând în considerare celalalte prevederi ale aceleeasi HG este lipsită de raționament, evitând abuziv sintagma ,,dacă părțile agreează,,.
In baza celor reflectate mai sus, solicitam să fie modificat termenul de valabilitate al garantiei de bună execuție (a se face diferența dintre ,,garanție de bună execuție,, și ,,termenul de garanție a lucrărilor,, noținile se prezintă în continuare), care urmeză a fi egal cu termenul de execuție al lucrărilor și includerea celor 3 tipuri de garanții de bună execuție stabilite prin HG 638 și Documentatia standard (ordinul 69/21). ,,Garanția de bună execuție,, urmează a fi constituită de către OE prin agreare cu AC la semnarea contractului, doar în scopul asigurări a executării contractului și nu a altor interese.
-garanție de bună execuție este un instrument care protejează împotriva deficiențelor de realizare a unui contract care ar constitui obstacole în calea finalizării cu succes a acestuia.
-termen de execuţie a lucrărilor–timp pentru terminarea execuţiei lucrărilor şi a încercărilor prealabile recepţiei lucrărilor sau a oricărui tronson sau părţi a acestora, după cum este stabilit în contract
-termen de garanție a lucrărilor executate – perioada de timp, care începe a curge de la recepția la terminarea lucrărilor, a cărei durată este de 5 ani, în cadrul căreia executantul este obligat să înlăture, pe cont propriu, toate defectele şi lucrările nefinalizate apărute pe motiv de nerespectare a clauzelor şi specificaţiilor contractului sau a prevederilor documentației de proiect şi documentelor normative aplicabile.
Actiunile AC urmează a fi exercitate nu prin prisma ,,competențelor exclusive,, dar în strictă conformitate cu legilația din domeniul achizitiilor publice.
Asupra necesității constituirii garantiei de bună execuție în forma solicitată în anunțul de participare, Î.S. „Administraţia de Stat a Drumurilor” deja s-a expus, prin oferirea unui răspuns amplu la întrebarea formulată anterior.
Totuși, pentru a face claritate, vom face referință la normele legale care reglementează domeniul achizițiilor publice, și îndeosebi normele legale care reglementează atribuțiile grupului de lucru pentru achiziții, scopul și alte cerințe vis a vis de garanția de bună execuție a contractului.
Așa deci, art. 68 Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice, la alineatele (8) și (9) prevede următoarele:
Alin. (8) La achiziţia de bunuri, lucrări și servicii, autoritatea contractantă va cere ca ofertantul să prezinte, la încheierea contractului, garanţia de bună execuţie a acestuia. Garanţia de bună execuţie se returnează de către autoritatea contractantă la momentul executării integrale a contractului de achiziții publice.
Alin. (9) Autoritatea contractantă va indica în documentația de atribuire cerinţele faţă de emitent, forma, cuantumul şi alte condiţii de bază ale garanţiei de bună execuţie a contractului.
Tot în acest sens, este de menționat faptul că Regulamentul privind achizițiile publice de lucrări, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 638 din 26.08.2020, vis a vis de garanția de bună execuție stabilește următoarele.
Pct. 152. Autoritatea contractantă stabilește în documentația de atribuire următoarele aspecte:
1) cerințele față de emitent, forma și alte condiții de bază ale garanției de bună execuție a contractului, solicitate pentru executarea contractului;
2) cuantumul garanției de bună execuție a contractului, care nu trebuie să depășească 15% din valoarea totală a contractului de achiziții publice de lucrări. Garanția de bună execuție a contractului este valabilă până la expirarea contractului.
Pct. 154. Autoritatea contractantă are dreptul de a emite reclamații către operatorul economic, în formă scrisă, asupra garanției de bună execuție a contractului în cazul în care operatorul economic nu își îndeplinește obligațiile asumate prin contract. Autoritatea contractantă, anterior emiterii unei reclamații asupra garanției de bună execuție a contractului, informează operatorul economic despre obligațiile care nu au fost respectate.
În acest context, este evident faptul că forma, cuantumul și alte cerințe ale garanției de bună execuție a contractului (așa după cum este prevăzut la alin. (9) art. 68 din Legea nr. 131/2015, pct. 151, 152 din Hotărârea Guvernului nr. 638 din 26.08.2020) ține exclusiv de competența autorității contractante, care urmează să stabilească cerințele menționate supra prin prisma principiului excluderii riscurilor autorității contractante și asumării răspunderii în cadrul procedurii de achiziție publice (art. 7 din Legea nr. 131/2015).
În partea ce ține de termenul de valabilitate a garanției de bună execuție, menționăm că pct. 151 din Regulamentul privind achizițiile publice de lucrări, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 638 din 26.08.2020 prevede expres că garanția de bună execuție a contractului se elaborează conform cerințelor stabilite în documentația de atribuire și se constituie de către ofertant în scopul asigurării autorității contractante de îndeplinirea cantitativă, calitativă și în perioada convenită a contractului de achiziție publică de lucrări.
Mai mult ca atât, urmează a fi accentuat faptul că, după cum au fost citate anterior, prevederile pct. 151 din Regulamentul privind achizițiile publice de lucrări în coroborare cu prevederile alin. (8) din art. 68 Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice care prevede că, garanţia de bună execuţie se returnează de către autoritatea contractantă la momentul executării integrale a contractului de achiziții publice, stabilesc clar că scopul garanției de bună execuție nu este doar o formalitate care urmează a fi întreprinsă doar pentru perioada în care lucrările se execută fizic, dar are menirea de a asigura toată perioada de îndeplinire cantitativă și calitativă a contractului, respectiv aceasta cuprinde perioada în care contractul de antrepriză își produce efectele juridice în conformitate cu termenii și condițiile prestabilite, iar garanția lucrărilor reprezintă o clauză a contractului încheiat.
În partea ce ține de pretenția formulată prin prisma prevederilor HG285/1996, menționăm că acestea sunt eronate din următoarele considerente.
Punctul 1 și 3 din Hotărârea Guvernului nr. 285 din 23 mai 1996 cu privire la aprobarea Regulamentului de recepție a construcțiilor și instalațiilor aferente, statuează că recepția constituie o componentă a sistemului calității în construcții și este actul prin care comisia de recepție declară că acceptă și preia lucrarea definitivată de construcție și instalațiile aferente acesteia, cu sau fără rezerve, și că aceasta poate fi dată în folosință. Recepția lucrărilor de construcție și a instalațiilor aferente acestora se efectuează atât la lucrări noi, cât și la intervențiile în timp asupra construcțiilor existente (reparații capitale, consolidări, reconstrucții, modificări, modernizări, extinderi etc.) și se realizează în două etape: recepția la terminarea lucrărilor şi recepția finală la expirarea perioadei de garanție.
Din interpretarea teleologică și logico-juridică a acestor dispoziții legale se impune concluzia că executarea integrală a contractului, așa după cum prevăd normele legale citate anterior, presupune inclusiv și recepția lucrării, care include cele două recepții menționate supra.
Cu alte cuvinte, executarea integrală a contractului impune și recepția finală a obiectivului contractat. Prin urmare, este evident faptul că garanția de bună execuție a contractului se constituie de către contractant în scopul asigurării autorității contractante de îndeplinirea cantitativă, calitativă și în perioada convenită a contractului de achiziție publică.
În acest context, făcând uz de prevederile art. 993 alin. (4) Cod civil, care prevede expres că normele legii speciale care sunt imperative se execută necondiționat, este inechivoc că prevederile art. 68 alin. (8) din Legea nr. 131/2015, reprezintă o dispoziție legală imperativă de la care părțile contractante nu pot să deroge.
Totodată ținem să menționăm că interpretările expuse în solicitarea de clarificări prin aplicarea analogiei normelor legale, în speța dată contravin și prevederilor art. 6 alin. (3) din Codul Civil al RM care prevede expres că nu se admite aplicarea prin analogie a normelor care limitează drepturile civile sau care stabilesc răspundere civilă.
În partea ce ține de aplicabilitatea pct. 153 din Regulamentul privind achizițiile publice de lucrări, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 638 din 26.08.2020 invocată în solicitarea de explicații, menționăm faptul că acesta de fapt se referă și reglementează situațiile când autoritatea contractantă a stabilit în documentele de atragere a ofertelor mai multe forme ale garanției de bună execuție, sau în cazul în care legislația nu prevede expres solicitarea și respectiv depunerea unei garanții de bună execuție a contractului.
În contextul celor expuse, reiterăm că formele garanției de bună execuție în cadrul procedurii de achiziție publică sunt următoarele: garanţie bancară sau transfer pe contul autorității contractante, valabilă pînă la executarea integrală a contractului, care include perioda de execuţie a lucrărilor şi perioada de garanţie a lucrărilor.