Servicii de programare şi de consultanţă software
suma planificată 1,960,000.00 MDL
Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
---|---|---|---|---|
1,960,000.00 MDL | 72200000-7 | Servicii de mentenanță de avertizare – în bază de abonament | 6 Luna | Lot anulat |
72200000-7 | Servicii de mentenanță adaptivă și de corecție – la cerere | 3400 Om-ora |
REF: Caietul de Sarcini, pag.16:
"Ofertantul va elabora/actualiza şi va preda Beneficiarului Concepția de mentenanță a SIA AMP (în conformitate cu Anexa 8 la RT 38370656-002:2006), care să acopere atât aspectele hardware, cât și pe cele software ale sistemului, inclusiv echipamente, infrastructură, aplicații și baze de date. Concepția de mentenanță urmează să cuprindă cel puțin următoarele obiective: Asigurarea funcționării neîntrerupte a sistemului informațional; Optimizarea performanței și eficienței sistemului; Protejarea și securizarea datelor și informațiilor stocate în sistem; Identificarea și remedierea rapidă a problemelor tehnice și a defecțiunilor; Asigurarea respectării standardelor și reglementărilor de securitate și confidențialitate. Ofertantul va elabora/actualiza şi preda Beneficiarului Planul de mentenanță a SIA AMP (în conformitate cu Anexa 9 la RT 38370656-002:2006), care urmează să cuprindă: activitățile ce se referă la actualizările de software (Planul de mentenanță ar trebui să prevadă modalitățile de gestionare a acestor actualizări și îmbunătățiri, inclusiv testarea acestora înainte de implementare); verificări de securitate; testare de performanță; monitorizare și diagnosticare; backup și recuperare; gestionarea incidentelor (crearea unui sistem de ticketing, escaladarea problemelor către personalul competent și asigurarea unui timp de răspuns adecvat); resursele necesare (cum ar fi personalul specializat, echipamentele și instrumentele necesare)."
Sistemul informational SIA AMP este un sistem software care ruleaza pe infrastructura MCloud. MCloud cuprinde:
• infrastructura hardware: echipamente de retea, echipamente de securitate cibernetica (ex:: firewall), servere, echipamente de stocare etc. Acestea sunt obiectul contractelor cu furnizorii de echipamente COTS (commercial off-the-shelf) ale centrului de date MCloud.
• infrastructura software de sistem cloud: sisteme de virtualizare, sisteme de operare, sisteme de gestiune baze de date, sisteme de backup, sisteme de asigurare a redundantei, software de protectie cibernetica: antivirus, antispam, software de monitorizare atacuri cibernetice. Acestea sunt obiectul contractelor cu furnizorii de software COTS infrastructura ale centrului de date MCloud.
• aplicatiile care ruleza pe infrastructura MCloud. Doar asupra acestora operatorii economici pot executa operatiuni de mentenanata.
Operatiunile de mentenanta ale sistemului SIA AMP nu pot include servicii care fac deja obiectul altor contracte, deoarece aceasta abordare ar insemna dubla-finantare.
De asemenea, procedurile de intretinere a MCloud interzic operatorilor economici care executa activitati tehnice asupra aplicatiilor care ruleaza pe infrastructura MCloud sa execute activitati in infrastructura. Exemple: administratorii de aplicatie SIA AMP nu au drepturi asupra backup-ului de sistem, antivirusului, configuratiilor firewall, conexiunilor fizice si logice de retea, configuratiilor DNS, IP-uri, port forwarding, sistemelor de virtualizare, sistemelor de provizionare resurse etc.
Avand in vedere aspectele mentionate in randurile de mai sus, va rugam sa eliminati cerinta, deoarece operatiunile de mentenanata SIA AMP se pot desfasoara exclusiv in zona de control si responsabilitate pe care o vor detine operatorii economici.
Cerințele au fost stabilite pentru SIA AMP și nu se referă la componente asupra cărora Deținătorul SIA AMP sau ofertantul nu va avea acces sau aceste componente se vor afla în gestiunea altor instituții.
Solicitare de clarificare nr. 2:
REF:
Caietul de Sarcini, pag.17
"Ofertantul va estima obiectiv efortul necesar și va comunica Beneficiarului despre planificarea acțiunilor de modificare asupra sistemului, va elabora și va oferi Beneficiarului cele mai bune soluții testate, va asigura implementarea modificărilor, va oferi garanție (12 luni) pentru toate componentele sistemului), suport tehnic permanent (pe durata valabilității contractului) și instruiri la necesitate.”
Si
Caietul de Sarcini, pag 18:
„La final de mentenanță, sistemul modificat poate fi dat în exploatare doar în stare funcțională conformă, iar Ofertantul va garanta funcționarea conformă a întregului sistem pentru întreaga perioada de garanție.”
Furnizorul de servicii poate garanta functionarea sistemului doar daca poate interveni asupra lui. Interventiile oricarui operator economic asupra aplicatiilor care ruleaza in MCloud se desfasoara exclusiv in conditiile unui contract de mentenanta supus procedurilor tehnice operationale si de securitate supervizate de managementul MCloud.
Luand in considerare faptul ca perioada de garantie a sistemului nu poate fi in afara perioadei de mentenanta contractate, va solicitam sa corelati perioada de garantie solicitata pentru sistemul SIAAMP cu perioada contractului de mentenanta.
Răspuns revizuit la clarificarea nr. 2 din data de 23.06.2023 17:36:
Cerințele au fost stabilite pentru SIA AMP și nu se referă la componente asupra cărora Deținătorul SIA AMP sau ofertantul nu va avea acces sau aceste componente se vor afla în gestiunea altor instituții.
Ofertantul va garanta funcționarea sistemului informațional pentru activitățile de mentenanță implementate în scopul funcționării conforme a sistemului conform CS, nu și pentru alte modificări aplicate ulterior de alti operatori economici.
In cadrul cerintei din caietul de sarcini de la pag. 30 - 31 se mentioneaza: „Lucrările de mentenanță adaptivă și de corecție se vor solicita de către Beneficiar, se vor recepționa și se vor confirma de către Ofertant într-un termen de cel mult o zi, iar soluția se va prezenta Beneficiarului împreună cu rezultatele testării și se va implementa pe mediul de producție în cel mult 5 zile lucrătoare de la data recepționării.
După implementare modificărilor pe mediul de producție, vor fi testate repetat de către Ofertant și Beneficiar. Neconformitățile identificate după testarea repetată vor fi înlăturate de Ofertant în termen suplimentar stabilit de comun cu Beneficiarul, însă nu mai mult de 5 zile lucrătoare suplimentare (cu excepția incidentelor produse în urma modificărilor care vor fi soluționate conform nivelului de prioritate).”
Solicitare de clarificare: Lucrarile de mentenanta adaptiva si de corectie, nu sunt servicii de mentenanta, ci sunt lucrari de dezvoltare sistem informatic. Aceste lucrari se pot executa numai dupa acordul Beneficiarului si Ofertantului referitor la: posibilitatea realizarii si conditiile de realizare. Prin urmare va solicitam sa reformulati cerinta dupa cum urmeaza: „Lucrările de mentenanță adaptivă și de corecție se vor solicita punctual Ofertantului de către Beneficiar. Ofertantul va comunica Beneficiarului in termen de maxim 5 zile lucratoare, acceptul pentru realizarea lucrarilor solicitate si conditiile in care poate executa respectivele lucrari: termen, numar de ore/zile de lucru necesare pentru realizare, pret, altele. Beneficiarul va comunica Ofertantului in termen de maxim 5 zile lucratoare, acceptarea conditiilor comunicate de Ofertant. La termenul convenit, Beneficiarul si Ofertantul vor testa solutia tehnica realizata de Ofertant, iar in cazul in care solutia tehnica este conforma, Beneficiarul va receptiona lucrarile executate si solutia tehnica realizata de Ofertant. Soluția receptionata de Beneficiar va fi implementa pe mediul de producție în, cel mult 5 zile lucrătoare de la data recepționării.”
În prezentul CS este prevăzut că “Activitățile planificate pentru realizarea obiectivelor de corecție și adaptare, ca urmare a efectuării unei analize și înaintarea soluțiilor de către Ofertant, se stabilesc particular în conformitate cu prioritizarea acestora, inclusiv durata de timp și efortul estimat, doar de comun acord cu Beneficiarul”.
Solicitare de clarificare nr. 2:
REF:
Caietul de Sarcini, pag.17
"Ofertantul va estima obiectiv efortul necesar și va comunica Beneficiarului despre planificarea acțiunilor de modificare asupra sistemului, va elabora și va oferi Beneficiarului cele mai bune soluții testate, va asigura implementarea modificărilor, va oferi garanție (12 luni) pentru toate componentele sistemului), suport tehnic permanent (pe durata valabilității contractului) și instruiri la necesitate.”
Si
Caietul de Sarcini, pag 18:
„La final de mentenanță, sistemul modificat poate fi dat în exploatare doar în stare funcțională conformă, iar Ofertantul va garanta funcționarea conformă a întregului sistem pentru întreaga perioada de garanție.”
Furnizorul de servicii poate garanta functionarea sistemului doar daca poate interveni asupra lui. Interventiile oricarui operator economic asupra aplicatiilor care ruleaza in MCloud se desfasoara exclusiv in conditiile unui contract de mentenanta supus procedurilor tehnice operationale si de securitate supervizate de managementul MCloud.
Luand in considerare faptul ca perioada de garantie a sistemului nu poate fi in afara perioadei de mentenanta contractate, va solicitam sa corelati perioada de garantie solicitata pentru sistemul SIAAMP cu perioada contractului de mentenanta.
Conform RT 38370656 - 002:2006, propunerea concretă de modificare poate fi clasificată atât drept corecţie, cât și modernizare şi poate fi determinată ca tip de mentenanţă de corecţie, de avertizare, adaptivă sau totală.
Solicitare de clarificare nr. 3:
REF: Caietul de Sarcini, pag. 18
„Orice soluție propusă va fi analizată și implementată de către Ofertant în sensul menținerii unui nivel avansat de eficiență, securitate și de optimizare a resurselor disponibile pe MCloud. Ofertantul va accepta conlucrarea cu oricare din instituțiile propuse de Beneficiar dacă implicarea acestora este una necesară pentru implementarea soluțiilor (ex: STISC, AGE, MS, ANSP, AMED, ASP, etc).”
Mentenanța reprezintă ansamblul de activități tehnico-organizatorice care au ca scop menținerea sau restabilirea unui echipament/sistem (engl. item) într-o stare specifică pentru ca acesta să fie în măsura de a asigura un serviciu determinat. [https://ro.wikipedia.org/wiki/Mentenan%C8%9B%C4%83].
Prin definitie, mentenanta are ca obiectiv asigurarea functionarii sistemului la care face referire, inclusiv remedierea incidentelor care au ca si cauza o disfunctionalitate a sistemului. Activitatile care se desfasoara in afara acestui obiectiv constituie operatiuni de dezvoltare si/sau consultanta.
Va rugam sa confirmati ca activitatile care au alt obiectiv decat cel de intretinere al SIA AMP sau de reparatie a SIA AMP, ca urmare a impactului altor sisteme asupra SIA AMP, sunt considerate servicii de Dezvoltare.
Ofertantul nu va garanta funcționarea sistemului informațional decât pentru activitățile de mentenanță implementate în scopul funcționării conforme a sistemului conform CS.
Referitor la operațiuni de dezvoltare/consultanță, Vă informăm că prezentul CS se referă la achiziționarea serviciilor de mentenanță și suport, iar participarea la conlucrări cu alte instituții sunt importante având în vedere faptul că SIA AMP este un sistem de interes național, aflat în proprietatea statutului, este găzdui pe mediul guvernamental MCloud, asigurând interoperabilitatea cu alte sisteme, platforme și servicii gestionate de diferite instituții. Aceste cerințe nu se referă la dezvoltare și consultanță. Aceste cerințe sunt stabilite prin legislația în vigoare (a se vedea baza normativă prezentată în capitolul “Referințe” din CS)
Solicitare de clarificare nr. 4:
REF: Caietul de Sarcini, pag. 18:
„pe parcursul mentenanței se vor întreprinde concomitent toate acțiunile de realizare a măsurilor preventive oferite de Ofertant în condițiile și termenele propuse de Beneficiar, se vor soluționa și incidentele și cererile/mesajele de modificare/corecție transmise de către Beneficiar.”
Prin definitie, mentenanța reprezintă ansamblul de activități tehnico-organizatorice care au ca scop menținerea sau restabilirea unui echipament/sistem (engl. item) într-o stare specifică pentru ca acesta să fie în măsura de a asigura un serviciu determinat. [https://ro.wikipedia.org/wiki/Mentenan%C8%9B%C4%83 ].
Va rugam sa confirmati ca exprimarea „vor solutiona cererile/mesajele de modificare/corecție transmise de către Beneficiar” intra in categoria Dezvoltare.
Conform RT 38370656 - 002:2006, propunerea concretă de modificare poate fi clasificată atât drept corecţie, cât și modernizare şi poate fi determinată ca tip de mentenanţă de corecţie, de avertizare, adaptivă sau totală.
Solicitare de clarificare nr. 5:
REF: Caietul de Sarcini, pag.25-:pag.27
„Plan de mentenanță adaptivă și de corecție -
I. Analiza arhitecturii SIA AMP și propuneri de îmbunătățire a acesteia (cu estimările de efort și termenii de realizare și implementare). Elaborare concept.
II. Îmbunătățirea modulului statistică, proiectarea și implementarea unui nou modul instalat pe server dedicat. Optimizarea mecanismelor de generare a rapoartelor statistice.
Modificarea rapoartelor statistice și a filtrelor conform cerințelor înaintate de către Beneficiar.
Optimizarea mecanismelor de export a datelor de volum mare. Îmbunătățirea modulului fișa medicală, reingineria modulului și optimizarea bazelor de date pentru obținerea unui nivel de performanță ridicat. Actualizare formulare (fișa gravidei, fișa copilului, formulare, adeverințe și extrase, rapoarte, etc.).
Îmbunătățirea regulilor de validare a tichetelor statistice.
Implementarea soluțiilor Load balancer.
Upgrade a noilor versiuni de aplicații utilizate (conform specificațiilor din arhitectura sistemului), descărcare și conectarea noilor biblioteci.
III. Analiza dispozitivelor de laborator și softuri utilizate.
Dezvoltarea soluțiilor de interconectare și procesare a datelor de laborator preluate din extern.
Instrumente de monitorizare a conectărilor și evidența dispozitivelor conectate de laborator la nivel global.
Reinginerie modul audit.
Integrare MLog.
IV. Optimizarea modulului recepție și recepție online. Preluarea datelor de contact a pacientului și conectarea cu MNotify la etapa de înregistrare a programării.
Soluții de arhivare a șabloanelor, setarea termenilor de activare a acestora, reguli de restricții la etapa de atribuire a șabloanelor.
Modificarea rapoartelor de programări.
Elaborarea rapoartelor de programări online.
Îmbunătățirea instrumentelor de aplicație pentru programări online (calendar, câmpuri, date preluate despre pacient, reguli de afișare a datelor cu caracter personal, etc.)
Modificarea regulilor de programare pentru laborator.
V. Interconectare SIA AMP cu SIA AMS.
Conectare MConnect și preluarea datelor despre persoane din RSP (ex: date despre pacienți, utilizatori).
Interconectare cu AMED (comunicarea reacțiilor adverse).
Interconectare cu registrul de evidență a populației la medicul de familie (actualizare la zi).
VI. Optimizare modul administrare globala.
Elaborare rol pentru accesarea rapoartelor (CNAM).
Modificarea rolurilor existente pentru accesarea rapoartelor (ANSP).
Elaborarea rapoartelor totalizatoare, filtre mecanisme de export a datelor de
volum mare.
Optimizare modul administrare locală.
Optimizare modul resurse umane. Arhivarea datelor despre angajări expirate.
Instrumente de evidența a datelor de contact a angajaților.
Rapoarte audit.
Îmbunătățirea instrumentelor de transfer manual și includere restricții.
VII. Implementarea soluțiilor de monitorizare și optimizare a încărcăturilor de vCPU, RAM și spațiu de stocare.
Implementarea metodelor de testare manuala și automatizată și a mecanismelor de producere a erorilor pe mediul de producție.
Elaborarea documentului de arhitectura a versiunii SIA AMP modificat.”
Referinta: https://ro.wikipedia.org/wiki/Mentenan%C8%9B%C4%83
Prin definitie, Mentenanța corectivă urmărește repunerea în funcțiune a sistemelor defecte, după ce acestea au suferit o defectare parțială sau o pană, prin activități de localizarea defectelor, diagnoză și de eliminare a defecțiunilor apărute, urmate de controlul bunei funcționări. (...). Parametrii care permit abordarea mentenanței corective sunt furnizați de analiza de fiabilitate, de FMEA (FMEA = Failure mode and effects analysis, în trad. Analiza modurilor de defectare și a efectelor lor- AMDE ). Procedura de analiză AMDE (FMEA) este reglementată de standardul SR EN 60812 CEI 60812: 2006. Activitățile de mentenanță corectivă se efectuează în ordinea următoare: 1) testare, prin compararea datelor achiziționate cu niveluri de referință; 2) detectare, deci descoperirea apariției unei defectări; 3) localizarea elementelor prin care se manifestă defecțiunea; 4) diagnostic constând în analiza cauzelor defectării; 5) reparare pentru repunerea în stare de bună funcționare; 6) controlul bunei funcționări; 7) înregistrările rezultatelor intervenției, pentru exploatarea lor ulterioară.
Solicitarile formulate de catre Autoritatea Contractanta in Caietul de Sarcini la pag. 25->pag.27 nu intra in categoria operatiunilor de mentenanta. Acestea sunt solicitari de dezvoltare. Va rugam sa reformulati cerinta astfel incat sa reiasa clar ca activitatile solicitate se refera la dezvoltarea sistemului SIA AMP.
Pentru a avea o interpretare identică privind tipul și descrierea mentenanței, menționăm că în prezentul CS se face referire la Ordinul Ministerului Dezvoltării Informaționale nr.78/2006 cu privire la aprobarea reglementării tehnice „Procesele ciclului de viață al software-ului” RT 38370656-002:2006 (Monitorul Oficial nr. 95-97/335 din 23 iunie 2006.
Astfel, avem următoarele definiții:
Mentenanţă de avertizare: Modificarea produsului software după livrare, în scopul detectării şi corectării erorilor ascunse în el, pentru a preveni manifestarea evidentă a acestor erori la exploatarea produsului dat.
Mentenanţă de corecţie: Modificarea reactivă a produsului software, îndeplinită după livrarea lui, pentru corectarea problemelor detectate (necorespunderilor, erorilor). NOTĂ – Astfel de modificări corectează produsul software, pentru a-l aduce în corespundere cu cerinţele stabilite.
Mentenanţă adaptivă: Modificarea produsului software, care asigură capacitatea sa de funcţionare în condiţii (mediu) modificate sau care se modifică.
Totodată, prezentul ordin prevede și noțiunea de PM (propunerea de modificare), ce este un termen general, utilizat pentru determinarea modificărilor presupuse în produsul menţinut. Propunerea concretă de modificare poate fi clasificată în continuare drept corecţie sau modernizare şi poate fi determinată ca tip de mentenanţă de corecţie, de avertizare, adaptivă sau totală.
Reieșind din explicațiile generalizate sus menționate, fără a fi modificat contextul definițiilor prenotate, în CS sunt incluse explicații suplimentare specifice privind mentenanța SIA AMP.
Referitor standardul SR EN 60812 CEI 60812: 2006, Vă informăm că acestă versiune a standardului este retrasă și nu este actuală.
Totuși, conform RT 38370656-002:2006, analiza problemelor și modificărilor sunt parte a procesului pentru toate tipurile de mentenanță (de avertizare, corectivă și adaptivă).
Totodată, CS nu include interdicții privind aplicarea FMEA de către ofertant conform standardelor interne aplicate, atâta timp cît acestea duc la desfășurarea eficientă a activităților de mentenanță și nu vor fi aplicate în contrapunere cu cerințele prezentului CS.
Referitor la reformularea cerinței privind înclouirea solicitărilor de mentenanță cu solicitări de dezvoltare, Vă informăm că cerințele au fost stabilite ținând cont de prevederile legislației în vigoare racordate anume la etapa de mentenanță a ciclului de viață a sistemului. Etapa de dezvoltare prevede alte cerințe, alte etape și procese.
Menționăm, că conform RT 38370656 - 002:2006, propunerea concretă de modificare poate fi clasificată atât drept corecţie, cât și modernizare şi poate fi determinată ca tip de mentenanţă de corecţie, de avertizare, adaptivă sau totală.
Capitolul „Indicatori si rezultate asteptate”, Caietul de Sarcini, pag. 27->pag.28
Timpul de raspuns perceput in utilizarea SIA AMP este cel putin egal cu suma urmatorilor termeni:
1. timpul de raspuns si disponibilitatea infrastructurii hardware-software COTS a MCloud;
2. intarzierea datorata scanarii de securitate cibernetica in interiorul MCloud;
3. intarzierile datorate proceselor de infrastructura care se desfasoara in MCloud (ex: backup, filtrare, antivirus, routare, monitorizare);
4. intarzierea datorata serviciilor firewall MCloud;
5. viteza si disponibilitatea conexiunii la Internet a MCloud;
6. performanta software a sistemului SIA AMP;
7. viteza conexiunii la internet a punctului de lucru din care utilizatorul acceseaza sistemul;
8. intarzierile datorate scanarii traficului de date prin firewall-ul punctului de lucru in care se afla utilizatorul;
9. performanta componentelor de retea ale statiei utilizatorului;
10. performanta calculatorului utilizatorului si a componentelor de securitate care ruleaza pe acestea (ex: web antivirus scan, antispam, pop-up blocker etc).
Indicatorii prezentati in Caietul de Sarcini sunt relativi la suma termenilor pentru care operatorul economic ce asigura mentenanata SIA AMP nu are control, repectiv:
• CERINTA IN CAIETUL DE SARCINI: „Indicator: Funcționare continuă” - „Rezultatul așteptat: 99.9% disponibilitate în programul de lucru”. CONTEXT TEHNIC AL ACTIVITATILOR DESFAURATE: Disponibilitatea SIA AMP este dependenta de disponibilitatea MCloud si de disponibilitatea intregului lant de comunicatie dintre MCloud si Utilizator. Operatorul economic ce asigura mentenanata SIA AMP nu detine control asupra tuturor elementelor care conduc la posibilitatea asumarii acestui nivel de disponibilitate.
• CERINTA IN CAIETUL DE SARCINI: „Indicator: Timp de răspuns sesiune - Server aplicație, fără Baza de date.” - „Rezultatul așteptat: Nu mai mult de 3 secunde răspuns per accesare aplicație /instrumente aplicație. Logare MPAss SIA AMP – 3-7 secunde pe procese cumulativ.”. CONTEXT TEHNIC AL ACTIVITATILOR DESFAURATE: Timpul de raspuns per accesare aplicatie/instrumente aplicatie este dependent de elemente necontrolate de SIA AMP. Operatorul economic nu poate asuma caracteristici de performanta asupra componentelor pentru care nu are control.
• CERINTA IN CAIETUL DE SARCINI: „Indicator: Timp de răspuns sesiune de lucru (app+db), operațional.” - „Rezultatul așteptat: Adăugare manuală a datelor în câmpuri- max 3 secunde per câmp. Selecție date din surse AMP- max 3 secunde. Salavare datelor înregistrate – max 3 secunde. Accesare formulare – max 3 secunde per formular. Extragere date prin ws – maxim 5 secunde.”. CONTEXT TEHNIC AL ACTIVITATILOR DESFAURATE: Timp de răspuns sesiune de lucru (app+db), operațional este dependent de elemente necontrolate de SIA AMP. Operatorul economic nu poate asuma caracteristici de performanta asupra componentelor pentru care nu are control.
• CERINTA IN CAIETUL DE SARCINI: „Indicator: Timp de răspuns sesiune de lucru ((app+db), rapoartare” - „Rezultatul așteptat: În dependență de raport, nu mai mult de 15 secunde pentru rapoarte generate pe perioada timp de o lună. În dependență de raport, nu mai mult de 45 secunde pentru rapoarte generate pe perioada timp de un trimestru. În dependență de raport, nu mai mult de 90 secunde pentru rapoarte generate pe perioada timp de un semestru. În dependență de raport, nu mai mult de 180 secunde pentru rapoarte generate pe perioada timp de un an. În dependență de raport, nu mai mult de 15 secunde pentru rapoarte generate cu până la 2 mii înregistrări dintr-o singură sursă.”. CONTEXT TEHNIC AL ACTIVITATILOR DESFAURATE: Timp de răspuns sesiune de lucru (app+db), rapoartare este dependent de elemente necontrolate de SIA AMP. Operatorul economic nu poate asuma caracteristici de performanta asupra componentelor pentru care nu are control.
• CERINTA IN CAIETUL DE SARCINI: „Indicator: Interoperabilitate AMP cu: AMS, Lista Medici CNAM, RSP, MConnect, MPass, MNotify” - „Rezultatul așteptat: 99% disponibilitate”. CONTEXT TEHNIC AL ACTIVITATILOR DESFAURATE: Disponibilitatea serviciilor de interoperabilitate AMP cu: AMS, Lista Medici CNAM, RSP, MConnect, MPass, MNotify este dependenta de parametri care nu sunt controlati de SIA AMP. Operatorul economic nu poate asuma caracteristici de performanta asupra componentelor pentru care nu are control.
• CERINTA IN CAIETUL DE SARCINI: „Indicator: Mecanism Backup” - „Rezultatul așteptat: 99% disponibilitate”. CONTEXT TEHNIC AL ACTIVITATILOR DESFAURATE: Operatorul ecomomic care executa operatiunile de mentenanta SIA AMP nu controleaza backup-ul de sistem. Acesta este controlat de catre inginerii de sistem MCloud. Operatorul economic nu poate asuma disponibilitatea unui serviciu asupra caruia nu are control.
Solicitare: Intrucat operatorul economic care desfasoara serviciile de mentenanata SIA AMP nu detine control asupra elementelor care impacteaza rezultatele asteptate de catre Beneficiar in cadrul acestui capitol, cerintele formulate nu pot avea un raspuns realist. Va rugam sa eliminati cerintele din acest capitol, sau sa reformulati, astfel incat Furnizorul de servicii sa poata garanta functionarea sistemului in baza elementelor din aria sa de responsabilitate si control.
Indicatori si rezultate asteptate sunt doar câteva cerințe stabilite conform celor mai bune rezultate reale obținute în perioada exploatării SIA AMP de către utilizatori. Cazurile particulare cauzate de surse terțe (mediu de rulare, servere, servicii internet, rularea concomitentă a altor produse/soluții soft, WS, servicii guvernamentale interconectate, etc) și efectul acestora asupra indicatorilor și asupra rezultatelor așteptate a SIA AMP, vor fi relevante doar în condițiile unor rezultate reale și argumente obiective obținute după analiză și diagnosticare, astfel încât pentru remedierea dificultăților să fie informate alte instituții responsabile. Or, conform CS “Ofertantul va accepta conlucrarea cu oricare din instituțiile propuse de Beneficiar dacă implicarea acestora este una necesară pentru implementarea soluțiilor”.
La fel, mecanismele de backup se vor menține doar pentru componentele sistemului informațional (aplicație, configurări, Baze de date, etc), nu și pentru mediile asupra cărora ofertantul nu va deține control. Copiile de rezervă fiind importante atât ca și măsură de siguranță, cât și ca soluții suplimentare de rollback în cazul unor lucrări de configurare pe mediul de producție sau instalări patch de către echipa Ofertantului.
În concluzii, prezentul CS nu impune careva cerințe pentru componentele asupra cărora ofertantul nu va putea deține control, dar totodată stabilește acceptarea de către Ofertant a conlucrării cu instituții de gestionare a acestor componente (inclusiv cu specialiștii acestor instituții).
In cadrul cerintei din caietul de sarcini de la pag. 32 se mentioneaza: „Ofertantul va oferi garanția asupra întregului sistem pentru o perioadă de cel puțin 12 luni de la data încetării contractului. Garanția prevede menținerea nivelului de funcționare stabilă a întregului sistem conform celor mai bune rezultate și recomandări incluse în actul de predare în exploatare a sistemului modificat”.
De asemenea, in anuntul de participare, in „Criteriile de calificare și de selecție” se solicita la paragraful nr. 4 urmatoarele: „Declarație de garanție”: „Autoritatea Contractantă solicită o garanție a aplicației acordată de către ofertanți pentru o perioada de 12 luni de la încetarea contractului. Confirmată prin aplicarea semnăturii electronice a persoanei responsabile a ofertantului. Pe perioada desfășurării contractului, codul sursă al aplicației va fi supus modificărilor efectuate de către specialiștii prestatorului. Orice modificare în codul sursă are ca efect o nouă versiune a aplicației care este supusă garanției contractuale a ofertantului în baza cerințelor minime și obligatorii ale Caietului de Sarcini.”
Solicitare de clarificare: Garantia sistemului se poate acorda numai in interiorul contractului de mentenanta, deoarece se refera la un sistem informatic realizat anterior contractului de mentenanta, care apartine deja Beneficiarului. Ofertantul nu poate garanta functionarea sistemului informatic in afara contractului de mentenanta incheiat cu acesta, deoarece in afara contractului de mentenanta, sistemul informatic poate fi afectat negativ de actiuni cum ar fi: Beneficiarul care utilizeaza gresit sistemul, alti operatori economici care acceseaza/modifica sistemul cu acordul Beneficiarului, discontinuitatea elementelor de protectie, etc. Ofertantul garanteaza functionarea sistemului informatic SIAAMP in perioada in care intre Autoritatea contractanta/Beneficiar si Ofertant exista un contract cu plata pentru prestarea serviciilor de mentenanta, iar Ofertantul are acces total si exclusiv la sistemul informatic SIAAMP. Avand in vedere aceste aspecte, va solicitam sa eliminati din documentatia de atribuire cerintele cu privire la garantia de 12 luni de la încetarea contractului.
Ofertantul va garanta funcționarea sistemului informațional pentru activitățile de mentenanță implementate în scopul funcționării conforme a sistemului conform CS, nu și pentru alte modificări aplicate ulterior de către alți operatori economici.
Totodată, ghidurile și manualele utilizatorilor vor fi modificate/actualizate cu instrucțiuni necesare în scopul utilizării corecte a sistemului de către utilizatori și administratori tehnici pentru a evita orice situație de utilizare neconformă a sistemului.
În cazul altor contracte privind achiziționarea serviciilor de mentenanță, menționăm că acestea sunt elaborate în conformitate cu legislația în vigoare, sunt făcute publice și cu siguranță vor conține alte condiții și termene specifice privind garanția altor lucrări. Dacă în urma verificărilor se constată implementarea unor modificări în cadrul altor contracte, Ofertantul nu va oferi garanție asupra acestor modificări în mod evident.
In cadrul cerintei din caietul de sarcini de la pag. 32 se mentioneaza: „Atât pe perioada mentenanței, cât și în perioada garanției, Ofertantul va oferi Beneficiarului toate informațiile tehnice/operaționale necesare, daca se constată că în lipsa acestora nu sunt posibile realizarea proiectelor de dezvoltare, reinginerie sau achiziționarea serviciilor de mentenanță ce se vor desfășura ulterior”.
Solicitare de clarificare: Avand in vedere faptul ca Ofertantul poate sa ofere Beneficiarului doar in perioada de derulare a contractului de mentenanta SIAAMP, toate informațiile tehnice/operaționale de care dispune la momentul respectiv cu privire la functionarea SIAAMP, va solicitam sa eliminati cerinta mentionata mai sus sau sa acceptati reformularea acesteia dupa cum urmeaza: „In perioada derularii contractului de prestari servicii de mentenanta a sistemului informatic SIAAMP, Ofertantul va oferi Beneficiarului toate informațiile tehnice/operaționale de care dispune cu privire la functionarea SIAAMP, care sunt solicitate de Beneficiar si apartin Beneficiarului, in calitatea sa de proprietar al sistemului informatic SIAAMP”.
In cadrul cerintei din caietul de sarcini de la pag. 32 se mentioneaza: „Ofertantul va oferi garanția asupra întregului sistem pentru o perioadă de cel puțin 12 luni de la data încetării contractului. Garanția prevede menținerea nivelului de funcționare stabilă a întregului sistem conform celor mai bune rezultate și recomandări incluse în actul de predare în exploatare a sistemului modificat”.
De asemenea, in anuntul de participare, in „Criteriile de calificare și de selecție” se solicita la paragraful nr. 4 urmatoarele: „Declarație de garanție”: „Autoritatea Contractantă solicită o garanție a aplicației acordată de către ofertanți pentru o perioada de 12 luni de la încetarea contractului. Confirmată prin aplicarea semnăturii electronice a persoanei responsabile a ofertantului. Pe perioada desfășurării contractului, codul sursă al aplicației va fi supus modificărilor efectuate de către specialiștii prestatorului. Orice modificare în codul sursă are ca efect o nouă versiune a aplicației care este supusă garanției contractuale a ofertantului în baza cerințelor minime și obligatorii ale Caietului de Sarcini.”
În acest sens, informațiile tehnice/operaționale necesare, ce fac referință exclusiv la perioada achiziționării serviciilor de mentenanță, vor putea fi oferite Beneficiarului și pe perioada de garanție, în cazul în care se constată lipsa unor descrieri necesare (ex: specificațiile tehnice, de configurare și setări, comentarii pe cod sursă, versiunea produselor soft utilziate, instrucțiuni incomplete pe ghiduri/manuale, etc). Prezenta cerință nu pune în sarcina Ofertantului oferirea altor informații suplimentare decât ale celor aferente lucrărilor de mentenanță deja desfășurate/îndeplinite pe parcursul perioadei serviciilor achiziționate.