Achiziție - Construcția a două rezervoare de apă potabilă supraterane cu volumul de 300 m³ fiecare în s.Floreni r-nul Anenii Noi

Achiziție Primaria Floreni

Informație generală

Primaria Floreni
1007601011065
Construcția a două rezervoare de apă potabilă supraterane cu volumul de 300 m³ fiecare în s.Floreni r-nul Anenii Noi
4,267,800.00 MDL
activ
ocds-b3wdp1-MD-1666159348634

Construcția a două rezervoare de apă potabilă supraterane cu volumul de 300 m³ fiecare în s.Floreni r-nul Anenii Noi


Licitație deschisă
cel mai bun raport calitate-preţ
Licitiație electronică: Da
limba: Romana

publicată
19/10/2022 09:07
clarificări
08/11/2022 12:00
depunere
11/11/2022 12:00
deschidere oferte
14/11/2022 14:00
analiză
desemnare câștigător
contract

Surse de finanțare

data validării: 19/10/2022 06:33
Trezoreria de Stat

suma planificată 4,267,800.00 MDL

Detalii achiziție

Valoare Pas minim CPV Titlu achiziției Cantitate Livrare Deschidere oferte Link Public
4,267,800.00 MDL 9,815.94 MDL 45200000-9 Construcția a două rezervoare de apă potabilă supraterane cu volumul de 300 m³ fiecare în s.Floreni r-nul Anenii Noi 1 Bucata 14.11.2022 - 29.12.2023
str. Chisinaului 14
2022-11-14 14:00:00

Documente

DenumireTip documentReferințaDescriereData publicăriiDescarcă
anunț de participare-modificat.signed.pdftenderNoticeAchiziție-28/10/2022 17:16Descarca
formular desfasurat.signed.pdfbiddingDocumentsAchiziție-28/10/2022 17:16Descarca
duae_ro_.docbiddingDocumentsAchiziție-19/10/2022 09:07Descarca
ds_lucrari .docxbiddingDocumentsAchiziție-19/10/2022 09:07Descarca
anunț de participare .semnat.pdftenderNoticeAchiziție-19/10/2022 09:07Descarca
caiet de sarcini .semnat.pdfbiddingDocumentsAchiziție-19/10/2022 09:07Descarca

Persoană de contact

Clarificări

Caietul de sarcini
pentru Achiziție
19.10.2022 12:34

Ati indicat ca furnizor la rezervoare acasta companie ,,Dematek", deci ati incalcat Legea, acasta companie dupa datele din spatiul public al Romaniei este un intermediar, cu ce scop il promovati?

... afișează tot conținutul

Răspuns:

19.10.2022 16:10

HG 638/2020 art.30 "În cazul în care nu există un mod suficient de exact de expunere a cerințelor față de achiziție, iar o astfel de referință este inevitabilă, caracteristicile trebuie să includă cuvintele „sau echivalentul”.
Astfel, autoritatea contractanta va accepta alte oferte, echivalente, respectind parametrii tehnici si ai calitatii.

... afișează tot conținutul

Caietul de sarcini
pentru Achiziție
19.10.2022 12:39

In conformitate cu prevederile ordinului MF privind documentatia standart, anexa 23, sunteti obligati sa publicati F1 desfasurata, autorul acestui proiect cunoaste acasta cerinta. Pe acest motiv au fost un sir de contestatii care nu lasa loc de interpretare asupra acestei cerinte. In scopul evitarii greselelor si interpretarilor la etapa elaborarii ofertelor si evaluarii lor ulterioare cerem publicarea F1 desfasurate.

... afișează tot conținutul

Răspuns:

19.10.2022 16:49

In scopul evitarii greselelor si interpretarilor la etapa elaborarii ofertelor, va rugam sa consultati caietul de sarcini care este elaborat conform prevederile ordinului MF privind documentatia standart, anexa 23 la care autorul de proiect a facut public Formularul F1

... afișează tot conținutul

anuntul de participare
pentru Achiziție
19.10.2022 12:55

Anuntul prevede in pct. 21: Cerințe suplimentare obligatorii Confirmarea vizitei obiectului/proiectului
de execuție (eliberat de către persoana
responsabilă din cadrul AC, indicate în
pct.4)- proces-verbal confirmat prin
aplicarea semnăturii electronice a ofertantului
Cind consultam pct 4 din anunt se vad publicate doua numere de telefon, cine este persoana, are nume? La acest aspect mai avem o intrebare: prin ce art. din Legea 131 sau HG 638 este prevazuta acasta vizita obligatorie? Vizita este o manera de a identifica potentialii concurenti? Publicati proiectul si decade vizita.

... afișează tot conținutul

Răspuns:

19.10.2022 16:10

Pentru detalii, va rugam sa apelati numerele indicate in punctul respectiv;
HG 638/2020 art.19. Autoritatea contractantă are dreptul de a stabili în documentația de atribuire condiții speciale de îndeplinire a contractului, prin care se urmărește obținerea unor efecte de ordin social sau în legătură cu protecția mediului și promovarea dezvoltării durabile.

... afișează tot conținutul

anuntul de participare
pentru Achiziție
19.10.2022 12:57

Anuntul prevede in pct. 29: Informații generale despre ofertant Informații generale despre ofertant care
include cifra medie anuală de afaceri în
ultimii 3 ani: ani 2019, 2020, 2021 egală
sau mai mare decît 800 000,00 lei MD
fără TVA, pecind in pct 31 cereti disponibilul de 500000 lei, unde ati gresit?

... afișează tot conținutul

Răspuns:

19.10.2022 16:10

Sunt doua notiuni diferite si nu este nici o greseala:
pct.29 - Cifra de afaceri cuprinde suma totală a veniturilor din operațiunile comerciale efectuate de firmă, respectiv vânzarea de mărfuri și produse într-o perioadă de timp determinată;
pct.31 - Disponibilitatea de bani lichizi, (Balanta de verificare pe contul 242), sau certificate de linie de credit din ultimele 3 zile după deschiderea procedurii de achiziție

... afișează tot conținutul

anuntul
pentru Achiziție
19.10.2022 13:02

Pct 18 prevede :Anexa nr.29
Memoriu tehnic
Propunerea tehnică va fi structurată
conform Caietului de sarcini şi va fi
însoţită obligatoriu de un Memoriu
tehnic în care se va descrie,
în ordinea operaţiunilor executate,
tehnologia şi metodele folosite(propuse)
pentru realizarea lucrării, care trebuie să
fie cel puţin la nivelul specificat de
producătorii materialelor.
Confirmată prin aplicarea semnăturii
electronice a persoanei responsabile a
ofertantului. Cerem sa explicati in conformitate cu care cerinte Legale este acasta cerinta, ce urmeaza sa contina, ce date? Aici precizam ca ofertantul este obligat sa se conduca de caietul de sarcini iar cistigatorul va executa lucrarile in conformitate cu proiectul in componenta caruia este prevazut ca se regaseste ,,proiectul organizarii lucrarilor"

... afișează tot conținutul

Răspuns:

19.10.2022 16:49

De studiat HG 638/2020 art.27 : Conținutul caietului de sarcini pentru execuția lucrărilor cuprinde:
1) descrierea elementelor tehnice și calitative menționate în planșe și prezentarea informațiilor, precizărilor și prescripțiilor complementare planșelor;
2) detalierea notelor ce includ caracteristicele și calitățile materialelor utilizate, testele și probele acestora, descrierea lucrărilor care se execută, calitatea, modul de realizare, testele și probele acestor lucrări, ordinea de execuție și de montaj, precum și aspectul final;
3) referirea la documentele care reglementează nivelul de performanță a lucrărilor, precum și cerințele, condițiile tehnice și tehnologice, condițiile de calitate pentru produsele care urmează a fi încorporate în lucrare, testele, inclusiv cele tehnologice.

... afișează tot conținutul

Anuntu.
pentru Achiziție
19.10.2022 21:29

De studiat HG 638/2020 art.27 : Conținutul caietului de sarcini pentru execuția lucrărilor cuprinde: 1) descrierea elementelor tehnice și calitative menționate în planșe și prezentarea informațiilor, precizărilor și prescripțiilor complementare planșelor; 2) detalierea notelor ce includ caracteristicele și calitățile materialelor utilizate, testele și probele acestora, descrierea lucrărilor care se execută, calitatea, modul de realizare, testele și probele acestor lucrări, ordinea de execuție și de montaj, precum și aspectul final; 3) referirea la documentele care reglementează nivelul de performanță a lucrărilor, precum și cerințele, condițiile tehnice și tehnologice, condițiile de calitate pentru produsele care urmează a fi încorporate în lucrare, testele, inclusiv cele tehnologice. AVETI DREPTATE, DAR ACASTA SE REFERA LA DREPTURILE AC, AVETI DREPTUL Și obligația sa cereți cele expuse supra asa cum e indicat în hotărârea 638 dar nu puteți pune o cerință generala fără caracteristici concrete, Legea 131
Art.37, dar utilizând acest drept și obligațiune urmează sa va ghidați și de articlul 7 privind proportionalitatea cerintelor și art. 22 principiul relevantei scopurilor ce le urmariti. Deci concretizati pct 29 sau exluditil. Reținem aveți o licitație de lucrări nu de soluții tehnice

... afișează tot conținutul

Răspuns:

20.10.2022 10:23

Sunt niste caracteristici foarte concrete asupra pct.29: 1) descrierea elementelor tehnice și calitative menționate în planșe și prezentarea informațiilor, precizărilor și prescripțiilor complementare planșelor; 2) detalierea notelor ce includ caracteristicele și calitățile materialelor utilizate, testele și probele acestora, descrierea lucrărilor care se execută, calitatea, modul de realizare, testele și probele acestor lucrări, ordinea de execuție și de montaj, precum și aspectul final; 3) referirea la documentele care reglementează nivelul de performanță a lucrărilor, precum și cerințele, condițiile tehnice și tehnologice, condițiile de calitate pentru produsele care urmează a fi încorporate în lucrare, testele, inclusiv cele tehnologice

... afișează tot conținutul

Caietul de sarcini
pentru Achiziție
19.10.2022 21:36

Pentru a nu intra in discutii inutile va recomandam sa studiati decizia Nr. 03D-585-22 Data: 19.09.2022 emisa de ANSC pe acest tip de solicitare. Deci cerem publicarea F 1 desfasurate asa cum prevede documentația standart. În anexa 23 , acolo este o nota explicativa care urmeza s-o executati. Părerea proiectantului aci nu e relevanta

... afișează tot conținutul

Răspuns:

20.10.2022 10:23

Va multumim pentru atentia sporita asupra prezentei proceduri. Specificam: CPL.01.01-2012 „Instrucțiuni privind întocmirea devizelor pentru lucrările de construcții-montaj prin metoda de resurse”, aprobat prin Ordinul Ministrului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor nr. 6 din 23.01.2013: pct.4.2.2 În Republica Moldova se utilizează două tipuri de norme de deviz: a) norme de deviz orientative, care figurează ca Norme de deviz pentru lucrări de construcţii, montaj, reparaţii, restaurare şi de punere în funcţiune a mecanismelor, puse în aplicare, începînd de la 1 ianuarie 2002 prin ordinele Organului Naţional de dirijare în Construcţii. Normele de deviz orientative se utilizează pentru întocmirea devizului investitorului, de asemenea pot fi utilizate de către întreprinderile de construcţii-montaj; b) baza normativă proprie a utilizatorului, din care fac parte normativele de deviz individuale, care ţin cont de condiţiile reale de activitate a întreprinderii executant de lucrări. De regulă, această bază normativă se bazează pe normele de deviz orientative. Baza normativă proprie a utilizatorului se utilizează pentru întocmirea devizelor antreprenorului (determinarea valorii ofertelor), în conformitate cu pct. 4.2.3 al prezentei Instrucţiuni. pct. 4.1.6 Lista cu cantităţile de lucrări pe categorii se întocmeşte conform Formularului Nr.1 (se anexează ca exemplu). Formularul nr. 1 atașat la procedura de achiziție corespunde modelului din actul normativ citat. Respectiv resursele le calculați în conformitate cu Norme de deviz pentru lucrări de construcţii, montaj, reparaţii, restaurare şi de punere în funcţiune a mecanismelor, puse în aplicare, începînd de la 1 ianuarie 2002 prin ordinele Organului Naţional de dirijare în Construcţii.

... afișează tot conținutul

anunt
pentru Achiziție
20.10.2022 09:42

Anuntul prevede in pct. 21: Cerințe suplimentare obligatorii Confirmarea vizitei obiectului/proiectului de execuție (eliberat de către persoana responsabilă din cadrul AC, indicate în pct.4)- proces-verbal confirmat prin aplicarea semnăturii electronice a ofertantului Cind consultam pct 4 din anunt se vad publicate doua numere de telefon, cine este persoana, are nume? La acest aspect mai avem o intrebare: prin ce art. din Legea 131 sau HG 638 este prevazuta acasta vizita obligatorie? Vizita este o manera de a identifica potentialii concurenti? Publicati proiectul si decade vizita.

Răspuns (19 oct 2022, 15:31):
Pentru detalii, va rugam sa apelati numerele indicate in punctul respectiv; HG 638/2020 art.19. Autoritatea contractantă are dreptul de a stabili în documentația de atribuire condiții speciale de îndeplinire a contractului, prin care se urmărește obținerea unor efecte de ordin social sau în legătură cu protecția mediului și promovarea dezvoltării durabile. DACA atrageti atentie in punctul dat se indica ca aveti dreptul sa includeti ,,conditii speciale de indeplinire a contractului" , aici nu se vprbeste despre indeplinire ci de pregatirea ofertelor. Iar Legea 131 care este un act superior HG 638 in art. 7 va obliga:Articolul 7. Principiile de reglementare a relaţiilor

privind achiziţiile publice

Reglementarea relaţiilor privind achiziţiile publice se efectuează în baza următoarelor principii:

a) utilizarea eficientă a banilor publici şi minimizarea riscurilor autorităţilor contractante;

b) transparenţa achiziţiilor publice;

c) asigurarea concurenţei şi combaterea practicilor anticoncurențiale în domeniul achiziţiilor publice;

d) protecţia mediului şi promovarea unei dezvoltări durabile prin intermediul achiziţiilor publice;

e) menţinerea ordinii publice, bunelor moravuri şi siguranţei publice, ocrotirea sănătăţii, protejarea vieţii oamenilor, florei şi faunei;

f) liberalizarea şi extinderea comerţului internaţional;

g) libera circulaţie a mărfurilor, libertatea de stabilire şi de prestare a serviciilor;

h) tratament egal, imparţialitate, nediscriminare în privinţa tuturor ofertanţilor şi operatorilor economici;

i) proporţionalitate;

j) recunoaştere reciprocă;

k) asumarea răspunderii în cadrul procedurilor de achiziţie publică.
De unde urmeza sa aplicati cerinte cit mai putin restrictive iar cele aplicate sa fie proportionale cu scopurile ce le urmariti

... afișează tot conținutul

Răspuns:

20.10.2022 10:23

Tocmai intr-u respectarea legislatiei privind achizitiile publice si aplicarea cerintelor proportionale cu scopul urmarit: Articolul 7. Principiile de reglementare a relaţiilor privind achiziţiile publice Reglementarea relaţiilor privind achiziţiile publice se efectuează în baza următoarelor principii: a) utilizarea eficientă a banilor publici şi minimizarea riscurilor autorităţilor contractante; b) transparenţa achiziţiilor publice; c) asigurarea concurenţei şi combaterea practicilor anticoncurențiale în domeniul achiziţiilor publice; d) protecţia mediului şi promovarea unei dezvoltări durabile prin intermediul achiziţiilor publice; e) menţinerea ordinii publice, bunelor moravuri şi siguranţei publice, ocrotirea sănătăţii, protejarea vieţii oamenilor, florei şi faunei; f) liberalizarea şi extinderea comerţului internaţional; g) libera circulaţie a mărfurilor, libertatea de stabilire şi de prestare a serviciilor; h) tratament egal, imparţialitate, nediscriminare în privinţa tuturor ofertanţilor şi operatorilor economici; i) proporţionalitate; j) recunoaştere reciprocă; k) asumarea răspunderii în cadrul procedurilor de achiziţie publică

... afișează tot conținutul

caietul de sarcini
pentru Achiziție
20.10.2022 09:49

Noi avem intentia sa participam la acasta licitatie si cerem publicarea F1 desfasurate care include toate consumurile de materiale si utilaje. Pentru a nu tergiversa cu buna desfasurare a procedurei in urma cintestatiilor va propunem sa luati cunostinta cu decizia ANSC de mau jos:
Nr. 03D-585-22 Data: 19.09.2022
Aprecierea Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor:
Potrivit art. 82 alin. (1) din Legea nr. 131/2015 orice persoană care are sau a avut
un interes în obținerea unui contract de achiziție publică și care consideră că în cadrul
procedurilor de achiziție publică un act al autorității contractante a vătămat un drept al
său recunoscut de lege, în urma cărui fapt a suportat sau poate suporta prejudicii, este în
drept să conteste actul respectiv în modul stabilit de lege.
Analizând pretențiile formulate de către operatorul economic contestator
, Agenția atestă că acestea vizează în principal dezacordul
5
autorității contractante de a publica Formularul de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de
lucrări, cu descifrarea consumului de resurse aferent fiecărei norme de deviz, invocând
că inacțiunile autorității contractante ar contravine principiilor de reglementare a
relaţiilor privind achiziţiile publice statuate la art. 7 al Legii nr. 131/2015.
Procedând la examinarea în fond a contestației, Agenția reține că Primăria or.
Dondușeni a publicat în Buletinul achizițiilor publice pe portalul guvernamental de acces
online: www.mtender.gov.md, la data de 15.08.2022, un anunț de participare la
procedura de achiziție publică nr. MD-1660568371576, privind achiziția „Extinderea,
reconstrucția și modernizarea sistemului de alimentare cu apă a or.Donduseni. Obiect
201713. Etapa IV”.
În context, la soluționarea contestației, Agenția va avea în vedere prevederile art.
37 alin. (1) din Legea nr. 131/2015, conform cărora specificațiile tehnice ale bunurilor,
lucrărilor şi serviciilor solicitate de autoritatea contractantă vor reprezenta o descriere
exactă şi completă a obiectului achiziției, astfel încât fiecare cerință și criteriu, stabilite
de autoritatea contractantă, să fie îndeplinite, cât și dispozițiile pct. 27 sub-pct. 1), pct.
28 sub-pct. 1) și sub-pct. 5), pct. 29 sub-pct. 1) și sub-pct. 3) din Regulamentul cu privire
la activitatea grupului de lucru pentru achiziții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 10
din 20.01.2021, conform cărora grupul de lucru examinează şi concretizează necesitățile
autorității contractante de bunuri, lucrări şi servicii, coordonându-le în limitele
mijloacelor financiare repartizate în acest sens, precum și elaborează documentația de
atribuire şi alte documente aplicabile în cadrul procedurilor de achiziție publică în
conformitate cu documentațiile standard aprobate.
Mai mult decât atât, art. 40 alin. (1) din Legea nr.131/2015, prevede expres
obligația autorității contractante de a stabili în documentația de atribuire orice cerință,
criteriu, regulă și alte informații necesare pentru a asigura ofertantului/candidatului o
informare completă, corectă și explicită cu privire la modul de aplicare a procedurii de
atribuire.
Totodată, relevant speței, Agenţia învederează următoarele dispozițiile pct. 24 din
Regulamentul privind achiziţiile publice de lucrări, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 638/2020, potrivit cărora autoritatea contractantă are obligația să elaboreze caietul de
sarcini, după caz, documentul descriptiv pentru a asigura operatorilor economici o
informare completă, corectă și explicită privind obiectul achiziției.
Subsecvent, potrivit pct. 54 sub-pct. 1) lit. b) din Documentația standard pentru
realizarea achizițiilor publice de lucrări, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.
69 din 07.05.2021, la caz, documentația de atribuire, oferta elaborată de ofertant trebuie
să cuprindă propunerea tehnică - ofertantul elaborează propunerea tehnică, astfel încât
aceasta să respecte în totalitate cerințele de calificare, precum și cerințele prevăzute în
caietul de sarcini, cât și lista cu cantitățile de lucrări. În acest scop propunerea tehnică
conține documentația de deviz (formularele 3, 5 și 7 corespunzător CPL.01.01-2012 sau
alte metode elaborate și aprobate prin acte normative de către Ministerul Economiei și
Infrastructurii), conform Formularului de deviz nr. 1, din anexa nr. 23, lista cu cantitățile
6
de lucrări, în speță, caietul de sarcini al autorității contractante.
La caz, examinând caietul de sarcini prin prisma pretențiilor contestatorului,
Agenția atestă că autoritatea contractantă a publicat Formularul de deviz nr.1 – Lista cu
cantitățile de lucrări a obiectului de achiziție „Extinderea, reconstrucția si modernizarea
sistemului de alimentare cu apa a or.Donduseni. Obiect №201713, fără a descifra/detalia
consumul de resurse aferent fiecărei norme de deviz, astfel cum impune Documentația
standard pentru realizarea achizițiilor publice de lucrări, aprobată prin Ordinul
Ministrului Finanțelor nr. 69 din 07.05.2021, care prevede în nota de la Anexa nr. 23
caiet de sarcini formularul de deviz nr.1 – lista cu cantitățile de lucrări „Autoritatea
contractantă trebuie să atașeze la caietul de sarcini, Formularul de deviz nr. 1 – Lista cu
cantitățile de lucrări, descifrat (publicarea descifrată a consumului de resurse aferent
fiecărei norme de deviz)”.
La caz, prin prisma prevederilor enunțate mai sus și în vederea respectării
principiului transparenței consfințit la art. 7 din Legea nr. 131/15, autoritatea
contractantă urmează să publice rețetele clare a consumurilor de resurse utilizate, în
conformitate cu proiectul tehnic de execuție și a necesităților reale ale instituției,
aplicarea căruia asigură vizibilitatea regulilor, posibilitatea anticipării succesiunii
activităților pe parcursul derulării unei proceduri, claritatea documentelor elaborate pe
parcursul derulării procesului de achiziție publică și nu în ultimul rând înțelegerea de
către potențialii ofertanți a necesităților obiective ale autorității contractante și a modului
în care aceste necesități se reflectă în cadrul documentației de atribuire și care urmează
a fi transpuse în mod obligatoriu în conținutul ofertelor.
Principiul transparenței presupune aducerea la cunoștința publicului larg a tuturor
informațiilor referitoare la aplicarea procedurii de atribuire, totodată, acesta impune
informarea și/sau crearea condițiilor pentru o informare corectă și adecvată a tuturor
celor interesați, cu privire la orice informații privind inițierea și desfășurarea unei
proceduri de achiziție publică, în scopul garantării eliminării riscului de favoritism și de
comportament arbitrar din partea autorității contractante. Astfel, toate informațiile cu
privire la procedura de achiziție trebuie să fie formulate clar, precis și univoc, oferind
operatorilor economici o poziție de egalitate atât în momentul în care aceștia își pregătesc
ofertele, cât și în momentul în care ofertele sunt evaluate de către autoritatea
contractantă, precum și la finalizarea acesteia.
În acest context, nu pot fi reținute argumentele autorității contractante precum că
”Formular de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări, este publicată conform
devizului general solicitat de la autorul de proiect. Fiecare agent economic fiind în drept
de a examina obiectul cu ieșire la fața locului..[ ......] Proiectul tehnic a trecut expertiza,
va orientați strict conform simbolului normei, cod resurse”, or esența prevederii din
documentația standard constă în publicarea consumului de resurse aferent fiecărei norme
de deviz, scopul căreia nu este doar să asigure operatorilor economici o poziție de
egalitate la elaborarea ofertelor în sensul excluderii interpretărilor multiple, ci și de a
asigura continuitatea procedurii de achiziție publică cu finalizarea acesteia în termen
7
rezonabil.
De asemenea, Agenția nu va reține nici motivul invocat de reprezentanții
autorității contractante precum că pe platformă se publică doar Formularul nr.1, or în
considerarea normelor învederate supra aceasta este obligată să depună toată diligența și
să asigure un nivel corespunzător al transparenței, în contextul în care, pe de o parte,
autoritatea contractantă nu este limitată în a publica actele ce prezintă relevanță pentru
procedura de achiziție, iar pe de altă parte este obligată să publice toate informațiile
relevante cu privire la obiectul procedurii, în special, Formularul de deviz nr. 1 – Lista
cu cantitățile de lucrări, descifrat, după cum prescrie expres Documentația standard
pentru realizarea achizițiilor publice de lucrări, aprobată prin Ordinul Ministrului
Finanțelor nr. 69 din 07.05.2021.
Concluzionând, Agenția va admite pretențiile contestatorului „Polimer Gaz
Construcții” SRL, în contextul în care, apariția litigiului în cauză a fost generat de către
autoritatea contractantă prin omisiunea acesteia de a publica descifrat Formularul de
deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări și anume descifrarea consumului de resurse
aferent fiecărei norme de deviz, ceea ce reprezintă o transparență insuficientă a acesteia
în procesul de inițiere și desfășurare a procedurii de achiziție publică din litigiu.
Totodată, la emiterea deciziei finale pe marginea contestației în cauză, Agenția va
lua în considerare că termenul-limită de depunere al ofertelor efectiv a expirat la data de
01.09.2022, deși, prin Decizia nr. 03DS-38-22 din 22.08.2022, în temeiul prevederilor
art. 85 alin. (14) din Legea nr. 131/2015, Agenția a suspendat procedura de achiziție
publică nr. MD-1660568371576, în partea ce ține de termenul-limită de depunere și
deschidere al ofertelor, până la soluționarea fondului cauzei.
Astfel, în condițiile în care, autoritatea contractantă nu a întreprins efectiv nici o
măsură în acest sens, având în vedere că nu a prelungit măcar termenul limită de
depunere a ofertelor, deși, Agenția, prin scrisoarea nr. 05/1980/22 din 22.08.2022, a
solicitat să examineze și oportunitatea prelungirii termenului menționat, respectiv nu sa asigurat privind continuitatea procedurii de achiziție publică din litigiu, iar luând în
considerare că ofertele depuse au fost deschise la data 01.09.2022, se constată
imposibilitatea dispunerii măsurilor de remediere pe marginea documentației de
atribuire la procedura de achiziție publică în cauză și, în consecință, devin incidente
prevederile art. 71 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 131/2015, în măsura în care există abateri
grave de la prevederile legale care afectează rezultatul procedurii de atribuire. Prin
abateri grave de la prevederile legale se înțelege faptul că pe parcursul analizei, evaluării
și/sau finalizării procedurii de atribuire au fost constatate omisiuni, în speță, omisiunea
autorității contractante de a publica descifrat Formularul de deviz nr. 1 – Lista cu
cantitățile de lucrări și anume descifrarea consumului de resurse aferent fiecărei norme
de deviz și nerespectarea Deciziei de suspendare a procedurii de atribuire și
imposibilitatea depunerii unei oferte ferme de către contestator ca urmare soluționării
litigiului, la momentul de față fiind imposibilă dispunerea sau adoptarea măsurilor de
remediere sau corective pe marginea documentației de atribuire fără ca acestea să
8
conducă la încălcarea principiilor prevăzute la art. 7 din aceiași lege.
Reieșind din cele expuse și dat fiind faptul că măsuri de remediere nu mai pot fi
dispuse, în conformitate cu prevederile art. 71 alin. (1) lit. g), art. 80 alin. (1), art. 82
alin. (1), art. 84 alin. (1), art. 86 alin. (2) lit. a), alin. (3) și alin. (5) din Legea nr.
131/2015, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor,
d e c i d e:
1. Se admite contestația nr. 02/640/22 din 19.08.2022,
pe marginea documentației de atribuire la procedura de achiziție
publică nr. MD-1660568371576 privind achiziția „Extinderea, reconstrucția și
modernizarea sistemului de alimentare cu apă a or. Dondușeni. Obiect 201713. Etapa
IV”, inițiată de către Primăria or. Dondușeni;
2. Se anulează procedura de achiziție publică nr. MD-1660568371576, privind
achiziția de „ Extinderea, reconstrucția și modernizarea sistemului de alimentare cu apă
a or. Dondușeni. Obiect 201713. Etapa IV ”, inițiată de către Primăria or. Dondușeni.

... afișează tot conținutul

Răspuns:

20.10.2022 10:23

Va multumim pentru atentia sporita asupra prezentei proceduri. Specificam: CPL.01.01-2012 „Instrucțiuni privind întocmirea devizelor pentru lucrările de construcții-montaj prin metoda de resurse”, aprobat prin Ordinul Ministrului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor nr. 6 din 23.01.2013: pct.4.2.2 În Republica Moldova se utilizează două tipuri de norme de deviz: a) norme de deviz orientative, care figurează ca Norme de deviz pentru lucrări de construcţii, montaj, reparaţii, restaurare şi de punere în funcţiune a mecanismelor, puse în aplicare, începînd de la 1 ianuarie 2002 prin ordinele Organului Naţional de dirijare în Construcţii. Normele de deviz orientative se utilizează pentru întocmirea devizului investitorului, de asemenea pot fi utilizate de către întreprinderile de construcţii-montaj; b) baza normativă proprie a utilizatorului, din care fac parte normativele de deviz individuale, care ţin cont de condiţiile reale de activitate a întreprinderii executant de lucrări. De regulă, această bază normativă se bazează pe normele de deviz orientative. Baza normativă proprie a utilizatorului se utilizează pentru întocmirea devizelor antreprenorului (determinarea valorii ofertelor), în conformitate cu pct. 4.2.3 al prezentei Instrucţiuni. pct. 4.1.6 Lista cu cantităţile de lucrări pe categorii se întocmeşte conform Formularului Nr.1 (se anexează ca exemplu). Formularul nr. 1 atașat la procedura de achiziție corespunde modelului din actul normativ citat. Respectiv resursele le calculați în conformitate cu Norme de deviz pentru lucrări de construcţii, montaj, reparaţii, restaurare şi de punere în funcţiune a mecanismelor, puse în aplicare, începînd de la 1 ianuarie 2002 prin ordinele Organului Naţional de dirijare în Construcţii.

... afișează tot conținutul

caietul de sarcini
pentru Achiziție
20.10.2022 11:00

Cerem publicarea F1 desfasurata nu taraganati ori pe acest subiect sa emis deja multe decizii nu numai acea de mai sus. Cel ce va consulta sa studieze materialul in cauza. Ordinul 69 privind documentatia standart este un act subordonat Legei 131 care este o lege speciala ce reglamenteaza actiunile tuturor actorilor implicati in proces. Grupul de lucru se conduce de Legea 131 care are efecte directe iar speculatiile pe CPL.01.01-2012 au mai fost si au esuat, vedeti decizia Nr. 03D-482-22 Data: 09.08.2022
Aprecierea Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor:
Potrivit art. 82 alin. (1) din Legea nr. 131/2015 orice persoană care are sau a avut
un interes în obținerea unui contract de achiziție publică și care consideră că în cadrul
procedurilor de achiziție publică un act al autorității contractante a vătămat un drept al
său recunoscut de lege, în urma cărui fapt a suportat sau poate suporta prejudicii, este în
drept să conteste actul respectiv în modul stabilit de lege.
Analizând pretențiile formulate de către contestator, Agenția constată că acestea
vizează în principal dezacordul autorității contractante de a publica Formularul de deviz
nr. 1 – ”Lista cu cantitățile de lucrări” cu descifrarea consumului de resurse aferent
fiecărei norme de deviz, invocând că aceste acțiuni ale autorității contractante ar
contravine principiilor de reglementare a relaţiilor privind achiziţiile publice statuate la
art. 7 al Legii nr. 131/2015.
Procedând la examinarea în fond a contestației, se atestă că Agenția de Dezvoltare
Regională Centru a publicat în Buletinul achizițiilor publice pe portalul guvernamental
de acces online: www.mtender.gov.md, la data de 08.07.2022, un anunț de participare la
procedura de achiziție publică nr. MD-1657181465676, privind achiziția „Teren de
agrement multifuncțional din sectorul "Bozu", or. Ialoveni (REPETAT)”.
Astfel, la soluționarea contestației, Agenția va avea în vedere prevederile art. 37
alin. (1) din Legea nr. 131/2015, conform cărora specificațiile tehnice ale bunurilor,
lucrărilor şi serviciilor solicitate de autoritatea contractantă vor reprezenta o descriere
exactă şi completă a obiectului achiziției, astfel încât fiecare cerință și criteriu, stabilite
de autoritatea contractantă, să fie îndeplinite, cât și dispozițiile pct. 27 sub-pct. 1), pct.
28 sub-pct. 1) și sub-pct. 5), pct. 29 sub-pct. 1) și sub-pct. 3) din Regulamentul cu privire
la activitatea grupului de lucru pentru achiziții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 10
din 20.01.2021, conform cărora grupul de lucru examinează şi concretizează necesitățile
autorității contractante de bunuri, lucrări şi servicii, coordonându-le în limitele
mijloacelor financiare repartizate în acest sens, precum și elaborează documentația de
atribuire şi alte documente aplicabile în cadrul procedurilor de achiziție publică în
conformitate cu documentațiile standard aprobate.
6
Mai mult decât atât, art. 40 alin. (1) din Legea nr.131/2015, prevede expres
obligația autorității contractante de a stabili în documentația de atribuire orice cerință,
criteriu, regulă și alte informații necesare pentru a asigura ofertantului/candidatului o
informare completă, corectă și explicită cu privire la modul de aplicare a procedurii de
atribuire.
Totodată, relevant speței, Agenţia învederează următoarele dispoziții din
Regulamentul privind achiziţiile publice de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvenrului
nr. 638/2020:
 pct. 24 - autoritatea contractantă are obligația să elaboreze caietul de sarcini,
după caz, documentul descriptiv pentru a asigura operatorilor economici o informare
completă, corectă și explicită privind obiectul achiziției.
 pct. 25 - caietul de sarcini este parte integrantă din documentația de atribuire și
constituie ansamblul cerințelor în baza cărora se elaborează propunerea tehnică de către
fiecare ofertant.
 pct. 26 - Conținutul caietului de sarcini pentru proiectarea lucrărilor indică
sarcina de proiectare, standardele, normativele și alte prescripții tehnice exacte și
complete ale obiectului achiziției.
 Pct. 27 - Conținutul caietului de sarcini pentru execuția lucrărilor cuprinde:
1) descrierea elementelor tehnice și calitative menționate în planșe și prezentarea
informațiilor, precizărilor și prescripțiilor complementare planșelor;
2) detalierea notelor ce includ caracteristicele și calitățile materialelor utilizate,
testele și probele acestora, descrierea lucrărilor care se execută, calitatea, modul de
realizare, testele și probele acestor lucrări, ordinea de execuție și de montaj, precum și
aspectul final;
3) referirea la documentele care reglementează nivelul de performanță a lucrărilor,
precum și cerințele, condițiile tehnice și tehnologice, condițiile de calitate pentru
produsele care urmează a fi încorporate în lucrare, testele, inclusiv cele tehnologice.
Subsecvent, potrivit pct. 54 sub-pct. 1) lit. b) din Documentația standard pentru
realizarea achizițiilor publice de lucrări, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.
69 din 07.05.2021, la caz, documentația de atribuire, oferta elaborată de ofertant trebuie
să cuprindă propunerea tehnică - ofertantul elaborează propunerea tehnică, astfel încât
aceasta să respecte în totalitate cerințele de calificare, precum și cerințele prevăzute în
caietul de sarcini, cât și lista cu cantitățile de lucrări. În acest scop propunerea tehnică
conține documentația de deviz (formularele 3, 5 și 7 corespunzător CPL.01.01-2012 sau
alte metode elaborate și aprobate prin acte normative de către Ministerul Economiei și
Infrastructurii), conform Formularului de deviz nr. 1, din anexa nr. 23, lista cu cantitățile
de lucrări, în speță, caietul de sarcini al autorității contractante.
La caz, examinând caietul de sarcini prin prisma pretențiilor contestatorului,
Agenția atestă că autoritatea contractantă a publicat Formularul de deviz nr.1 – Lista cu
cantitățile de lucrări a obiectului de achiziție „Teren de agrement multifuncțional din
sectorul "Bozu", or. Ialoveni”, fără a descifra/detalia consumul de resurse aferent fiecărei
7
norme de deviz, astfel cum impune Documentația standard pentru realizarea achizițiilor
publice de lucrări, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 69 din 07.05.2021,
care prevede în notă de la Anexa nr. 23 CAIET DE SARCINI FORMULARUL DE
DEVIZ NR.1 – LISTA CU CANTITĂȚILE DE LUCRĂRI „Autoritatea contractantă
trebuie să atașeze la caietul de sarcini, Formularul de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile
de lucrări, descifrat (publicarea descifrată a consumului de resurse aferent fiecărei
norme de deviz)”.
La caz, prin prisma prevederilor enunțate mai sus și în vederea respectării
principiului transparenței consfințit la art. 7 din Legea nr. 131/15, autoritatea
contractantă urmează să publice recetele clare a consumurilor de resurse utilizate, în
conformitate cu proiectul tehnic de execuție și a necesităților reale ale instituției,
aplicarea căruia asigură vizibilitatea regulilor, posibilitatea anticipării succesiunii
activităților pe parcursul derulării unei proceduri, claritatea documentelor elaborate pe
parcursul derulării procesului de achiziție publică și nu în ultimul rând înțelegerea de
către potențialii ofertanți a necesităților obiective ale autorității contractante și a modului
în care aceste necesități se reflectă în cadrul documentației de atribuire.
Principiul transparenței presupune aducerea la cunoștința publicului larg a tuturor
informațiilor referitoare la aplicarea procedurii de atribuire, totodată, acesta impune
informarea și/sau crearea condițiilor pentru o informare corectă și adecvată a tuturor
celor interesați, cu privire la orice informații privind inițierea și desfășurarea unei
proceduri de achiziție publică, în scopul garantării eliminării riscului de favoritism și de
comportament arbitrar din partea autorității contractante. Astfel, toate informațiile cu
privire la procedura de achiziție trebuie să fie formulate clar, precis și univoc, oferind
operatorilor economici o poziție de egalitate atât în momentul în care aceștia își pregătesc
ofertele, cât și în momentul în care ofertele sunt evaluate de către autoritatea
contractantă, precum și la finalizarea acesteia.
În acest context, nu pot fi reținute argumentele autorității contractante precum că
nu există un Formular de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări, descifrat, or esența
prevederii din documentația standard constă în publicarea consumului de resurse aferent
fiecărei norme de deviz, scopul căreia nu este doar să asigure operatorilor economici o
poziție de egalitate la elaborarea ofertelor în sensul excluderii interpretărilor multiple, ci
și de a asigura continuitatea procedurii de achiziție publică sau finalizarea acesteia în
termen rezonabil.
De asemenea, Agenția nu va reținenici motivul invocat de reprezentanții autorității
contractante în cadrul ședinței deschise pentru examinarea contestației în cauză precum
că nu ar dispune de Formularul nr. 5 care nu ar conține prețurile estimate de elaboratorul
devizului estimativ per fiecare resursă , or în considerarea normelor învederate supra
aceasta este obligată să depună toată diligența și să asigure publicarea consumului de
resurse aferent fiecărei norme de deviz.
Concluzionând, Agenția va admite pretențiile contestatorului, în contextul în care, apariția litigiului în cauză a fost generat de către
8
autoritatea contractantă prin refuzul acesteia de a publica descifrat Formularul de deviz
nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări și anume descifrarea consumului de resurse aferent
fiecărei norme de deviz, ceea ce reprezintă o transparență insuficientă a acesteia în
procesul de inițiere și desfășurare a procedurii de achiziție publică din litigiu.
Reieșind din cele expuse, în conformitate cu prevederile art. 80 alin. (1), art. 82
alin. (1), art. 86 alin. (2) lit. a), alin. (3), alin. (4) și alin. (9) din Legea nr. 131/2015,
Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor,
d e c i d e:
1. Se admite contestația nr. 02/516/22 din 12.07.2022, depusă pe marginea documentației de atribuire a procedurii de
achiziție publică nr. MD-1657181465676 privind achiziția „Teren de agrement
multifuncțional din sectorul "Bozu", or. Ialoveni (REPETAT)”, inițiată de către Agenția
de Dezvoltare Regională Centru;
2. Se obligă Agenția de Dezvoltare Regională Centru, ca măsură de remediere, în
termen de până la 10 zile de la primirea prezentei decizii, să modifice documentația de
atribuire a procedurii de achiziție publică nr. MD-1657181465676, nr. MD1657181465676, cu luarea în considerare a constatărilor din partea motivată a prezentei
decizii;
3. Se obligă Agenția de Dezvoltare Regională Centru, în termen de 3 zile din data
adoptării măsurilor de remediere dispuse prin prezenta decizie, să raporteze Agenției
Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor cu privire la realizarea remediilor impuse,
cu anexarea documentelor confirmative în acest sens.
Decizia este obligatorie pentru părți. Decizia poate fi

... afișează tot conținutul

Răspuns:

20.10.2022 12:35

Nu este clara intrebarea DVS. A se vedea: Răspuns (20 oct 2022, 10:14):

... afișează tot conținutul

caiet de sarcini
pentru Achiziție
20.10.2022 11:18

O solutie privind F1 desfasurata poate fi acceptata F5 FARA PRETURI

... afișează tot conținutul

Răspuns:

20.10.2022 12:35

Legislatia prevede publicarea formularului F1 nu F5 (CU SAU FARA PRETURI)

... afișează tot conținutul

Caietul de sarcini
pentru Achiziție
20.10.2022 22:16

Am cerut publicarea F1 desfasurate , am solicitat min. Sa publicati F5 fara preturi, dutre nu doriti sa o faceti va oferim extras din anexa 23 a documentatiei standart poate de aici veti intelege ce cerem ,,Notă: Autoritatea contractantă trebuie să atașeze la caietul de sarcini, Formularul de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări, descifrat(publicarea descifrată a consumului de resurse aferent fiecărei norme de deviz).

... afișează tot conținutul

Răspuns:

21.10.2022 09:05

Formularul nr.l - Lista cu cantitatile de lucrari este atașat conform cerințelor legislației.Pentru
vizualizarea descifrata a consumului de resurse aferent fiecarei norme de divizare introduceți codul din capitolul -Simbol norme si cod resurse din Formularul nr.l in WIN SMETA.

... afișează tot conținutul

caietul de sarcini
pentru Achiziție
21.10.2022 12:25

coeficientul de 1,25 din poz 5 il aplicam doar la asfalt sau si la toate resursele?

... afișează tot conținutul

Răspuns:

22.10.2022 09:53

Coeficientul se aplica pentru toate resursele

... afișează tot conținutul

caietul de sarcini
pentru Achiziție
21.10.2022 12:23

Răspuns (21 oct 2022, 09:01):
Formularul nr.l - Lista cu cantitatile de lucrari este atașat conform cerințelor legislației.Pentru vizualizarea descifrata a consumului de resurse aferent fiecarei norme de divizare introduceți codul din capitolul -Simbol norme si cod resurse din Formularul nr.l in WIN SMETA.
Repetam cerinta sa publicati F1 desfasurata ori ceia ce scriti contravine Legei, forma desfasurata este necesar pentru a exclude interpretarilor in procesul de evaluare, retinem ca unii proiectanti modifica normele de consum iar noi cind depunem ofertele cum spuneti dtre vom fi contestati in caz de cistig. Norma data faciliteaza evaluarea corecta si scoate intrebari de clarificare. Va anuntam ca luni depunem contestatie in caz ca nu va conformati cerintelor legale

... afișează tot conținutul

Răspuns:

21.10.2022 16:39

În scopul evitarii interpretarii eronate a listei cantitajilor delucrari, deviz-oferta a operatorului economic trebuie sa fie elaborat in conformitate cu CP L.01.01 — 2012 și NCM
L.01.01 — 2012, cu aplicarea resurselor, codul carora este indicat.
Normele de deviz (salariu, materiale, mecanisme) sunt aprobate de catre Ministerul Infrastructurii și Dezvoltarii Regionale și pot fi modificate de catre operatorul economic in limita 5% de la normele aprobate.

... afișează tot conținutul

caiet de sarcini
pentru Achiziție
21.10.2022 12:32

poz. 49 Scara kg 85,400, nu ati indicat tipul scarii inaltimea su cite vor fi, facem o scara de 85 kg sau 4 cite 21,25 kg?

... afișează tot conținutul

Răspuns:

22.10.2022 11:26

În total se execută cantitatea indicată

... afișează tot conținutul

caiet de sarcini
pentru Achiziție
27.10.2022 12:38

In poz. 1 indicati: Hidrant subteran PN10 d80mm H=1.0m buc 2,000, Iar in poz 3 se indica: AcB06B Montarea hidrantilor de incendiu suprateran
pe pozitie existenta, avind diametrul de
Dn=65-80 mm buc 2. , Intrebare citi ghidranti urmeaza a fi montati, doi din poz. 1 plus 2 din poz 3? Mentionam ca norma AcB06B include in sine hidrant si cot picior.

... afișează tot conținutul

Răspuns:

28.10.2022 11:42

poz. 1 reprezinta cost hidrant, poz. 3 lucrari de montare a hidrantului fara cost hidrant

... afișează tot conținutul

Caiet de sarcin
pentru Achiziție
28.10.2022 17:37

Răspuns (28 oct 2022, 10:33):

poz. 1 reprezinta cost hidrant, poz. 3 lucrari de montare a hidrantului fara cost hidrant
Răspuns (21 oct 2022, 16:38):

În scopul evitarii interpretarii eronate a listei cantitajilor delucrari, deviz-oferta a operatorului economic trebuie sa fie elaborat in conformitate cu CP L.01.01 — 2012 și NCM L.01.01 — 2012, cu aplicarea resurselor, codul carora este indicat. Normele de deviz (salariu, materiale, mecanisme) sunt aprobate de catre Ministerul Infrastructurii și Dezvoltarii Regionale și pot fi modificate de catre operatorul economic in limita 5% de la normele aprobate.

Cum totusi procedam conform, aceste doua raspunsuri se contrazic, am cerut forma 1 desfasurata sau 5 fără preturi, publicarea face ca sa decade intrebarile de asa gen.

... afișează tot conținutul

Răspuns:

29.10.2022 13:07

AC a modificat documentati de achizitie prin publicarea formularului desfasurat

... afișează tot conținutul

Anuntul
pentru Achiziție
28.10.2022 18:06

In punctual 29 idicati ca termenul de garantie 60 luni, deci 5 ani, la evaluare puneți o formula care poate da de înțeles ca se permite un termen de garanție mai mic de 5 ani, deci termenul de garantie min e de 60 luni?

... afișează tot conținutul

Răspuns:

29.10.2022 13:11

Pentru perioada de garanție ofertată care este mai mare decât perioada maximă de garanție se va acorda punctajul maxim, pentru o perioada de garantie mai mica se va aplica formula din pct.25 al Anuntului de participare

... afișează tot conținutul

Anuntul
pentru Achiziție
30.10.2022 00:02

Pentru perioada de garanție ofertată care este mai mare decât perioada maximă de garanție se va acorda punctajul maxim, pentru o perioada de garantie mai mica se va aplica formula din pct.25 al Anuntului de participare, a fost un caz unde un ofertant a declarat ca termen 150 ani, ceia ce este un absurd, dar formal nu. PENTRU 5 PUNCTE AR FI CORECT TOTUSi SA INDICATI CONCRET UN TERMEN REZONABIL NU de genul ori padisahul va muri ori măgarul va zdohni.

... afișează tot conținutul

Răspuns:

30.10.2022 16:17

Nu este clară întrebarea DVS. Dacă vă întreceți în frazeologisme, nu este la temă. Termenul rezonabil este indicat

... afișează tot conținutul

Anuntul
pentru Achiziție
30.10.2022 22:30

Pentru garantia lucrărilor de 5 ani care va fi punctajul ?

... afișează tot conținutul

Răspuns:

31.10.2022 13:15

Factorii de evaluare a ofertei sunt atașați în pct. 25 din anunțul de participare.

... afișează tot conținutul

Participanți

Construcția a două rezervoare de apă potabilă supraterane cu volumul de 300 m³ fiecare în s.Floreni r-nul Anenii Noi 4,267,800.00 MDL
11/11/2022 11:41
2,909,000.00 MDL
Ofertă refuzată
11/11/2022 09:41
2,910,000.00 MDL
Ofertă acceptată
10/11/2022 16:49
4,170,000.00 MDL