Lucrări de amenajare a parcărilor din zona istorică (Centru), conform schemelor de organizare a circulației rutiere, Lot 4
suma planificată 17,365,921.00 MDL
Valoare | CPV | Titlu achiziției | Cantitate | Livrare |
---|---|---|---|---|
17,365,921.00 MDL | 45200000-9 | Lucrari | 1 Bucata |
12.09.2022 - 28.12.2023 str. S.Lazo,18 mun. Chişinău |
Conform art. 37, legea 131 si anexa 23 din documentatia standart aveti obligația să publicati Forma 1 desfasurata cu indicarea tuturor resurselor pe fiecare pozitie din caietul de sarcini. Unde găsim F 1 desfasurata?
F1 desfășurata este inclusa in caietul de sarcini
Conform pct 25 din anunt certe ca termen de garantie minim un an, numiti sau nu cunoasteti termenul min. De garantie la lucrarile de constructie in conformitate cu Legea 721?
Intrebarea este neconclusiva
,In acest context, Agenția învederează prevederile din Documentația standard pentru realizarea achizițiilor publice de lucrări, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 69 din 07.05.2021, la caz, documentația de atribuire, Anexa nr. 23 „Caiet de sarcini”, care stabilește expres prin Notă că „Autoritatea contractantă trebuie să atașeze la caietul de sarcini, Formularul de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări, descifrat (publicarea descifrată a consumului de resurse aferent fiecărei norme de deviz)”, ceea ce autoritatea contractantă nu a efectuat, prevederea respectivă necesita a fi respectată întru asigurarea principiului transparenței prevăzut la art. 7, respectiv și art. 37 supra citat din Legea nr. 131/2015 și anume pentru a oferi o descriere exactă și completă a specificațiilor tehnice care în consecință pune ofertanții în condiții egale la elaborarea ofertelor, iar la evaluarea acestora duce la asigurarea principiului tratamentului egal față de ofertanti; Aici va oferim un extras din decizia ANSC Nr. 03D-352-22 Data: 29.06.2022 Retineti ca ANSC de regula nu isi modifica practica, proiectantul genereaza F1 desfasurat fara probleme, Deci va rugam sa va confirmati.
Subiectul întrebării
Documentele solicitate excedeaza prevederile CP L.01.01-2012
nuntul
In anunt indicati termenul de garantie min. 1 an pecind legea spune 5 ani
Legea 721, Art.30. - (1) Proiectantul, specialistul verificator de proiecte atestat, fabricanţii şi furnizorii de produse pentru construcţii, executantul, responsabilul tehnic atestat, dirigintele de şantier atestat, specialistul din laboratorul de încercări în construcţii, expertul tehnic atestat răspund potrivit obligaţiilor ce le revin pentru viciile ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de 5 ani de la recepţia lucrării, precum şi pe toată durata de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de rezistenţă rezultate din nerespectarea normelor de proiectare şi execuţie în vigoare la data realizării ei.
Pe cine favorizati? pe chisinaueni sau pe cei ce fac calitate de tip ,,un an sa tina"?
Documentatia de atribuire este pregatita in conformitate cu legislatia in vigoare.
ce facem cu F1 desfasurata, poate publicati min F5 fara preturi sau sa contestam? mergem pe contestare atunci nici de 1 septembrie no terminam. Intrebarea se refera la tote loturile
Documentele solicitate excedeaza prevederile CP L.01.01-2012
Documentele solicitate excedeaza prevederile CP L.01.01-2012, Acesta parere contravine legii 131, ART. 37 in lege si HG 638 nu veti gasi nici o referinta la CPL. Un cod practic(CPL) nu poate fi mai presus ca Legea, Ordinul 69 privind documentatia standart direct va indica sa publicati f 1 DESFASURATA, acest ordin e emis de MF, minister responsabil de politicile in domeniul achizitiilor publice. Deci facet un mic efort si publicati minim F5
Va multumim pentru efortul dvs. Documentatia indicata supra nu stabileste nicaieri F1 desfășurata
aspuns :Documentele solicitate excedeaza prevederile CP L.01.01-2012, Dre afirmati ca un cod practice (CPL) e mai press ca Legea? Vi sa oferte extras din decizia ANSC, vi se da referinta la nota din anexa 23 a documentatiei standart ,dar Dtre nu va conformati, vreti sa eșueze licitatia? Noi solicitam forma desfasurata nu in baza CPL ci in baza art. 37 din Legea 131 si in baza ordinului MF nr 69. Răspuns (5 aug 2022, 09:53): Va multumim pentru efortul dvs. Documentatia indicata supra nu stabileste nicaieri F1 desfășurata Studiati atent anexa 23 din documentatia standart, acolo este o nota care spune Notă: Autoritatea contractantă trebuie să atașeze la caietul de sarcini, Formularul de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări, descifrat (publicarea descifrată a consumului de resurse aferent fiecărei norme de deviz). ce nu e clar aici? faptul ca Dre ati sters acasta nota din documentaia expusa la licitatie nu va scuteste de obligatia dea o publica.
Va multumim pentru efortul dvs. Documentatia indicata supra nu stabileste nicaieri F1 desfășurata
Va multumim pentru efortul dvs. Documentatia indicata supra nu stabileste nicaieri F1 desfășurata. F1 desfasurata este stabilita prin ordinul ministrului finantelor nr 69, anexa 23, dar decizia va apartine. Fiti gata ca ori si care divergente in consumul de resurse sa fie interpretate in defavoarea dtre. Va folositi de faptul ca termenul de contestare a documentatiei a expirat, dar ....
Documentele solicitate excedeaza prevederile CP L.01.01-2012
mai jos va dam un extras din decizia ANSC, Nr. 03D-482-22 Data: 09.08.2022:, care nu va lasa loc de interpretari si cerem publicareaformei desfasurate a caietului de sarcini: Aprecierea Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor:
Potrivit art. 82 alin. (1) din Legea nr. 131/2015 orice persoană care are sau a avut
un interes în obținerea unui contract de achiziție publică și care consideră că în cadrul
procedurilor de achiziție publică un act al autorității contractante a vătămat un drept al
său recunoscut de lege, în urma cărui fapt a suportat sau poate suporta prejudicii, este în
drept să conteste actul respectiv în modul stabilit de lege.
Analizând pretențiile formulate de către contestator, Agenția constată că acestea
vizează în principal dezacordul autorității contractante de a publica Formularul de deviz
nr. 1 – ”Lista cu cantitățile de lucrări” cu descifrarea consumului de resurse aferent
fiecărei norme de deviz, invocând că aceste acțiuni ale autorității contractante ar
contravine principiilor de reglementare a relaţiilor privind achiziţiile publice statuate la
art. 7 al Legii nr. 131/2015.
Procedând la examinarea în fond a contestației, se atestă că Agenția de Dezvoltare
Regională Centru a publicat în Buletinul achizițiilor publice pe portalul guvernamental
de acces online: www.mtender.gov.md, la data de 08.07.2022, un anunț de participare la
procedura de achiziție publică nr. MD-1657181465676, privind achiziția „Teren de
agrement multifuncțional din sectorul "Bozu", or. Ialoveni (REPETAT)”.
Astfel, la soluționarea contestației, Agenția va avea în vedere prevederile art. 37
alin. (1) din Legea nr. 131/2015, conform cărora specificațiile tehnice ale bunurilor,
lucrărilor şi serviciilor solicitate de autoritatea contractantă vor reprezenta o descriere
exactă şi completă a obiectului achiziției, astfel încât fiecare cerință și criteriu, stabilite
de autoritatea contractantă, să fie îndeplinite, cât și dispozițiile pct. 27 sub-pct. 1), pct.
28 sub-pct. 1) și sub-pct. 5), pct. 29 sub-pct. 1) și sub-pct. 3) din Regulamentul cu privire
la activitatea grupului de lucru pentru achiziții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 10
din 20.01.2021, conform cărora grupul de lucru examinează şi concretizează necesitățile
autorității contractante de bunuri, lucrări şi servicii, coordonându-le în limitele
mijloacelor financiare repartizate în acest sens, precum și elaborează documentația de
atribuire şi alte documente aplicabile în cadrul procedurilor de achiziție publică în
conformitate cu documentațiile standard aprobate.
6
Mai mult decât atât, art. 40 alin. (1) din Legea nr.131/2015, prevede expres
obligația autorității contractante de a stabili în documentația de atribuire orice cerință,
criteriu, regulă și alte informații necesare pentru a asigura ofertantului/candidatului o
informare completă, corectă și explicită cu privire la modul de aplicare a procedurii de
atribuire.
Totodată, relevant speței, Agenţia învederează următoarele dispoziții din
Regulamentul privind achiziţiile publice de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvenrului
nr. 638/2020:
pct. 24 - autoritatea contractantă are obligația să elaboreze caietul de sarcini,
după caz, documentul descriptiv pentru a asigura operatorilor economici o informare
completă, corectă și explicită privind obiectul achiziției.
pct. 25 - caietul de sarcini este parte integrantă din documentația de atribuire și
constituie ansamblul cerințelor în baza cărora se elaborează propunerea tehnică de către
fiecare ofertant.
pct. 26 - Conținutul caietului de sarcini pentru proiectarea lucrărilor indică
sarcina de proiectare, standardele, normativele și alte prescripții tehnice exacte și
complete ale obiectului achiziției.
Pct. 27 - Conținutul caietului de sarcini pentru execuția lucrărilor cuprinde:
1) descrierea elementelor tehnice și calitative menționate în planșe și prezentarea
informațiilor, precizărilor și prescripțiilor complementare planșelor;
2) detalierea notelor ce includ caracteristicele și calitățile materialelor utilizate,
testele și probele acestora, descrierea lucrărilor care se execută, calitatea, modul de
realizare, testele și probele acestor lucrări, ordinea de execuție și de montaj, precum și
aspectul final;
3) referirea la documentele care reglementează nivelul de performanță a lucrărilor,
precum și cerințele, condițiile tehnice și tehnologice, condițiile de calitate pentru
produsele care urmează a fi încorporate în lucrare, testele, inclusiv cele tehnologice.
Subsecvent, potrivit pct. 54 sub-pct. 1) lit. b) din Documentația standard pentru
realizarea achizițiilor publice de lucrări, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.
69 din 07.05.2021, la caz, documentația de atribuire, oferta elaborată de ofertant trebuie
să cuprindă propunerea tehnică - ofertantul elaborează propunerea tehnică, astfel încât
aceasta să respecte în totalitate cerințele de calificare, precum și cerințele prevăzute în
caietul de sarcini, cât și lista cu cantitățile de lucrări. În acest scop propunerea tehnică
conține documentația de deviz (formularele 3, 5 și 7 corespunzător CPL.01.01-2012 sau
alte metode elaborate și aprobate prin acte normative de către Ministerul Economiei și
Infrastructurii), conform Formularului de deviz nr. 1, din anexa nr. 23, lista cu cantitățile
de lucrări, în speță, caietul de sarcini al autorității contractante.
La caz, examinând caietul de sarcini prin prisma pretențiilor contestatorului,
Agenția atestă că autoritatea contractantă a publicat Formularul de deviz nr.1 – Lista cu
cantitățile de lucrări a obiectului de achiziție „Teren de agrement multifuncțional din
sectorul "Bozu", or. Ialoveni”, fără a descifra/detalia consumul de resurse aferent fiecărei
7
norme de deviz, astfel cum impune Documentația standard pentru realizarea achizițiilor
publice de lucrări, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 69 din 07.05.2021,
care prevede în notă de la Anexa nr. 23 CAIET DE SARCINI FORMULARUL DE
DEVIZ NR.1 – LISTA CU CANTITĂȚILE DE LUCRĂRI „Autoritatea contractantă
trebuie să atașeze la caietul de sarcini, Formularul de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile
de lucrări, descifrat (publicarea descifrată a consumului de resurse aferent fiecărei
norme de deviz)”.
La caz, prin prisma prevederilor enunțate mai sus și în vederea respectării
principiului transparenței consfințit la art. 7 din Legea nr. 131/15, autoritatea
contractantă urmează să publice recetele clare a consumurilor de resurse utilizate, în
conformitate cu proiectul tehnic de execuție și a necesităților reale ale instituției,
aplicarea căruia asigură vizibilitatea regulilor, posibilitatea anticipării succesiunii
activităților pe parcursul derulării unei proceduri, claritatea documentelor elaborate pe
parcursul derulării procesului de achiziție publică și nu în ultimul rând înțelegerea de
către potențialii ofertanți a necesităților obiective ale autorității contractante și a modului
în care aceste necesități se reflectă în cadrul documentației de atribuire.
Principiul transparenței presupune aducerea la cunoștința publicului larg a tuturor
informațiilor referitoare la aplicarea procedurii de atribuire, totodată, acesta impune
informarea și/sau crearea condițiilor pentru o informare corectă și adecvată a tuturor
celor interesați, cu privire la orice informații privind inițierea și desfășurarea unei
proceduri de achiziție publică, în scopul garantării eliminării riscului de favoritism și de
comportament arbitrar din partea autorității contractante. Astfel, toate informațiile cu
privire la procedura de achiziție trebuie să fie formulate clar, precis și univoc, oferind
operatorilor economici o poziție de egalitate atât în momentul în care aceștia își pregătesc
ofertele, cât și în momentul în care ofertele sunt evaluate de către autoritatea
contractantă, precum și la finalizarea acesteia.
În acest context, nu pot fi reținute argumentele autorității contractante precum că
nu există un Formular de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări, descifrat, or esența
prevederii din documentația standard constă în publicarea consumului de resurse aferent
fiecărei norme de deviz, scopul căreia nu este doar să asigure operatorilor economici o
poziție de egalitate la elaborarea ofertelor în sensul excluderii interpretărilor multiple, ci
și de a asigura continuitatea procedurii de achiziție publică sau finalizarea acesteia în
termen rezonabil.
De asemenea, Agenția nu va reținenici motivul invocat de reprezentanții autorității
contractante în cadrul ședinței deschise pentru examinarea contestației în cauză precum
că nu ar dispune de Formularul nr. 5 care nu ar conține prețurile estimate de elaboratorul
devizului estimativ per fiecare resursă , or în considerarea normelor învederate supra
aceasta este obligată să depună toată diligența și să asigure publicarea consumului de
resurse aferent fiecărei norme de deviz.
Concluzionând, Agenția va admite pretențiile contestatorului „Polimer Gaz
Construcții” SRL, în contextul în care, apariția litigiului în cauză a fost generat de către
8
autoritatea contractantă prin refuzul acesteia de a publica descifrat Formularul de deviz
nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări și anume descifrarea consumului de resurse aferent
fiecărei norme de deviz, ceea ce reprezintă o transparență insuficientă a acesteia în
procesul de inițiere și desfășurare a procedurii de achiziție publică din litigiu.
Reieșind din cele expuse, în conformitate cu prevederile art. 80 alin. (1), art. 82
alin. (1), art. 86 alin. (2) lit. a), alin. (3), alin. (4) și alin. (9) din Legea nr. 131/2015,
Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor,
Documentele solicitate excedeaza prevederile CP L.01.01-2012
20 DE10E
Borduri prefabricate din beton, (conform SM EN 1340, bordure de dimensiuni 100х30х18 см, C30/37 XF4 pe fundatie de beton C12/15
m 3 450,00
21
Beton C12/15 (adaugator la norma DE10E)
m3 162,15
22 DE11A
Borduri mici, prefabricate din beton cu sectiunea de 10x15 cm, pnetu incadrarea spatiilor verzi, trotuarelor, aleilor, etc., asezate pe o fundatie din beton, de 10x20 cm (Conform SM EN 1340, bordure mici 100х20x8 cm, pe fundatie de beton C12/15 )
m 1 954,00
23
Beton C12/15 (adaugator la norma DE11A)
m3 101,20
Sa intelegem ca e cat beton vine suplimentar iar cel prevazut in simbolul DE 10 si DE 11 ca pentru informare se exclude?, sau ramine
Se include adaugator dupa cum este mentionat expres